سرویس فرهنگی و هنری

بیوگرافی و فیلم شناسی کیت هرینگتون

کیت هرینگتون

زندگینامه بازیگر نقش جان اسنو در سریال بازی تاج و تخت

از همان ابتدای پخش سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones)، هنرنمایی بازیگر جوانی که ایفاگر یکی از نقش‌های مهم این سریال بود، مورد توجه عموم قرار گرفت. «کیت هرینگتون» (Kit Harington)، بازیگر انگلیس الاصلی است که با بازی نقش «جان اسنو» (Jon Snow) در این سریال محبوب شبکه تلویزیونی HBO شناخته و درهای موفقیت یکی پس از دیگری به رویش گشوده شد. اما آیا می‌دانید او تنها ۱۴ سال داشت، وقتی متوجه شد که شیفته ورود به دنیای پرزرق و برق بازیگری است؟

مقاله مرتبط: جزئیات فصل آخر سریال بازی تاج و تخت

از سوی دیگر پیشینه خانوادگی این بازیگر نیز به خاندان سلطنتی می‌رسد؛ با این حال به نظر می‌رسد کیت هرینگتون علاقه‌ای چندانی به عناوین و القاب اشرافی ندارد. در این روزها که شاهد پخش آخرین فصل از این سریال دیدنی هستیم که با الهام از مجموعه کتاب‌های «ترانه یخ و آتش» اثر «جی آر. آر. مارتین» ساخته شده است، بد نیست نگاهی هم به زندگینامه و فیلم شناسی کیت هرینگتون داشته باشیم. در این مرور با ۷۲۴پرس همراه باشید.

کیت هرینگتون با نام اصلی «کریستوفر کتسبی هرینگتون» (Christopher Catesby Harington) در تاریخ ۲۹ ماه دسامبر سال ۱۹۸۶ در شهر لندن دیده به جهان گشود. مادرش «دبرا جین» (Deborah Jane) در گذشته به نمایشنامه نویسی مشغول بود و پدرش «سر دیوید هرینگتون» (Sir David Harington) پانزدهمین بارون (15th Baronet) انگلستان و تاجری ثروتمند و موفق است.

در واقع اجداد خانواده هرینگتون از اعضای خانواده سلطنتی هستند؛ به طوری که یکی از اجداد او «شاه چارلز دوم» (King Charles II) است! از سوی دیگر گفته می‌شود تعدادی دیگر از نیاکان کیت در ماجرایی موسوم به توطئه باروت (Gunpowder Plot) نقش داشتند. نکته جالب دیگر در مورد اجداد کیت به نیاکان او از سمت مادری بازمی‌گردد که ظاهرا در نقشه‌ی ترور «جیمز اول» (James I)، شاه انگلستان، ایرلند و اسکاتلند دخیل بودند. و جالب‌تر آنکه کیت از سمت پدری با جیمز اول نسبت دارد!

دوران کودکی و اوان زندگی کیت هرینگتون

کیت یازده سال نخست زندگی خود را در شهر لندن سپری کرد؛ اما بعدها خانواده به وورسستر نقل مکان کردند. او در ابتدا به «مدرسه ابتدایی ساوتفیلد» (Southfield Primary School) رفت. دیگر نکته جالب در مورد کیت این است که تا سن یازده سالی در مورد اسم واقعی خود اطلاعی نداشت و نمی‌دانست نامش کریستوفر است.

در طول سال‌ها و با افزایش سن، کیت دریافت که شمی قوی و اشتیاقی زیاد برای شغل خبرنگاری دارد. این در حالی بود که او به بازیگری و هنر نمایش نیز علاقه داشت، اما هرگز به صورت جدی در مورد آن فکر نمی‌کرد. با این حال در طول دوران تحصیل او چندین بار به همراه مادرش به تماشای تئاتر رفته بود. در سن چهارده سالگی و زمانی که در «دبیرستان چنتری» (Chantry High School) مشغول تحصیل بود به تماشای نمایشی به نام «در انتظار گودو» (Waiting for Godot) نشست که تأثیری عمیق روی کیت داشت به صورتی که بالاخره متوجه شد دوست دارد وقتی بزرگ شد چکاره شود؟

 در طول دوران دبیرستان او شروع به بازی در نمایش‌های مختلف کرد و به دنبال فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه، تصمیم گرفت که توانایی‌های خود را در این زمینه گسترش داده و به صورت حرفه‌ای آموزش ببیند. به همین منظور تصمیم گرفت تا در کلاس‌های بازیگری شرکت کند و به همین خاطر «مدرسه سلطنتی نمایش» (Royal Central School of Speech and Drama) را انتخاب کرده و در نهایت در سال ۲۰۰۸ از آنجا فارغ‌التحصیل شد. کیت بالافاصله بعد از پایان تحصیلات خود در مدرسه نمایش، کار خود را به صورت حرفه‌ای در دنیای تئاتر آغاز کرد و در طول سال‌ها حتی موفق به دریافت جوایزی در این زمینه نیز شده است.

مقاله مرتبط: مشکلات کیت هرینگتون حین فیلمبرداری صحنه های پرواز با اژدها

شروع زندگی حرفه‌ای Kit Harington

 کیت هرینگتون را باید یکی از خوش شانس‌ترین بازیگران نسل جوان دانست که برای قدم گذاشتن در مسیر شهرت و موفقیت مدت چندانی در انتظار باقی نمانده و خیلی زود به شهرت رسید. او برای شروع فعالیت حرفه‌ای خود در این زمینه ابتدا با نمایشی به نام «Posh» بود که در تئاتر رویال کورت (Royal Court Theatre) به روی صحنه رفت. از سوی دیگر او پیش از اتمام دوران تحصیل موفق شد نقش اصلی نمایش «اسب جنگی» (War Horse) را از آن خود کند که به خاطر این اجرا حتی برنده دو «جایزه لارنس الیویه» (Olivier Awards) نیز شد.

اما همای سعادت خیلی زودتر از آنچه که انتظارش می‌رفت روی شانه‌های کیت نشسته و او موفق شد یکی از نقش‌های مهم و کلیدی سریال جدید شبکه HBO را از آن خود کند؛ آن هم در حالی که صدها بازیگر دیگر از گوشه و کار کشور برای ایفای این نقش اعلام آمادگی کرده بودند. اما قرعه شانس به نام کیت هرینگتون جوان افتاد و او سرانجام وارد این دنیای تازه و سفر ماجراجویانه شد.

نخستین فصل این سریال مطرح در سال ۲۰۱۱ پخش شد؛ سریال که کیت در آن به عنوان جان اسنو حضور داشت، پسری جوان که ظاهراً فرزند نامشروع «ند استارک» یکی از شخصیت‌های مهم و کلیدی داستان بود. کاراکتر کیت در طول سال‌ها و با گذشت هر فصل، کم کم پخته‌تر شد؛ به طوری که جان اسنو که زمانی پرتره‌ای از مردی ساده و بی ادعا بود، رفته رفته به جوانی به غایت شجاع و دلاور تبدیل شد که گاه حتی یک تنه در مقابل یک لشگر قرار می‌گرفت. سربازی پخته و کاربلد در میادین جنگی که در طول زمان به بلوغ شخصیتی رسیده و در نهایت از فصل سوم به بعد به یکی از شخصیت‌های محبوب و مورد علاقه طرفداران این سریال تبدیل شد؛ به طوری که مرگ این شخصیت باعث خشم بیش از اندازه طرفداران شده و اعتراضات بسیاری را به دنبال داشت.

هرچند بالاخره جادوی ملیساندر این شخصیت دوست داشتنی را مجددا به داستان بازگرداند و نگرانی علاقمندان سریال را برطرف کرد.

فیلم شناسی کیت هرینگتون

 اجرای خوب و تماشایی کیت هرینگتون در این سریال او را به ستاره‌ای معروف و جهانی تبدیل کرده و حتی در طول سال‌های پخش این سریال چندین جایزه را نیز برایش به ارمغان آورد. اما در کنار لذت بردن از این موفقیت و دستاورد بزرگ بین‌المللی، از هر طرف پیشنهادهای تازه‌ای به کیت می‌شد تا از جادوی صفحه‌ی کوچک تلویزیون، راهی نیز به پرده بزرگ و نقره‌ای سینما پیدا کند. در این میان در سال ۲۰۱۲ او با فیلم ترسنک و ماورایی «سایلنت هیل: مکاشفات» (Silent Hill: Revelation 3D) به کارگردانی و نویسندگی «مایکل جی باست» نخستین حضور سینمایی خود را تجربه کرد. او در این فیلم در نقش وینسنت ظاهر شد که نقشی کلیدی به شمار می‌آمد. این فیلم بیشتر یک اثر تجاری بود و از سوی منتقدان فاجعه‌ای به شمار می‌رفت.

به دنبال افتضاح این فیلم، کیت تصمیم گرفت که استراحتی یک ساله داشته باشد و تمام وقت خود را روی نقش آفرینی شخصیت جان اسنو متمرکز کند. اما سال ۲۰۱۴ یکی از سال‌های مهم فعالیت کیت به خصوص در عرصه فیلم و سینما بود. او در این سال در چهار اثر سینمایی ظاهر شد که رکوردی برایش به حساب می‌آید. در ابتدا او در فیلم «پمپئی» (Pompeii) باز کرد؛ فیلمی که با نگاه به فاجعه فوران آتشفشان وزوو و نابودی شهر پمپی ساخته شده بود. این فیلم را باید یک فاجعه تاریخی دانست  که اگرچه بازخوردهای خوبی دریافت کرد، اما از نظر منتقدان تنها برداشتی اشتباه از رویدادی تاریخی تعبیر شد که با جلوه‌های ویژه‌ی نه چندان دلچسب، رنگ و لعابی دروغین به خود گرفته بود.

کیت در ادامه به عنوان صدا پیشه در نسخه دوم انیمیشن سینمایی و محبوب «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» (How to Train Your Dragon 2) حضور پیدا کرده و به جای شخصیت «ارت» (Eret) صحبت کرد. این نسخه نیز همچون فیلم نخست مورد توجه عموم قرار گرفته و چه از منظر تجاری و درخشش در گیشه و چه از نگاه منتقدان به موفقیت دست پیدا کرد. کیت هرینگتون در ادامه با ایفای نقش اصلی «رولند لیتون» (Roland Leighton) در درام جنگی «عهد جوانی» (Testament of Youth) به شدت مورد ستایش قرار گرفت. این اثر اگرچه نظر مساعد منتقدان را جلب کرد، اما در مقابل روی خوشی از باکس آفیس ندیده و در گیشه با شکستی فاجعه آمیز مواجه شد. آخرین فیلم کیت در این سال «هفتمین پسر» (Seventh Son) نام داشت که موفقیتی تجاری برای سازندگان آن به شمار می‌رفت؛ فانتری حماسی که البته با برخورد سرد منتقدان مواجه شد.

 در سال ۲۰۱۵، کیت در مقام یکی از دو کاراکتر مهم درام ورزشی شبکه HBO به نام «هفت روز در جهنم» (7 Days in Hell) حضور پیدا کرد. در ادامه او در درام جاسوسی انگلیسی به نام «اسپوکز: خیر بزرگ» (Spooks: The Greater Good) ظاهر شد. این اثر بازخورد خوبی از سوی منتقدان دریافت کرد، همچنین بازی کیت نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته و خود این فیلم نیز مبدل به یکی از آثار موفق باکس آفیس شد. در سال ۲۰۱۶ تریلری از غرب وحشی با عنوان «بریمستون» (Brimstone) باز هم محلی برای نمایش استعدادهای بازیگری کیت بود. او این بار در قالب نقشی مکمل با نام ساموئل به ایفای نقش پرداخت. این اثر هم از سوی منتقدان نمره‌ای قابل قبول دریافت کرده و هم در گیشه به موفقیت رسید.

در سال ۲۰۱۷ کیت این بار به عنوان مدیر تولید در ساخت مینی سریالی به نام باروت که براساس توطئه معروف باروت ساخته شد، حضور پیدا کرد؛ ماجرای این مینی سریال به سال ۱۶۰۵ و حوادث روی داده در شهر لندن می‌پرداخت. او در این اثر همچنین در نقش «رابرت کتسبی» (Robert Catesby) ایفای نقش کرد. در سال ۲۰۱۸ کیت در فیلم «مرگ و زندگی جان اف داناوان» (The Death and Life of John F. Donovan) بازی کرد که به سختی از سوی منتقدان مورد نکوهش قرار گرفت.

در طول سال‌ها فعالیت در این زمینه، کیت هرینگتون همچنین در چندین نمایش و تئاتر نیز به ایفای نقش پرداخته که از آن جمله می‌توان به آثاری همچون «The Vote»، «Posh» و «True West» اشاره کرد.

زندگی شخصی کیت هرینگتون

کیت هرینگتون در سال ۲۰۱۲ شروع به شناخت و آشنایی بیشتر «رز لزلی» (Rose Leslie) کرد که در سریال بازی تاج و تخت با یکدیگر همبازی بودند. این زوج جوان بالاخره بعد از سال‌ها دوستی، سرانجام در سال ۲۰۱۸ با یکدیگر ازدواج و زندگی مشترک خود را آغاز کردند. 

مقاله مرتبط: بازی تاج و تخت: نام چه کسانی هنوز در فهرست مرگ آریا استارک خط نخورده است؟

چند نکته جالب در مورد کیت هرینگتون

  • این بازیگر انگلیسی در اداره چندین صندوق خیره فعالیت دارد.
  • کیت از طرفداران بزرگ فیلمساز بلند آوازه سوئدی دیوید لینچ است. او حتی چندین مرتبه اشتیاق خود برای همکاری با این کارگردان سورئال را بیان کرده است.
  • کیت به عنوان چهره‌ی تبلیغاتی برند معروف و انگلیسی «جیمی چو» (Jimmy Choo) و عطر «The One» از برند «دولچه و گابانا» (‘Dolce & Gabbana) شناخته می‌شود.

  • کیت هرینگتون ۱۷۳ متر قد و ۷۷ کیلو وزن دارد.
  • نماد زودیاک: کاپریکورن (Capricorn) 
  • کیت تنها یک برادر به نام جان هرینگتون دارد.
  • از جمله سرگرمی‌های این هنرپیشه تماشای فیلم‌های ژانر وحشت و نوشتن در اواقت فراغت است.
  • با این حساب چندان عجیب نیست که فیلم محبوب او «درخشش» اثر ماندگار کارگردان معروف «استنلی کوبریک» است.
  • گفته می‌شود که کیت هرینگتون برای بازی در هر قسمت سریال گیم آف ترونز مبلغ سیصد هزار دلار دستمزد دریافت کرده است.
  • در سال ۲۰۱۸ تخمین زده شد که ارزش دارایی‌های این بازیگر حدود دوازده میلیون دلار است.
  • کیت در سن چهار سالگی نزدیک بود در استخر غرق شود، اما نجات پیدا کرد.

  • در طول سال‌های فعالیت تاکنون نامزد دریافت چندین جایزه معتبر جهانی شده و حتی تعدادی از آنها را از آن خود کرده است.

باید منتظر بود و دید سرانجام کاراکتر جان اسنو در سریال بازی تاج و تخت چه خواهد بود و نویسنده و کارگردانان این اثر چه خوابی برای این جوان ماجراجو و شجاع دیده‌اند؟

مقاله مرتبط: درخشش شبکه HBO و بازی تاج و تخت در یکی از معتبرترین جوایز جهانی

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از مطالعه‌ی آن و همراهی با ما لذت برده باشید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید