ژانر وحشت، یکی از حوزه‌های بسیار محبوب و پرطرفدار سینما است و همین مسئله فیلمسازان برجسته را برآن داشته تا هر سال آثار جدید و خلاقانه خود را روانه پرده‌ی نقره‌ای سینما کنند. واقعیت این است که بسیاری از داستان‌های این دنیای ترسناک، بارها و بارها به اشکال مختلف بازتعریف و کار کارگردانان برای ترساندن بیننده سخت و سخت‌تر شده است. با مرور جدیدترین فیلم‌های ژانر وحشت در سال ۲۰۱۹ با ۷۲۴پرس همراه باشید.

هر سال فیلم‌های متنوع با موضوعات گوناگون اکران می‌شوند و در این میان میل و اشتیاق وافر مخاطبان آثار ترسناک باعث شده که این ژانر نیز همچنان در شمار آثار اکران شده در اقصی نقاط جهان باقی بماند. کمتر کسی است که در طول زندگی خود فیلمی ترسناک تماشا نکرده و از هیجان ناشی از آن سرمست نشده باشد. دنیای ارواح و اجنه، کشتارهای دلخراش و ترس‌های لحظه‌ای که قلب‌تان را به تپش می‌اندازند، در عین ترساندن شما باعث تجربه‌ی هیجان و احساساتی لذت بخش می‌شوند و همین مسئله باعث شده که ترس را علیرغم تمامی تیرگی‌هایش، همچنان دوست داشته باشیم.

سال گذشته میلادی یکی از سال‌های پربار و موفق دنیای فیلم‌های ترسناک بود؛ در این مدت استودیوهای مهم و شناخته شده یکی پس از دیگر آثار جذابی همچون «یک جای ساکت» (A Quiet Place)، «موروثی» (Hereditary)، «راهبه» (The Nun) و «هالووین» (Halloween) را روانه‌ی سالن‌های سینما کردند که همگی در زمان اکران در شمار فیلم‌های پربیننده باکس آفیس بوده و گیشه‌ی موفقی را تجربه کردند.

مطلب مرتبط: ترسناک‌ترین فیلم‌های هالووین 

از سوی دیگر فیلم‌های همچون «داستان‌های ارواح» (Ghost Stories)، «دروازه شیطان» (The Devil's Doorway) و «به مرسی خوش آمدید» (Welcome to Mercy) که همگی در سالن‌های سینمای منتخب به نمایش درآمدند نیز افتتاحیه‌هایی موفق داشتند. این آثار جذاب ژانر وحشت همچنین همزمان در سرویس «ویدیو براساس تقاضا» (VOD) نیز در دسترس علاقمندان بودند. این آثار و دیگر آثار اکران شده دنیای ترس و وحشت در طول سال‌ها یکبار دیگر مهر تأییدی بر نیاز و اطلاعات خوانندگان از این ژانر بود. اینکه همه می‌دانیم این دنیای خاص در میان هوش، هنر و البته داستان‌های هیجان انگیز و جذابی شکل می‌گیرد که حیف است ناگفته باقی بمانند.

اما این موفقیت درخشان سال گذشته، آثار اکران شده سال جاری میلادی را تحت الشعاع خود قرار داده‌اند. به طوری که سینمای وحشت در سال ۲۰۱۹، باید قدرتمند و باکیفیت ظاهر شود؛ البته اگر دوست دارد دست بالا را از آن خود کرده و موفق‌تر از سال قبل ظاهر شود. خوشبختانه عناوین ترسناک اکران شده سال جاری- چه آنها که تاکنون اکران شدند و چه آن دسته که هنوز چند ماهی به اکران‌شان مانده- نوید بخش سالی پررونق هستند که شاید باعث شود امسال یکی از سال‌های به یادماندنی در تقویم ترس و وحشت باشد.

مطلب مرتبط: فواید تماشای فیلم های ترسناک برای سلامت انسان

در ادامه با ما همراه باشید تا مروری روی آثار شاخص امسال داشته باشیم. تعدادی از این آثار، اکران شده و سرنوشت‌شان مشخص است. گروهی در صف اکران هستند و طبق شایعات گروهی دیگر شانس اکران شدن دارند؛ همچنین تعدادی آثار سینمایی جدید هم اکران شده یا خواهند شد که از ستاره‌های سرشناس و معروف خود کمک گرفته تا بیش از پیش به شهرت خود بیفزایند.

این شما و این فهرست فیلم‌های ترسناک امسال:

آنابل ۳ (ANNABELLE 3)

در ابتدا بیایید با یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ژانر ترسناک سال‌های اخیر یعنی تازه‌ترین عضو خانواده آنابل شروع کنیم که یک اسپین آف موفق دیگر از فیلم «احضار» یا همان کانجورینگ خودمان (The Conjuring) است. در طول سال‌های گذشته دو فیلم دیگر یعنی «آنابل» (Annabelle) محصول ۲۰۱۴ و «آنابل: آفرینش» (Annabelle: Creation) محصول سال ۲۰۱۷ موفق شدند توجه علاقمندان این ژانر را به خود جلب کنند. هر دو اثر فروشی موفق در سینماهای کشور آمریکا داشتند؛ به طوری که فروشی ۸۴ میلیون دلاری را در داخل آمریکا تجربه کرده و در مجموع به رقم فروش ۱۰۲ میلیون دلار رسیدند. این گیشه موفق باعث شد که چشم‌انداز ساخت فیلمی دیگر از این مجموعه چندان دور از ذهن نباشد و اینگونه بود که شاهد اکران سومین بخش آن در جولای سال جاری میلادی بودیم.

تبلیغات فیلم که پیش از اکران آن به نمایش درآمدند خبر از اثری جذاب با حضور عروسک نفرین شده آنابل می‌دادند که این بار دست روی دختر کم سن و سال خانواده معروف «اد و لورن وارن» (Ed and Lorraine Warren) گذاشته بود. اما آنابل این بار تنها نیست؛ او تمام چیزهای نفرین شده اتاق ممنوع خانه وارن‌ها را به زندگی برگردانده و ترس را مهمان این زوج ماجراجو و تنها فرزندشان می‌کند. داستانی که حتی تعریف کردنش هم ترسناک به نظر می‌رسد و همین مسئله باعث شده این فیلم به یکی از آثار موفق گیشه تبدیل شده و در حالی که بین ۲۷ الی ۳۲ میلیون دلار هزینه ساختش شد، به فروش قابل توجه ۲۱۰ میلیون دلاری دست یابد.

این مسئله نشان می‌دهد که آنابل ترسناک هنوز هم قابلیت به وحشت انداختن مردم را دارد؛ ولی آیا باز هم شاهد ساخت فیلم دیگری از او خواهیم بود؟ آرزوی شما چیست؟

 پسر ۲ (THE BOY 2)

نخستین فیلم پسر در سال ۲۰۱۶ اکران شد؛ داستان زنی جوان که به عنوان پرستار بچه در خانه‌ای مرموز استخدام می‌شود. اما نکته ترسناک ماجرا این است که او در واقع قرار است مراقب عروسکی در اندازه یک پسربچه باشد که قابلیت‌های ترسناک دارد. شاید باورش سخت باشد اما این فیلم در حالی که با بودجه‌ای ده میلیون دلاری ساخته شده بود، به فروش قابل توجه ۶۴ میلیون دلار در سطح جهان دست یافته و به عنوان اثری موفق ارزیابی شد.

این مسئله به سازندگان یادآوری کرد که ارزش دارد یک بار دیگر این پسر- عروسک مرموز را دست مایه ساخت اثری دیگر قرار دهند. به نظر می‌رسد ستاره‌های معروف نیز از بازی در آثار ترسناک لذت می‌برند؛ چرا که به نظر می‌رسد تا اینجا «کیتی هولمز» (Katie Holmes) قراردادی برای بازی در این فیلم امضا کرده است. در این فیلم شخصیت هولمز و خانواده‌اش با عروسکی مرموز مواجه می‌شوند که وحشت به جان‌شان خواهد انداخت. فیلمبرداری این اثر در اوایل ژانویه آغاز شده و به نظر می‌رسد اگر مراحل تولید فیلم به سرعت به پایان برسد، شاید اواخر سال جاری میلادی شانس تماشای آن را داشته باشیم.

نفرین لیورونا (THE CURSE OF LA LLORONA)

شاید تابه حال نام «مایکل چاوز» (Michael Chaves) را نشنیده باشید، اما ما دلایلی در دست داریم که خیلی زود مخاطبان ژانر وحشت بیشتر با این فیلمساز خوش فکر آشنا خواهند شد. هرچند تاهمینجا هم اکران فیلم نفرین لیورونا بخشی از علاقمندان ترس را با نام این کارگردان خوش آتیه آشنا کرده است؛ کسی که کارگردان مطرحی همچون «جیز وان» (James Wan) را آنچنان مجذوب خود کرد که باعث شد او به صورت شخصی با چاوز قرار داد بسته و ساخت قسمت سوم اثر موفق احضار را به او بسپارد. وان عمیقاَ تحت تأثیر فیلم کوتاهی تحت عنوان «دوشیزه» (The Maiden) قرار گرفت که توسط چیوز کارگردانی شده بود. اما خوشبختانه قبل از آنکه نوبت به اکران فیلم احضار ۳ برسد، علاقمندان دنیای ترس و وحشت با نوع نگاه و جنس کار مایکل چاوز آشنا شدند؛ آن هم در قالب اثری ترسناک به نام نفرین لیورونا که در ماه آوریل سال جاری میلادی اکران شد.

«لیندا کاردلیانی» (Linda Cardellini) بازیگر نقش اصلی این فیلم است. او در این اثر در قالب مددکار اجتماعی ظاهر می‌شود که درگیر روابط حاکم در خانواده‌های مشکل‌دار است. او ناخواسته وارد ماجرایی از جنس ماورالطبیعه می‌شود که زندگی او و به خصوص دو فرزند کم سن و سالش را در معرض خطر قرار می‌دهد. جیمز وان معتقد است که چاوز شمی خوب برای کارگردانی ژانر وحشت دارد؛ بنابراین باید دید آیا نفرین لیورونا توانست به خوبی با مخاطبان این ژانر ارتباط برقرار کند؟ خود شما، آیا این فیلم را تماشا کردید؟ کارگردانی چاوز را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به هر حال تا به اینجا فروش ۱۲۳ میلیون دلاری فیلم نشان می‌دهد که گیشه رویی خوش به اولین اثر جدی چیوز نشان داده است.

 ۳ نفر از جهنم (3 FROM HELL)

یکی دیگر از فیلم‌هایی که امسال شانس اکرانش وجود دارد، فیلم سه نفر از جهنم از «راب زامبی» (Rob Zombie) است. اطلاعات ما در مورد زمان اکران فیلم کامل نیست؛ اما دست کم می‌دانیم که این باید یکی از آثار هیجان‌انگیز امسال برای علاقمندان دنیای ترس و وحشت باشد. فیلم موفق او در سال ۲۰۰۵ یعنی «مطرودین شیطان» (The Devil's Rejects)، در حالی به پایان رسید که هنوز جزئیات ناگفته باقی مانده و در هاله‌ای از ابهام قرار داشتند. مثل اینکه چطور سه شخصیت اصلی داستان نجات پیدا کردند.

ستارگانی همچون «سید هیگ» (Sid Haig)، «بیل موزلی» (Bill Moseley) و «شری مون زامبی» (Sheri Moon Zombie) دوباره در قالب این فیلم جدید بازگشته و به بیننده کمک خواهند کرد تا رمز و راز نجات آنها را دریابد. هنوز هیچ تاریخ مشخصی برای اکران این فیلم اعلام نشده و تنها زمزمه‌هایی در مورد اکران آن در سال جاری به گوش می‌رسد. 

قبرستان حیوانات خانگی (PET SEMATARY)

یکی دیگر از آثار ترسناک اکران شده در سال جاری، فیلم «قبرستان حیوانات خانگی» است که با الهام از یکی از آثر موفق نویسنده بنام این حوزه یعنی «استیفن کیگ» (Stephen King) ساخته شده است. البته لازم به ذکر است در سال ۱۹۸۹، فیلم دیگری با اقتباس از این کتاب تهیه شد که در زمان اکران به فروشی متوسط دست یافت. با این حال تازه‌ترین اثر ساخته شده که در ماه آوریل سال جاری اکران شد، وفاداری بیشتری به اصل کتاب از خود نشان داده است. 

در این فیلم «جیسن کلارک» (Jason Clarke) در نقش «لوئیس کرید» (Louis Creed) ظاهر شده است؛ مردی که گربه خانگی خود را در قطعه زمینی مرموز به خاک می‌سپارد، اما صبح روز بعد با گربه از مرگ برگشته مواجه می‌شود؛ در حالی که دیگر شباهتی به گذشته نداشته و حالتی مهاجم و پرخاشگر به خود گرفته است. قبرستان حیوانات خانگی را «کوین کولش» (Kevin Kolsch) به همراه «دنیس ویدمایر» (Dennis Widmyer) کارگردانی کرده است، دونفری که چهار سال قبل منتقدان و بینندگان را با فیلم «Starry Eyes» خیره هنر خود کردند. 

فروش ۱۱۲ میلیون دلاری فیلم در مقابل بودجه ساخت ۲۱ میلیونی آن، نشان دهنده جلب توجه مخاطبان این فیلم و موفقیت تیم سازنده آن است.

چوبه دار ۲ (THE GALLOWS ACT II)

کل بودجه ساخت این فیلم محصول سال ۲۰۱۵ تنها صد هزار دلار بود؛ در حالی که به فروش جهانی قابل توجه ۴۲ میلیون دلاری رسید. این مسئله بی‌شک باعث خشنودی هر فیلم‌سازی شده و او را تشویق می‌کند تا به فکر ساخت نسخه جدید و سودآور دیگری بیفتد. بنابراین به عنوان بیننده چندان متعجب نشدیم وقتی شایعاتی را مبنی بر ساخت قسمت دوم این فیلم شنیدیم.

اما نکته عجیب ماجرا این است که نسخه دوم این فیلم به صورت پنهانی در سال ۲۰۱۷ فیلمبرداری شده و حتی آنونس‌هایی از آن نیز موجود است. ظاهراً این بار داستان در مورد زن جوانی است که مورد کینه یک روح خبیث و شیطانی در مدرسه‌ بازیگری قرار گرفته که در آنجا در حال تحصیل است. با این حال متأسفانه تاکنون هیچ تاریخ دقیقی برای پخش این فیلم منتشر نشده است. اما از آنجایی که مراحل ساخت آن کامل شده، ممکن است امسال زمان مناسبی برای اکران این اثر ترسناک باشد.

شیطان شناس (THE DEMONOLOGIST)

شیطان شناس دارای یک خط داستانی جالب است که دورنمای لذت بخشی را پیش چشم بینندگان به نمایش می‌گذارد. در این فیلم شاهد نقش آفرینی «برایان کِرَس» (Brian Krause) هستیم که در نقش یک محقق و کارآگاه به نام «دِیمیِن سریف» (Damien Seryph) در حال بررسی یک سری جنایت است. تلاش‌ها او در نهایت منجر به کشف فرقه‌ای می‌شود که در حال تلاش برای احضار چهار پادشاه شیطانی جهنم هستند. آنها امیدوارند با با این کار، جهان دچار هرج و مرج و نابودی شده و اثری از چیزی که اکنون هست، باقی نماند. کارآگاه ما باید تلاش کند به هر شکل ممکن از وقوع این آخرالزمان ترسناک و ویران کننده جلوگیری کند.

در نماهای پخش شده از این فیلم ما با مخلوقاتی کریه‌المنظر مواجه هستیم که نبوغ طراحان شخصیت و گریمورها را به نمایش گذاشته و عطش علاقمندان به موضوعات این چنینی را سیراب می‌کنند. این فیلم یکی از نخستین ورودی‌های صف اکران سال ۲۰۱۹ بود که ماه ژانویه روی همه پلتفرم‌های اصلی در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

آن ۲ (IT: CHAPTER TWO)

یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های ترسناک امسال که باز هم با الهام از اثری به قلم توانمند سلطان عالم ترس و وحشت، استیفن کینگ ساخته شده است. کتابی هزار و صد صفحه‌ای که منبع ساخت نسخه اول فیلم بود، مسلماً پرکشش‌تر از چیزی بود که تنها در قالب یک فیلم بیان شود؛ بنابراین همه در انتظار اکران فیلم دوم لحظه شماری می‌کردند.

قسمت اول این اثر خوش ساخت یکی از بهترین آثار سال ۲۰۱۷ لقب گرفته و بلاک باستری پرزرق و برق و البته ترسناک بود که با فروش ۷۰۰ میلیون دلاری خود، گیشه را پررونق کرد. بخش اول این داستان پرکشش زندگی کودکان ساکن شهری دورافتاده را به تصویر کشید که باید با ترس‌های مخوف خود مواجه شده و دلقکی ترسناک به نام «پنی‌وایز» (pennywise) را شکست دهند. فصل دوم این فیلم بازهم همراه همین کودکان هستیم که سی سال بعد در حالی که پا به سنین بزرگسالی گذاشته‌اند، یک بار دیگر دورهم جمع شده و تلاش می‌کنند شرارت‌های بی‌پایان پنی وایز را برای همیشه سرکوب کنند.

یک بار دیگر در این فیلم شاهد درخشش شخصیت پنی وایز با هنرنمایی تحسین برانگیز بازیگر جوان سوئدی «بیل اسکارشگورد» (Bill Skarsgard) هستیم. در این میان بازیگران فیلم جدید شامل «جسیکا چستین» (Jessica Chastain) در نقش بورلی، «جیمز مک اووی» (James McAvoy) در نقش بیل، «جیمز رانسون» (James Ransone) در نقش ادی، «بیل هیدر» (Bill Hader) در نقش ریچی هستیم. پیش نمایش‌های ارائه شده که فضای تیره و تار و ترسناک فیلم را به خوبی بازتاب داده و نوید بخش اثر موفق دیگری در ژانر وحشت هستند.

داستان‌هایی ترسناک برای گفتن در تاریکی (SCARY STORIES TO TELL IN THE DARK)

درست بعد از دریافت جایزه اسکار برای فیلم «شکل آب» (The Shape of Water)، کارگردان «گیرمو دل تورو» (Guillermo Del Toro) قراردادی را امضا کرد تا به عنوان تهیه کننده و نویسنده مشترک به تیم سازنده‌ی فیلم داستان‌هایی ترسناک برای گفتن در تاریکی بپیوندد که اقتباسی از مجموعه کتاب‌های «الوین شوارتز» (Alvin Schwartz) است. داستان در مورد یک گروه از نوجوانان است که تلاش می‌کنند اسرار پنهان در پس مرگ و میرهای غیرمنتظره شهر محل زندگی خود را آشکار کنند. 

تعدادی از بازیگران جوان برای ایفای نقش‌های اصلی این سریال انتخاب شدند؛ از جمله میشل گازا (Michael Garza) که پیشتر شاهد حضور او در فیلم «بازی‌های گرسنگی: زاغ مقلد» (The Hunger Games: Mockingjay) بودیم و نیز «گابریل راش» (Gabriel Rush) از فیلم «قلمروی طلوع ماه» (Moonrise Kingdom). ساخت فیلم از ماه آگوست آغاز شده و ۹ آگوست سال جاری میلادی اکران شد.

مطلب مرتبط: ۱۹ فیلم الهام بخش درباره قهرمانان زن را تماشا کنید

اعجوبه (THE PRODIGY)

در فیلم اعجوبه، شاهد هنرنمایی «تیلور شیلینگ» (Taylor Schilling) هستیم که در قالب این فیلم ترسناک با درون مایه‌های ماورایی در نقش مادری جوان ظاهر می‌شود که درگیر مشکلات رفتاری پسرش است. اما رفته رفته او به این باور می‌رسد که این رفتارها ممکن است دلیلی از جنس ماورالطبیعه داشته باشند.

اوج هیجان ماجرا اینجا است که این فیلم تازه‌ترین تلاش کارگردان «نیکلاس مک کارتی» (Nicholas McCarthy) است که از آثار قبلی او می‌توان به فیلم‌هایی همچون «در خانه شیطان» (At the Devil's Door) و «میثاق» (The Pact) اشاره کرد که در میان عجیب‌ترین فیلم‌های ترسناک دهه‌ی گذشته قرار دارند. این فیلم قرار است هشتم فوریه امسال اکران شود.

 پولاروید (POLAROID)

اگرچه در سال ۲۰۱۹ هستیم، اما بینندگان امروزی فرصتی به دست آوردند تا از نزدیک نگاه به دوربین پولارید داشته باشند؛ البته از نوع تسخیر شده‌اش. این فیلم همانگونه که از نامش مشخص است در مورد یک دوربین قدیمی پولاروید است که با توانایی مرگ آور خود، دست به قتل و جنایت می‌زند.

در اصل قرار بود این فیلم در ۲۲ نوامبر سال ۲۰۱۷ اکران شود، اما کمتر از یک ماه پیش از تاریخ اعلام شده، استودیو بدون ارائه هیچ دلیل و توضیح قانع کننده فیلم را از صف اکران بیرون کشید. البته از آنجایی که استودیوی تولیدکننده فیلم متعلق به «هاروی واینستین» (Harvey Weinstein) بود که در همان زمان درگیر یک دعوای حقوقی پرسرو صدا با ستارگان زن هالیوودی بر سر اتهام آزار جنسی بود، شاید این مسئله طبیعی به نظر برسد. در نهایت نتفلیکس حقوق لازم برای اکران پولاروید را در اختیار گرفته و این فیلم را روانه پرده‌ی سینماها کرد.

۴۷ متر پایین: رها شده از قفس (47 METERS DOWN: UNCAGED)

۴۷ متر پایین یکی از فیلم‌های تماشایی سال ۲۰۱۷ بود؛ جایی که بازهم شاهد حکومت بی چون و چرا کوسه‌ها و وحشتی هستیم که در دل بینندگان ایجاد می‌کنند. برای همین نسخه بعدی این فیلم که ۲۸ ژوئن امسال اکران شد هم نوید بخش یک اثر مهیج و دیدنی بود. 

این بار پنج غواص جوان موفق به کشف یک شهر زیر آبی می‌شوند؛ اما در عین حال خودشان نیز مورد هجوم کوسه‌های تشنه به خون قرار می‌گیرند. «نیا لانگ» (Nia Long)، «جان کوربت» (John Corbett) و «کورنی فاکس» (Corinne Foxx) -دختر «جیمی فاکس» (Jamie Foxx)- ستارگان این فیلم هستند.

ما (MA)

یکی دیگر از آثار مورد انتظار سال جاری میلادی، فیلم «ما» است؛ اثری که به ما فرصت داد یکبار دیگر شاهد بازی تماشایی ستاره برنده اسکار «اکتاویا اسپنسر» (Octavia Spencer) بنشینیم. ستاره‌ای که با گوشه چشمی به کارنامه کاریش، ابداً انتظار حضورش در یک فیلم ترسناک را نداشتیم. هرچند در نهایت باید اذعان کرد که اکتاویا اینبار هم به خوبی از عهده کار برآمده است. ظاهرا دوستی این هنرپیشه و تهیه کننده آن «تیت تیلور» (Tate Taylor) در قبول این نقش توسط او بی‌تأثیر نبوده است. این دو پیش از این در ساخت اثر تحسین شده «خدمتکاران» (The Help) نیز همکاری مشترک و موفقی را تجربه کرده بودند.

در این فیلم اسپنسر در نقش زنی ظاهر می‌شود که در ابتدا در قالب یک مادر گروهی از نوجوانان را زیر بال و پر خود می‌گیرد؛ اما در ادامه مشخص می‌شود که انگیزه او از این کار چیزی فراتر از دوستی و محبت است و کینه‌ای عمیق در قلب او پنهان شده است.

به پایان بخش اول معرفی آثار ژانر وحشت در سال جاری میلادی رسیدیم. بسیاری از فیلم‌های فوق هم اکنون اکران شده‌اند، آیا موفق به دیدن آنها شده‌اید؟ نظر شما در مورد کارنامه دنیای وحشت سال ۲۰۱۹ چیست؟ نظرات خود را حتماً با ما نیز در میان بگذارید.