ستارگان هالیوودی برای حضور در آثار مختلف دنیای سینما و تلویزیون دستمزدهای قابل توجهی دریافت می‌کنند، اما گاهی رقم درخواستی آنها به مذاق تهیه کنندگان خوش نمی‌آید و اینگونه است که شاهد جدا شدن یا حتی اخراج بازیگران از پروژه مذکور هستیم. در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم کدام ستارگان در طول فعالیت خود به خاطر طلب دستمزد بیشتر از ادامه کار کنار گذاشته شدند.

بی‌شک بحث پول و میزان دستمزد یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای فعالان شاغل در عالم رسانه و نمایش است. پر واضح است که ستارگان با حضورشان باعث موفق آثار سینمایی یا تلویزیونی می‌شوند و به همین خاطر تعدادی از سوپر استارها اغلب دستمزدهای کلانی برای کار در پروژه‌های مختلف طلب می‌کنند. امری که در نهایت به شهرت هرچه بیشتر و ثروتمندتر شدن بازیگران ختم می‌شود. هرچند این مسئله به این سادگی‌ها هم نیست و تعیین دستمزد بازیگران به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. عواملی همچون استعداد، تأثیر آنها روی مخاطب، جذابیت‌های فیزیکی و ظاهری، جنسیت، استایل و سبک بازی آنها، حاشیه‌های زندگی و حتی سلیقه آنها در دنیای مد در این میان بی‌تأثیر نیستند. و البته در نهایت این که چه کسی این ارزیابی‌ها را انجام می‌دهد نیز حائز اهمیت است و در یک کلام این پروسه تا حدی بغرنج و پیچیده است.

مقاله مرتبط: ۱۰ زوج سینمایی که در زندگی واقعی از هم متنفر هستند

امروزه آژانس‌ها، مشاوران، مدیران و راهنمایان متعدد به بازیگران در این زمینه کمک می‌کنند و کارها نسبت به گذشته با سهولت بیشتری انجام می‌شود. اما این مسئله به این معنی نیست که مسائل مالی به ویژه در دنیای پرزرق و برق هالیوود به همین سادگی حل و فصل می‌شود. به عنوان نمونه بحثی که در سال‌های اخیر به خصوص مورد توجه بخشی از اهالی این صنعت قرار گرفته، مسئله تفاوت پرداختی به بازیگران زن و مرد و به عبارتی تبعیض براساس جنسیت است. البته این مسئله کم کم حل شد و امروزه شاهد بازیگران زن بیشتری هستیم که تقاضای دستمزد بالاتری کرده و در نهایت به آن می‌رسند.

واقعیت این است که بسیاری از ستارگان فعال در این حوزه روی توانایی، قابلیت و خصوصیات ظاهری خود شرط‌بندی کرده و در نهایت به خواست خود رسیده و قراردادهای خوبی با تهیه کنندگان می‌بندند. اما روی دیگر این سکه در مورد آن دسته از بازیگرانی است که در این مسیر شکست خورده و بازنده می‌شوند. آیا در مورد این گروه چیزی می‌دانید؟ 

در واقع همیشه ریسک درخواست افزایش دستمزد وجود دارد. به جز سختی این درخواست برای بازیگران و ترس از رد درخواست و خجالت زده شدن، افراد حتی ممکن است کار خود را نیز از دست بدهند. هرچند این مسئله به ندرت اتفاق افتاده، اما به هر حال هالیوود تا به حال چندین مرتبه شاهد این مسائل بوده است. داستان تلخ بازیگرانی که سهم بیشتری از کیک می‌خواستند، اما در نهایت دست خالی و گرسنه به خانه فرستاده شدند. باورتان نمی‌شود که چه ستارگان معروف و شناخته شده‌ای به خاطر درخواست دستمزد بیشتر به مشکل برخورده، پروژه مذکور را ترک کرده یا حتی از کار اخراج شدند.

در ادامه همراه ما باشید تا شما را با شماری از این بازیگران بدشانس آشنا کنیم.

زمستان طولانی سوزان سامرز (Suzanne Somers)

در سال ۱۹۸۰ و زمانیکه عوامل و بازیگران سریال «Three's Company» برای فیلمبرداری فصل پنجم این سریال آماده می‌شدند و همگی در مورد موفقیت این اثر اظهار خوش‌بینی می‌کردند، یکی از بازیگران این سریال در فکر دیگری بود. این سریال در زمان خود یکی از شوهای محبوب و شناخته شده تلویزیون بوده و حتی ستارگان آن «سوزان سامرز» (Suzanne Somers) و «جان ریتر» (John Ritter) نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شده بودند؛ در این میان اما سامرز احساس خوشحالی نمی‌کرد.

این بازیگر تصمیم گرفت روی استعداد و شهرت تازه‌اش سرمایه گذار کرده و دستمزد بیشتری برای بازی در این سریال طلب کند. در آن زمان او برای بازی در هر قسمت این سریال سی هزار دلار دریافت می‌کرد. شبکه بعد از دریافت درخواست او پیشنهاد داد که برای بازی سامرز در هر قسمت ۵ هزار دلار بیشتر در نظر گرفته شود. این رقم با آنچه در ذهن سوزان می‌گذشت فاصله بسیاری داشت؛ چرا که او می‌خواست برای هر اپیزود این سریال صد و پنجاه هزار دلار دریافت کند که او را همتراز دیگر بازیگران تلویزیون همچون همبازی‌اش جان ریتر قرار می‌داد. اما وقتی شبکه این درخواست را رد کرد، سامرز نیز از ادامه فیلمبرداری امتناع کرده و در نتیجه اخراج شد.

در آن زمان شرایطی فراهم بود که ممکن بود به پیروزی سامرز و رسیدن به رقم درخواستیش ختم شود، اما مشکلاتی بر سر راه او قرار داشت. به گفته همسر سامرز «آلن هامل» (Alan Hamel) در آن زمان شبکه ABC از سوزان به عنوان درس عبرت برای دیگر بازیگران استفاده کرد.

هامل اشاره می‌کند که در آن زمان دوستی داشت که دارای ارتباطات سطح بالایی در شبکه بود. این دوست به هامل می‌گوید که آنها به دنبال گرفتن زهر چشم از دیگر بازیگران هستند و اکنون این سوزان است که قرار است نقش آیینه عبرت را بازی کند. چون در همان زمان بازیگران زن سریال «Laverne & Shirley» نیز درخواست‌هایی را مطرح کرده و در نهایت به حقوق خود رسیده بودند و شبکه می‌خواست این رفتارها متوقف شده و دیگر کسی چنین کاری را تکرار نکند. 


شون کانری (Sean Connery) و جیمز باند شکست خورده

شون کانری ممکن است شرایط را پذیرفته یا تسویه حساب کرده و راحت از پروژه جدا شده و به دنبال کار خود برود، راه دیگر پیش روی او جایگزینی یک بازیگر دیگر است. این راهکارهایی بود که پیش روی این بازیگر افسانه‌ای و نخستین جیمز باند عالم سینما قرار داشت. در واقع در آن زمان گفته می‌شد کانری از ایفای نقش در مجموعه فیلم‌های جیمز باند خسته و کسل شده است، اما بی‌شک مسائل مالی در این جدایی نقشی تعیین کننده داشت.

برطبق دستورالعمل شبکه تلویزیونی و ماهواره‌ای «فیلم‌های کلاسیک ترنر» (Turner Classic Movies) ملقب به TCM، در آن زمان کانری به عنوان بازیگر نقش اول در فیلم «فقط دوبار زندگی می‌کنید» (You Only Live Twice)، مبلغ ۷۵۰ هزار دلار دستمزد دریافت کرده و به علاوه ۲۵ درصد از سهم فروش فیلم را از آن خود کرد؛ اما همان زمان هم تهیه کنندگان کم و بیش متوجه شده بودند که برای فیلم بعدی نمی‌توانند کانری را به این سادگی‌ها متقاعد کنند، در نتیجه به فکر راه حال دیگری افتادند.

آنها در همان زمان به هنرپیشه‌ی جایگزین فکر کردند که در صورت رد درخواست‌شان توسط کانری، راهی برای تشویق یا حتی تحت فشار گذاشتن او داشته باشند؛ و اینگونه بود که قرعه به نام «جرج لازنبی» (George Lazenby) افتاد تا در نقش جیمز باند بعدی روی پرده سینما ظاهر شود.

تصور آنها این بود اکنون که لازنبی آماده بال گشودن در این دنیای جدید است، آنها می‌توانند با قدرت و از موضع برتر با شون کانری و درخواست‌هایش مواجه شدند. حدس آنها درست بود و کانری برای بازی در فیلم بعدی جیمز باند تحت عنوان «در خدمت سرویس مخفی علیاحضرت» (On Her Majesty's Secret Service)، تقاضای یک میلیون دلار دستمزد و سهم بیشتری از عواید فروش فیلم کرد. این تقاضا قطعا به مذاق سازندگان خوش نیامنده و اینگونه شد که لازنبی تنها با مبلغ ۵۰ هزار دلار جایگزین کانری شده و به عنوان ستاره بعدی فیلم باند استخدام شد.


کشتن والری

در طول فصل دوم سریال والری (Valerie) که یک مجموعه تلویزیونی با بازی «والری هارپر» (Valerie Harper) و «جیسون بیتمن» (Jason Bateman) جوان بود، جوی از امید و شادمانی همه را دربرگرفته بود؛ چرا که نتایج آمارها روندی رو به رشد را نشان می‌داد. با این حساب به نظر می‌رسید که این سریال آماده نمایش قدرتمند فصل و سوم است. اما والری هارپر که ایفاگر نقشی اصلی بود، تصمیم گرفت تا از این فرصت استفاده کرده و برای افزایش دستمزد درخواست دهد.

در آن زمان قرارداد او شامل کمی بیش از ۵۶ هزار دلار برای هر اپیزود در سال سوم، به علاوه ده درصد از سود نمایش بود که به او تعلق می‌گرفت. اما والری درخواست قراردادی جدید به مبلغ صد هزار دلار برای هر قسمت به اضافه ۳۵ درصد از سود کار را داشت. استودیو از پذیرفتن این درخواست امتناع کرد و والری دست به دامن حقه‌ای قدیمی شد که در گذشته به کارش آمده بود. این هنرپیشه دوازده سال قبل ستاره سریال محبوب «رودا» (Rhoda) بود. او در آن زمان درخواست مبلغ بیشتری کرده و بعد از رد درخواستش، از ادامه کار صرفنظر کرد و همین مسئله باعث شد که او به چیزی که می‌خواست برسد.

اما این حقه در بار دوم جواب نداد و در نهایت تهیه‌کنندگان موافقت کردند که به او برای هر قسمت ۶۵ هزار دلار به اضافه ۱۲.۵ درصد از سود این مجموعه پرداخت شود؛ اما تنها بعد از بازی در یک اپیزود، والری به شکلی غیرمنتظره از ادامه کار کنار گذاشته شد. نویسندگان مجموعه خیلی راحت شخصیت والری را به قتل رساندند و نام فصل سوم از والری به خانواده والری تغییر پیدا کرد و یک فصل بعد مبدل به «خانواده هوگان» (The Hogan Family) شد. 

جدا شدن والری هارپر تأثیر چندانی روی محبوبیت این سریال نداشت؛ هرچند والری در نهایت به نوعی پیروز ماجرا شد. او بعدا با شکایت علیه تهیه‌کننده به دلیل اخراج خود، دعوا را برده و خسارت دریافت کرد. 


کرمیت پول بیشتری می‌خواست

 

دلایل متعددی برای توجیه اخراج یا جدا شدن «استیو ویت‌مایر» (Steve Whitmire)، عروسک‌گردان و صدا پیشه شخصیت «کرمیت قورباغه» (Kermit the Frog) وجود دارد که البته یکی از مهم‌ترین آنها مسائل مالی است. در واقع گفته می‌شود که عمده دلیل اخراج ویتمایر از سوی کمپانی دیزنی مسئله مالی بوده است. هرچند ادعا می‌شود که او از کار کردن روی یک پروژه خاص به دلیل اختلاف قرارداد امتناع کرده و این مسئله نیز در اخراج و کنار گذاشتن او بی‌تأثیر نبوده است. ویتمایر در یک مصاحبه با «هالیوود ریپورتر» (The Hollywood Reporter)، اعلام کرد که خیلی ساده او قربانی اختلاف قرارداد طبقه‌بندی شده بین شرکت دیزنی و «SAG-AFTRA» بوده است.

اما ظاهرا مشکلات عمیق‌تر از یک اختلاف قرارداد ساده بوده است. به نقل از «THR»، گفته می‌شود که دیزنی و «استودیو ماپت‌ها» (The Muppets Studio) ادعا کردند که ویتمایر در روند تولید کار اختلال ایجاد کرده و عمداً باعث تأخیر تولید شده است. یک منبع مطلع به «گیزمودو» (Gizmodo) گفته که قرارداد ویتمایر با مجموعه «Sesame Street»، تمام وقت بوده است. جایی که او برای سال‌های به جای دو شخصیت ارنی (Ernie) و کرمیت صداپیشگی می‌کرده است.

از دید عده‌ای او از این مجموعه جدا شد تا روی مجموعه ماپت‌ها تمرکز کند، اما از سوی دیگر گفته می‌شود که تمام این مسائل به خاطر تقاضای دستمزد بیشتر بوده است؛ ظاهرا گاهی اوقات سبز بودن آنقدرها هم کار ساده‌ای نیست.


مشکلات جیمی فاکس‌وورث (Jaimee Foxworth)

هیچ کدام از اعضای سریال یا دیگر دست اندرکاران سریال «Family Matters» هیچگاه دقیقاً اشاره نکردند که چرا «جیمی فاکس‌وورث» از ادامه این سریال کنار گذاشته شد. هرچند شایعات متعددی در این زمینه وجود دارد که شاید توجیه‌کننده یکی از عجیب‌ترین جایگزینی شخصیت‌ها در تاریخی تلویزیون را توجیه کند. واقعیت این است که در طول فصل چهارم این سریال شخصیت «جودی» با بازی فاکسوورث که جوان‌ترین دختر «خانواده وینسلو» (Winslow family) بود، از پله‌ها بالا رفت اما هرگز دوباره از آنها پایین نیامد. 

براساس گفته‌های ویلیام بیکلی» (William Bickley) یکی از خالقان این نمایش تلویزیونی، حذف این شخصیت به دلیل مشکلات مالی و بودجه‌بندی سریال صورت گرفت؛ هرچند شایعات از نقش مادر فاکس‌وورث در این زمینه صحبت می‌کنند. ظاهرا «گوئن فاکس‌وورث» (Gwynn Fox) که در آن زمان مدیر برنامه‌های دخترش بوده، مبلغ بیشتری برای بازی او در سریال طلب می‌کند. امری که در نهایت باعث شد قرار داد این بازیگر تمدید نشده و از کار کنار گذاشته شود؛ امری که ظاهرا مورد تأیید جیمی هم قرار دارد. با توجه به پاره‌ای مسائل از جمله نقش مادر به عنوان مدیر برنامه‌ها، به نظر می‌رسد که این شایعات نزدیک به واقعیت باشند.

در نهایت روند کاری این بازیگر هیچ‌گاه به صورت کامل بابت این اتفاق بهبود پیدا نکرد؛ اما جیمی حس شوخ طبعی خود را در این زمینه حفظ کرده است؛ به طوری که وقتی از او در مورد سرانجام این شخصیت سوال شد، او پاسخ داد که شاید او هنوز در کمد لباس‌هایش سرگرم پیدا کردن و پوشیدن لباس است! 


ترنس هاوارد (Terrence Howard) و مرد آهنی 

اینکه ترنس هاوارد مجبور به جدا شدن از مجموعه فیلم‌های موفق مرد آهنی شد یا اینکه او را از این پروژه کنار گذاشتند، فرق چندانی ندارد چرا که نتیجه در نهایت یکسان بود: عدم حضور او در بخش دوم مرد آهنی. هاوارد دلایل متعددی برای این عدم حضور ارائه می‌کند اما در نهایت باز هم طبق معمول دعوا برسر دستمزد عمده دلیل این جدایی بوده است.

مقاله مرتبط: بیوگرافی رابرت داونی جونیور

برطبق اطلاعات منتشر شده، ترنس هاوارد در قسمت اول آیرون من رقم قابل توجه 3.5 میلیون دلار دستمزد دریافت کرد که حتی از دستمزد ستاره و بازیگر نقش اصلی «رابرت داونی جونیور» (Robert Downey Jr) نیز بیشتر بود. البته این امر تا حدی قابل توجیه است، داونی جونیور هنوز ستاره‌ای با ریسک بالا بود و ترنس هاوارد به تازگی برای بازی در فیلم «Hustle & Flow» نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود. بنابراین طبیعی بود که هاوارد درخشش بیشتری داشته و طبعاً دستمزد بیشتری دریافت کند؛ اما اوضاع برای فیلم دوم تغییر کرد. در حقیقت این آخرین باری بود که داونی جونیور کمتر از همبازی خود درآمد داشت و بعد از آن در طول سه سال، او در صدر فهرست بازیگران با بیشترین میزان دستمزد قرار گرفت.

ترنس هاوارد در جایی اشاره کرده دلیل افزایش حقوق داونی جونیور در فیلم دوم مرد آهنی کاهش دستمزد او بوده است. در واقع استودیو از دستمزد هاوارد کم کرده و در عوض به درآمد داونی اضافه کرده است. او ادعا می‌کند که قرارداد او برای بازی در نسخه دوم فیلم آیرون من، تنها یک میلیون دلار بوده است! وقتی هاوارد این قرارداد جدید را نپذیرفت، آنها خیلی راحت او را کنار گذاشته و «دان چیدل» (Don Cheadle) را برای بازی در این فیلم استخدام کردند. 

در نهایت این مسئله باعث شد که داونی جونیور و ترنس هاوارد با یکدیگر اختلاف پیدا کرده و دیگر حاضر نباشند به صورت مشترک در یک اثر حاضر شوند.


اما بالاخره نوبتی هم که باشد، نوبت یکی از شخصیت‌های محبوب سریال مردگان متحرک یا همان واکینگ دد است.

«لورن کوهن» (Lauren Cohan) ایفاگر شخصیت «مگی ری» (Maggie Rhee) در این سریال بود که طرفداران بسیاری داشت. او تقریباً در طول یک دهه در این سریال نقش آفرینی کرده و به یکی از شخصیت‌های ثابت و ماندگار این مجموعه تبدیل شد. اما در سال گذشته میلادی شبکه AMC اعلام  ناگزیر به گرفتن تصمیم سختی شد. اینکه به خاطر تقاضای دستمزد بیشتر این هنرپیشه، شخصیت مگی را در سریال نگه دارند یا اینکه به حضور او خاتمه داده و آن را از روند داستان حذف کنند.

 در یک مصاحبه با «اینترتینمت ویکلی» (Entertainment Weekly)، کوهن تصدیق کرد که او در مورد قرارداد بازی در این سریال دچار شگفتی شده است و همین مسئله باعث شده او به فکر بیفتد که شاید اکنون زمانی مناسب برای جدا شدن از این سریال باشد. او به این نتیجه رسید که با تیم سازنده اختلاف نظر دارد و در مورد قراردادش هم احساس رضایت نمی‌کند و شاید تمام این‌ها نشانه‌هایی است که ساز جدایی از این سریال را ساز کند.

برطبق گزارش «هالیوود ریپورتر»، کوهن از همان زمان به جستجوی نقش تازه رفت و خوب هم نتیجه گرفت؛ چرا که چپ و راست پیشنهادات جدید دریافت می‌کرد. به همین خاطر او از ادامه کار با دست اندرکاران واکینگ دد انصراف داد. تصمیم او باز هم باعث بروز یک اختلاف بزرگ بین این اثر و کامیک بوکی شد که سریال مردگان متحرک براساس آن ساخته شده بود. لورا در این مورد هم نگرانی چندانی نداشت؛ چرا که از نظر او این مسئله قبلا هم اتفاق افتاده بود. وقتی که شخصیت کارل گرایمز با بازی «چندلر ریگز» (Chandler Riggs)، کشته شد در حالی که این شخصیت هنوز در کامیک بوک حضور داشت.

مقاله مرتبط: ۱۱ مرگ دلخراش سریال مردگان متحرک کدامند؟

در نهایت همچون شخصیت «ریک گرایمز» با بازی اندرو لینکلن، نحوه خروج او از این سریال به گونه‌ای است که برای مگی ری هم دری باز باقی مانده است. دری که شاید روزی دوباره فرصت حضور مجدد لورا کوهن در این سریال را فراهم کند.


ناکامی مأموریت در هاوایی به دلیل اختلاف دستمزد

یکی دیگر از سریال‌های تلویزیونی محبوب سریال «هاوایی فایو زیرو» (Hawaii Five-0) یا «مأموریت در هاوایی» است. «دنیل دی کیم» (Daniel Dae Kim) و «گریس پارک» (Grace Park) هر دو از بازیگران این مجموعه بودند که از زمان آغاز این سریال در سال ۲۰۱۰ در آن حضور مستمر داشتند. در طول هفت سال بعدی این دو در نقش «چین هو کلی» (Chin Ho Kelly) و «کونو کالاکائوام (Kono Kalakaua) شخصیت‌های قابل احترام بوده و مورد توجه علاقمندان این سریال قرار گرفته بودند.

اما در سال ۱۰۱۷ اوضاع تغییر کرد و اختلاف برسر قرارداد تازه، باعث تغییراتی در این سریال شد. البته اگرچه داستان بر سر مسائل مالی بود، ولی این دو بازیگر تنها به دنبال درآمدی مساوی با دیگر بازیگران این سریال بودند. به طور مشخص آنها اعلام کردند که مایلند به اندازه «الکس اولافلین» (Alex O'Loughlin) و «اسکات کان» (Scott Caan) دستمزد دریافت کنند. شبکه CBS اعلام کرد که بودجه لازم برای این کار را در اختیار ندارد و در نهایت پیشنهاد آنها ده تا پانزده درصد کمتر از قرارداد دو بازیگر دیگر بود. در نهایت اوضاع به خوبی پیش نرفت و این دو در فصل هشتم از سریال جدا شدند. 

در این میان یکی از دست اندرکاران تولید مأموریت در هاوایی در جایی اشاره می‌کند که پارک به خاطر مسائل خانوادگی و تمرکز بیشتر روی روابط خود از سریال خداحافظی کرده است. این مسئله باعث شگفتی این بازیگر شده و او را واداشت که در پاسخ اعلام کند که اگرچه می‌داند هدف این فرد کمک به او است، اما دلیل خداحافظی او از این سریال قطعاً مسائل خانوادگی نبوده است.

در نهایت موارد فوق تنها بخشی از فهرست بازیگرانی است که کار خود را به خاطر مسائل مالی و درخواست اضافه حقوق از دست دادند. نظر شما در این مورد چیست؟