تنها چند ماه تا آغاز تازه‌ترین فصل از مجموعه‌ی تلویزیونی آخرالزمانی و محبوب شبکه‌ی AMC باقی مانده است؛ اما ظاهراً همچون فصول قبل باز هم قرار است تعداد انگشت شمار بازیگران قدیمی و ثابت این مجموعه کم شود. در چندماه گذشته اخبار ضد و نقیضی پیرامون جدا شدن شخصیت «میشون» و اتمام نقش آفرینی او در این مجموعه با گوش رسید، اما واقعیت چیست؟ در بررسی صحت و سقم این ادعا با ۷۲۴پرس همراه باشید.

سریال مردگان متحرک یا «واکینگ دد» (The Walking Dead)، یکی از سریال‌های آخرالزمانی محبوب تلویزیونی است که به همت شبکه AMC تهیه و پخش شد. در خلال سال‌های گذشته شاهد پخش ۹ فصل این مجموعه بودیم؛ فصل‌هایی که فراز و نشیب پیش روی شخصیت‌های داستان را در کنار روزهای تلخ و شیرین تیم سازنده به تصویر کشیدند.

میشون در مردگان متحرک (724press.com)

بی‌تردید واکینگ دد در چند فصل ابتدایی یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تلویزیونی بود که بارها آمار بینندگان در رده‌های سنی گوناگون را ارتقا داد. همین مسئله باعث شد که سطح توقعات بالا رفته و مردم انتظار خط داستانی پربار و جذاب‌تری را داشتند. امری که در نهایت محقق نشد و رفته رفته روند داستان و درگیر شدن آن در چرخه‌ای از حوادث تکراری و خسته‌کننده باعث افول آن و حتی نارضایتی بینندگان شد.

مطلب مرتبط: ۱۱ مرگ دلخراش سریال مردگان متحرک کدامند؟

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام در چند سال اخیر سازندگان این مجموعه برای بازگشت به روزهای اوج، از شگردی تازه بهره بردند؛ کشتن شخصیت‌های قدیمی در خلال حوادث تکان‌دهنده و ناخوشایند. این مسئله به ویژه در افتتاحیه فصل هفتم این سریال و با کشته شدن همزمان دو شخصیت اصلی یعنی گلن و آبراهام، باعث افزایش حجم نارضایتی‌ها شده و اثری عکس داشت. در فصل هشتم کارگردان دست به کاری عجیب زده و شخصیت کارل را که هنوز در کامیک بوک زنده بود، از سریال حذف کرد که باز هم خشم بیشتر مخاطبان را به دنبال داشت.

در فصل نهم هدایت کار از دست «اسکات گیمپل» بیرون آمده و «آنجلا کانگ» مسئولیت آن را پذیرفت. هرچند ضربه اساسی در این فصل به بینندگان وارد شد، وقتی ریک گرایمز با بازی «اندرو لینکلن» (Andrew Lincoln) یکی کلیدی‌ترین شخصیت‌های سریال صحنه را ترک کرد. اگرچه ریک کشته نشد، ولی به طریقی راهش را از بقیه گروه جدا کرد. همین مسئله در مورد دیگر شخصیت محبوب سریال «مگی ری» نیز صدق می‌کند و البته این همه داستان نبود. اختتامیه سریال مرگ و میرهای بیشتری را در برگرفت و هسته اصلی گروه نجات یافتگان که از نخستین فصل با آنها خو گرفتیم، باز هم کوچک‌تر شد. 

مطلب مرتبط: بیوگرافی و فیلم شناسی دانای گوریرا بازیگر نقش میشون

میشون در مردگان متحرک (724press.com)

اما فصل دهم نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ چرا که بازهم شایعات مربوط به جدا شدن یکی دیگر از بازیگران، قلب طرفداران پروپاقرص این مجموعه را به درد آورد. چندماه قبل خبری منتشر شد که از جدایی قریب الوقوع شخصیت «میشون» (Michonne) با بازی «دانا گوریرا» (Danai Gurira) حکایت می‌کرد. اما ابهامات زیادی در مورد این مسئله وجود نداشت و نه شبکه و دست اندرکاران تولید سریال مردگان متحرک و نه خود بازیگر به روشنی به چند و چون این شایعات واکنشی نشان ندادند.

میشون در مردگان متحرک (724press.com)

در آن زمان گفته شد که فصل آینده آخرین فرصت بینندگان برای همراهی شخصیت میشون است و بالاخره شاهد خداحافظی دانای گوریرا با این سریال خواهیم بود. در آن زمان حتی گفته شد که ممکن است میشون هم همچون شخصیت ریک روانه سه اسپین آف این مجموعه شود که قرار است زیر نظر اسکات گیمپل تولید شوند. حتی در ادامه اشاره شد که دو همبازی دیگر گوریرا یعنی «نورمن ریدس» (Norman Reedus) بازیگر نقش «درل» و «ملیسا مک براید» (Melissa McBride) بازیگر نقش «کارول» هم قراردادی برای بازی در این ۳ فیلم امضا کردند که ظاهراً برای هر کدام ۱۰ میلیون دلار درآمد داشت. اما بازهم به صورت خبری به صورت رسمی در این زمینه منتشر نشده و همه چیز در قالب شایعات و حرف باقی ماند.

میشون در مردگان متحرک (724press.com)

در حالی که همه چیز همچنان نامفهوم بود و هیچ موضع گیری رسمی نه از سوی گوریرا و نه شبکه AMC صورت نمی‌گرفت، «دیوید مدن» (David Madden) مدیر بخش برنامه‌ریزی این شبکه بالاخره در این مورد صحبت کرد؛ هرچند باز هم طرفداران نتوانستند از قالب این جملات به نتیجه‌گیری خاصی دست پیدا کنند.

او در این زمینه گفت:

بی‌شک در مورد دانای و عشق او به این مجموعه حرف‌های بسیاری برای گفتن وجود دارد. ما این هنرپیشه و شخصیت میشون را دوست داریم؛ اما قدر مسلم اکنون فرصت‌های جدید در اختیار دانای وجود دارد و او در نهایت باید کاری را انجام بدهد که برایش بهتر است. ما به صورت مشخص تمایل داریم او در مجموعه حضور داشته باشد؛ تا هر زمانی که خودش تمایل دارد. ما واقعاً مایل به ادامه این همکاری و حضور او در سریال مردگان متحرک هستیم؛ چرا که او و شخصیت شگفت‌انگیز میشون به این مجموع ارزش بیشتری می‌دهند. ما همچنان مشتاق و امیدوار به ادامه حضور او در این سریال هستیم؛ اما در نهایت جدایی اندرو لینکلن در فصل گذشته نشان داد که جدا شدن شخصیت‌های اصلی مجموعه لزوماً به معنای از بین رفتن سریال نیست. مردگان متحرک می‌تواند همچنان راه خود را ادامه دهد؛ اما هدف ما در نهایت ادامه همکاری با دانای است. هرچند در نهایت او تصمیم گیرنده‌ی اصلی است و می‌تواند به دنبال چیزهای تازه‌ای برود که در زندگی به دنبال رسیدن به آنها است.

البته این گفته‌های دیوید مدن خالی از حقیقت نیست؛ درست است که گوریرا با حضور در مجموعه مردگان متحرک بیش از پیش در نزد بینندگان شناخته شده و محبوب شد، اما او به جز بازی در این درام آخرالزمانی در شمار دیگری از آثار ارزشمند حضور پیدا کرد که حتی نامزدی جوایز معتبر جهانی همچون اسکار و تونی را نیز برایش به دنبال داشت. فراموش نکنیم که او یکی از بازیگران فیلم «پلنگ سیاه» (Black Panther) است که سال گذشته علاوه بر نامزدی در جوایز گلدن گلوب، نامزد ۷ جایزه اسکار بود. او همچنین در دیگر فیلم پرطرفدار کمپانی مارول یعنی «انتقام جویان» نیز حضور پیدا کرد.

مطلب مرتبط: انتقام جویان: انتقام جویان: جنگ بی نهایت، فاتح بی رقیب گیشه‌ها

با این حساب به نظر می‌رسد آینده پیش روی دانای گوریرا روشن است؛ هرچند به پایان راه خود در دنیای زامبی‌های و شخصیت‌های منفی مردگان متحرک رسیده باشد. با این حال این داستان متعلق به چند ماه قبل است و گمانه زنی‌ها همچنان ادامه داشت تا اینکه سرانجام دانای مهر سکوت را شکسته و خود جدایی‌اش از سریال را تصدیق کرد.

میشون در مردگان متحرک (724press.com)

در جریان برگزاری دومین مراسم «کامیک کان» (Comic-Con)، بالاخره اعلام شد که مردگان متحرک خیلی زود شاهد خداحافظی تلخ دیگری با یکی از ستارگان خود خواهد بود. در این برنامه دانای به شایعات چند ماه قبل «هالیوود ریپورتر» در ماه فوریه واکنش نشان داده و اعلام کرد که میشون به پایان روزهای تاب دادن شمشیر خود رسیده و در فصل دهم از سریال جدا خواهد شد. گوریرا از فصل سوم این مجموعه در قالب زامبی کشی قهار به تیم سازنده پیوست و در خلال سال‌ها رفته رفته به یکی از اعضای مهم گروه تبدیل شد. او در حالی در مراسم کامیک کان به این مسئله اشاره کرد که سال گذشته در همین سالن و در جریان برگزاری همین مراسم اندرو لینکلن نیز شایعات مربوط به جدایی خود از این سریال را تصدیق کرده بود.

میشون در مردگان متحرک (724press.com)

البته وجه متفاوت ماجرا این است که اگرچه اندرو لینکلن از سریال جدا شد و ریک گرایمز را در میانه فصل نهم این مجموعه به حال خود رها کرد، ولی سوی دیگر ماجرا او قرار است همچنان در نقش این کلانتر خستگی ناپذیر در سه فیلم تلویزیونی این مجموعه که زیر نظر اسکات گیمپل تهیه می‌شوند، حضور داشته باشد. این اما در مورد شخصیت میشون صدق نمی‌کند و ظاهراً این پایان همکاری دانای گوریرا در این سریال است. شواهد موجود دست کم نشان می‌دهند که قرار نیست دیگر شاهد حضور این هنرپیشه در دیگر اسپین آف‌های مربوطه به سریال باشیم؛ هرچند این ادعا تنها با وجود شواهد فعلی بیان شده است و نمی‌توان با قطعیت کامل در مورد صحت و سقم آن نظر داد.

به هر حال قدر مسلم فعلاً باید خود را آماده خداحافظی با شخصیت میشون کنیم. دانای گوریرا در مراسم کامیک کان در مورد این جدایی و احساس خود در این مورد چنین گفت:

حالا می‌توانم تصدیق کنم که فصل دهم آخرین فصل حضور من در این نمایش تلویزیونی سرگرم‌کننده و محبوب است. من برای آخرین بار در نقش میشون در این مجموعه ظاهر شدم.

این مسئله باعث ایجاد موجی از ناراحتی در میان هواداران حاضر در مراسم شد که با ناخشنودی به این خبر واکنش نشان دادند. در ادامه دانای سخنان خود را چنین پی گرفت:

در این لحظه من فقط دوست دارم اعلام کنم که این یکی از سرگرم کننده‌ترین دوران زندگی من بود. بازی در این نقش واقعا لذت بخش بود؛ حضور در میان خانواده مردگان متحرک خاطره‌انگیز است. من واقعاً شکرگزار هستم که در کنار آنها و همچنین در کنار شما هستم. این تجربه هرگز از خاطر من پاک نمی‌شود و این خاطرات برای همیشه در قلب من باقی می‌مانند. بین ما ارتباطی به وجود آمده که هرگز به پایان نخواهد رسید.

به نظر می‌رسد مجموعه واکینگ دد در حال پوست‌اندازی تمام و کمال است؛ صحنه رفته رفته از حضور بازیگران آشنا خالی شده و شاهد حضور شخصیت‌های تازه هستیم. اما باید دید که آیا این جدایی ناخوشایند به مذاق هوادارن خوش خواهد آمد، یا باز هم شاهد طومار‌ی از امضاهایی خواهیم بود که علیه تیم سازنده جمع‌آوری شده و نمایانگر عمق دلخوری و عصبانیت طرفداران از روند داستان هستند؟

میشون در مردگان متحرک (724press.com)

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما هم از طرفداران سریال مردگان متحرک هستید؟ خداحافظی بازیگران یکی پس از دیگری چه تأثیری روی توجه شما به این سریال داشته است؟ نظرات خود را با ما نیز در میان بگذارید.