تنها یک قسمت تا پایان آخرین فصل از سریال محبوب بازی تاج و تخت باقی مانده است. این سریال که در میان تماشاگران ایرانی نیز بسیار محبوب و پرطرفدار است؛ محصول شبکه‌ی HBO بوده و با الهام از مجموعه کتاب‌های «ترانه یخ و آتش» اثر «جی آر.آر. مارتین» ساخته شده است. پیش از پخش آخرین قسمت، شاید بد نباشد تئوری‌هایی که در مورد آن در فضای مجازی منتشر شده است را مرور کنیم. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

پیش‌بینی نحوه پایان آخرین قسمت سریال بازی تاج و تخت

سریال بازی تاج و تخت (گیم آف ترونز) یکی از مجموعه‌های تلویزیونی پرطرفدار و موفق سال‌های اخیر است که از فصل اول تاکنون، همچنان محبوب و مورد توجه باقی مانده است. بعد از مدت‌ها انتظار بالاخره به تازگی شاهد پخش فصل آخر این مجموعه بودیم که در نظر داشت در قالب ۶ قسمت، سرانجام زندگی شخصیت‌ها را به تصویر کشیده و سرنوشت سرزمین وستروس را بازگو کند.

با شروع فصل تازه سریال محبوب شبکه HBO، همچون گذشته شاهد ارائه‌ی فرضیات متعددی در مورد ماجراهای این فصل و روابط بین شخصیت‌ها بودیم. فصل هشتم و آخر این سریال برخلاف فصل‌های گذشته از خط داستانی سرراست برخوردار بوده و به نوعی فاقد پیچیدگیهای فصول قبل است. همین امر باعث شده است عاشقان هنر فرضیه سازی نتوانند همچون گذشته چپ و راست در مورد هر اپیزود تازه تئوری‌هایی جدیدی ارائه و پیش‌بینی‌های خود را عنوان کنند. به همین مناسب اکنون که مدت کمی تا پخش قسمت آخر فصل هشتم این سریال فرصت داریم، بد نیست نگاهی به شماری از فرضیه‌هایی که تاکنون در مورد این قسمت مهیج ارائه شده‌اند انداخته و ببینیم چه اسراری توجه مخاطبان این سریال را به خود جلب کرده و آنها چه تصوراتی از روند داستان دارند!

مقاله مرتبط: جزئیات فصل آخر سریال بازی تاج و تخت

در همان نگاه نخست ویژگی مثبت تئوری‌های جدید ارائه شده در این است که بیشتر از آنکه پیرامون سرنوشت تخت آهنی و کسانی باشد که در نهایت روی آن نشسته و وستروس را در کنترل خود خواهند گرفت، در مورد پتانسیل چرخش‌های داستانی و آشکار شدن هویت شخصیت‌هایی است که رفته رفته روی گذشته تاریک‌شان نور حقیقت افتاده و بیننده با اصل و نصب واقعی‌شان آشنا خواهد شد.

به همین مناسبت از شما دعوت می‌کنیم در مرور این تئوری‌های گاه غافلگیر کننده همراه ما باشید تا ببینیم بینندگان سریال انگشت روی چه نقاطی گذاشته و چه پیش بینی‌هایی در مورد شخصیت های و سرانجام آنها کرده‌اند.

اما پیش از شروع بد نیست یادآوری کنیم ممکن است این مطلب حاوی اسپویل‌هایی در مورد این سریال باشد. پس اگر هنوز موفق به دیدن فصل هشتم یا فصل‌های پیشین سریال نشده‌اید، شاید باید در مورد خواندن این مطلب تجدید نظر کنید. 

جان اسنو و دنریس ارتباطی به مراتب نزدیک‌تر از تصورات شما دارند

سریال بازی تاج و تخت مملو از لحظات خاص پیش بینی واقعیت است، وقتی که شما از داستان پشت پرده آگاه می‌شوید. بسیاری از همان دیدار نخستین جان اسنو و دنریس تارگرین به آینده یک زوج عاشق فکر می‌کردند، دست کم روند داستان در انتهای فصل هفتم سریال که از چنین چیزی حکایت می‌کرد. اما ظاهرا این رابطه آنگونه که فکر می‌کنیم پیش نخواهد رفت و به نظر می‌رسد این دو عمه و برادر زاده هستند! با این حال ظاهراً این خبر به اندازه کافی برای غافلگیر کردن علاقمندان سریال کافی نبوده است. براساس شایعات و مستندات موجود اوضاع کمی تغییر کرده است.

مثلاً خاطرات دنریس از درختان لیمو در «براووس» (Braavos )، در حالی که او ظاهرا آنجا زندگی نکرده است، یکی از همین دست حقایق است. همچنین «الفی آلن» (Alfie Allen) ایفاگر نقش «تئون گریجوی» در جایی اشاره کرده که وضعیت جان اسنو و سرگذشت والدینش کمابیش شبیه به وضعیت «لوک اسکای واکر » (Luke Skywalker) است و همین مسئله باعث شده که گفته شود جان و دنریس در واقع خواهر و برادر ناتنی هستند!

اما این ایده در اصل به چه نکاتی اشاره دارد؟ براساس این فرضیه دنریس نه خواهر «شاه رائگار» (King Rhaegar)، که در واقع فرزند او از همسر اولش «الیا مارتل» (Elia Martell) است. ظاهرا پس از مرگ رائگار (ریگار تارگرین)، دنی قاچاقی به «Dorne» آورده شده و همان جا در خفا زندگی می‌کرده است. درست به همان صورتی که «ند استارک» (Ned Stark) جان را زیر بال و پر خود گرفت؛ در حالی که دیگران تصور می‌کردند او فرزند ند از زن دیگری است. با این حساب باید گفت که جان و دنریس از سمت پدر با هم نسبت دارند؛ اما مادران آنها یکی «لیانا استارک» (Lyanna Stark) و دیگر الیا مارتل بوده‌اند. همین مسئله توضیح می‌دهد که چرا علیرغم این رابطه‌ی خونی قوی، آنها از نظر ظاهری تا این حد با یکدیگر تفاوت دارند.

مقاله مرتبط: بیوگرافی و فیلم شناسی کیت هرینگتون

اگر فرض را بر این بگذاریم که این تئوری درست است، شاید باید به همه اتفاقات رخ داده در تاریخچه این سریال نگاهی دوباره داشته باشیم. مثلاً اینکه در فصل اول چرا ند استارک پادشاه رابرت را از کشتن دنی منصرف کرد؟ آیا او از رابطه فامیلی نزدیک او با جان اطلاع داشته و به همین خاطر جلوی کشته شدن او را گرفت؟ هرچند در این میان کشف این رابطه جدید فرضیه دیگری را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. تئوری پیرامون «آزور آهای« (Azor Ahai) یا «پرنس وعده داده شده» با این رابطه چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟ با وجود این نسبت خانوادگی سرنوشت تخت آهنین چه خواهد بود و آیا این دو سرانجام به صورت مشترک روی آن نشسته و وستروس را رهبری می‌کنند؟ از طرف دیگر با این وضعیت تازه باید گفت که زوج جان و اسنو شاید به نحوی جایگزینی دراماتیک برای «جیمی و سرسی لنیستر» (Jaime and Cersei) به شمار می‌روند.


تیریون لنیستر در واقع یک تارگرین است!

دیگر نکته جالب در مورد این سریال به جز وضعیت مخدوش خانوادگی جان اسنو، گذشته‌ی «تیریون لنیستر» (Tyrion Lannister) است. دست کم به نظر می‌رسد که او دیگر راز پنهان مانده تارگرین‌ها است! با این حساب تیریون در کنار جان و دنی با اژدهایان رابطه دارد. اما مبنای این فرضیه چیست؟

طبق این تئوری شاه «ایریس تارگرین» (King Aerys Targaryen) ظاهرا با جوآنا همسر «تایوین لنیستر» (Tywin Lannister) روابطی داشته است و همانگونه که می‌دانیم جوآنا مادر تیریون است. این مسئله در صورت صحت داشتن می‌تواند علت اصلی نفرت تایوین از تیریون را توضیح بدهد. فارغ از حوادث روی داده در کتاب، در این سریال تلویزیونی شاهد اشاره مستقیم تایوین به این نکته بودیم، درست قبل از آنکه تیریون تیری را به سمت او شلیک کند، تایوین به او می‌گوید: 

«تو پسر من نیستی»

البته ممکن است این تنها نیم نگاهی به ماجرای طرد شدن تیریون از سوی پدرش باشد که بارها و بارها در طول چهار فصل نخست سریال به آن اشاره شد. از سوی دیگر ما شاهد برقراری یک رابطه قوی بین تیریون و دنی هستیم؛ زمانی که دنی به او اعتماد کرده و تیریون را تقریباً بر هر کس دیگری برتری داد. از سوی دیگر تیریون نیز وفاداری خود را دنریس نشان داد که این برای طبیعت ذاتاً خودخواه او چیزی جدید به شمار می‌رفت. از دید برخی از کاربران فضای مجازی، این احساسات فیمابین چیزی فراتر از حس احترام یا دوستی است و در اصل از رابطه خونی و فامیلی این دو نشأت می‌گیرد. باید دید در انتهای فصل آخر این سریال، چه حقایق ناگفته‌ای از رابطه احتمالی این سه با هم برملا می‌شود.


 آیا جان اسنو همان آزور آهای یا جنگجوی نور است؟ 

اکنون که تئوری‌های مختلفی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد، شاید بد نباشد کمی به دورترها و فرضیه‌های مهم‌تر نگاه کنیم. در این میان داستان ارتباط احتمالی جان اسنو با «جنگجوی روشنایی» (Warrior of Light)، «پرنس وعده داده شده» (Prince Who Was Promised) یا همان «آزور آهای» یکی از تئوری‌های بسیار مورد توجه است. به ویژه از این منظر که تاکنون همه نشانه‌ها دلالت بر درست بودن این نظریه دارد.

برای درک بهتر شاید بد نیست نگاهی به پیشگویی «ملیساندر» (Melisandre) داشته باشیم، وقتی که گفته می‌شود پرنس وعده داده شده از خون اژدهایان است و در میان دود و نمک از نو متولد می‌شود. در کتاب به ریختن اشک‌های شور دوستانش روی بدن جان و نیز دود اشاره شده است. از سوی دیگر وقتی ملیساندر در جستجوی آزور به آتش نگاه می‌کند، تنها چیزهایی مرتبط با جان را می‌بیند. امری که به نظر نمی‌رسد تصادفی باشد. از طرف دیگر رابطه جان و معشوقش «ایگریت» (Ygritte) مثال دیگری است که به نوعی به پیشگویی آزور آهای و همسرش «نیسا نیسا» (Nissa Nissa) اشاره دارد.

در این میان اما فرضیه کمتر شناخته شده‌ای هم بین طرفداران این سریال وجود دارد که ادعا می‌کند این «سر داووس سی‌ورث» (Ser Davos) است که پرنس وعده داده شده است. اما دلیل این مسئله چیست؟ سر داووس با ملیساندر در ارتباط است، از سوی دیگر اگر به خاطر داشته باشید در طول «جنگ بلک واتر» (Blackwater) او از میان دود و آب شور دریا بیرون کشیده شد.

مقاله مرتبط: مشکلات کیت هرینگتون حین فیلمبرداری صحنه های پرواز با اژدها

اما کاندیداها تنها به این دو محدود نیستند. در قسمت دوم از فصل هفتم سریال ملیساندر حین صحبت با دنریس به نکته دیگری هم اشاره می‌کند. اینکه واژه‌ی پرنس در «High Valyrian» بدون اشاره به جنسیتی خاص مطرح شده است و با این حساب خود دنریس هم می‌تواند آزور آهای باشد.


برن همان برن استارک سازنده است

 برای کسانی که چندان با نیاکان خاندان استارک آشنا نیستند باید گفت «برن سازنده» (Bran the Builder) یکی از اجداد استارک‌ها است که وینترفل را ساخته است. گفته می‌شود او همچنین دیوار را بنیان نهاد، هشت هزار سال پیش از رویدادهایی که در بازی تاج و تخت شاهد آن بودیم. به باور برخی برن استارک امروز و برن سازنده در حقیقت یک نفر هستند! توانایی آنها در تحت تأثیر قرار دادن گذشته بر ما روشن است به خصوص که هم اکنون می‌دانیم برن می‌تواند گذشته و آینده را ببیند و به نحوی روی حوادث تأثیر گذار باشد.

با این حساب برن استارک امروزی که از حضور «وایت واکرها» (White Walkers) آگاه است به گذشته سفر کرده و مسئولیت برپاکردن دیوار و دور نگهداشتن آنها را برعهده گرفته است. از طرف دیگر به داستان‌های دایه پیر توجه کنید؛ همان‌هایی که به دفعات برای برن تعریف کرده است. بله جای تعجب ندارد که داستان‌های مورد علاقه‌ی برن جوان عمدتاً مربوطه به حوادث زندگی برن استارک سازنده است. اما صبر کنید، برن استارک در گذشته دیوار را ساخته، اما برن فعلی توسط «شاه شب» (Night King) نشان گذاری شده و به آنها اجازه عبور از دیوار را داده است، با این حساب باید بگوییم در این میان برن عمر خود را تلف کرده است؟ یا شاید او آنها را تا زمانی دور نگه داشته که نوع بشر توان رودرو شدن و به عقب راندن آنها را به دست آورند؟

اگر در پایان این فصل به این پرسش‌ها پاسخی مناسب داده نشود، شاید باید منتظر نسخه‌های بعدی بازی تاج و تخت باشیم تا شاید جواب‌ این سؤالات را به دست بیاوریم.


ازدواج آتش و یخ

آتش و یخ، مو مشکی و گیسو طلایی، بامزه و بامزه‌تر. بله، با توجه به این خصوصیات جای تعجب ندارد که علاقمندان این سریال مشتاق حضور و تماشای جان اسنو و دنریس تارگین هستند و با توجه به این دلایل بی‌صبرانه در انتظار خانواد‌ه‌ای خوشبخت با فرزندانی زیبا و دوست داشتنی هستند. آنها دوست دارند این دو در کنار هم روی تخت آهنین نشسته و بر وستروس حکمرانی کنند. به جز این ها فراموش نکنیم که یکی از آنها ملکه و مادر اژدهایان است و دیگر شاهی تازه از شمال و کسی قادر نیست این دو را از رسیدن به اهداف‌شان باز دارد.

به ویژه اگر آخرین قسمت فصل هفتم این سریال را به خاطر بیاورید، روی قایق در میان مه چه چیزهایی اتفاق افتاد یا جان در نامه‌اش به سانسا چه نوشته بود؟ تمام این‌ها ثابت می‌کند که رابطه‌ای شکل گرفته است. با این حال در شرایط کنونی آنها ابتدا باید سرسی را پایین کشیده و نقطه‌ی پایانی بر تهاجم وایت واکرها بگذارند و بعد از آن باید منتظر بود و دید شجره نامه خانوادگی چه چیزی برای این دو در نظر گرفته است؟


 سمول تارلی و افشای توطئه استادان

در طول اقامتش در سیتادل (Citadel)، «سمول تارلی» (Sam Tarly) به «استاد بزرگ» (Archmaester) در جهت مقابله با تهاجم وایت واکرها کمک کرد. با این حال و در حالی که استاد بزرگ ادعا می‌کند که به سم اعتماد دارد، اما در عمل کاری انجام نمی‌دهد و حتی در قسمت پنجم فصل ۷ سریال شاهد هستیم که هنگام جلسه ملاقات و وقتی کلاغ از وینترفل می‌رسد، استاد بزرگ سم را تحقیر می‌کند. این امر تنها می‌تواند به این دلیل باشد که استادان مشتی افراد پیر لجوج و نادان هستند که از مواجه شدن با بدشانسی‌های قریب الوقوع اجتناب می‌کنند. البته شاید این مسئله چندان جای تعجب نداشته باشد، چرا که آنها در طول سال‌ها با بیشمار جنگ و فاجعه سر و کله زده و فرسوده شده‌اند.

با این حال تئوری وجود دارد که براساس آن استادان با سرسی همداستان شده‌ و قصد دارند در جنگ برعلیه دنریس با او همکاری کنند. در نهایت فراموش نکنید که هرچه آنها بگویند، مردم عادی بی چون و چرا انجام می‌دهند و اگرچه آنها در جنگ حضور ندارند، اما قدرتمند باقی می‌مانند.

از سوی دیگر پیش‌بینی دیگری وجود دارد که براساس آنها استادان بزرگ نه از حضور اژدهایان خوشوقت هستند و نه تهاجم وایت واکرها را برمی‌تابند؛ چرا که در وستروس واقعیت اژدهایان و وایت واکرها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و حضورشان به هر شکل این جهان را تهدید می‌کند. لذا استادان بزرگ با حضور هیچ یک از آنها موافق نیستند.


 کشته شدن دنی به دست جان؟!

آیا قرار است پایان داستان عاشقانه ما، به سرخی خون باشد؟ اگر شما هم جزو آن دسته از طرفداران این سریال هستید که امیدوارید دنریس و جان تا آخر عمر به خوبی  و خوشی در کنار هم زندگی کنند، شاید باید در آرزوی خود تجدید نظر کنید. یا دست کم این فرضیه را هم جایی در گوشه ذهن‌تان نگه دارید؛ چرا که شمار دیگری از نظریات مطرح شده در نهایت باعث قوت گرفتن این ایده شده که آخر این عشق، مرگ است.

همانگونه که پیش‌تر اشاره کردیم، یک احتمال بسیار قوی وجود دارد که جان اسنو در واقع تحت عنوان آزور آهای یا همان پرنس وعده داده شده تولدی دوباره را تجربه کرده باشد. برای درک داستان آزور باید نگاهی عمیق‌تر به داستان‌های اساطیری این سرزمین داشته باشیم و داستان آزور را بدانیم که در جریان یک ماجرای تراژیک به قهرمانی معروف تبدیل شد. در افسانه‌های کهن گفته شده که آزور از شمشیرش به نام «لایت‌برینگر» (Lightbringer) استفاده کرد تا جلوی «خدای تاریکی» (god of darkness) را بگیرد (در سریال تلویزیونی آخرین بار این شمشیر در اختیار «استنیس باراثیون» (Stannis Baratheon) بود). هرچند در این راه آزور مجبور شد شمشیر را با خون همسر محبوبش نیسا نیسا بپوشاند.

مقاله مرتبط: نام چه کسانی هنوز در فهرست مرگ آریا استارک خط نخورده است؟

با این حساب اگر جان اسنو همان پرنس وعده داده شده باشد، اکنون شمشیرش را باید با خون چه کسی شستشو دهد؟ آیا او مجبور است عشقش را برای نجات وستروس قربانی کند؟ حتی اگر این اتفاق هم نیفتد، نباید چندان به شانس بودن جان و دنریس در کنار هم خوشبین بود. به هر حال این دو جنگجویانی مغرور و رهبرانی پیش رو هستند و «مَنِ» وجودی‌شان بسیار قدرتمند است. به همین خاطر شاید آنها خیلی زود و به محض برطرف شدن تهدید وایت واکرها مقابل هم صف آرایی کنند.


بازگشت کال دروگو؟

بله، فرضیه‌ی عجیبی به نظر می‌رسد؛ هرچند ممکن است در نهایت به واقعیت بدل شود. ظاهراً به نظر گروهی ممکن است «رلور» (R’hllor) تمام کسانی که اجسادشان سوزانده شده است را برای جنگ با وایت واکرها به زندگی بازگرداند. با این حساب به نظر می‌رسد خدای روشنایی یکی از قدرتمندترین‌ها است؛ اما در سوی دیگر خدایی قرار دارد که نباید نامش را برد، خدایی که با مرگ و سرما در ارتباط است.

به همین خاطر جای تعجب ندارد اگر رلور تمامی کشته شدگان با آتش یا کسانی که اجسادشان سوزانده شده است را به این دنیا برگرداند تا جلوی وایت واکرها که گویی فرزندان آن خدای دیگر هستند را گرفته و جهان را نجات دهند. با این حساب در کنار «کال دروگو» (Khal Drogo) باید شاهد بازگشت مجدد «شیرین» (Shireen)، «لوراس و مارجری تایرل» (Loras and Margaery Tyrell) هم باشیم. شاید حتی تمامی کسانی که در « Baelor» توسط سرسی کشته شدند نیز برای حضور در جنگ پیش رو به این دنیا بازگردانده شوند. 

فراموش نکنید که رلور جان اسنو را به زندگی بازگرداند، به ملیساندر نیرویی برای تولد دوباره سایه داده و به «توروس از میر» (Thoros of Myr) قدرتی بخشید تا «بریک دانداریون» (Beric Dondarrion) را ۶ مرتبه زنده کند. با توجه به این قدرت جای تعجب ندارد اگر او بسیاری دیگر را نیز به این جهان بازگرداند تا در مقابل دشمن بزرگ صف آرایی کنند.

در نهایت باید کمی دیگر تحمل کنیم و ببینیم در نهایت کدام یک از این نظریات جنبه واقعیت به خود می‌گیرند. راستی نظر شما در مورد این تئوری‌های چیست؟