تولید زباله و ضایعات بدرد نخور و غیرقابل استفاده یکی از معضلاتی است که گریبانگیر این سیاره و ساکنان آن شده است. اما برای یک انسان باذوق و خلاق که از ذهنی باز برای امتحان کردن ایده‌های نوین برخوردار است، حتی مواد بازیافتی هم می‌تواند دست مایه ساخت آثار چشمیگر هنری شود. باورتان نمی‌شود؟ پس با ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم چگونه خلاقیت هنرمند فرانسوی در ساخت آثار هنری از مواد بازیافتی بیننده را متحیر می‌کند.

 دنیای هنر، دنیایی بدون حدو مرز است؛ دنیایی که در آن هر چیزی می‌تواند مبدل به اثری هنری شده و مایه شگفتی بازدیدکنندگان را فراهم کند. امروزه دیگر نیازی به بوم و رنگ و سنگ برای نشان دادن دنیای ذهنی نیست؛ چرا که حتی ضایعات و زباله‌های بی‌استفاده هم می‌توانند خالق زیبایی باشند. نمونه‌اش هنرمندی که در ادامه به مرور آثارش خواهیم پرداخت.

مطلب مرتبط: نگاهی به مجسمه‌های متفاوت هنرمند تایوانی

هنرمند فرانسوی «ادوارد مارتینت» (Edouard Martinet) منبعی خاص برای کارهای هنری خود پیدا کرده است. او به سراغ گاراژها و فروشندگان مواد بازیافتی یا اسقاطی فروشی‌ها رفته و بقایای خودروهای از رده خارج شده یا فلزات قراضه را خریداری می‌کند. اما این ضایعات به چه کار این هنرمند می‌آید؟ او از این مواد برای ساخت مجسمه‌هایی تماشایی با جزئیات قابل توجه و چشمگیر استفاده می‌کند و در این میان عمده توجه او معطوف دنیای حشرات شده است. در میان آثار او می‌توان مدل‌های جالب توجهی از مورچه، زنبور و دیگر حشرات را مشاهده کرد.

اما نکته جالب آثار او این است که این هنرمند برای در کنار هم نگه داشتن این قطعات از پیچ و مهره استفاده کرده و هیچ اثر و نشانی از لحیم کاری یا جوشکاری دیده نمی‌شود. این مسئله باعث شده که هنر او حالتی سیال و جاری پیدا کرده و بیننده را مسحور جزئیات شگفت انگیز خود کند. اندازه کارهای او معمولاً بین ۳۰ سانتیمتر الی دو متر است که از این نظر نیز کارهای او جالب توجه است. 

مطلب مرتبط: خلاقیت در ساخت حشرات ساخته شده از گلبرگ های گل

عشق ادوارد مارتینت به حشرات به دوران کودکی او بازمی‌گردد؛ زمانی که تنها هشت سال سن داشت. در طی سال‌های بعد علاقه او به هنر نیز شکوفا شد. در آن زمان او برای مطالعه اصول طراحی به «l’École Supérieure des Arts Graphiques» در شهر پاریس رفت. در آن زمان در مقام یک طراح گرافیک شروع به کار کرد و رفته رفته توجهش به مجسمه سازی با استفاده از قطعات بازیافتی جلب شد.

این هنرمند برای خلق آثارش در گام اول روی طراحی اولیه تمرکز می‌کند. در این راه او باید به انبار بزرگ مواد بازیافتی و ضایعات خود توجه کرده و ببیند با توجه به چیزهای در دسترس، چگونه می‌تواند کار را جلو ببرد. این مجسمه ساز خوش قریحه به ندرت در طراحی اولیه خود تجدید نظر می‌کند، به همین خاطر گاهی برای کامل کردن یک اثر هنری ماه‌های متمادی و چه بسا سال‌ها انتظار می‌کشد تا قطعه مورد نظر را به طریق به دست آورده و مجسمه را به پایان برساند.

مطلب مرتبط: ساخت فرشته ای ساخته شده از چاقو در یادبود قربانیان خشونت

پلاک‌های دوچرخه معمولا به صورت پولک‌های روی بدن ماهی در می‌آید، در حالی که زنجیر چرخ‌ها شاخک حشرات را شکل می‌دهند و در ادامه هر جزء و هر بخش می‌تواند برای نشان دادن گوشه‌ای از آناتومی بدن حشرات مورد استفاده قرار بگیرد.

در نخستین روز ماه ژوئن نمایشگاهی از آثار این هنرمند در گالری «بنیتا وون آرمین» (Bettina von Armin Gallery) در شهر پاریس در معرض دید عموم قرار گرفت. هرچند علاقمندان برای آشنایی بیشتر با این هنرمند و مجموعه تجربیات و کارهایش سری به پیج اینستاگرام او زده و روند شکل گیری این مخلوقات فلزی را از زاویه‌ای دیگر تماشا کنند.

در ادامه توجه شما را به تماشای گوشه‌ای از تلاش‌های این هنرمند خستگی ناپذیر و خلاق جلب می‌کنیم.

FOURMIS-1-640x4802x
guepe-rouge-detail-640x4632x
GUEPE-VASE-03-640x8542x
martinet-11
martinet-dragonfly-1-640x4742x
martinet-dragonfly-2-640x4802x
POISSON-LORETTE34268-640x4802x
POISSON-LORETTE34278-640x4802x
POISSON-LORETTE34339-640x4802x
SAUTERELLE-03-640x4802x
SAUTERELLE-07-640x8542x
SCARABE-BLEU33663-640x4802x