همه ما فرق بین مثبت و منفی را به‌خوبی می‌دانیم. این تقاوت چیزی است شبیه به فرق خوب و بد، سفید و سیاه و یا درست و غلط؛ بنابراین تمایل برای داشتن یک زندگی مثبت خواسته قلبی هرکدام از ما است. باید بدانیم که زندگی مثبت از یک هدف یا خواسته مشخص متفاوت است. در این مقاله قصد داریم ۴ حرکت ساده برای حرکت بسمت یک زندگی مثبت را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

اگر بخواهید یک چیز خاص همانند پول، کار و یا یک فرد خاص را برای خود داشته باشید، شاید این اتفاق رخ دهد، اما همچنان چیزهایی وجود دارند که همیشه نمی‌توانید آنها را کنترل کنید. اما یک زندگی مثبت دقیقاً همان چیزی است که همیشه می‌توانید کنترل کنید.

کنترل ذهنتیتان را در دست بگیرید

آیا می‌دانستید که اکثر واکنش‌ها و اقدامات ما توسط عادت‌هایمان کنترل می‌شوند؟

بیایید یک مثال را با هم ببینیم:

ممکن است شما هر روز با زنگ هشدار ساعت خود بیدار شوید که این امر موجب یک واکنش منفی می‌شود؛ چرا؟ خوب مشخص است که شما این ایده را برای بیدار شدن از خواب بصورت یک پدیده بد اجرا کرده‌اید. سپس ذهن شما ساعت هشدار دهنده را بعنوان یک قلاب تصور می‌کند. صدای آن هم اکنون آن را به یک چیز منفی متصل می‌کند. این موضوع طبیعی است که شما صبح‌ها خسته هستید، اما لازم نیست که روز خود را با بدبختی شروع کنید. حتی اگر به خودتان بگویید که این یک واکنش طبیعی است؛ همه چیز اوکی است. درواقع شما همه چیز را در ذهن خود بصورت برنامه‌ریزی شده جای داده‌اید. تغییر ذهنیت زمان‌بر است؛ زیرا این موضوع درباره واکنش فکری شما است. اما همچنان می‌توان با یک قدم ساده بر چنین تفکری غلبه کرد. خبر خوب این است که برخلاف سبزیجات، شما دارای قدرت فکر کردن هستید و می‌توانید همه چیز را تغییر دهید. ممکن است با خودتان بگویید که پاسخ‌های منفی روزانه شما یک اتفاق طبیعی است و چیزی است که در کنترل شما نیست؛ زیرا این واکنش بصورت ناخودآگاده در برابر اتفاقات منفی رقم می‌خورد. اما ناخودآگاه چیزی نیست که بعنوان ذهن ثانویه نقش بازی کند و قوانین خودش را داشته باشد، شما می‌توانید همه چیز را کنترل و برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط: چه رابطه‌ای میان عادت‌های روزمره و رضایت شغلی وجود دارد؟

جان بارگ توضیح می‌دهد که عملکرد ناخودآگاه ذهن ما چگونه است. می‌توان آن را کنترل کرد اگر بخواهیم:

ما یک ذهن واحد و متحد داریم که در دو حالت خودآگاه و ناخودآگاه عمل می‌کند. همیشه با استفاده از تنظیمات در طول دوران تکامل یافته است.

این بدان معنا است که شما می‌توانید کنترل ذهنیت خود را در دست بگیرید و می‌توانید دورنمای خود را از چیزهای مختلف تغییر دهید. به یاد داشته باشید که ساعت هشدار تنها یک مثال از عادت‌های روتین هر فرد است که می‌تواند ذهن شما را با علم یا بدون علم کنترل کند. توجه داشته باشید که این موضوع تنها برای ساعت هشدار نیست. مشکل ساعت هشداردهنده نیست؛‌ مشکل حتی پاسخ شما نیز نیست. مشکل این است که شما برنامه‌ریزی شده‌اید و این واکنش بدون خواست شما برای برنامه‌ریزی ذهنتان است. اگر ذهنیتی ایجاد کنید که به چنین موقعیت‌هایی با یک پاسخ مثبت واکنش بدهد، می‌توانید خودتان را روز به روز برنامه‌ریزی کنید. بله شما باید خیلی زود از خانه خارج شوید. نه شما واقعاً نمی‌خواهید به محل کار یا هر جای دیگری بروید، آنچه که می‌خواهید چیست؟ چیزی که می‌خواهید این است که همچنان در تخت خود بمانید و روز خود را سپری کنید. شما می‌خواهید زندگیتان خودتان را داشته باشید. بجای اینکه به هشدار ساعت اجازه دهید تا به شما چیزی که نمی‌خواهید را یادآوری کند، بهتر است بخواهید آغاز یک روز جدید را یادآور باشد؛ زیرا که این روز متعلق به شما است.

مطالب مرتبط: چگونه قدرت ضمیر ناخودآگاه خود را افزایش دهیم؟

کلمات مثبت را در خاطرتان بسپارید

شاید بنظر ساده باشد، اما با حفظ کردن لیستی از کلمات مثبت شما می‌توانید مغز خود را به استفاده از کلمات مثبت بیشتری وادار کنید و این موضوع به شما برای داشتن یک زندگی مثبت‌تر کمک می‌کند. راه مشابه دیگری برای اینکه بتوانید ذهنیت خود را برنامه‌ریزی کنید این است که واژگان را بازنویسی کنید. این کلمات بطور طبیعی وارد سیستم ذهنی شما می‌شوند و دورنمای ذهنی شما را تغییر می‌دهند. برخی از روانشناسان شماری از کلمات را مثبت و شماری دیگر را منفی می‌دانند. این موضوع ربطی به تحصیلات و آموزش دیدن کلمات جدید ندارد؛ بلکه به آنچه در حال حاضر با‌ آنها مواجه هستید مربوط می‌شود. هنگامی که شما شروع به استفاده از کلمات مثبت می‌کنید، این امر نه تنها بر روی تفکرات شما تأثیر می‌گذارد، بلکه بر روی اطرافیانتان نیز موثر خواهد بود. آیا تابحال توجه کرده‌اید که چگونه افراد مثبت و شاد حالات روحی خود را به دیگران منتقل می‌کنند؟ معمولا با یک لبخند می‌توان دیگران را نیز با حس خوبی مواجه کرد. مکالمات مثبت می‌تواند پیامد لحنی خوب و مثبت در هنگام آشنایی باشد.

روی چیزهای مهم تمرکز کنید

چیزی که باید بدانید این است که اتفاقات مثبت و منفی در زندگی همه وجود خواهند داشت؛ اما می‌توانید اینکه چه چیزهایی برا شما تأثیر بگذارد را کنترل کنید. بله درحقیقت شما توانایی مراقبت از چیزهای مهم زندگی خود را دارا هستید. این موضوع نیز بسیار ساده‌تر از آن است که فکر می‌کنید. نگاهی به گذشته، حال و آینده خود داشته باشید. چندین بار انرژی خود را برای چیزهایی گذاشته‌اید که در نهایت مهم نبود و انرژی شما تلف شد؟ حقیقت این است که ما نباید به همه چیز توجه داشته باشیم. ما نباید توجه خود را معطوف به یک چیز خاص (مثلاً اینکه همکلاسی‌های من به چه موضوعاتی فکر می‌کنند، مردم درباره رسانه‌ها چه می‌گویند یا همکاران پشت سر من چه خواهند گفت) کنیم.

مطالب مرتبط: چگونه نگرانی از آینده را کنار بگذاریم؟

درنهایت به این موضوع توجه کنید که هرگز نمی‌توان بر تمام جنبه‌های زندگی خود پیروز شد و گاهی باید شکست را پذیرفت. نباید تمام انرژی خود را معطوف یک موضوع کنیم و باید تمرکزمان را بر موضوعات مهم‌تر بگذاریم.

شما نمی‌توانید حضوری حیاتی و مهم برای همه افراد داشته باشید.

تمام چیزی که شما بدان احتیاج دارید، اولویت‌بندی موضوعات است. چه چیزهایی واقعاً بری شما اهمیت دارند؟ چه مراقبت‌هایی می‌توانید انجام دهید؟ همه چیزهایی که می‌توانند تمرکز شما از موضوعات اصلی و بااهمیت کم کنند را مسدود کنید.

نه گفتن را بیاموزید

برای خیلی از افراد گفتن کلمه نه بسیار سخت است؛ زیرا درواقع آنها فکر می‌کنند اگر این کلمه را به دیگری بگویند یک فرصت را از او گرفته‌اند. درصورتیکه چنین نگاهی اساساً غلط است. اگر به کلمات نه و بله نگاه کنید، متوجه می‌شوید که بیشتر افراد به کلمه نه بعنوان یک کلمه منفی نگاه می‌کنند. چیزی که اکثر افراد فراموش کردند این است که نباید به هر درخواستی پاسخ مثبت داد. زمانی که شما به یک فرد یا درخواست پاسخ مثبت می‌دهید درواقع به افراد و موقعیت‌های دیگری پاسخ نه خواهید داد. ممکن است مدیرتان از شما بخواهد تا دیروقت در محل کار بمانید و پروژه را به اتمام برسانید و شما پاسخ مثبت به او می‌دهید تا او را از خود ناامید نکنید.

مطالب مرتبط: ۱۵ روش تصمیم‌گیری درست را یاد بگیرید

این موضوع در تقابل با وعده بیرون رفتن با خانواده و بازی کردن با کودکانتان است؛ درحالیکه مدیر را از خود راضی نگه داشتید، سبب دلخوری و از دست رفتن فرصت برای همراهی خانواده شده‌اید. نکته قابل توجه این است که هر زمان که شما به یک درخواست بله می‌گویید در واقع به درخواست دیگری نه گفته‌اید و باید در زمان تصمیم‌گیری برای ارائه پاسخ مثبت به این موضوع توجه کافی داشته باشید. اگر ما بتوانیم همه کارها را بصورت کامل انجام دهیم بسیار عالی خواهد بود؛ اما در عمل چنین نیست. بنابراین از گفتن کلمه نه در جواب درخواست‌ها نترسید؛ زیرا اینگونه نیست که اگر شما به درخواستی نه بگویید، فرصت دیگری برایتان پیش نخواهد آمد.

زندگی مثبت از درون هرکدام از ما آغاز می‌شود؛ اگر بتوانیم نسبت به روز قبل اندک تغییراتی در خود ایجاد کنیم، می‌توانیم در مسیر پیشرفت برای داشتن یک زندگی مثبت قرار بگیریم.