در میان ژانرهای مختلف دنیای فیلم و سینما، نمایش آثار ترسناک همیشه طرفداران خاص خود را داشته است. در طول سال‌ها کارگردانان بسیاری شانس خود را در این حوزه امتحان کرده و شماری از فیلم‌های ژانر وحشت محبوبیتی جهانی پیدا کرده‌اند. بعد از درخشش سال گذشته میلادی در نمایش آثار محبوب و پرطرفدار ترسناک، سال ۲۰۱۹ نیز با دستی پر در این زمینه ظاهر شده است. با ۷۲۴پرس در مرور تعدادی از آنها همراه باشید.

به نظر می‌رسد این روزها در عصر طلایی ترس و وحشت زندگی می‌کنیم؛ در حالی که جهان پیرامون‌مان رفته رفته به جایی ترسناک‌تر تبدیل می‌شود، فیلمسازان نیز از ترس برای آنالیز کابوس‌های زندگی واقعی ما بهره برداری می‌کنند. همین مسئله باعث شده که سال جاری میلادی به یکی از بهترین دوران‌ها به خصوص برای علاقمندان ژانر وحشت تبدیل شود. 

در واقع مشخص نیست این حس ما چقدر واقعی است اما به خصوص تابستان امسال یکی از سنگین‌ترین فصولی است که زیر بار آثار ترسناک جذاب و دیدنی کمر خم کرده است. دست کم تابستان امسال شاهد اکران هفت فیلم ترسناک در ژانرهای مختلف هستیم که از مخلوقات ترسناک تا حضور نیروهای ماورالطبیعه را در برگرفته و به جنون عاشقان این حوزه دامن زده‌اند. فرصتی عالی برای نشستن در کنار دیگر طرفداران پروپاقرص و تماشا کردن صحنه‌های تیره و تاری که از تاریک‌ترین وحشت‌ها منشأ گرفته‌اند.

از بازسازی آثار شاخص کلاسیک گرفته، تا نسخه‌های تازه فیلم‌های قدیمی و البته درخشش دوباره کارگردانانی که پیش‌تر با نبوغ خود در خلق آثار ترسناک، خون را در عروق دوست‌داران این دنیای تیره و تار منجمد کرده‌اند. پیش‌تر و در بخش اول این مطلب با عنوان «معرفی فیلم های ترسناک سال ۲۰۱۹» شما را با تعدادی از این آثار آشنا کردیم؛ در ادامه به مرور بخش دیگری از آثار ترسناک برگزیده امسال و احتمالا سال ۲۰۲۰ خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مطلب مرتبط: فواید تماشای فیلم های ترسناک برای سلامت انسان

اتاق فرار (ESCAPE ROOM)

اتاق فرار درون مایه خود را از یکی از پدیده‌های جدیدی گرفته که در چند سال گذشته باب شده و از قضا بسیار نیز مورد توجه قرار گرفتند. در سال‌های اخیر شاهد استقبال مردم از این ایده هستیم؛ افرادی که با پرداخت هزینه داخل اتاقی دربسته محبوس می‌شوند و یک ساعت فرصت دارند تا با استفاده از کلیدها و نشانه‌های پنهان شده در اتاق، راهی برای باز کردن در و فرار از آن پیدا کنند. اما داستان این اتاق فرار تا حدی متفاوت است؛ چون این بار شاهد چرخشی ترسناک در این ایده هستیم.

در این فیلم ۶ غریبه در کنار هم قرار می‌گیرند و باید راهی برای فرار از تله‌ای خطرناک پیدا کنند که نه از سر شوخی، که به صورت کاملاً جدی کشتن و نابودی آنها را دنبال می‌کند. از جمله بازیگران این فیلم می‌توان به «دبورا آن ول» (Deborah Ann Woll) ستاره سریال «خون حقیقی» (True Blood) و «تایلر لابین» (Tyler Labine) بازیگر فیلم «تاکر و دیل برعلیه شیطان» (Tucker and Dale vs Evil) اشاره کرد.

این فیلم که با بودجه‌ای ۹ میلیون دلاری ساخته شد، موفق شد فروش جهانی ۱۵۵ میلیون دلاری را تجربه کرده و مورد توجه علاقمندان قرار گرفت. 

کینه (GRUDGE)

وقتی اسم ترسناک به میان می‌آید، بسیاری ناخودآگاه فضای وهم‌آلود و ترسناک آثار سینمای ژاپن را به خاطر می‌آورند. آثاری که به دلیل فضاسازی خاص و خط داستانی‌شان همچنین مورد توجه سینمای پرزرق و برق هالیوود نیز قرار گرفته و شاهد بازسازی آنها هستیم. یکی از این آثار موفق، فیلم کینه است.

فیلم فعلی یک بازسازی دیگر از فیلم دیگری به همین نام محصول سال ۲۰۰۴ است؛ هرچند که آن فیلم نیز خود بازسازی از نسخه اصلی و ژاپنی فیلم به نام «جوآن: کینه» (Ju-On: The Grudge) محصول سال ۲۰۰۲ بود. این محصول جدید را «نیکلاس پسکی» (Nicolas Pesce) کارگردانی کرده که به عنوان یکی از کارگردانان خلاق و نوآور شناخته می‌شود. از ستارگان فیلم می‌توان به «جان چو» (John Cho)، «لین شی» (Lin Shaye) و «آندره‌آ ریسبرو» (Andrea Riseborough) اشاره کرد.

اگرچه احتمال اکران فیلم در سال جاری میلادی باعث خشنودی علاقمندان شده، اما مشکلات قانونی ایجاد شده باعث به تعویق افتادن اکران فیلم و تغییر تاریخ آن به ۳ ژانویه ۲۰۲۰ شد. ظاهرا نویسنده و تهیه کننده ژاپنی «تاکاشی ایچیز» (Takashige Ichise) با طرح یک دعوای حقوقی باعث ایجاد مشکلاتی برای اکران فیلم شده است. به هر حال اگرچه امیدواری‌های برای اکران فیلم در سال ۲۰۱۹ وجود داشت، ولی در نهایت باید تا سال آینده برای تماشای این اثر ترسناک منتظر ماند.

نردبان جیکاب (JACOB'S LADDER)

یکی از بازسازی‌های آثار ترسناک گذشته، فیلم نردبان جیکاب است. نسخه اصلی این فیلم با بازی «تیم رابینز» (Tim Robbins) در سال ۱۹۹۰ اکران شد. رابینز در این فیلم در نقش یک کهنه سرباز جنگ ویتنام ظاهر شد که دچار یک سری مشکلات روانشناختی عمیق و گسستگی بود؛ یک جدایی از ذهن و احساسات واقعی و تجربه توهمات بعضاً ترسناک. این فیلم در زمان خود به موفقیت رسیده و به عنوان یک فیلم «کالت» (cult)* مورد توجه قرار گرفت.

ظاهراً این فیلم بیش از آنکه یک بازسازی از اثر قدیمی باشد، نوعی ادای احترام به آن و بازگویی داستان در فضایی مدرن‌تر است؛ یک اثر سورئال که باید برای تماشا کردن آن تا ۲۳ آگوست صبر کرد. از جمله بازیگران این فیلم می‌توان به «مایکل ایلی» (Michael Ealy) اشاره کرد.

* فیلم کالت به فیلمی خارج از قواعد دنیای سینما اشاره می‌کند که نظر بینندگانی از اقشار مختلف جامعه را به خود جلب می‌کند.

در میان علف‌های بلند (IN THE TALL GRASS)

«وینچنزو ناتالی» (Vincenzo Natali) به عنوان یکی از کارگردانان مبتکر دنیای ترس و وحشت اسم و رسمی به هم زده است؛ دست کم با نگاهی به آثاری همچون «مکعب» (Cube) و «پیوند زدن» (Splice) می‌توان به درستی این شهرت پی برد. حال تصور کنید او در اثری ترسناک با «جو هیل» (Joe Hill) و پدر معروفش «استیون کینگ» (Stephen King) همکاری داشته است. یک مثلث جذاب که دست کم یک ضلع آن به عنوان پادشاه بلامنازع ادبیات ترس و وحشت شهرتی جهانی دارد.

داستان این فیلم در مورد خواهر و برادری سرگردان در میان مزرعه‌ای بزرگ با حال و هوایی غیرطبیعی هستند که به دنبال منشأ صدای گریه کودکی هستند که درخواست کمک می‌کند. «پاتریک ویلسون» (Patrick Wilson) در این فیلم یکی از نقش‌های اصلی را برعهده دارد. در میان علف‌های بلند توسط کمپانی نتفلیکس ساخته شده و به نظر می‌رسد اواخر سال جاری میلادی شاهد اکران آن باشیم. 

جهش یافته‌های جدید (NEW MUTANTS) 

 یکی دیگر از فیلم‌هایی که براساس اعلام‌های رسمی قرار بود سال جاری میلادی روانه پرده سینماها شود، فیلم جهش یافته‌های جدید است. اسپین آف و نسخه‌ای ترسناک از مجموعه فیلم‌های «مردان ایکس» (X-Men). در ابتدا قرار بود این فیلم در آوریل سال گذشته اکران شود، تریلرهای فیلم پخش شده و پوسترهای آن در گوشه و کنار نصب شده بودند. اما درست یک ماه قبل از تاریخ اکران رسمی فیلم، کمپانی «فاکس قرن بیستم» (20th Century Fox) اعلام کرد که اکران فیلم به مدت یک سال و نیم به تعویق خواهد افتاد تا تعدادی از صحنه‌ها مجدداً فیلمبرداری شود؛ همچنین یک شخصیت جدید نیز به فیلم اضافه شد. هدف از این کار ترسناک‌تر کردن این اثر بود.

هرچند در نهایت علاقمندان حتی امسال نیز شانس دیدن این اثر را نداشته و در نهایت اکران آن به سال ۲۰۲۰ موکول شد. 

خزنده (CRAWL)

 در اغلب فیلم‌های ترسناک سعی بر آن است که با استفاده از لحظات ترسناک ناگهانی، حضور موجودات ماورایی یا کشتارهای آنچنانی برای ترساندن مخاطب استفاده شود، اما گاهی اوقات ترس در واکنش‌های خودآگاه فرد نسبت به تهدیدی به مراتب طبیعی‌تر بیننده را مجذوب خود می‌کند. نمونه‌ایش فیلم خزنده محصول سال جاری میلادی است.

این اثر به کارگردانی «سم ریمی» (Sam Raimi)، پیرامون دختری جوان با بازی «کایا اسکودلاریو» (Kaya Scodelario) ستاره فیلم «دونده هزار تو» (The Maze Runner) است که سعی دارد پدرش را از یک طوفان مهیب نجات دهد. اما او خیلی زود خود را به دام افتاده از خانه‌ای مغروق می‌یابد؛ در حالی که توسط تمساح‌های درنده محاصره شده است.

این فیلم که با بودجه‌ای ۱۳.۵ میلیون دلاری ساخته شد، در نهایت موفق شد فروشی ۶۵ میلیون دلاری را تجربه کند.

برایت برن (BRIGHTBURN)

جمیز گان (James Gunn)، کارگردان و نویسنده‌ی مجموعه فیلم‌های محافظان کهکشان (Guardians of the Galaxy) در اقدامی غیرمنتظره ساخت فیلمی را کلید زد که خط داستانی کاملاً متفاوت با فیلم‌های ابرقهرمانی متداول به شمار می‌رود. نام این اثر برایت برن است که در چرخشی متفاوت، داستان افسانه‌ای سوپرمن را به زبانی تیره و تار بازگو می‌کند.

داستان فیلم در مورد زوجی با بازی «الیزابت بنکس» (Elizabeth Banks) و «دیوید دنمن» (David Denman) است که در یک منطقه روستایی زندگی می‌کنند. شبی سفینه‌ای در جنگل نزدیک محل سکونت آنها سقوط می‌کند که مسافرش نوزادی از دنیای بیگانه است. آنها این کودک را به فرزندی می‌پذیرند و با عشق بزرگ می‌کنند. تا اینجا همه چیز به داستان معروف سوپرمن شباهت دارد؛ با این تفاوت که این کودک نه به فکر نجات دنیا، که به فکر نابودی آن است. خلق و خوی شیطانی او در کنار قدرت‌های فراطبیعیش دست مایه ساخت این فیلم شده است.

کمپانی سونی باور داشت که برایت برن در حد و اندازه‌های خوبی ظاهر خواهد شد، با این حال این فیلم در مجموع بیشتر از ۳۲ میلیون دلار فروش نکرد.

چرخش (THE TURNING)

سه دلیل عمده برای مهیج بودن این اثر وجود دارد: این فیلم محصول کمپانی سرگرمی سازی «امبلین» (Amblin Entertainment) است که متعلق به کارگردان نابغه سینما «استیون اسپیلبرگ» (Steven Spielberg) است. نکته دوم اینکه این فیلم با الهام از کتاب کلاسیک «چرخش پیچ» (The Turning of the Screw) به قلم «هنری جیمز» (Henry James) ساخته شده است. در نهایت جذابیت دیگر این فیلم در تیم بازیگرانش است که از آن جمله می‌توان به «مکنزی دیویس» (Mackenzie Davis) بازیگر فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹» (The Turning of the Screw) و «فین ولفهارد» (Finn Wolfhard) ستاره سریال محبوب «چیزهای عجیب» (Stranger Things) اشاره کرد.

فیلم چرخش قرار بود ۲۲ فوریه امسال اکران شود، اما کمپانی یونیورسال آن را چند ماه قبل از اکران بیرون کشیده و جای آن سومین نسخه از فیلم «چگونه اژدهایت را تعلیم بده» (How to Train Your Dragon 3) را روانه سینماها کرد. در آخرین اعلام رسمی به نظر می‌رسد این فیلم شانس اکران در سال جاری میلادی را نداشته و باید منتظر اکران آن در سال ۲۰۲۰ بود.

روز مرگ مبارک ۲ (APPY DEATH DAY 2U)

 قسمت نخست این فیلم در سال ۲۰۱۷ اکران شد و علیرغم نداشتن ستارگان معروف و شناخته، موفق شده به فروش جهانی ۱۲۲ میلیون دلار برسد؛ این در حالی بود که بودجه ساخت آن تنها ۵ میلیون دلار برآورد می‌شد. بینندگان فریفته خط داستانی این فیلم شدند که زندگی دختر جوانی را دست مایه کار قرار داده بود که اجباراً در سالروز تولدش، آخرین روز زندگیش را بارها و بارها تجربه می‌کرد.

نسخه جدید این فیلم بار دیگر به زندگی این دختر جوان با بازی «جسیکا راث» (Jessica Rothe) می‌پردازد. او از حوادث قسمت اول جان سالم به در برده و حلقه زمان را شکست؛ اما یک بار دیگر قاتل ماسک‌دار به طریقی به زندگی او راه پیدا کرد؛ در حالی که اکنون دوستان نزدیکش نیز در معرض خطر قرار دارند. در این نسخه جدید، کمدی سیاه و حوادث ترسناک در کنار هم قرار گرفته و اثری به مراتب سرگرم کننده‌تر را به مخاطب عرضه کرد. با این حال طبق آمارها به نظر می‌رسد این فیلم نتوانست آنگونه که باید و شاید با بینندگان ارتباط برقرار کند؛ به طوری که درنهایت به فروش ۶۴.۲ دلاری بسنده کرد.

نیمه تابستان (MIDSOMMAR)

 «آری استر» (Ari Aster) نویسنده و کارگردانی است که سال گذشته با نمایش فیلم ترسناک «موروثی» (Hereditary)، نبوغ خود در دنیای ترس و وحشت را به رخ کشید. این فیلم بازخوردهای خوبی دریافت کرده و گیشه موفقی را تجربه کرد. در ادامه امسال بار دیگر این کارگردان خوش قریحه با اثر ترسناک دیگری به نام نیمه تابستان قصد ترساندن علاقمندان ژانر وحشت را دارد؛ فیلمی که به نظر می‌رسد از پتانسیل لازم برای یک موفقیت دیگر برخوردار بوده و برگ برنده‌ی این کارگردان خواهد بود.

قسمت قابل توجهی از جزئیات این فیلم کاملاً مخفی نگاه داشته شده است، اما دست کم می‌دانیم داستان آن حول زندگی زنی جوان با بازی «فلورنس پو» (Florence Pugh) است که در هنگام سفر با دوستش، سری به شهری کوچک در سوئد زده و آنجا با چیزی ترسناک مواجه می‌شود. بودجه ساخت این فیلم ۹ میلیون دلار بوده و طبق برنامه قرار است ۱۸ ماه ژوئن سال جاری روانه پرده سینماها شود.

بازی بچه‌ها (CHILD'S PLAY)

این یکی از معروف‌ترین آثار سینمای وحشت است؛ نخستین قسمت این فیلم در سال ۱۹۸۸ اکران شد. داستان در مورد یک بیمار روانی جنایتکار و خشن است که حین درگیری با پلیس کشته شده اما روح خود را به طریق به بدن یک عروسک منتقل می‌کند. اکنون چاکی» (Chucky) این عروسک قاتل به هرکجا قدم بگذارد، خون و جنایت همراه همیشگیش خواهد بود. چاکی عنصر همیشه ثابت تمامی ۶ نسخه قبلی این فیلم است؛ بنابراین جای تعجب نیست که یک بار دیگر شاهد حضور چاکی در بازی بچه‌های خواهیم بود.

البته حالا چاکی کمی بیشتر از موهبت تکنولوژی‌های نوین فیلمسازی بهره‌مند شده و ظاهرش دستخوش تغییر شده است. از بازیگران این فیلم می‌توان به «اوبری پلازا» (Aubrey Plaza) و «برایان تایری هنری» (Bryan Tyree Henry) اشاره کرد. این فیلم در ۲۱ ژوئن سال جاری اکران شده و در مجموع به فروشی ۴۲ میلیون دلاری دست یافت.

ما (US)

یکی دیگر از فیلم‌های معروف امسال فیلم ما به کارگردانی کمدین خلاق «جردن پیل» (Jordan Peele) است، فیلمی که بسیاری از طرفداران در انتظار اکران آن بودند. اگر به خاطر داشته باشید جردن پیل سال گذشته خالق یکی از خوش ساخت‌ترین و جذاب‌ترین فیلم‌های ترسناک سال‌های اخیر با عنوان «برو بیرون» (Get Out) بود.

تازه‌ترین اثر این کارگردان در ۱۵ مارس سال جاری میلادی اکران شد. داستان فیلم در مورد زوجی جوان با بازی «لوپیتا نیونگو» (Lupita Nyong'o) و «وینستون دوک» (Winston Duke) است که همراه با دوست خانوادگی با بازی «الیزابت ماس» (Elisabeth Moss) و فرزندان‌شان به خانه‌ای ساحلی نقل مکان می‌کنند. اما عمر این تعطیلات لذت بخش خیلی زود به سر می‌آید؛ آن هم زمانی که گروهی غریبه ناخواسته به آنجا می‌آیند. 

این فیلم با بودجه‌ای ۲۰ میلیون دلاری ساخته شد، ولی در نهایت به فروش خیره کننده ۲۵۵ میلیون دلاری رسید.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از مرور این آثار ژانر وحشت لذت برده باشید. بی‌شک تابستان امسال فرصتی مناسب برای علاقمندان این حوزه فراهم کرده تا به تماشای آثار مورد علاقه خود بنشینند. راستی، فیلم ترسناک محبوب شما کدام یک از موارد فوق بود؟ آیا در انتظار اکران فیلم خاصی هستید؟ نظرات خود را با ما نیز در میان بگذارید.