این روزها هنوز بحث آخرین فیلم از مجموعه جذاب انتقام جویان داغ است. فیلمی که خیلی زود تایتانیک را پشت سر گذاشت و در باکس آفیس درخششی قابل توجه از خود نشان داد. رابرت داونی جونیور که در این مجموعه در قالب آیرون من (مرد آهنی) ایفای نقش کرد، یکی از بازیگران مطرح این روزها است. اما او بعد از پایان این دنیای ابرقهرمانی در چه پروژه‌های دیگری حاضر خواهد شد؟ برای پاسخ به این پرسش با ۷۲۴پرس همراه شوید.

 «رابرت داونی جونیور» (Robert Downey Jr) این روزها مردی پرکار و یکی از شخصیت‌های پول ساز دنیای پر زرق و برق هالیوود است. نقش آفرینی او در قالب «تونی استارک» (Tony Stark) چه در مجموعه فیلم‌های «مرد آهنی» (Iron Man) و چه فیلم‌های ابرقهرمانی «انتقام جویان» (اونجرز) دست کم او را برای چندین سال مشغول نگه داشته و برنامه کاریش را پر کرده بود. اما اکنون که دنیای قهرمانی مارول در این برهه به پایان رسیده و بازی تمام شد، این قهرمان جذاب قرار است ایفاگر نقش کدام شخصیت‌ها بوده و در چه پروژه‌های سینمایی حاضر خواهد شد؟

مطلب مرتبط: بیوگرافی و فیلم شناسی رابرت داونی جونیور

 

در ابتدا بد نیست مروری کوتاه بر پرونده‌ی حرفه‌ای این بازیگر توانا داشته باشیم. در ضمن نیست بد نیست یادآوری کنیم که اگر تاکنون موفق به تماشای آخرین فیلم این مجموعه به نام «اونجرز: پایان بازی» (Avengers: Endgame) نشدید، شاید باید از مطالعه‌ی ادامه این مطلب خودداری کنید.

(خطر اسپویل)

 رابرت داونی جونیور چند سال در نقش تونی استارک روی پرده‌ی سینما حاضر شد؟

داونی جونیور برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ و با اولین فیلم آیرون من در نقش تونی استارک به سینما دوستان معرفی شد. در همان سال او بار دیگر در قالب صداپیشه این شخصیت در بازی ویدیوئی آیرون من حاضر شد. در سال ۲۰۰۸ مرد آهنی همچنین حضور کوتاه در فیلم «هالک شگفت انگیز» (Incredible Hulk) داشت.

در ادامه در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ نسخه‌های بعدی مرد آهنی روانه پرده‌ی سینماها شدند. اما به جز این مجموعه فیلم، انتقام جویان نیز فرصتی عالی برای آشنایی بیشتر بینندگان با شخصیت آیرون من بودند و طبعا سر رابرت برای مدتی گرم بازی در این مجموعه بود. در نهایت اما متأسفانه بالاخره به پایان بازی تونی استارک رسیدیم و ناگزیر از وداع با این شخصیت شدیم. خبری که بی‌شک قلب بسیاری از طرفداراین آیرون من را عمیقاً به درد آورد.

داونی جونیور مسیر شهرت را چگونه پیموده است؟

نخستین حضور رابرت در عالم سینما به فیلم «Pound» بازمی‌گردد که در سال ۱۹۷۰ اکران شد؛ رابرت در آن زمان تنها پنج سال داشت. بعد از این اثر سینمایی، این بازیگر در فیلم «Baby It’s You» محصول ۱۹۸۳ حضور پیدا کرد که در آن ایفاگر نقش شخصیتی به نام «استوارت» بود. شهرت او با حضور در مجموعه «پخش زنده شنبه شب» (Saturday Night Live) که در فاصله سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ از شبکه NBC پخش می‌شد، پررنگ‌تر از قبل شد.

اما او نخستین بار در فیلم «Pick-up Artist» محصول سال ۱۹۸۷ در نقش اصلی یک فیلم حاضر شد، فیلمی در ژانر کمدی عاشقانه که در آن با «مولی رینگوالد» (Molly Ringwald) همبازی بود. در همان سال او در فیلم «کمتر از صفر» (Less Than Zero) ظاهر شد که در این اثر در مقابل «اندرو مک‌کارتی» (Andrew McCarthy) بازی کرد.

مطلب مرتبط: ۸ بازیگر هالیوود که به خاطر طلب دستمزد بیشتر اخراج شدند

 درامد حاصل از فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی رابرت داونی جونیور

با یک نگاه کلی متوجه می‌شویم که داونی جونیور کاملاً حق دارد در انتخاب پروژه‌های کاری بعدی خود، سخت گیر باشد. به هر حال او در شماری از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما ایفای نقش کرده است. به عنوان نمونه فروش آخرین فیلم مجموعه اونجرز تاکنون بیش از دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار بوده است که خود رکوردی در تاریخ باکس آفیس است. به جز این فیلم درآمد ناخالص آثار دیگری همچون «انتقام جویان: جنگ بی‌نهایت» (Avengers: Infinity War) محصول ۲۰۱۸، «ناونجرز: عصر اولتران» (Avengers: Age of Ultron) محصول سال ۲۰۱۵ و نیز نخستین فیلم اونجرز که در سال ۲۰۱۲ اکران شد نیز ارقام قابل توجهی است.

البته موفقیت این هنرپیشه تنها محدود به دنیای سینما نیست و او در کارهای تلویزیونی نیز خوش درخشیده است. از جمله آثار تلویزیونی که این بازیگر در آنها حضور داشته است می‌توان به «موسولینی: داستان گفته نشده» (Mussolini: The Untold Story)، «الی مک‌بیل» (Ally McBeal) و «مرد خانواده» (Family Guy) اشاره کرد.

پروژه‌های بعدی رابرت داونی جونیور چیست؟

خب آینده چه خواب‌هایی برای این ستاره دنیای ابرقهرمانی انتقام جویان دیده است؟ به نظر می‌رسد شهرت و محبوبیت این روزها همراه همیشگی او هستند و به همین خاطر پیشنهادات بسیاری دریافت کرده است. در ابتدا او قرار است در «سفر دریایی دکتر دولیتل» (The Voyage of Doctor Dolittle) و در نقش دکتر «جان دولیتل» (Dr. John Doolittle) حاضر شود که اکران آن به سال ۲۰۲۰ موکول شده است.

به علاوه فراموش نکنیم که اگرچه تونی استارک به چهره‌ی جدانشدنی رابرت تبدیل شده، اما او در نقش کارآگاه معروف و سرشناس انگلیسی «شرلوک هولمز» نیز خوش درخشید و محبوبیت زیادی کسب کرد. به همین خاطر شاهد حضور او در فیلم بعدی این مجموعه یعنی شرلوک هولمز ۳ (Sherlock Holmes 3) خواهیم بود که قطعاً خبر خوشی برای طرفداران این مجموعه است.

از سوی دیگر داونی جونیور قرار است در اثر دیگری تحت عنوان «Untitled John Brinkley Biopic» نیز ایفای نقش کند. او در این فیلم در نقش جان برینکلی ظاهر می‌شود؛ فردی که بدون هیچ تخصصی در عالم پزشکی، به کار طبابت پرداخت. باید منتظر بود و دید این فیلم‌ها چه تأثیری روی کارنامه حرفه‌ای این بازیگر خواهند گذاشت؟ 

امیدوارم از مطالعه این مطلب و همراهی با ما لذت برده باشید.