یکی از شخصیت‌های مهم گیم آف ترونز، آریا استارک دختر ند استارک است که خاندانش از جمله خانواده‌های مهم و سرنوشت ساز این مجموعه بودند. آریا در خلال فصل‌های متوالی از دختری کوچک و جسور، به جنگجویی انتقام جو مبدل شده است، جنگاوری که بی‌صبرانه تشنه برزمین ریختن خون دشمنان خود است. اما اکنون و با شروع فصل تازه این سریال، جای چه کسانی در فهرست کشتار آریا استارک خالی مانده است؟ به عبارت دیگر این بار شاهد کشته شدن کدام یکی از شخصیت‌های این مجموعه به دست این دختر انتقام جو خواهیم بود؟ با ۷۲۴پرس همراه باشید تا فهرست مرگبار آریا را مرور کرده و جاهای خالی آن را پر کنیم.

نخستین قسمت از فصل آخر سریال بازی تاج و تخت یکشبنه هفته گذشته از شبکه HBO پخش شد؛ شروعی تازه که با استقبال گسترده طرفداران این سریال حماسی همراه بود. این حجم توجه البته با توجه به فاصله زمانی ایجاد شده بین فصل هفتم و هشتم این سریال قابل پیش‌بینی بود، چرا که طرفداران پروپاقرص این مجموعه، مدت‌ها است در انتظار شروع مجدد این سریال تلویزیونی و مشتاق دنبال کردن سرنوشت شخصیت‌های مهم و کلیدی این مجموعه بودند.

 

مقاله مرتبط: جزئیات فصل آخر سریال بازی تاج و تخت

اما فصل آخر این سریال ظاهراً مملو از صحنه‌های مهیج و نبردهای خیره کننده خواهد بود؛ هرچند منتقدان همزمان با پخش قسمت اول این فصل انتقاداتی را مطرح کردند، اما این چیزی از علاقه و توجه مخاطبان این مجموعه کم نکرده است. شخصیت‌های کلیدی این سریال در سال‌هایی که گذشت، رفته رفته جای خود را در میان انبوه طرفداران پیدا کرده و برای خود اعتبار و شهرت کسب کردند. یکی از این شخصیت‌های دختری از خاندان استارک است که اکنون بزرگ‌تر شده و با پشت سرگذاشتن رویدادهای تلخ و غم از دست دادن عزیزان، تشنه‌ی انتقام از دشمنان خود و خانواده‌اش است.

پخش سری جدید این مجموعه از روز یکشنبه چهاردهم آوریل سال جاری میلادی آغاز شده و دوباره صفحه‌ی جادویی تلویزیون میزبان این محصول سرگرم کننده و پرطرفدار شبکه HBO است. این اثر با الهام از «ترانه یخ و آتش» اثر «جرج آر. آر. مارتین» ساخته شده و در مدت پخش طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

مقاله مرتبط: بیوگرافی جورج آر آر مارتین خالق سریال بازی تاج و تخت

اما آریا استارک یکی از شخصیت‌های جذاب این مجموعه با فصل هشتم این سریال دوباره میزبان صفحه تلویزیون است؛ در حالی که فهرستی مرگبار به همراه دارد. فهرستی از دشمانی که قصد کشتن آنها را دارد. با این حساب چه کسانی هنوز در این صف مرگ باقی مانده‌اند تا خون‌شان توسط این عضور شناخته شده خاندان استارک بر زمین ریخته شود؟

«میسی ویلیامز» بازیگر جوان و ۲۲ ساله‌ی انگلیسی در قالب این شخصیت در سریال گیم آف ترونز به نقش آفرینی پرداخته است. حال باید دید قرار است آریا استارک در ادامه ماجراجویی‌های خود چه کسانی را از صفحه‌ی روزگار محو کند. این همان فهرست مرگباری است که پیش‌تر به آن اشاره کردیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با گزینه‌های موجود که در صف مرگ چشم انتظار رسیدن لحظه موعود هستند، اندکی بیشتر آشنا شویم.

در خلال پخش هفت فصل گذشته این سریال، طرفداران شاهد بودند که آریا چه رنج و مشقاتی را تحمل کرده و چگونه بذر کینه و نفرت در وجودش کاشته شد. آریا قصد کشتن تمامی این افراد را دارد، چرا که از نظر او آنها مرتکب جنایت‌هایی غیرقابل بخشش شده و به نحوی به او صدمه زده‌اند. هر چند تعدادی از افراد حاضر در این فهرست پیش‌تر جان خود را از دست دادند، اما اکنون آریا باید در این فصل نهایی با سایرین روبرو شده و انتقام خود را بگیرد.

فهرست اصلی و کامل آریا شامل این افراد است:

  • هوند (The Hound) با بازی «روری مک‌کان» (Rory McCann)
  • «مرین ترانت» (Meryn Trant) با بازی «یان بیتی» (Ian Beattie)
  • شاه جافری براتیون (King Joffrey Baratheon) با بازی «جک گلیسون» (Jack Gleeson)
  • ملیساندر (Melisandre) با بازی «گریس ون هوتن» (Carice van Houten)
  • توروس (Thoros) با بازی «پال کای» (Paul Kaye)
  • سرسی لنیستر (Cersei Lannister) با بازی «لنا هدی» (Lena Headey)
  • سر ایلین پین (Ser Ilyn Payne) با بازی «ویکو جانسون» (Wilko Johnson)
  • پالیور (Polliver) با بازی «اندی کلگر» (Andy Kellegher)
  • کوه (The Mountain) با بازی «هافثور یولی‌یس پی‌یرشون» (Hafþór Júlíus Björnsson)
  • رورژ (Rorge) با بازی «اندی بکویت» (Andy Beckwith)
  • والدر فری (Walder Frey) با بازی دیوید بردلی (David Bradley)
  • تایوین لنیستر (Tywin Lannister) با بازی «چارلز دنس» (Charles Dance)
  • بریک دوندارین (Beric Dondarrion) با بازی «ریچارد درامر» (Richard Dormer)

خب اما از این افراد چه کسانی هنوز زنده مانده‌اند و کدام یک به عقوبت جنایات خود گرفتار شدند؟

 سرسی لنیستر:

 سرسی لنیستر ملکه وستروس و همسر شاه «رابرت براتیون» (Robert Baratheon) است که برای حفظ قدرت و مراقبت از خانواده خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند؛ حتی اگر به معنی همدستی در یک جنایت باشد. سرسی در طول هفت فصل گذشته جان سالم به در برده و در نهایت در آخرین فصل این مجموعه نیز حضور دارد.

در انتهای فصل هفتم شاهد بودیم که این شخصیت هنوز در قلمروی پادشاهی حضور داشت و در حال توطئه چینی برای خیانت به دنریس تارگرین - با بازی «امیلیا کلارک» (Emilia Clarke)- و «جان اسنو» - با بازی کیت هرینگتون (Kit Harington)- بود؛ در حالی که آنها برای نبرد با «وایت واکرها» (White Walkers) آماده می‌شدند.

اما چرا سرسی در فهرست مرگ آریا جای دارد؟ پاسخ ساده است، به دلیل نقشی که در کشته شدن پدر آریا، «ند استارک» (Ned Stark) - با بازی «شان بین» (Sean Bean)- ایفا کرد. با توجه به کارها و توطئه چینی‌های این شخصیت برای کاراکترهای مهمی همچون جان و دنریس، به نظر می‌رسد بالاخره فرصت مناسب برای آریا فراهم شده تا انتقام خون پدرش را بگیرد.


هوند:

شخصیت «سندور کلگِین» (Sandor Clegane) ملقب به هوند یا «سگ شکاری» برادر کوچک‌تر «سر گرگور کلگین» ملقب به «کوه» است. هوند ملازم و محافظ شخصی شاه جافری بود، شخصیتی خشن که داغ زخم ناشی از خشم برادرش را برچهره دارد. علیرغم تمام اتفاقات هوند در پایان فصل هفتم هنوز زنده است و باید منتظر تیر خشم آریا باشد. اما چرا؟

هوند در فصل اول این مجموعه پسرک قصابی به نام میکا (Mycah) - با بازی «رودی هاسکینگ» (Rhodri Hosking)- را به قتل رساند که از دوستان آریا بود. آخرین بار این دو شخصیت در فصل چهارم این مجموعه و هنگام جنگ با «برین از تارث» (Brienne of Tarth) - با بازی «گوئندولین کریستی» (Gwendoline Christie)- یکدیگر را ملاقات کردند و در آن زمان آریا هوند را به حال خود رها کرد تا بمیرد. اما بخت یار این سگ شکاری زخمی بود و از این ماجرا جان به در برد.

با این حال و اگرچه نام هوند هنوز هم در فهرست مرگ آریا قرار دارد، اما شاید وقتی برای بار دیگر با آریا مواجه شود، شانس زنده ماندن را پیدا کند. چون به نظر می‌رسد علیرغم تمام این مسائل و درگیری‌ها، این دو به نحوی از هم خوششان آمده و با هم کنار آمده‌اند.


بریک دوندارین:

بریک دیگر شخصیتی است که شاهد حضور مجددش در فصل هشتم این سریال خواهیم بود. علیرغم اینکه پیش‌تر طرفداران تصور می‌کردند که او در فصل هفتم و حین تخریب دیوار توسط «شاه شب» (Night King) - با بازی «ولادیمیر فوردیک» (Vladimir Furdik)- کشته شده است، اما با پخش پیش نمایش فصل آخر این سریال مشخص شد که بریک زنده مانده و دوباره شاهد بازگشت این شخصیت در فصل آخر این سریال خواهیم بود.

آریا نام بریک را در فهرست مرگ خود ثبت کرد چون او را به دلیل فروختن گندری (Gendry) - با بازی «جو دمپسی» (Joe Dempsie)- به ملیساندر گناهکار می‌داند.


 کوه (The Mountain):

گریگور کلگین که به دلیل جثه بزرگ خود به نام کوه نیز شناخته می‌شود، دیگر شخصیت در معرض خطر مرگ فهرست آریا است که در فصل هشتم این سریال نیز حضور دارد. با این حال مشخص نیست او چه مدت از تیزی شمشیر آریا جان سالم به در خواهد برد.

کوه اکنون یک زامبی است، اما بعید است بتواند جلوی آریا را گرفته و از ترکش‌ها مرگبار انتقام این جنگجوی خستگی ناپذیر مصون باقی بماند. اما جرم او چیست؟ گریگور در فصل دوم این سریال مسئول شکنجه و آزار اذیت در «هارنهال» (Harrenhal) بود و همین مسئله او را لایق قرارگیری در فهرست مرگ آریا کرده است.


ملیساندر:

بانوی مو قرمز، ملیساندر، دیگر شخصیت کلیدی فصل هشتم مجموعه گیم آف ترونز است. هرچند که در نخستین قسمت از فصل آخر این مجموعه با عنوان «وینترفل« (Winterfell) شاهد حضور او نبودیم. اما رونمایی این شخصیت در یکی از بیست پوستر طراحی شده فصل هشتم این مجموعه از HBO، حضور مجدد او را تأیید کرده است.

اگرچه آریا همچنان مشتاق است که نام او را در فهرست مرگ خود خط بزند، اما ممکن است دست سرنوشت ملیساندر را نجات بدهد. به خصوص وقتی که آریا متوجه شود که ملیساندر جان اسنو را به زندگی باز گردانده و گندری را نیز سالم و سرحال حفظ کرده است.


 سر ایلین پین:

آخرین فرد زنده فهرست مرگ آریا سر ایلین پین است، شوالیه‌ای که در کسوت جلاد سلطنتی ظاهر شده است. آریا او را به دلیل قطع کردن سرپدرش محکوم به مرگ کرده و بی‌صبرانه در انتظار گرفتن انتقام خویش است.

با این حال این شخصیت از فصل چهارم تاکنون غایب بوده و از نام و نشانش خبری نیست.

مقاله مرتبط: ۶ نقد به شدت منفی برای فصل اول سریال بازی تاج و تخت

با این حساب این افراد آخرین نفرات فهرست مرگ آریا هستند و مابقی از قبل به سزای اعمال خود رسیده‌اند. اما بد نیست سرگذشت گزینه‌های خط خورده این لیست را نیز بررسی کنیم و ببینیم چرا و چگونه جان خود را از دست دادند؟


تایوین لنیستر:‎

آریا شانس کشتن تایوین لنیستر به دست نیاورد، چرا که او پیش‌تر در دست‌های پسرش «تیریون» (Tyrion) - با بازی «پیتر دینکلیج» (Peter Dinklage)- جان داده بود. تایوین مغز متفکر و طراح اصلی عروسی خونین بود؛ جایی که «راب» برادر بزرگ‌تر آریا- با بازی «ریچارد مدن» (Michelle Fairley)- به همراه عروسش و مادرشان کتلین- با بازی «میشل فرلی» (Michelle Fairley)- به طرزی بیرحمانه کشته شدند.

به همین خاطر آریا مشتاق ریختن خون او بود ولی دست سرنوشت او را از این لذت محروم کرد.


شاه جافری براتیون:

دیگر عضو خانواده لنیستر که آریا فرصت کشتن او را به دست نیاورد شاه جافری شیطان صفت بود. در یکی از اولین اقداماتش بعد از قبضه قدرت و کسب عنوان پادشاه، جافری فرمان مرگ ند استارک را امضا کرد و همین مسئله باعث شد که آریا در پی گرفتن انتقام از او باشد. اما پیش از آنکه آریا موفق به انجام این کار شود، «النا تایرل» (Olenna Tyrell) - با بازی «دایانا ریگ» (Diana Rigg)- او را در مراسم ازدواجش مسموم کرد.


والدر فری:

تایوین اگرچه ایده اصلی عروسی سرخ را در ذهن خود پرورش داد، اما وظیفه اجرای آن برعهده والدر فری بود. در نتیجه طبیعی است که آریا ترتیبی بدهد که انتقام خون عزیزان خود را از او بگیرد. آریا با استفاده از قدرت‌های مردان بی‌چهره ترتیبی داد که گلوی این دشمن بیرحم را بریده و جان او را بستاند.


مرین ترانت:

شوالیه سلطنتی لنیسترها، سر مرین ترانت همچنین جایی در فهرست مرگ آریا را به خود اختصاص داده بود. آریا او را به خاطر ریختن خون استاد شمشیر بازیش «سیریو فورل» (Syrio Forel) - با بازی «میلتوس یرولمو» (Miltos Yerolemou)- در فصل نخست این سریال به قتل رساند.


پولیور:‎

پولیور به چندین دلیل در فهرست مرگ آریا جای گرفته بود، از کشتن دوستش «لومی» (Lommy) - با بازی «اروس ولاهوس» (Eros Vlahos)- گرفته تا دزدیدن شمشیر مورد علاقه آریا «نیدل» (Needle) و البته شکنجه دادنش در هررنهال. آریا او را در یک مهمانخانه روستایی و در یک رودرویی مرگبار به قتل رساند.


 رورژ:

رورژ دیگر شکنجه گر هررنهال بود و که بعد از تلاش برای به دام انداختن او و هوند، به دست آریا کشته شد.

و در نهایت.....

توروس از میر:

بعد از فروخته شدن گندری، توروس به فهرست مرگ آریا اضافه شد. توروس به هر شکل ممکن در هفت فصل این مجموعه حضور داشت اما در نهایت قربانی سرمای پشت دیوار شد.

مقاله مرتبط: درخشش شبکه HBO و بازی تاج و تخت در یکی از معتبرترین جوایز جهانی

حال باید منتظر بود و دید بالاخره کی تمام اسامی این فهرست خونین خط خورده و چه زمانی انتقام جویی آریا استارک به پایان می‌رسد؟ امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.