معمولاً در کنار انواع خوراک‌هایی که به صورت روزمره طبخ و آماده می‌کنیم، از انواع دورچین‌ها نیز استفاده می‌شود. از سبزیجات پخته و گریل شده تا پوره سیب زمینی و انواع سس‌های لذیذ. یکی از سس‌های متداول در کنار غذاهای پروتئینی، سس خوشمزه قارچ است که طرفداران بسیاری دارد. در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا با فوت و فن تهیه یک سس قارچ خامه‌ای و لذیذ آشنا شوید.

از استیک گرفته تا مرغ یا دیگر انواع غذاهای گوشتی و پاستا، سس قارچ خامه‌ای یک انتخاب جذاب و خوش آب و رنگ است؛ سس لذیذی که می‌توان بارها و بارها آن را تهیه کرده و از طعم دلپذیرش لذت برد. اما برای تهیه یک سس قارچ کامل و مناسب سرو در کنار انواع غذاها به چه موادی احتیاج داریم و دستور تهیه آن به چه صورت است؟

سس قارچ (724press.com)

در ادامه با ۷۲۴پرس دات کام همراه باشید تا طرز تهیه و نکات کلیدی برای تهیه یک سس قارچ لذیذ را مرور کنیم.

مواد لازم:

  • ۲ قاشق غذاخوری کره بدون نمک
  • نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۳۰۰ گرم قارچ شسته و ورقه شده
  • به اندازه سرانگشت نمک و فلفل
  • ۲ حبه سیر پوست گرفته و رنده شده
  • نصف پیمانه آب مرغ یا عصاره سبزیجات
  • ۲۵۰ میلی لیتر خامه غلیظ
  • ۳۰ گرم یا نصف پیمانه پنیر پارمسان
  • ۲ قاشق چایخوری برگ آویشن تازه یا نصف قاشق چایخوری آویشن خشک 

طرز تهیه:

سس قارچ (724press.com)

 روغن و کره آب شده را داخل یک ظرف مناسب روی حرارت متوسط قرار داده و گرم می‌کنیم. در ادامه قارچ‌های ورقه شده را به آن اضافه کرده و تا زمانی که رنگ قارچ قهوه‌ای مایل به طلایی تغییر کند، سرخ می‌کنیم. این مرحله در حدود ۴ الی ۵ دقیقه به طول می‌انجامد، همچنین لازم نیست محتویات ظرف را به صورت مرتب هم بزنید.

در مرحله بعد و درست قبل از تغییر رنگ نهایی قارچ ‌ها، سیر رنده شده و نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و یک دقیقه صبر کنید تا سیرها هم به رنگ طلایی درآیند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه یک میان وعده خوشمزه با سیب زمینی و پنیر

حالا نوبت اضافه کردن آب مرغ یا سبزیجات، خامه و پنیر پارمسان است. در این مرحله سس را به صورت مرتب هم بزنید؛ چون ممکن است به دلیل داغی بیش از حد، خامه شما حالت بریده بریده پیدا کند. بهتر است خامه را به تدریج اضافه کرده و در هر مرحله آن را به سرعت هم زده و با سایر محتویات ظرف مخلوط کنید. این کار را در حدود ۲ الی ۳ دقیقه ادامه می‌دهیم تا سس به غلظت مناسب برسد. توجه داشته باشید که سس نباید خیلی سفت و غلیظ باشد، اما در عین حال باید بافت مناسبی داشته باشد.

سس قارچ (724press.com)

در این مرحله نوبت اضافه کردن آویشن است؛ همچنین با مزه کردن سس از میزان نمک و فلفل آن اطمینان حاصل کرده و در صورت نیاز مقداری دیگر به سس اضافه کنید تا به طعم دلخواه برسد. در نهایت ظرف حاوی سس را از روی شعله گاز برداشته و کنار بگذارید.

بهتر است سس را به صورت گرم در کنار استیک یا دیگر غذاهای پروتئینی سرو کنید. همچنین می‌توانید آن را روی پاستا ریخته یا در کنار سیب زمینی پخته یا پوره شده در کنار انواع خوراک‌ها مورد استفاده قرار دهید. استفاده از این سس در کنار رست بیف و گوشت گوساله و مرغ نیز انتخاب مناسبی است. 

نکات مهم:

سس قارچ (724press.com)

نوع خاصی از قارچ برای تهیه این سس لازم نیست. در واقع شما می‌توانید از انواع قارچ‌های موجود در بازار استفاده کنید؛ همچنین میزان قارچ، بسته به غذایی دارد که قصد سرو کردن سس در کنار آن را دارید. مثلاً اگر تصمیم دارید این سس را همراه با سیب زمینی پخته میل کنید، از قارچ بیشتری در تهیه سس استفاده کنید. 

نکته بعدی در مورد خامه استفاده شده در سس است. اگر موفق به پیدا کردن خامه غلیظ نشدید نگران نباشید؛ چرا که می‌توانید به جای آن از خامه با درصد چربی بالا استفاده کنید. اگر در تهیه سس از خامه کم چرب استفاده می‌کنید بهتر است همراه آن از مقداری نشاسته ذرت یا آرد ذرت نیز استفاده شود. ابتدا یک قاشق چایخوری آرد یا نشاسته ذرت را با مقدار کمی خامه مخلوط کنید و بعد از حل شدن کامل، آن را با باقی خامه مخلوط و سپس به سس اضافه کنید. از نظر غذایی جایگزین کردن خامه کم چرب با خامه غلیظ در حدود صد کالری از میزان کالری کلی سس می‌کاهد.  

سس قارچ (724press.com)

اما پنیر پارمسان یکی دیگر از مواد لازمی است که استفاده از آن نیازمند توجه است. بهتر است یا خودتان با استفاده از یک رنده تیز و مناسب پنیر را رنده و آماده کنید و یا حین استفاده از پنیر رنده شده آماده مراقب تکه‌های بزرگ احتمالی موجود در آن باشید. چون در نهایت پنیر باید به خوبی در سس حل شود. پنیر پارمسان بافت غلیظ و مناسبی به سس شما داده و روی طعم و مزه آن هم اثر خوبی دارد، اما مراقب باشید با اضافه کردن مقدار زیادی از آن به سس، طعم سس‌ را پنیری نکنید.

میزان مواد لازم فوق برای سس مورد نیاز چهار نفر کافی است.

ارزش غذایی:

به گزارش ۷۲۴پرس (724PRESS.COM) این سس قارچ حاوی ۳۳۷ کالری، ۳۱ گرم چربی، ۱۰۹ میلی‌گرم کلسترول، ۱۵۷ میلی‌گرم سدیم، ۳۱۹ گرم پتاسیم، ۶ گرم پروتئین و ۵ گرم کربوهیدارت است. همچنین این سس حاوی ویتامین‌هایی همچون ویتامین A و ویتامین C‌ و مواد معدنی همچون آهن و کلسیم است.

 سس قارچ (724press.com)

یکی دیگر از دورچین‌های متداول پوره سیب‌زمینی است که به ویژه در میان کودکان طرفداران بسیاری دارد. اگر اهل درست کردن پوره سیب زمینی هستید، اما از محصول نهایی کار رضایت ندارید یا دوست دارید پوره سیب‌زمینی خوشمزه با بافتی لطیف‌تر تهیه کنید، بد نیست سری به مطلب زیر بزنید که نکات مهم برای تهیه یک پوره حرفه‌ای و خوشمزه و اشتباهات رایج در این زمینه را با شما در میان گذاشته است.

مطلب مرتبط: ۷ اشتباه رایج در تهیه پوره سیب‌زمینی

امیدوارم این سس را تهیه کرده و از آن در کنار انواع خوراک‌های لذیذ خانگی استفاده کنید.