اگر شما مسائل پایه‌ای عکاسی، برای گرفتن عکس‌های بهتر را فراگرفته‌اید، اما هنوز از کیفیت عکس‌هایتان ناراضی هستید، زمان آن فرا رسیده است که از قابلیت‌های دوربین خود و تنظیماتی که برای داشتن کیفیت عکس بهتر نیاز دارید، آگاه شوید. تمامی دوربین‌ها دارای نقطه‌ای به نام Sweet Spot هستند. تنظیماتی وجود دارند که به وسیله‌‌ی آنها، دوربین عکس‌هایی با بالاترین کیفیت را صرف نظر از سازنده، مدل و مشخصاتش تولید خواهد کرد. در این مقاله به شما نکاتی را خواهیم آموخت که با کمک آنها بتوانید کوچکترین نقاط بی‌کیفیت عکستان را نیز از بین ببرید.

 ISO دوربین خود را کاهش دهید

ISO مقیاسی برای میزان حساسیت دوربین نسبت به نور است. افزایش ISO اجازه می‌دهد تا نور بیشتری به سنسور برسد، اما نتیجه این افزایش نور می‌تواند ایجاد نویز و اختلالات دیجیتالی باشد.

به عنوان یک قائده عمومی، کم‌کردن ISO می‌تواند باعث بهتر شدن کیفیت عکس شود. هنگامی که ISO را افزایش می‌دهید نویزهای دیجیتالی ظاهر می‌شوند و باعث کاهش وضوح تصاویر شده و امکان دارد نقطه‌های نورانی در عکس پدید آیند.

البته این کار کمک می‌کند تا شما حداکثر میزان ISO مناسب برای دوربین خود را متوجه شوید. میزان ISO مطلوب یک امر شخصیست و با توجه به نوع دور‌بین‌ها متفاوت است؛ بنابراین چندین عکس را بگیرید تا برای بهترین ISO برای تصاویرتان مشخص شود.

مطلب مرتبط: حساسیت نورسنجی یا ISO دوربین دیجیتال و دوربین گوشی‌ها چیست و چه معنایی دارد؟

Aperture یا گشادگی دریچه دیافراگم را افزایش دهید (اما نه خیلی زیاد!)

به دلیل طراحی مکانیکی لنزها، امکان وقوع نقص‌های فیزیکی در انتهای روزنه لنز‌ها وجود دارد. گرفتن عکس به وسیله یک لنز fast که دارای فاصله کانونی f/1.4 است اجازه ورود مقدار زیادی نور را می‌دهد که برای کاهش دادن میزان ISO بسیار عالیست. استفاده کردن از یک روزنه لنز پهن میزان وضوح تصویر را کاهش می‌دهد. کاهش میزان فاصله کانونی به f/2.8 یا f/3.5، بازده وضوح تصویر را به طور قابل توجهی ارتقاء خواهد داد.

ممکن است تصور کنید که استفاده از کوچکترین روزنه ممکن می‌تواند بهترین عکس را برای شما به ارمغان بیاورد؛ اما موضوع چیز دیگریست. هنگامی که شما از یک روزنه لنز کوچک مانند f/16 یا f/22 استفاده می‌کنید امکان دارد پدیده پراش به وجود آید.

مجدداً به دلیل مسائل فیزیکی به بیان دیگر ورود نور از یک روزنه بسیار کوچک، نور شروع به تداخل در خود می‌کند و باعث کاهش وضوح تصویر می‌شود.

از دست دادن وضوح و شکست نور در لنزهای تمام محصولات و محدوده‌های قیمتی وجود دارد؛ در حالی که لنزهای گران قیمت توانایی ایجاد تصاویر واضح‌تر دارند، با این حال آنها نیز همچون لنز‌های ارزانتر گاهی این مشکلات را تجربه می‌کنند.

در صورت امکان عکاسی در یک محدوده متوسط از روزنه، جایی بین f/3.5 تا f/3.8 خوب خواهد بود و بهترین کیفیت تصویر را با عملکرد لنزتان در حالت sweet spot حاصل خواهد کرد که واضح‌تر نیز خواهد بود.

این قاعده غیرقابل نقض نیست. عکاسی نوعی تفریح است؛ اما آگاه باشید که ممکن است گاهی وضوح تصویر از دست برود.

سرعت شاتر خود را افزایش دهید / از سه پایه استفاده کنید

اگر از سرعت شاتر پایین استفاده کنید و دوربین خود را نگه دارید، شاتر برای مدت زمان طولانی باز است؛ به این معنی که زمان بیشتری برای حرکت دادن دوربین وجود دارد و این باعث تار شدن عکس می‌شود. حتی با ثابت‌ترین دست در جهان نیز بدن ما اندکی تکان خواهد داشت و این به دلیل تنفس و ضربان قلبمان است. بنابراین هرچه سرعت شاتر بیشتر باشد شما زمان کمتری برای حرکت و ایجاد اختلال در عکس خواهید داشت و به همین دلیل زمان شات کمتر بهتر است.

مطلب مرتبط: سرعت شاتر چیست؟ چطور سرعت شاتر و ISO دوربین عکاسی را تنظیم کنیم؟

اگر قرار است که از یک شاتر با سرعت کم استفاده کنید بهتر است یک سه پایه همراه خود داشته باشید. اگر تمایلی به استفاده از یک سه پایه گران و سنگین را ندارید می‌توانید نگاهی به سه پایه‌های کوچکی مانند Manfrotto Pixi داشته باشید که به اندازه‌ای کوچک است که در جیب شما جا می‌شود.

بهترین Focus را انجام دهید

هیچکس یک عکس تار را دوست ندارد. هنگامی که شما یکی از دلایل تاری را که سرعت شاتر است حذف کردید، اولویت بعدی برای شما انجام دادن Focus است. شما مجبور نیستید که با فوکوس دستی عکس بگیرید، اما یکبار دیگر به شناخت دوربینتان بپردازید. دوربین شما به چه اندازه در نور کم خوب فوکوس می‌کند؟ آیا با اجسام خارجی که به داخل قاب می‌آیند مقابله می‌کند؟ با اینکه فوکوس اتوماتیکش عالیست، اما بازهم از نوع فوکوس در داخل فیلم ناامید می‌شوید؟

مطلب مرتبط: روش‌ها و نکات عکاسی حرفه‌ای از ماشین؛ زیباترین عکس‌ها را از خودروی ساکن یا در حال حرکت ثبت کنید

بهترین راه برای یادگیری قابلیت‌های دوربینتان این است که به بیرون رفته و عکس بگیرید. عکاسی ورزشی یکی از زمینه‌هایی است که می‌تواند برای سیستم فوکوس اتوماتیک تنش ایجاد کند.

اقدام سریع، تغییرات منظم در ترکیب، حتی مردم و اشیاء که باعث بسته شدن خط دید می‌‌شوند، نقطه شروع خوبی را برای شما ایجاد می‌کند.

تعادل رنگ سفید خود را درست کنید

نکته آخر یکی از نکات ساده است که می‌توانید در داخل دوربین یا بعدا در داخل نرم‌افزار تنظیمات مربوط به آن را انجام دهید.

تنظیم نور سفید صحیح برای تولید یک عکس خوب امری ضروری است. احتمالا متوجه شده باشید که عکس‌های داخل فضای بسته گرفته می‌شوند ممکن است زرد به نظر برسند یا عکس‌های زمستانی ته رنگ آبی داشته باشند. این به دلیل تعادل رنگ سفید است و یکی از دشوارترین قسمت‌ها برای یک دوربین برای سنجیدن هنگامی که در حالت اتوماتیک عکاسی می‌کنید است.

مطلب مرتبط: ۱۱ ترفند ساده برای گرفتن عکس‌های فراموش نشدنی

بهبود کیفیت عکس سخت نیست

این پنج نکته ساده به شما نشان داد که بهبود کیفیت عکس‌هایتان چقدر آسان است و بهترین بخش آن این است که با هر دوربینی و بدون نیاز به آخرین مدل‌‌ها می‌توان به آن دست یافت.

  1. کاهش ISO: افزایش ISO می‌تواند نویز بیشتری به عکستان اضافه کند؛ بنابراین برای داشتن بهترین کیفیت عکس آن را پایین نگه دارید.
  2. روزنه لنز خود را افزایش دهید: لنزها دارای یک نقطه مطلوب هستند. عکس گرفتن در دورترین نقطه روزنه باعث بروز اختلال می‌شود.
  3. سرعت شاتر خود را افزایش دهید: کم بودن سرعت شاتر ممکن است تاری ناخواسته ایجاد کند. برای گرفتن عکس‌های عالی، سرعتشان را زیاد کنید.
  4. فوکوس خود را در بهترین حالت قرار دهید: هیچکس یک عکس تار را دوست ندارد؛ بنابراین یادبگیرید که چگونه بهترین autofocus را داشته باشید.
  5. نور سفید را متعادل کنید: تعادل نور سفید در واقع تفاوت بین رنگ‌های وحشتناک و جلوه‌ی زیبای طبیعی عکس‌هاست.

امیدواریم توانسته باشیم به شما در ارتقاء کیفیت عکس‌هایتان کمک کنیم.