سرویس فرهنگی و هنری

طرز تهیه یک میان وعده خوشمزه با جو

میان وعده خوشمزه با جو

 حتماً شما هم تاکنون از طعم لذت بخش انواع سوپ‌های تهیه شده با جو لذت برده‌اید. جو یکی از غلات بسیار مفید و شگفت‌انگیز که می‌تواند به اشکال مختلف سلامت ما را تأمین کند.

مطلب مرتبط: بهترین مواد غذایی برای سلامت قلب

بد نیست بدانید جو حاوی آنتی اکسیدان‌‌ها به ویژه پلی‌فنول است. این ترکیبات گیاهی هم به جریان خون کمک کرده و هم باعث کاهش فشار خون و نیز جلوگیری از احتباس آب در بدن و تورم می‌شوند. اما این تنها خاصیت قابل توجه جو نیست. مصرف این غله برای مبتلایان به بیماری دیابت هم مفید است" چرا که به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند و البته این نکته را هم مدنظر داشته باشید که جو سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی است.

پس در مجموع حیف است که از این غله پرخاصیت آنگونه که باید و شاید استفاده نکرده و موارد مصرف آن را تنها به طبخ سوپ‌های خوشمزه محدود کنیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این فرصت یک راه متفاوت برای استفاده از جو را به شما معرفی کنیم. تهیه نوعی اسنک ترد و لذیذ مناسب صبحانه یا میان وعده‌ای خوشمزه در طول روز که هم سرشار از خاصیت است و هم گرسنگی شما را برطرف می‌کند. پس با ما همراه باشید. 

مواد لازم:

  • ۲ فنجان جو پرک (از انواع فاقد گلوتن برای افراد دارای حساسیت استفاده کنید)
  • ۳/۴ فنجان پرک بادام خام
  • ۱/۴ پیمانه مغز تخمه آفتابگردان
  • ۱/۴ پیمانه پودر نارگیل (فاقد شیرینی)
  • نصف پیمانه کره بادام زمینی خامه‌ای یا ترد
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • ۱/۴ پیمانه شربت افرا یا هر شیرین کننده مناسب دیگر
  • ۳/۴ پیمان خرما خرد شده
  • ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری میوه خشک دلخواه (می‌توانید از توت فرنگی یا بلوبری استفاده کنید)

طرز تهیه:

از قبل فر را روشن کرده و دمای آن را روی ۳۵۰ درجه فارنهایت معادل ۱۷۶ درجه سانتیگراد قرار دهید. در ادامه داخل یک قالب مناسب کاغذ روغنی قرار داده و کناری بگذارید.

مطلب مرتبط: با ۷ فایده علمی شیر بادام آشنا شوید

سپس جو، پرک بادام و مغز تخمه آفتابگردان را داخل یک سینی فر پخش کنید. اگر از تخمه یا بادام بو داده یا برشته شده استفاده می‌کنید، لازم نیست در این مرحله آنها را داخل فر قرار دهید. اما اگر موادتان خام است، آنها را بعد از پخش کردن داخل فر گذاشته و برای ۱۳ الی ۱۵ دقیقه یا تا زمانی که به رنگ قهوه‌ای طلایی روشن دربیاید، بپزید. در این مدت گاهی کمی آنها را بهم بزنید تا همه جای آن به صورت یک دست برشته شود.

در ۵ دقیقه آخر پخت، پودر یا رنده نارگیل را هم اضافه کرده و آنها را به خوبی با هم مخلوط کنید. به محض اینکه همه محتویات سینی برشته و طلایی رنگ شد، سینی را از داخل فر بیرون آورده و کنار بگذارید.

در ادامه کره بادام زمینی، روغن نارگیل و شربت افرا یا هر شیرین کننده مطلوب دیگر را داخل ظرفی مناسب ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید تا گرم شده و آرام آرام ذوب شوند. در این مدت آنها را به خویب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. سپس ظرف از روی شعله برداشته و ۳ الی ۴ دقیقه‌ی دیگر نیز به همزدن ادامه دهید. در نهایت مخلوط به دست آمده را کنار بگذارید. 

حالا نوبت اضافه کردن خرماهای خرد شده، مغز، جو بوداده و البته میوه‌های خشک است. همه این مواد را داخل یک کاسه بزرگ ریخته و مخلوط کره بادام زمینی را روی آن بریزید و به خوب با هم مخلوط کنید. با استفاده از قاشق خرماها را به خوبی له کنید تا با بقیه مواد یک دست و مخلوط شوند. توجه داشته باشید که این کار باعث به دست آمدن مایه‌ای نرم و لطیف شده که خوردنش دلچسب است؛ همچنین کمک می‌کند که بعداً قطعات شکلات مانند به خوبی بهم متصل شده و قوام خود را حفظ کنند. 

مطلب مرتبط: طرز تهیه کلوچه خانگی با کره بادام زمینی

حالا مخلوط به دست آمده را داخل قالبی که از قبل آماده کرده بودید ریخته و با استفاده از یک قاشق یا لیسک همه چیز را به خوبی پخش کرده و آنها را به صورت یک دست درآورید. برای نتیجه‌گیری بهتر یک تکه کاغذ را روی محتویات داخل قالب گذاشته و سپس با استفاده از یک لیوان نوشیدنی یا هر شی مناسب دیگر، به آرامی روی مواد فشار وارد کنید تا حالت چسبنده و محکمی به خود گرفته و ثابت شوند. فراموش نکنید که این کار بسیار مهم است؛چرا که بعداً حین خرد کردن این مخلوط، تکه‌هایی یک دست و مناسب به دست آمده و از خرد شدن آنها حین بریدن جلوگیری به عمل می‌آید.

اکنون قالب را داخل فریزر گذاشته و نیم ساعت به آن زمان می‌دهیم. بعد از سپری شدن این مدت، قالب را از فریزر خارج کرده و محتویات آن را به قطعات با اندازه مناسب و دلخواه برش می‌زنیم. اگر تمایل دارید مدت بیشتری از این میان وعده لذت ببرید، آن را داخل ظرف در بسته داخل یخچال قرار دهید. در این صورت برای ۲ الی ۳ هفته تازگی خود را حفظ می‌کنند. همچنین در صورت تمایل می‌توان آن را به مدت یک ماه داخل فریزر نگهداری کرد.

نکته:

اگر از خرمای خشک استفاده می‌کنید که فاقد حالت نرم و چسبنده است، بهتر است ابتدا آنها را برای ده دقیقه داخل آب داغ قرار داده و سپس خشک کنید. حالا خرمای مناسب در اختیار شما است.

برای اینکه این میان وعده را برای کودکان نیز جذاب کنیم، می‌توانید از شکلات، اسمارتیز یا میوه‌های خوشمزه برای تزئین استفاده کنید.

ارزش غذایی:

این میان وعده لذیذ حاوی ۳۳۵ کالری، ۱۶.۸ گرم چربی اشباع، ۶۸ میلی‌گرم سدیم، ۴۲.۲ گرم کربوهیدرات، ۲۳ گرم قند و  تقریباً ۹ گرم  پروتئین است.

در نهایت از امتحان کردن راه‌های تازه برای استفاده از خوراکی‌ها به شکلی جدید نهراسید. باور کنیم گاهی تغییراتی کوچک در برنامه غذایی روزانه می‌تواند به سلامت ما و خانواده‌مان کمک کند، به خصوص وقتی پای جو، این پرخاصیت دوست داشتنی در میان است.

امیدوارم این میان وعده را تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید. نوش جان 

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید