دانای گوریرا بازیگر آمریکایی و ایفاگر شخصیت «میشون»، یکی از کاراکترهای قدیمی و شناخته شده سریال آخرالزمانی مردگان متحرک است. اخبار مربوط به پایان حضور این بازیگر در این سریال معروف بار دیگر نام این هنرپیشه را مورد توجه عموم قرار داد. اما این درام ترسناک تنها نقطه مثبت کارنامه هنری دانای گوریرا نیست. در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا نگاهی به زندگینامه و فیلم شناسی این هنرپیشه مطرح و محبوب داشته باشیم.

 سریال مردگان متحرک (The Walking Dead)، یکی از سریال‌های مطرح سال‌های اخیر است؛ سریالی که فرصت دیده شدن هرچه بیشتر بازیگران را فراهم آورده است. در این میان تعدادی از نقش آفرینان این مجموعه در حدود یک دهه همراه مخاطبان این سریال بوده و در دل آنها برای خود جایگاهی خاص به دست آورده‌اند.

دانای گوریرا (724press.com)

یکی از این شخصیت‌های «میشون» (Michonne) با بازی «دانای گوریرا» (Danai Gurira) است که از اولین حضورش در فصل سوم این مجموعه تاکنون، به عنصری مهم و ارزشمند تبدیل شده و طرفداران بسیاری پیدا کرده است. اما بالاخره ظاهرا عمر این همکاری به پایان رسیده و فصل آتی سریال آخرین فرصت ما برای تماشای بازی درخشان این هنرپیشه است.

دانای گوریرا (724press.com)

اما از دانای گوریرا چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید این هنرمند در چه آثار دیگری به نقش آفرینی پرداخته و در چه حوزه‌های دیگری مشغول فعالیت است؟ در ادامه با ۷۲۴پرس (724press.com) همراه باشید تا شما را اندکی بیشتر با این هنرپیشه و دوران زندگی حرفه‌ایش آشنا کنیم.

مطلب مرتبط: آیا در فصل جدید واکینگ دد باید منتظر خداحافظی میشون باشیم؟

دانای گوریرا بازیگر و نمایشنامه نویس آمریکایی با اصالت زیمباوه‌ای است که بیشتر با ایفای نقش در سریال درام و ترسناک مردگان متحرک که از شبکه AMC پخش می‌شود، شناخته شده است. او همچنین در آثار شاخص دیگری همچون فیلم ابرقهرمانی کمپانی مارول یعنی «پلنگ سیاه» (Black Panther) حضور یافته و در نقش «اوکویه» (Okoye) حضور پیدا کرد. این نقش آفرینی باعث شد که او در دیگر اثر ابرقهرمانی و پرستاره این کمپانی «انتقام جویان: جنگ بی‌نهایت» (Avengers: Infinity War) نیز به ایفای نقش بپردازد. از دیگر آثار برجسته‌ای که این هنرپیشه در آن حضور یافته است می‌توان به اثر تحسین شده «مادر جرج» (Mother of George) اشاره کرد که در این فیلم به عنوان هنرپیشه نقش اصلی، ایفاگر نقش زنی از کشور نیجریه بود.

دانای گوریرا (724press.com)

اما در طول سال‌های فعالیت کاری، دانای به عنوان هنرپیشه مهمان در شماری از نمایش‌های تلویزیونی همچون «زندگی روی مریخ» (Life on Mars)، «نظم و قانون» (Law & Order) و «تجربه آمریکایی» (American Experience) نیز حضور پیدا کرده است. اما حضور در فیلم و سریال تنها دغدغه این بازیگر نبود و در کنار آنها او همچنین روی صحنه تئاتر نیز به فعالیت خود ادامه دارد. از جمله آثار موفق او که نقدهای مثبت بسیاری دریافت کرده‌اند می‌توان به نمایشنامه‌هایی همچون «In the Continuum»، «Eclipsed»، «تغییر» (The Convert) و «آشنا» (Familiar) اشاره کردکه این آخری توسط «مجموعه تئاتر ییل» (Yale Repertory Theatre) واقع در دانشگاه ییل ارائه شد.

دانای گوریرا (724press.com)

از آنجایی که او توسط یک محقق و دانشمند و یک کتابخانه دار پرورش داده شده است، این حس آکادمیک را در قلب خود حفظ کرده که به نوعی به او در انجام کارها و پیشبرد پروژه‌هایش کمک می‌کند. از سوی دیگر او برای نوشتن هر اثر تازه خود، دست از تحقیق و مطالعه برنمی‌دارد. دانای همیشه براین باور بود که داستان زنان آفریقایی آنگونه که باید و شاید گفته نشده است و جا دارد تمرکز بیشتری روی آن صورت بگیرد. به همین خاطر او در سه نمایشنامه خود که به صورت یک سه‌گانه از درون مایه زندگی زنان زیمباوه شکل گرفته‌اند، نگاه خود را معطوف این نیمه فراموش شده کرد.

دوران کودکی و اوان زندگی

دانای گوریرا (724press.com)

«دانای جیکیسای گوریرا» (Danai Jekesai Gurira) در تاریخ ۱۴ فوریه سال ۱۹۷۸ در گریلن در ایالت آیووا متولد شد. پدر او راجر سخنران و استاد سابق دپارتمان شیمی کالج گرینل (Grinnell College) و مادرش ژوزفین نیز کتاب‌دار همان کالج بود. هرچند بعدها هر دو به عنوان کارمند به دانشگاه «ویسکانسین- پلتیویل» (Wisconsin–Platteville) ملحق شدند.

دانای جوان‌ترین فرزند این زوج و دارای دو خواهر به نام‌های «شینگای و چونی» (Shingai and Choni) و برادری به اسم «تاری» (Tare) است که این روزها به عنوان یک کایروپراکتیک یا متخصص مفاصل و استخوان‌ها مشغول کار است.

در دسامبر سال ۱۹۸۳ و زمانی که دانای تنها سه سال داشت، والدینش به دنبال استقلال کشور زیمباوه، ایالات متحده را ترک کرده و به کشور خود بازگشتند. آنها سپس ساکن پایتخت زیمباوه شهر «هراره» (Harare) شدند و همینجا بود که دوران کودکی و نوجوانی دانای سپری شد. او بعد از اتمام تحصیلات خود در مقطع دبیرستان، برای تحصیل در رشته روانشناسی به آمریکا بازگشته و در «کالج مک آلیستر» در سنت پال مینه‌سوتا (Macalester College in Saint Paul)، مشغول تحصیل شد. اما بعد از اتمام دوره آموزشی و فارغ‌التحصیلی، او این بار وارد دانشگاه هنر شد تا به مطالعه و یادگیری هنر بازیگری بپردازد و سرانجام با درجه فوق لیسانس در رشته هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد.

دوران کاری

دانای گوریرا (724press.com)

بعد از تکمیل دوره بازیگری، دانای در کنار حضور روی صحنه تئاتر، شروع به تجربه نمایشنامه نویسی کرد. او براین باور بود که این تجربه جدید به او کمک خواهد کرد تا بهتر با مهارت‌های خود در مقام یک بازیگر آشنا شده و آنها را در اجرای خود به کار گیرد. باید اذعان کرد که دانای حتی در این کار نیز بسیار موفق بود" چرا که بعد از سپری شدن مدتی کوتاه، به عنوان نمایشنامه نویس اسم و رسمی به هم زده و به شهرت رسید. آثار او توسط گروه‌های مختلفی چون «Center Theatre Group»، «Playwrights Horizons» و «رویال کورت» (Royal Court) مورد توجه قرار گرفت.

در سال ۲۰۰۵ او همبازی «نیکول سالتر» (Nikkole Salter) در تئاتر «In the Continuum» بود" تئاتری که به دغدغه شخصی دانای یعنی دورنمای زندگی زنان در زیمباوه می‌پرداخت. داستان تئاتر در مورد زنی بود که باید با مشکلات حاصل از بیماری ایدز همسرش روبرو شود. این نمایشنامه برای نخستین بار در سال تئاتر «وولی ماموت» (Woolly Mammoth Theatre) به نمایش درآمده و سپاس به «برادوی» (off-Broadway) رسید. این اثر موفق و تحسین شده جوایزی برای دانای به همراه داشت از جمله جایزه اوبی (Obie Award)، جایزه منتقدان «Outer Critics Circle Award» و نیز جایزه «هلن هیز» (Helen Hayes Award) به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن.

اما او بازی در برادوی را با ایفای نقش «مارتا پنیکاست» (Martha Pentecost) در تئاتری به نام «جو ترنر آمد و رفت» (Joe Turner's Come and Gone) آغاز کرد که توسط «آگوست ویلسون» (August Wilson) کارگردانی شد. این تئاتر برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ در سالن «تئاتر بلاکسو» (Belasco Theatre) به روی صحنه رفت. در همان سال دانای نمایشنامه «Eclipsed» را منتشر کرد. داستان این نمایش در مورد پنج برده بود که درست مدتی قبل از پایان جنگ داخلی، توسط گروهی از کماندوهای رژیم «چارلز تیلور» (Charles Taylor) در لیبریا به اسارت گرفته شده بودند.

دانای گوریرا (724press.com)

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، در سال ۲۰۱۱ دانای گوریرا نقش کوتاهی ایزابلا در تئاتر «Measure for Measure» را برعهده کرد که در سالن «تئاتر دلاکورت» (Delacorte Theater) به نمایش درآمد. سال بعد او سومین نمایش خود را روی صحنه برد. نمایش «The Convert» در سالن «تئاتر کرک داگلاس» (Kirk Douglas Theatre) اجرا شد. داستان آن در مورد دختر جوانی بود که از یک قرار ازدواج اجباری می‌گریزد. این نمایش هم همچون آثار قبلی، جوایزی برای دانای به همراه داشت از جمله جایزه‌ی «Whiting Award».

مرکز تئاتر دانشگاه ییل قرارداد نوشتن و اجرای نمایش «آشنا» را با دانای منعقد کرد؛ نمایشی که توسط «ربکا تیچمن» (Rebecca Taichman) کارگردانی شد. این نمایش به نوعی تاریخچه زندگی نسل نخستین ساکنان آمریکا بود. این نمایش بعد از اولین اجرای خود در سالن تئاتر دانشگاه ییل، در ژانویه سال ۲۰۱۵ رهسپار برادوی شده و بعد از آن در سالن‌های دیگری نیز به نمایش درآمد. این اثر نیز جایزه «سم نورکین» (Sam Norkin Award) را برای دانای به ارمغان آورد.

فعالیت در آثار تلویزیونی و سینمایی

دانای گوریرا (724press.com)

اما فعالیت دانای گوریرا در دنیای پرده کوچک تلویزیون و پرده‌ی نقره‌ای سینما با ایفای نقش در فیلم ویزیتور» (The Visitor) آغاز شد که در سال ۲۰۰۷ اکران شد. او در این فیلم در نقش زنی به نام «زینب» بازی کرد و در همان بدو امر نیز موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مستقل از «جوایز جشنواره فیلم‌های مستقل» (Method Fest Independent Film Festival Award) شد. در ادامه و در سال‌های بعدی او نقش‌های کوچکی در فیلم‌های دیگری همچون «شهر ارواح» (Ghost Town)، «حیاط پشتی» (3 Backyards)، «روح من برای بردن« (My Soul to Take) و «شهر بی‌قرار» را برعهده گرفت.

او همچنین درهمین دوران در تعدادی از سریال‌های تلویزیونی موفق همچون «نظم و قانون: جنایت‌ها» (Law & Order: Criminal Intent)، زندگی روی مارس، تجربه آمریکایی و «به من دروغ بگو» (Lie to Me) در نقش هنرپیشه مهمان ظاهر شد. در سال ۲۰۱۰ دانای فرصت حضور در یکی از سریال‌های درام شبکه HBO به نام «Treme» را پیدا کرد.

دانای گوریرا (724press.com)

اما در ماه مارس سال ۲۰۱۲ اعلام شد که دانای گوریرا به تیم بازیگران سریال ترسناک و محبوب مردگان متحرک پیوسته که توسط شبکه AMC تهیه و تولید می‌شد. این سریال آخرالزمانی با داستان زامبی وار خود در آن دوران در اوج محبوبیت بود و این سکوی پرتاب مناسبی برای این بازیگر بود تا استعدادهای خود را بیش از پیش به نمایش بگذارد. او در این سریال در نقش زنی سرسخت و گاهی بی‌رحم به نام میشون ظاهر شد و اگرچه در فصل سوم به تیم بازیگری پیوست، خیلی زود جای خود را نزد مخاطبان سریال پیدا کرد. ظاهراً این حضور برای دانای خوش یمن بود؛ چون بعد از آن شاهد حضور او در فیلم‌هایی با بودجه‌های سنگین و گیشه‌های پرزرق و برق بودیم که در باکس آفیس خوش درخشیدند.

دانای گوریرا (724press.com)

اما پیش از آن و تنها یک سال بعد از آغاز کارش در سریال واکینگ دد، او در درام مستقلی با عنوان «مادر جرج» که در سال ۲۰۱۳ و به کارگردانی اندرو دوسونمو» (Andrew Dosunmu) حضور پیدا کرد، دانای گوریرا در نقش زنی نیجریه‌ای ظاهر شد که برای زندگی به ایالات متحده می‌آید. در ژوئن همان سال این هنرپیشه با استعداد موفق به کسب جوایزی همچون «جایزه جین کلود دام» (Jean-Claude Gahd Dam) و نیز جایزه «Guys Choice Awards» شد.

دانای در سال ۲۰۱۵ در انیمیشن خیال انگیز و جذاب کمپانی دیزنی به نام «تینکربل و افسانه هیولا» (Tinker Bell and the Legend of the NeverBeast)، صداپیشگی را نیز تجربه کرد. دو سال بعد این بار او در فیلم درام و بیوگرافی «همه نگاه‌ها به من» (All Eyez on Me) حضور پیدا کرده و نقش «افنی شکور» (Afeni Shakur) مادر «توپاک شکور» (Tupac Shakur) را بازی کرد.

دانای گوریرا (724press.com)

اما موفقیت اصلی و مهمترین فیلم دوران بازیگری دانای فیلم ابرقهرمانی پلنگ سیاه است. او در این فیلم نقش اوکویه را برعهده داشت. زنی که ریاست گروه محافظان شخصی پلنگ سیاه، موسوم به «دورا میلاژ» (Dora Milaje) را برعهده داشت. بازی او در این فیلم مورد تقدیر قرار گرفت و او در ادامه این بار همین نقش را در فیلم انتقام جویان: جنگ بی‌نهایت ادامه داد که در ماه آوریل همان سال پخش شده و به عنوان یکی از فیلم‌های موفق باکس آفیس شناخته شد. 

مطلب مرتبط: بیوگرافی اندرو لینکلن، بازیگر سریال مردگان متحرک

فیلم پلنگ سیاه اگرچه فیلمی ابرقهرمانی بود اما توسط بسیاری از منتقدان مورد ستایش قرار گرفته و حتی به عنوان یکی از بهترین فیلم‌ها در میان کهکشان آثار سینمایی کمپانی مارول به شهرت رسید. این فیلم به فروش موفق یک میلیارد و سیصد میلیونی دست یافته و عنوان دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۸ از آن خود کرد. این فیلم همچنین سومین فیلم پرفروش سینمای آمریکا و نهمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان شناخته می‌شود. از سوی دیگر این نخستین فیلم ابرقهرمانی بود که نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب در بخش بهترین فیلم شد. در کنار آنها بازی در فصل‌های متوالی سریال واکینگ دد از جمله دلایل شهرت هرچه بیشتر این هنرپیشه بود؛ سریالی که به عنوان یکی از موفق‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون کابلی اسم و رسمی بهم زده است.

چند نکته پیرامون زندگی دانای گوریرا

دانای گوریرا (724press.com)

  • دانای گوریرا هم اکنون در شهر لس انجلس زندگی می‌کند، اما او به صورت مرتب عازم نیویورک است.
  • بد نیست بدانید این هنرپیشه می‌تواند به چهار زبان فرانسوی، انگلیسی، شونا (Shona language) و basic Xhosa تکلم کند.
  • اگرچه شخصیت میشون در فیلم روابط عاطفی عمیقی با ریک گرایمز برقرار کرد، اما پشت صحنه داستان متفاوتی در جریان است. به نظر می‌رسد دانای با نورمن ریدس همبازی خود در این سریال روابطی صمیمانه دارد. هرچند این دو هرگز در مورد جزئیات روابط خود چیزی بر زبان نیاورده‌اند و دانای همچنان بر مجرد بودن خود پافشاری می‌کند.
  • این هنرپیشه عاشق ورزش‌هایی همچون فیتنس، تناسب اندام و انجام حرکات پیلاتس است. او از سرگرم شدن با انواع چالش‌های بدنی لذت می‌برد، اما در عین حال برای یادگیری اسب سواری در سریال مردگان متحرک با کمی دشواری مواجه بود.
  • اسم مستعار این هنرپیشه «دی دی» است. در تمام مدت سکونت آنها در آمریکا، خانواده او را با این نام صدا می‌کردند. دانای می‌گوید که تا سن پنج سالگی از نام اصلی خود بی‌خبر بوده است. همچنین جالب است بدانید معنی دانای در زبان شونا «عشق به یکدیگر» است. 

حالا باید منتظر ماند و دید بعد از به پایان رسیدن مسیر پرفراز و نشیب شخصیت میشون در سریال واکینگ دد، آینده برای این هنرپیشه با استعداد و خلاق چه فرصت‌های جدیدی فراهم آورده و شاهد حضور او در کدام یک از آثار سینمایی و تلویزیونی خواهیم بود؟ خب به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از مرور زندگی این هنرمند محبوب لذت برده باشید.