یکی از نان‌های پرطرفدار و کاربردی نان تست است که به صورت صنعتی یا سنتی در کارخانه‌های مخصوص تولید نان یا در نانوایی‌ها تولید و عرضه می‌شود. اگر دوست دارید پخت این نان لطیف و لذیذ را در منزل امتحان کنید با ۷۲۴پرس همراه باشید.

نان تست کاربردهای بی‌شماری دارد و می‌شود از آن در خوراکی‌های مختلفی استفاده کرد. از یک ساندویچ مربایی برای صبحانه گرفته تا استفاده در یک اسنک قارچ و گوشت برای عصرانه یا یک وعده‌ی غذایی اصلی. به علاوه برشته شده‌ی آن در سوپ یا سالاد سزار یا مصرفش در تهیه‌‌ی تست فرانسوی از کاربردهای این نان همه کاره است. 

مطلب مرتبط: طرز تهیه نان دارچینی رولتی

با دستوری که در ادامه به بیان آن می‌پردازیم می‌توانید خودکفا شده و با مواد سالم و موجود در خانه نان مصرفی‌تان را آماده کنید. این خمیر بافت و طعم خوبی دارد پس شک نکنید و دست به کار شوید.

مواد لازم:

  • ۱ پیمانه آب گرم ( با دمای ۱۱۰ درجه‌ی فارنهایت یا ۴۵ درجه‌ی سانتیگراد)
  • ۲ قاشق غذاخوری شکر سفید
  • ۲ و ۱/۴ قاشق چای‌خوری مایه خمیر
  • ۱/۴ پیمانه روغن گیاهی
  • ۳ پیمانه آرد مخصوص قنادی یا چهارصفر
  • یک و نیم قاشق چای‌خوری نمک

ادامه مطلب: طرز تهیه تست فرانسوی

نکته‌های قابل توجه قبل از شروع به کار:

۱. یکی از اجزای ضروری برای تهیه‌ی نان، مخمر یا همان خمیر مایه است که در واقع یک نوع باکتری و یک موجود زنده است. مخمر برای شروع فعالیت به گرما و رطوبت نیاز دارد؛ بنابراین اگر گرمای لازم به آن داده نشود یعنی یا آب مورد استفاده سرد و یا بیش از حد گرم باشد یا فعال نمی‌شود یا با حرارت بالا می‌میرد. اگر در تهیه‌ی نان از خمیر مایه‌ی فوری استفاده کنید، مدت زمان لازم برای استراحت خمیر کمتر می‌شود؛ اما اگر از خمیر مایه‌ی خشک استفاده کنید باید برای ورآمدن خمیر چیزی در حدود دو ساعت زمان در نظر بگیرید. به علاوه خاطر نشان می‌کنیم که به هنگام کار با خمیر مایه سعی کنید از قاشق یا ظرف فلزی استفاده نکنید؛ چرا که مانع از فعالیت مخمر می‌شود.

۲. مقدار آرد بیان شده در دستور تهیه را می‌توانید به طور کامل از آرد سفید انتخاب کنید یا به جای نصف پیمانه از مقدار کلی آرد سفید، از آرد سبوس‌دار یا سبوس استفاده کنید.

۳. به جای روغن گیاهی می‌توانید از روغن زیتون بی‌بو استفاده کنید.

۴. نمک استفاده شده در دستور را به هیچ وجه کم یا حذف نکنید؛ چرا که برای حفظ قدرت مخمر در تخمیر و عمل‌آوری نان و حفظ بافت و طعم نان لازم است.

۵. اگر دستگاه میکسر شما قابلیت تهیه‌ی خمیر را هم دارد، می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر قدرت موتور و پره‌های آن مناسب خمیرزنی نباشد بهتر است که با دست خمیر را آماده کنید؛ ولی باید بدانید که به ورز دادن کافی خمیر نیاز است.

طرز تهیه:

ابتدا آب گرم و شکر را در ظرف دستگاه خمیرساز یا یک کاسه‌ی شیشه‌ای بریزید و خمیر مایه را روی آب پاشیده و کمی با قاشق چوبی یا پلاستیکی هم بزنید تا دانه‌های خمیر مایه مرطوب بشود. اجازه بدهید برای ده دقیقه بدون حرکت در جای گرم بماند تا خمیر مایه عمل آمده و حباب‌دار شود.

بعد از آماده شدن خمیر مایه، روغن و ترکیب آرد و نمک را اضافه کنید و دستگاه را با قدرت متوسط روشن کنید و بگذارید خمیر خوب ورز بخورد. اگر دستگاه مناسب ندارید این مرحله را با دست انجام بدهید و به خوبی خمیر را ورز بدهید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه نان کدو حلوایی به سبک نیوانگلندی

 بعد از آماده شدن خمیر آن را در یک کاسه‌ی شیشه‌ای چرب شده گذاشته و رویش را با یک نایلون چرب بپوشانید. یک پارچه روی ظرف انداخته و در جای گرم بگذارید تا خمیر به خوبی پف کرده و بالا بیاید.

کف یک قالب لوف را با کمی کره چرب کنید. پف خمیر را با کمک روی انگشتان بگیرید و خمیر را به طول قالب لوله کنید و به آرامی در کف قلب بگذارید. مجدداً نایلون را روی قالب کشیده و به کناری بگذارید. در این مدت فر را روشن کنید و دمای آن را روی ۱۸۰ درجه‌ی سانتیگراد تنظیم کنید.

بعد از ۱۵ دقیقه روکش نایلونی را بردارید و قالب را برای ۲۰ دقیقه در فر بگذارید. توجه کنید که برای حفظ رطوبت نان یا می‌توانید از ابتدای روشن کردن فر یک ظرف مناسب را پر از آب کرده و در فر بگذارید یا این‌که روی قالب را با فویل آلومینیومی بپوشانید.

بعد از اتمام پخت، بگذارید کمی در قالب خنک شود و بعد به آرامی آن را از قالب بیرون آورده و با کمک یک کارد تیز به صورت عمودی ورقه ورقه ببرید.