بی‌شک یکی از سریال‌های محبوب سال‌های اخیر که توجه بسیاری از علاقمندان را معطوف خود کرده، سریال بازی تاج و تخت (گیم آف ترونز) است. این سریال با به تصویر کشیدن بازی مرگ و زندگی در قلمرویی خیالی، طرفداران بسیاری پیدا کرد و روز به روز بر شهرتش افزوده شد. پس از ماه‌ها انتظار ملال آور، بالاخره زمان پخش آخرین فصل سریال گیم آف ترونز فرا رسید؛ اما قرار است این فصل چه شگفتی‌هایی برای بینندگان داشته باشد؟ با ۷۲۴پرس همراه باشید تا به مرور نکات مرتبط با فصل آخر سریال بازی تاج و تخت بپردازیم.

همه چیز درباره آخرین فصل سریال گیم آف ترونز

هشتمین و آخرین فصل از درام فانتزی و خیال انگیز بازی تاج و تخت (Game of Thrones) محصول شبکه HBO، زودتر از آن چیزی که تصورش را داشته باشید آماده پخش است. تنها یک روز به پخش نخستین قسمت از این فصل باقی مانده است؛ فصلی که مدت‌ها است طرفداران این سریال در تب و تاب تماشای آن هستند. فیلمبرداری رسمی فصل آخر سریال در تاریخ ۲۳ اکتبر سال ۲۰۱۷ آغاز شد و سرانجام در جولای سال ۲۰۱۸ به پایان رسید.

مقاله مرتبط: درخشش شبکه HBO و بازی تاج و تخت در یکی از معتبرترین جوایز جهانی

۱ سریال بازی تاج و تخت

برخلاف شش فصل نخستین این سریال که در قالب ده قسمت آماده نمایش می‌شدند، فصل هفتم تنها هفت اپیزود داشت و اکنون مشخص شده که فصل آخر تنها ۶ قسمت دارد. از سوی دیگر همچون فصل‌های گذشته، در این فصل نیز شاهد محتوای منحصربفردی هستیم که در مجموعه کتاب‌های «ترانه یخ و آتش» (A Song of Ice and Fire) نوشته‌ی «جرج آر. آر. مارتین» (George R. R. Martin) مشاهده نمی‌شوند. موضوعاتی که نویسنده در اختیار کارگردانان تلویزیونی کار قرار داده و قرار است در کتاب‌های بعدی این مجموعه یعنی دو کتاب «بادهای زمستانی» (The Winds of Winter) و «یک رویای بهاری» (A Dream of Spring) در اختیار خوانندگان قرار گیرند.

مقاله مرتبط: بیوگرافی جورج آر آر مارتین خالق سریال بازی تاج و تخت

۲ سریال بازی تاج و تخت

اما در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم این فصل چه ویژگی‌های دارد و سرانجام قرار است بینندگان و طرفداران مشتاق این سریال خیال‌انگیز، با چه چیزهایی مواجه شوند.

فصل هشتم سریال بازی تاج و تخت چند قسمت است؟

شبکه HBO تصدیق کرد که آخرین فصل این سریال دارای ۶ اپیزود است که در ادامه به زمان و مدت پخش اپیزودهای فصل هشتم گیم آف ترونز اشاره می‌کنیم. این زمانبندی به صورت رسمی از سوی این شبکه اعلام شده است.

  • ۱۴ آوریل: اپیزود اول- مدت زمان: ۵۴ دقیقه
  • ۲۱ آوریل: اپیزود دوم- مدت زمان: ۵۸ دقیقه
  • ۲۸ آوریل: قسمت سوم- مدت زمان: یک ساعت
  • ۵ می: قسمت چهارم- مدت پخش: ۷۸ دقیقه
  • ۱۲ می: قسمت پنجم- مدت پخش: ۸۰ دقیقه
  • ۱۹ می: قسمت آخر- مدت پخش: ۸۰ دقیقه

هنوز عنوان اختصاص یافته به هر قسمت مشخص نیست؛ هرچند به گفته دست اندرکاران ساخت این سریال عناوین اختصاصی بسیار خاص و منحصربفرد هستند.

تریلرفصل ۸ سریال بازی تاج و تخت

از سوی دیگر تریلر این فصل از سریال صحنه نمایشی خیره‌کننده از حضور شخصیت‌های تأثیر گذار، اژدهایان، نبردهای خیره‌کننده و لشکریانی است که به مصاف دشمنان می‌روند.

پوستر هشتمین فصل Game of Thrones

۳ سریال بازی تاج و تخت

دیگر ویژگی جالب توجه این سریال پوسترهای طراحی شده برای آن است. پوستر طراحی شده برای این فصل سریال ویترینی قابل توجه از المان‌های آشنایی همچون نمایی از تخت آهنین است که برفراز سر یکی از اژدهایان «دنریس تارگرین» (Daenerys Targaryen) خودنمایی می‌کند. نشانه‌ای ملموس از جاه‌طلبی‌های طولانی او برای به دست گرفتن قدرت و جایگاهی که آن را حق قانونی خود می‌داند.

۴ سریال بازی تاج و تخت

به ویژه آنکه گفته می‌شود شمشیر‌های به کار رفته در ساخت این تخت تماما متعلق به دشمنانی بود که از جد او «آگان فاتح» (Aegon the Conqueror) شکست خورده‌اند؛ شخصیتی که مؤسس دودمان تارگرین بود. او بعدا شمشیر دشمنان مغلوب شده خود را با آتش اژدها ذوب کرده و آنها را در هم آمیخت و این نماد شکوه و قدرت تارگرین‌ها را شکل داد.

مقاله مرتبط: ۶ نقد به شدت منفی برای فصل اول سریال بازی تاج و تخت

آخرین فصل سریال گیم آف ترونز را چه کسانی کارگردانی کرده‌اند؟ 

فصل هشتم این سریال باز هم شاهد حضور کارگردانان قدیمی این مجموعه است. در این میان «میگوئل ساپوچنیک» (Miguel Sapochnik) و «دیوید ناتر» (David Nutter) در کنار «دیوید بنیاف» (David Benioff) و «دنیل بی وایس» (D.B. Weiss) به عنوان کارگردانان تلویزیونی حضور داشتند. ساپوچنیک پیشتر کارگردانب دو قست از این سریال در فصل پنجم با عناوین «هدیه» (The Gift) و «هاردهوم» (Hardhome) را برعهده داشت؛ او همچنین در فصل ششم سریال نیز حضور داشته و «نبرد حرامزاده‌ها» (Battle Of The Bastards) و آخرین قسمت این فصل تحت عنوان «بادهای زمستان» (The Winds Of Winter) را کارگردانی کرد.

۵ سریال بازی تاج و تخت

اما دیگر کارگردان این فصل دیوید نوتر هم پیش از این کارگردانی شماری از قسمت‌های این سریال را برعهده داشت. در فصل دوم دو قسمت «خدایان قدیم و جدید» (The Old Gods And The New) و «یک مرد بدون افتخار» (A Man Without Honor) محصول هنر این کارگردان است. او در فصل سوم مجددا به صحنه بازگشت و اینبار «باران کستمیر» (The Rains Of Castamere) را کارگردانی کرد. در ادامه در فصل پنجم باز هم این کارگردان خودنمایی کرده و دو قسمت «رقص اژدهایان» (The Dance Of Dragons) و «رحمت مادر» (Mother’s Mercy) را آماده کرد.

اما بنیاف و وایس علیرغم نقش و تأثیر مهم‌شان بر شکل گیری این سریال، تنها کارگردانی یک اپیزود در فصل چهارم با عنوان «دو شمشیر» (Two Swords) را برعهده داشتند. با این وجود این دو کارگردانی آخرین قسمت فصل پایانی این سریال را برعهده داشتند و حضورشان بر روند داستان و ماجراهای به تصویر کشیده شده محسوس خواهد بود. در مجموع کارگردانی قسمت‌های اول، دوم و چهارم این سریال توسط دیوید نوتر انجام شده است، ساپوچنیک قسمت‌های سوم و پنجم سریال را کارگردانی کرده و قرعه کارگردانی اختتامیه نیز به نام بنیاف و وایس افتاده است.

۶ سریال بازی تاج و تخت

همچنین مجله «ورایتی» (Variety) در یادداشتی اعلام کرد که بودجه‌ی ساخت هر قسمت از فصل هشتم این سریال نزدیک به پانزده میلیون دلار برآورد شده است که برای یک ساخت یک سریال، میزان قابل توجهی است. از سوی دیگر مدت زمان پخش هر قسمت سریال نیز جالب توجه بوده و گاهی حتی از یک ساعت نیز فراتر رفته است.

روند تهیه و تولید فصل هشت Game of Thrones

«نیکولای کاستر- والدو» (Nikolaj Coster-Waldau)، بازیگر و ایفاگر نقش «جیمی لنیستر» (Jaime Lannister) در سریال بازی تاج و تخت در خلال یک مصاحبه اشاره کرد که تولید فصل هشتم این سریال از اکتبر سال ۲۰۱۷ آغاز شد. او ادامه می‌دهد که در خلال ساخت سه فصل اول سریال یک ماه الی شش هفته پیش از آغاز فیلمبرداری، سناریو به بازیگران داده می‌شد تا آن را مطالعه کرده و برای کار آماده شوند. در این مدت بازیگران در جریان داستان قرار گرفته و می‌دانستند که قرار است در این فصل چه اتفاقاتی رخ دهد. اما داستان فصل آخر اندکی متفاوت است و ظاهرا حتی بازیگران هم اطلاعات چندانی در مورد رویدادهای نهایی ندارند و همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد! و همین مسئله حس کنجکاوی خود آنها را نیز تحریک کرده است.

۷ سریال بازی تاج و تخت

در پاییز گذشته، شبکه HBO در جریان تور خبری منتقدان تلویزیونی تصدیق کرد که روند نوشتن سناریو کامل شده و کارگردانان تلویزیونی استوری برد کار را نیز آماده کرده و تمامی ایده‌های مرتبط با خط داستانی سریال را تهیه و مشخص کرده‌اند. این شبکه همچنین تصدیق کرد که فصل پیش روی این سریال فصلی بزرگ و مهیج است و آنها در تلاش هستند همه چیز را برای رسیدن به لحظه موعود آماده کرده و حس این لحظات را به بینندگان نیز منتقل کنند.

در همین رابطه «کیسی بلویز» (Casey Bloys) مدیر برنامه‌ریزی این سریال در ادامه اشاره می‌کند که قرار نیست دست کم تا یک سال بعد از پایان نمایش اصلی، شاهد اسپین آفی از این سریال باشیم. همچنین طبق گفته‌های بلویز به نظر می‌رسد هیچ کدام از شخصیت‌های شناخته شده و محبوب این اثر در پروژه‌های بعدی مرتبط با گیم آف ترونز حضور نخواهند داشت.

از دید او هر گونه اسپین آف یا هر زیرمجموعه دیگری از این سریال ممکن است باعث انحراف یا حتی کاهش توجه مخاطبان به فصل آتی این سریال شود. به همین خاطر آنها دست کم تا یک سال پس از پایان این فصل، اقدام به ساخت پروژه‌ی مرتبط دیگری نخواهند کرد.

۸ سریال بازی تاج و تخت

او در ادامه اشاره می‌کند:

من فکر می‌کنم این یک اثر حماسی و سرگرم کننده است که زحمت زیادی برای ساختش کشیده شده و است و منطقی است که نخواهیم یک اثر موازی یا اسپین آف به هر شکلی این فصل را تحت تأثیر خود قرار داده و از توجه مخاطبان بکاهد. به همین خاطر بهتر است بین این سریال و آثار بعدی مرتبط با آن فاصله بندازیم و این از نظر بهترین راهکاری است که ما در نظر گرفته و انجام دادیم.

با این حساب چندان غیر معقول به نظر نمی‌رسد برای چنین فصل مهیجی که تهیه و تولید آن کاری عظیم و تلاشی شگرف را می‌طلبیده است، توجه بیشتری در نظر گرفته شود. نه تنها در قالب ساخت اسپین آف، بلکه حتی در قالب جلوگیری از پخش اسپویل‌های احتمالی که ممکن است مخاطبان و علاقمندان را تحت تأثیر خود قرار داده و به اصطلاح سریال را از سکه بیندازند. به همین خاطر تیم دست اندرکار ساخت سریال بازی تاج و تخت تا آخرین صحنه و کوچکترین بخش از این فصل را در خفا و به صورت کاملا محرمانه فیلمبرداری کردند.

۹ سریال بازی تاج و تخت

 در جریان یک بازدید از کالج «موراوین بتلهم» (Bethlehem’s Moravian College)، بلویز خطاب به دانشجویان این دانشگاه اعلام کرد که در جهت تلاش برای جلوگیری از هر گونه تخریب یا درز اطلاعات مرتبط با پایان‌بندی این فصل از سریال، تیم سازنده چندین پایان مختلف را در نظر گرفته و فیلمبرداری کرده‌اند. در این میان حتی بازیگران سریال هم صد در صد در مورد پایان درست و قطعی سریال اطلاعاتی در دست ندارند. او ادامه می‌دهد:

برای سریال چندین پایان‌بندی مختلف در نظر گرفته شد و به همین خاطر هیچکس دقیقاً نمی‌داند که کدام نسخه‌ی نهایی و پایان اصلی این سریال است. این کار برای ساخت یک سریال طولانی که در قالب چندین فصل تهیه شده، امری کاملاً طبیعی است. چون بعد از این همه زحمت کسی دوست ندارد ماجرا لو رفته و قبل از پخش اثر مردم در جریان قرار بگیرند. بنابراین فیلمبرداری نسخه‌های متعدد بهترین راه برای جلوگیری از درز اطلاعات مهم است.

البته باید در نظر داشته باشیم که این روند چیز چندان جدیدی نیست و تقریباً از دهه‌ی هشتاد میلادی تاکنون بسیاری از سریال‌های تلویزیونی برای جلوگیری از لو رفتن روند داستان، چنین کاری را انجام داده‌اند. اما نکته عجیب این است که چگونه تیم سازنده پیش‌تر چنین کاری را انجام نداد و به همین خاطر در جریان ساخت فصل قبلی این سریال و به خاطر فعالیت‌های مخرب هکرها دچار مشکلاتی شد. با تمام این تدابیر فعلاً انتشار صحنه‌هایی از نبرد در منطقه «مانی گلس» (Moneyglass) در ایرلند شمالی در فضای مجازی مورد توجه کاربران قرار گرفته است. نبردی که ظاهر در «وینترفل» (Winterfell) و در جریان قسمت آخر فصل آتی این سریال روی خواهد داد.

۱۰ سریال بازی تاج و تخت

به نظر نمی‌رسد شبکه HBO چیزی برای ساخت فانتزی بزرگ خود کم گذاشته باشد و دست کم رقم قابل توجه بودجه ساخت فصل جدید این اثر به خوبی مؤید این توجه بالا است. به خصوص آنگونه که از اطلاعات موجود برمی‌آید، نبرد بزرگی که در وینترفل رخ خواهد داد، صحنه اصلی شگفتی‌های این فصل است و با این حساب چندان دور از ذهن نیست اگر انتظار داشته باشیم مرگ‌های دردناک و غافلگیر کننده‌ی بیشتری تهیه و تدارک دیده شده‌اند. در این میان شخصیت‌های بسیار محبوب از میان خاندان شناخته شده استارک در قلعه اجدادی خود در انتظار سرنوشت و انجام نهایی خود هستند و خدا می‌داند در این میان ممکن است با کدام شخصیت‌ها وداعی ابدی داشته باشیم؟

شنیده‌ها حاکی از فیلمبرداری یک جنگ بزرگ در لوکیشن این سریال در ایرلند شمالی است. عمده دلیل این برداشت تصاویری است که توسط دستیار کارگردان «جاناتان کوئینلان» (Jonathan Quinlan) در یک اکانت اینستاگرامی مخفی منتشر شده و حاوی پیام تشکر از دست اندرکاران ساخت این اثر است.

سریال بازی تاج و  ۱۱ تخت

از سوی دیگر مشخص شده که تصویربرداری نبرد بزرگ وینترفل دست کم ۵۵ شب پیاپی به طول انجامیده است! بله درست شنیدید. فیلمبرداری این جنگ در تاریخ ساخت این مجموعه نیز رکورد شکن است و تقریبا دو برابر مدت زمانی است که صرف ساخت نبرد حرام‌زاده‌ها در فصل ششم یا «کمینگاه گلدرود» (Goldroad ambush) در فصل هفتم است که فیلمبرداری هر دو کمتر از یک ماه به طول انجامید. با این حساب ما کاملاً چشم انتظار و مشتاق تماشای چیزی به این عظمت و بزرگی هستیم، رویدادی که هرگز پیش از این رخ نداده است.

مدیر شبکه HBO در گفتگویی با ورایتی اعلام کرد که حین تماشای قسمت‌های فصل جدید این سریال، گویی مشغول تماشای ۶ فیلم سینمایی مبهوت کننده بوده است. او در این باره چنین می‌گوید:

حس من هنگام تماشای این سریال شبیه به تماشای یک اثر سینمایی مهیج بود؛ کاری که کارگردانان تلویزیونی این سریال انجام دادند، کاری بزرگ و قابل تقدیر است. آنها از هیچ تلاشی برای ساخت این اثر فروگذار نکردند. وقتی هر قسمت سریال را دو مرتبه تماشا می‌کردم که بدون استفاده از تکنولوژی CGI صحنه‌های تماشایی را به نمایش می‌گذاشتند، شدیداً شگفت‌زده شده بودم. بی‌شک هر کسی در برابر تماشای یک اثر خارق‌العاده با یک خط داستانی باشکوه و استفاده جادوی تولید، مبهوت می‌شود.

پشت صحنه فصل ۸ سریال گیم آف ترونز

برای درک بهتر ویژگی‌ها و جذابیت‌های فصل جدید و آخر این سریال بد نیست نگاهی داشته باشیم به ویدیوی منتشر شده از پشت‌صحنه فرآیند تولید این پروژه:

 فیلمنامه فصل 8 گیم آف ترونز

پیش از این «سوفی ترنر» (Sophie Turner) ایفاگر نقش «سانسا استارک» (Sansa Stark) در گفتگو با  IGN در مورد سرانجام این سریال اعلام کرد که اگرچه به شخصه از حضور در این اثر و تجربیات خود لذت برده است، اما ممکن است در نهایت تعدادی از بینندگان نظری مشابه او نداشته باشند و حتی شاید تعدادی باید خود را آماده مقداری ناامیدی کنند. از دید سوفی ترنر این پایان برای تیم سازنده رضایت بخش بوده است، اما چه کسی می‌داند و حتی می‌تواند مطمئن باشد که این پایان بندی برای بینندگان هم دلپذیر باشد؟

۱۲ سریال بازی تاج و تخت

بازیگر «ققنوس سیاه» ( Dark Phoenix) در یادداشتی اشاره می‌کند که به نظر او تعدادی از تماشاگران از مشاهده این فصل دچار احساس سرخوردگی خواهند شد، اما تعدادی دیگر بی‌شک از شدت وجد و خوشحالی به پرواز در خواهند آمد. در نهایت از نظر او تماشای واکنش مردم بعد از پایان سریال سرگرم کننده و جالب خواهد بود؛ اما با این وجود هنگام خواندن فیلمنامه او لحظاتی سخت را تجربه کرد و گاهی عمیقاً قلبش به درد آمد. و در نهایت وقتی در انتهای فیلمنامه با این عبارت مواجه شد: "پایان گیم آف ترونز"، لحظه‌ای بسیار عاطفی و سخت را پشت سر گذاشت.

«پیتر دینکلیج» (Peter Dinklage) ایفاگر نقش «تیریون لنستیر» (Tyrion Lannister) دیگر بازیگر سریال است که در مورد حال و هوای فصل آخر سریال صحبت کرده است. از دید او فصل آتی حقیقتاً مملو از خشونت است؛ به طوری که نبرد حرام زاده‌ها در مقابل آن شبیه به حضور در یک پارک تفریحی به نظر می‌رسد.

۱۳ سریال بازی تاج و تخت

اما ظاهرا این فقط بازیگران نبودند که از فضای حاکم بر فصل آخر این سریال تحت تأثیر قرار گرفتند. در این میان کارگردانان تلویزیونی برای نمایش این نبرد و جزئیات چالش برانگیز آن راهی سخت و طاقت فرسا پیش رو داشتند. چالش نبرد حرام زاده‌ها در فصل هشتم میگوئل ساپوچنیک را در بوته آزمونی سخت قرار داد و به همین خاطر شاید ساخت یک نبرد به مراتب بزرگ‌تر در فصل هشتم، چندان خبر خوشایند و هیجان انگیزی برای تیم کارگردانی نبوده باشد. 

عمده دلیل این سختی جا دادن یک دنیا احساس و خشم در قالب سکانس‌هایی است که تنها دوازده دقیقه به طول می‌انجامند. جایی که زندگی و مرگ برعلیه هم وارد عمل شده‌اند و شما فرصتی اندک برای نمایش جزئیات و انتقال حال و هوای آن به بیننده را دارید.

فراموش نکنیم که شخصیت‌های سریال به مرور زمان تغییر کرده‌اند و اکنون پیچیدگی حضورشان در کنار آشنایی بیشتر با مخاطب با سرگذشت هر کدام از آنها، توجه بیشتری برای به تصویر کشیدن سرانجام آنها را می‌طلبد. به عنوان نمونه دینکلیج در مورد شخصیت تیریون لنیستر اشاره می‌کند از نظر او این شخصیت در ابتدا فردی وظیفه نشناس و غیر مسئول بود که تنها از جایگاه خود به عنوان عضوی از خانواده لنیستر استفاده می‌کرد. اما در خلال فصل‌هایی که گذشت این شخصیت رفته رفته رشد کرد، بالغ شد و اکنون حسی قوی از مسئولیت‌پذیری را در وجود خود توسعه داده و در کنار آن به اخلاقیات بیش از پیش توجه کرده و می‌داند با هوش و زیرکی خود چه کند.

۱۴ سریال بازی تاج و تخت

در مصاحبه دیگری دینکلیج پیرامون تجربیات تلخ و شیرین خود حین فیلمبرداری فصل پایانی این سریال صحبت کرد. او در این بین اشاره می‌کند که هنگام فیلمبرداری سکانس‌های پایانی حضور یکی از شخصیت‌های جوان گروه، چگونه او و دیگر بازیگران و عوامل فیلم عمیقاً تحت‌تأثیر قرار گرفته بودند. به طوری که گویی کشتی همه غرق شده و اسیر غم و اندوه شده بودند. او معتقد این لحظاتی سخت بود؛ چرا که این شخصیت‌های کم سن و سال از کودکی عضوی از خانواده دست اندرکار تولید این مجموعه بودند. آنها پیش چشم بازیگران و دیگر عوامل تولید سریال قد کشیدند، بزرگ شدند و کودکی را پشت سر گذاشتند. مثل اینکه آنها درست روبروی ما با دوران شیرین کودکی خود خداحافظی کردند و قدم به دنیای بزرگسالان گذاشتند. 

۱۵ سریال بازی تاج و تخت

به هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم فصل آخر این مجموعه موفق برای بینندگان چه خواب‌هایی در سر دارد، قرار است اشک حسرت از مرگ کدام شخصیت را بچشند یا از زنده ماندن و پیروزی کدام یک شادمانی کنند؟ نظر شما در مورد این سریال چیست؟ شما از فصل آخر این مجموعه چه انتظاراتی دارید؟