سرویس فرهنگی و هنری

۵۰ فینالیست برتر مسابقه عکاسی جوایز آگورا ۲۰۱۹

50 فینالیست برتر مسابقه عکاسی جوایز آگورا

عکاسی، هنری است پویا که فرصت حضور و درک تجربه دیگران از محیط اطراف‌شان را برای بینندگان فراهم می‌کند. در واقع به لطف این هنر فاصله‌ها معنا و مفهوم‌شان را از دست داده و جهان جایی قابل دسترس‌تر به نظر می‌رسد. همین مسئله باعث شده که این هنر طرفداران بسیاری داشته باشد که از هر فرصتی برای انتقال ایده‌ها و تصویرهای ذهنی خود به دیگران استفاده می‌کنند. در این میان مسابقات معتبر عکاسی در سطح جهان محلی مناسب برای نمایش این خلاقیت‌ها است.

و اکنون بعد از ۹ ماه انتظار و دریافت بیش از ۱۳۰ هزار قطعه عکس از عکاسان خلاقی از گوشه و کنار جهان، بالاخره مسابقه عکاسی جوایز آگورا پنجاه  فینالیست برتر امسال این رقابت جهانی را معرفی کرد.

مطلب مرتبط: دنیای عکاسی: حیات وحش تماشایی ماداگاسکار

در میان آثار ارسال شده به این رقابت از خوک‌های دریایی در حال استراحت روی یخ‌های منجمد مناطق قطبی گرفته تا قبایل در حال عبور از صحراهای خشک و سوزان، همه نوع منظره و چشم‌اندازی قابل مشاهده است. فرصتی عالی برای گشت‌و‌گذاری تصویری در میان قاره‌های مختلف و کشف شگفتی‌های سیاره زمین و چشم‌اندازهای خیره‌کننده آن که گاه نفس انسان را به شماره می‌اندازد. همچنین در این میان می‌توان به درکی بهتر از فرهنگ‌های مردمانی از چهار گوشه این کره خاکی دست یافت.

مسابقه عکاسی آگورا (724press.com)

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام جوایز آگورا که میزبانی اپلیکیشن عکاسی رایگان آگورا را برعهده دارد، به بهترین عکس سال جایزه نقدی قابل توجه ۲۵ هزار دلاری اختصاص داده است. عمده تفاوت این رقابت معتبر جهانی با دیگر رقابت‌های مشابه در این حوزه این است که هیچ دسته‌بندی یا شاخه‌ی مشخصی برای عکاسی قید نشده است و همه تصاویر دریافت شده فارغ از موضوع و تم خود، به صورت یکسان مورد قضاوت قرار می‌گیرند.

مطلب مرتبط: دنیای عکاسی: هزاران چهره از ایرلند، نمایی از گیم آف ترونز

رقابت سال جاری باز هم فرصتی مناسب برای عکاسان خلاق از گوشه و کنار جهان فراهم آورد که فارغ از آماتور یا حرفه‌ای بودن، تجربه‌ای جدید کسب کرده و با بهترین‌ها رقابت کنند. ۵۰ فینالیست برتر امسال از ۲۱ کشور مختلف جهان انتخاب شده‌ و هم اکنون در تلاش برای کسب آرای بیشتر و کسب مقام اول هستند. در نهایت نتیجه کار در تاریخ ۶ نوامبر سال جاری به صورت رسمی از سوی برگزار کنندگان این رقابت در شهر بارسلونا اعلام خواهد شد.

اما در این مجال بد نیست کمی بیشتر با این آثار و داستان پس زمینه ثبت آنها آشنا شویم. با ۷۲۴پرس (724pRESS.COM) همراه باشید.

مورچه‌ای در تلاش برای حفظ تعادل زمین

مورچه (724press.com)

این تصویر تماشایی محصول 4 ساعت صبر و تحمل عکاسی خوش ذوق است که در تلاش برای  ثبت لحظه‌ی جادویی حمل قطرات آب توسط یک مورچه بود؛ آن هم زمانی که مورچه روی یک تکه نخ حرکت می‌کرد.

عکاس: آنالیزا دی گازمن (Analiza De Guzman) - فیلیپین

کار مهیج

کشاورزی (724press.com)

در کشور ویتنام، از بخور به عنوان راهی برای برقراری ارتباط بین افراد زنده با خدایان و اجدادشان نام برده می‌شود

عکاس: خان پان (Khánh Phan) - ویتنام

بهترین دوستان

حلزون (724press.com)

یک مارمولک و یک حلزون در زمان و مکانی جالب بهم رسیدند.

عکاس: اندی هلیل (Andi Halil) - اندونزی

مسیری به بهشت

مونت سن میشل (724press.com)

«مونت سن میشل» (Mont Saint Michel) در فرانسه در میان دریایی از مه، حالتی خاص و جادویی به خود گرفته است. 

عکاس: کنراد پارو (Konrad Paruch) - انگلستان

نغمه آزادی

ویولن (724press.com)

عکاس برای بیان این مفهوم به ثبت بیش از یک عکس نیاز داشته است. اما در مجموع این تصویر بیانگر مفهومی وصف ناپذیر از آزادی و آزاد بودن است. این تصویر با الهام از آهنگ «رستگاری» (Redemption) از خواننده و ترانه سرای صاحب سبک فقید، «باب مارلی» (Bob Marley) ثبت شده است.

عکاس: میشل آبویا (Michael Aboya) - غنا

پژواکی ناشناخته

اسب و انسان (724press.com)

هدف عکاس از ثبت این تصویر نمایش رابطه‌ای است وصف‌ناپذیر که میان انسان و یک حیوان شکل گرفته است؛ رابطه‌ای که توصیف آن با کلمات گاهی کمی سخت است.

عکاس: کلمنت ایستوود (Clement Eastwood) - غنا

زیر نور در حال طراحی روی پارچه

باتیک (724press.com)

زنی در حال طراحی روی پارچه (باتیک) در کشور اندونزی. باتیک به عنوان تکنیکی از طراحی پارچه شناخته می‌شود که طی آن با استفاده از مواد رنگ موم مانند و مقاوم روی پارچه طرح و نقش می‌اندازند. بانویی که در این تصویر مشاهده می‌کنید یکی از زنان هنرمندی است که طی ۳۵ سال فعالیت در این عرصه، در اجرای این هنر به مهارت رسیده است. با ثبت این تصویر عکاس امیدوار است که این سنت را گرامی داشته و آن را برای نسل‌های بعد نیز زنده نگه دارد.

عکاس: بیمو پرادیتیو (Bimo Pradityo) - اندونزی

یک روز بارانی

قورباغه (724press.com)

قورباغه چشم قرمز درختی در جاوه غربی در حال لذت‌بردن از یک روز بارانی است.

عکاس: هندی ام پی (Hendy MP) - اندونزی

رنگ زندگی

ماهیگیری (724press.com)

تصویری رنگارنگ از زندگی روزمره زنان ماهیگیر در بنگال غربی، پیش از آنکه دسترنج روزانه خود را برای فروش به بازار ببرند.

عکاس: پراناب باساک (Pranab Basak) - هند

تنها در بیابان

کویر (724press.com)

این تصویر با استفاده از یک پهپاد بلند پرواز در صحرای مرزوقا (Merzouga) در کشور مراکش ثبت و ضبط شده است؛ جایی که مردم بومی و عشایر به صورت مرتب در طول صحرا در حال رفت و آمد و حرکت هستند.

عکاس: کارلز آلونزو (Carles Alonso) - اسپانیا

نگاه وحشی

سیاه گوش خالدار (724press.com)

سیاه گوش خال‌دار در «پارک ملی کبارسینو» (Cábarceno Natural Park) زیبایی وحشی خود را به نمایش گذاشته است.

عکاس: سرجیو ساودرا (Sergio Saavedra) - اسپانیا

دویدن و تفریح کردن

راهب بودایی (724press.com)

راهبان کم سن و سال بودایی در حال دویدن و بازی در «پاگودای سین‌بیوم» (Hsinbyume Pagoda)

عکاس: لینگ لینگ (Ling Ling) - میانمار

مادر خوب

پرنده (724press.com)

بهترین زمان برای ثبت لحظه‌ای زیبا و مادرانه، وقتی پرنده مادر با عشق به سمت جوجه خود پرواز می‌کند؛ آن هم زمانی که ارمغانی خوشمزه برای او در منقار دارد.

عکاس: فیو موئه (Phyo Moe)، میانمار

مهر مادری

میمون (724press.com)

بیش از دو ساعت انتظار ارزش ثبت چنین لحظه‌ای را دارد؛ دست کم عکاس خوش‌ذوق و خالق این تصویر که چنین عقیده‌ای دارد. ثبت لحظه‌ای سراسر عشق و احساس بین یک شامپانزه و کودکش که در «باغ وحش تنریف» (Tenerife zoo) به ثبت رسیده است.

عکاس: سانتیاگو لوپز (Santiago López) 

ناشناخته

آبشار (724press.com)

ثبت چنین تصویری بدون استفاده از لنزهای عکاسی مناسب تجربه‌ای سخت برای این عکاس خوش‌ذوق است که نمایی تماشایی از آبشار «تومپاک سیوو» (Tumpak Sewu) را در جاوه شرقی به ثبت رسانده است.

عکاس: جاناتان راجرز (Reitdiephaven) - انگلستان

Reitdiephaven

منظره (724press.com)

استفاده از خط افقی زیبا و تماشایی مصادف با غروب خورشید در منطقه‌ای از شهر «خرونینگن» (Groningen) در کشور هلند، خالق این صحنه زیبا و تماشایی شده است.

عکاس: آنسکار لنزن (Anskar Lenzen) - آلمان

شریان‌های زمین

رودخانه (724press.com)

این تصویر زیبا و دیدنی که بی‌شباهت به مناظر تماشایی رودخانه آمازون نیست، در ساسکس شرقی به ثبت رسیده است. جایی که رودخانه کاکمر (Cuckmere river) در میان مرغزارها شاخه شاخه شده و تصویری از شریان‌های زندگی بخش زمین را به نمایش گذاشته است.

عکاس: هوگو هیلی (Hugo Healy) - انگلستان

رنگین کمان

رنگین کمان (724press.com)

 یک رنگین کمان دوبل که همچون پلی جادویی برفراز «جزایر لوفتن» (Lofoten Islands) شکل گرفته، منبع الهام این عکاس خوش قریحه برای ثبت تصویری تماشایی شده است.

عکاس: پال لوند (Paal Lund) - نروژ

جلوه‌ها

پرتره (724press.com)

تصویری از چهره‌ی مردی روحانی در زیارتگاهی در پاکستان.

عکاس: آسیم لیاز (Asim Ijaz) - پاکستان

زنبور شنی و شکارش

زنبور (724press.com)

این زنبور شنی از مأموریتی مهم بازمی‌گردد؛ آن هم در حالی که صید امروزش را سفت و سخت با خود به خانه می‌برد.

عکاس: امام پریماهاردی (Imam Primahardy) - اندونزی

دیزنی لند تیره و تار

دیزنی لند (724press.com)

تصویر و پانورامایی عمودی و تیره از «قلعه نوش‌ونشتاین» (Neuschwanstein Castle) در آلمان که به عنوان الهام بخش قصر دیزنی شناخته می‌شود.

عکاس: تامی متز (Tommi Matz) - آلمان

در میان چترهای سفید

 چتر سفید (724press.com)

 کارخانه تولید چترهای سنتی در «ماندالای» (Mandalay) در کشور میانمار. تولید این چترهای زیبا و متداول نه کاری یک روزه است و نه از عهده یک نفر به تنهایی برمی‌آید. برای تولید هر چتر از یک نفر استفاده می‌شود و هر کارگر مسئول ساخت و اجرای بخش‌های مختلف آن و در نهایت تحویل محصول نهایی است.

عکاس: آئونگ تویا (Aung ThuYa) - میانمار

طبیعت همیشه پیروز است

قایق (724press.com)

 قبرستان کشتی‌های شکسته و آسیب دیده در شهر «بریتانی» (Brittany) در کشور فرانسه. تعدادی از این قایق‌ها برای بیش از یک صد سال است که در این منطقه لنگر انداخته‌اند؛ اما در نهایت این طبیعت است که راه خود را هموار کرده و دست سازه‌های بشری را یکی پس از دیگری به آرامی می‌بلعد.

عکاس: چارلی برتامه (Charlie Berthaume) - موناکو

دریایی از یخ

 قطب (724press.com)

عکاس حرفه‌ای حیات‌وحش دست به کار شده و منظره‌ای جادویی از حال و هوای حاکم بر مناطق قطب شمال را به تصویر کشیده است. جایی که شیرهای دریایی دوست دارند بخشی از روز خود را با استراحت کردن روی قطعه‌های شناور روی آب‌های منجمد دریا سپری کرده و کمی چرت بزنند.

عکاس: فلورین لدوکس (Florian Ledoux) - فرانسه

زیباترین فلکه جهان 

زیباترین فلکه جهان (724press.com)

 یک پانورامای عمودی نفس‌گیر از میدان «طاق پیروزی» (Arc de Triomphe) در عروس شهرهای جهان، پاریس. جایی که دوازده خیابان به یکدیگر پیوسته و جادویی‌ترین فلکه جهان را شکل می‌دهند.

عکاس: هنری دو (Henry Do) - ایالات متحده

مطلب مرتبط: دنیای عکاسی: عکاسی هوایی از مواد مذاب آتشفشانی

خب، در اینجا به پایان مروری برای گوشه‌ای از پنجاه فینالیست برتر مسابقات جوایز عکاسی آگورا می‌رسیم. تا به اینجا کدام یک از تصاویر بیش از بقیه نگاه خود را مجذوب خود کرد؟ نظر شما در مورد ایده‌ی عکاسان چیست؟ نظرات خود را حتماً با ما نیز در میان بگذارید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید