اگر تا به حال تهیه‌ی کیک بستنی را در منزل امتحان کرده باشید می‌دانید که دقت در زمان یک اصل مهم کار با بستنی است؛ به خصوص به هنگامی که به مرحله‌ی تزئین آن رسیده باشید. چرا که با کمی وقفه، یک کیک وارفته و بی‌شکل از بستنی در جلوی خود خواهید دید. با ما همراه باشید تا قدم به قدم با تزئین یک کیک‌ بستنی آشنا شوید.

شاید به خاطر تضاد خنکی بستنی با گرمای هوا، شاید به علت حس خوب و شادی‌آوری که با خوردن بستنی به ما دست می‌دهد، شاید آن چالشی که به هنگام مزه مزه کردن بستنی قبول می‌کنیم که تا قبل از آب شدن و چکه کردن بستنی از دستمان همه‌ی آن را خورده باشیم یا به هر دلیل دیگری بستنی علاقمندان زیادی در بین عموم مردم از پیر و جوان دارد و خوشبختانه از هر طعم و هر شکلی مطابق همه‌ی ذائقه‎‌ها در بازار موجود است.

مطلب مرتبط: طرز تهیه بستنی وانیلی

 اما اینک طرف صحبت ما آن هنرمندان و علاقمندانی هستند که به عشق خانواده‌شان در خانه با بستنی هنرنمایی می‌کنند. با صرف وقت و صبوری لایه‌های متنوع و رنگارنگ بستنی، کیک و کِرِم‌های شکلاتی را بر روی هم قرار می‌دهند تا در نهایت یک کیک‌‌ بستنی خنک و زیبا بر روی میز بگذارند و از عزیزانشان پذیرایی کنند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه بستنی رژیمی برای فصل گرما

بدون شک یکی از مشکلات بستنی زود آب شدن آن است. برای همین وقتی که به فکر تهیه‌ی کیک بستنی در منزل هستیم باید رعایت زمان را بکنیم. واجب بودن فریز کردن‌های پی‌درپی در زمان تهیه‌ی کیک یک امر است و تزئین کیک در فرصتی اندک امری دیگر. در واقع برای تزئین یک کیک معمولی هم زمان کافی برای دکور کردن لازم داریم، حال چه رسد به یک کیک‌بستنی که از مادّه‌ای حساس به گرما یعنی بستنی ساخته شده باشد. برای همین کار طولانی‌تری در پیش داریم. در ادامه قصد داریم به یک شیوه‌ی مقبول و البته سریع تزئین یک کیک بستنیِ آماده شده بپردازیم.

قسمت اول: فریز کردن کیک‌ بستنی

۱. فریز کردن کیک بستنی: فرض می‌کنیم شما کیک بستنی خود را تهیه کرده‌اید. این کیکِ لایه لایه، باید آنقدر سرد و سفت شود که لایه‌ها به هنگام تزئین و روکش شدن از هم جدا نشده و ظاهر کیک خراب نشود. به همین منظور وقتی کیک بستنی‌تان آماده شد آن را برای حداقل سه ساعت در فریزر بگذارید.   

۲. خارج کردن مواد لازم برای روکش کیک: هر روکشی که برای کیک بستنی‌تان انتخاب می‌کنید باید در عین سردی به اندازه‌ی کافی نرم هم باشد تا به راحتی روی سطح کیک پخش بشود. برای روکش کردن کیک بستنی، هم می‌توانید از یک بستنی طعم‌دار استفاده کنید و هم از کِرِم شکلاتی یا خامه‌ی فرم گرفته. اگر برای روکش کیک از بستنیِ طعم‌دار استفاده می‌کنید آن را چند دقیقه زودتر از فریزر خارج کنید تا نرم شود. برای انتخاب خامه هم باید بدانید که معمولاً باتِرکِریم که ترکیبی است از خامه، کره و شکر به هنگام فریز شدن تَرک می‌خورد برای همین بهتر است به جای آن از خامه‌ی فرم گرفته استفاده کنید؛ چون بعد از اتمام کار هم نرم و شکل گرفته باقی می‌ماند. پس خامه‌ی معمولی اما سفت و سرد را با پودر شکر به نسبت دو به یک مخلوط کرده و با همزن آنقدر بزنید که خامه فرم گرفته و سفت شود.

۳. استفاده از رنگ خوراکی در مواد روکش: اگر دوست ندارید که روکش کیک بستنی‌تان سفید ساده باشد، به تدریج ۳-۴ قطره رنگ خوراکی به آن اضافه کرده و هم بزنید تا رنگ دلخواه‌تان به دست بیاید. اگر قصد دارید خامه فرم گرفته را استفاده کنید؛ در انتهای هم زدن خامه چند قطره رنگ خوراکی اضافه کنید.

۴. روکش کردن را از دیواره‌های کیک شروع کنید: کیک سرد شده را از فریزر خارج کنید و به کمک یک چاقو، قاشق یا پالت قنادی مواد روکش را به دیواره‌های کیک بمالید. به این ترتیب یک پایه‌ی محکم برای روکش بالای کیک فراهم می‌شود.

۵. روکش بالای کیک: وقتی یک لایه روی تمام سطح کناره‌های کیک قرار دادید به سراغ سطح بالای کیک بروید. سعی کنید که لایه‌ی مواد را به طور یکنواخت بر روی سطح کار پخش کنید. معمولاً کیک بستنی بعد از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه پس از بیرون آوردن از فریزر شروع به آب شدن می‌کند؛ پس اگر در هر مرحله‌ای متوجه ذوب بستنی شدید بلافاصله کیک را برای ۳۰ -۲۰ دقیقه در فریزر بگذارید.

۶. سطح کار را کاملاً صاف کنید: از یک پالت قنادی برای صاف کردن هرگونه ناصافی در سطح کار استفاده کنید و اضافات روکش را از روی کار بردارید تا سطحی کاملاً یکنواخت و یک‌دست داشته باشید. تیغه‌ی پالت را کمی زاویه بدهید تا به خوبی روی سطح کار بنشیند.

۷. دوباره کیک را به فریزر برگردانید تا روکش هم سفت شود. ۲۰ دقیقه زمان کافی است.

مطلب مرتبط: طرز تهیه کیک بستنی، ۲۵ قدم تا تهیه یک دسر خوشمزه

قسمت دوم: تزئین

۱. یک طرح برای تزئین انتخاب کنید: برای تزئین کیک یک ایده‌ی کلی در نظر بگیرید و با توجه به آن ایده تزئینات لازم را انتخاب کنید. این تصاویر و اشکال قرار است با خامه روی کیک پیاده شود. مثلاً طرح بادکنک برای تولد یا انتخاب گل‌های شکری رنگارنگ برای تِم بهاری. تا می‌توانید ایده‌پردازی کنید و با توجه به علاقه‌مندی‌تان شکل و طرح تصور کنید. حتی می‌توانید از مجلات یا اینترنت برای ایده گرفتن کمک بگیرید.

۲. رنگ‌های لازم برای ایده‌تان را به خامه‌ بزنید: خامه‌ی فرم گرفته را به مقدار لازم آماده کنید. معمولاً تا حدی که برای هر رنگ، به هنگام کار با قیف نیمی از کیسه پر شود. خامه را بسته به تعداد رنگ‌هایی که لازم دارید قسمت کرده و هر کدام را به یک رنگ دربیاورید. البته اگر از بستنی طعم‌دار یا کِرِم شکلاتی برای تزئین استفاده کنید قدرت رنگ‌آمیزی زیادی ندارید.

۳. ماسوره‌ی مدّنظرتان را در قیف بگذارید و از خامه‌های رنگی در قیف بریزید؛ به طوری که نیمی از قیف پر شود. اینگونه تسلط‌تان بر کار بیشتر میشود.

۴. به آرامی خامه را روی کیک قرار دهید و طرح مورد نظرتان را روی کیک پیاده کنید. اگر قصد دارید نوشته‌ای روی کیک داشته باشید قبل از شکوفه زدن و تزئین روی کیک، آن را با خامه یا شکلات بنویسید. وقتی کار را به آرامی انجام بدهید احتمال اشتباه پائین می‌آید.

۵. چون تزئین کیک کاری طولانی و با ظرافت است هر زمان متوجه نرم شدن روکش و بستنی شدید کیک را به فریزر برگردانید و بگذارید ۲۰ دقیقه سرد شود.

۶. وقتی دکور کیک با خامه به اتمام رسید از گل‌های شکری و وسائیل تزئینی دیگر هم استفاده کنید تا یک کار کامل و به تمام معنا هنری آماده کرده باشید. از فضاهای خالی دیواره‌ها استفاده کنید و برای طرح کلی ذهنی‌تان از آن‌ها استفاده کنید.

۷. وقتی کارتان به پایان رسید کیک بستنی را تا زمانی که قصد میل کردنش را دارید داخل فریزر بگذارید. پنج دقیقه زودتر درآوردن کیک بستنی کافی است تا برای میل کردن آماده شود. برای برش دادن کیک هم تیغه‌ی چاقو را در آب داغ فرو ببرید و مطمئن باشید که برش‌های تمیز و صافی خواهید داشت.

کیک بستنی را برای یک ماه هم می‌توانید در فریزر نگهداری کنید. اگر امکان داشت و تزئینات‌تان آسیب نمی‌دید به هنگامی که کیک به طور کامل منجمد شد آن را با سلفون بپوشانید.