تنها چند روز تا برگزاری مراسم جوایز آکادمی اسکار ۲۰۱۹ باقی مانده است. اما از مدتی قبل معمولا سایت‌های مختلف فعال در حوزه فیلم و سینما پیش بینی‌های خود در مورد برندگان احتمالی را اعلام می‌کنند. امسال شاهد نزدیکی آرای دو جشنواره معتبر دیگر جهانی یعنی گلدن گلوب و بفتا بودیم. حال باید دید آیا اسکار نیز همین مسیر را ادامه می‌دهد؟ یا امسال باز هم جوایز اسکار شگفتی ساز می‌شود؟ در مرور این مطلب با ۷۲۴پرس همراه باشید.

 امسال ظاهرا چند اثر سینمایی اقبال بسیاری پیدا کرده و چه در نظر منتقدان و داوران جشنواره‌ها و چه مردم، مورد توجه قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد این فصل جوایز اسکار هم با غافلگیری همراه بوده و تعدادی از فهرست نامزدها حاوی حضور غیرقابل انتظار شماری از آثار سینمایی بودند. درام سلطنتی «سوگلی» (The Favourite) و اثر سینمایی نتفلیکس «رما» (Roma) با ده نامزدی اسکار در جایگاه نخست امسال قرار گرفته‌اند؛ در حالی که فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود» (A Star is Born) با هشت نامزدی در پشت سر آنها مشغول جلوه‌گری است.

مقاله مرتبط: معرفی نامزدهای جوایز آکادمی اسکار ۲۰۱۹

مراسم برزگ‌ترین شب جوایز هالیوودی‌ روز ۲۳ فوریه در شهر لس انجلس برگزار خواهد شد. اما این مراسم خبرساز شده است؛ چرا که برای نخستین بار در طول سه دهه‌ی اخیر مراسم اهدای جوایز اسکار امسال بدون مجری و میزبان برگزار خواهد شد. 

مقاله مرتبط: اسکار: مرور تاریخچه و حواشی‌ های آن 

اما در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم سایت‌های معتبر فعال در این عرصه بخت و اقبال کدام یک از نامزدها را برای بردن مجسمه طلایی اسکار بیشتر می‌بینند. هرچند با نگاهی به نتایج دو رویداد پیشین یعنی گلدن گلوب و بفتا، شاید این پیش بینی چندان سخت و مشکل نباشد؛ اما به هر حال باید دید همای سعادت روی دوش چه کسانی خواهد نشست؟

بهترین فیلم:

برنده احتمالی: رما

یکی از بخت‌های مسلم جوایز سینمایی امسال بی‌شک چهارمین نسخه‌ی بازسازی شده فیلم ستاره‌ای متولد می‌شود به کارگردانی بردلی کوپر بود؛ فیلمی که او و لیدی گاگا در آن به ایفای نقش نیز پرداخته بودند. به محض اکران این اثر سینمایی برای منتقدان و بخش تجاری در تابستان سال گذشته، به نظر می‌رسید که این فیلم یکی از شاخص‌ترین آثار امسال باشد که بی چون و چرا بسیاری از جوایز را در رشته‌های مختلف از آن خود خواهد کرد.

در این میان حتی «پیتر بردشاو» از گاردین این فیلم را به عنوان اثری جسارت آمیز، تماشایی و به شدت سرگرم کننده توصیف کرده و اذعان کرد که این فیلم بی‌شک استحقاق بردن جوایز به خانه را دارد. هرچند این پیش‌بینی محقق نشده و در مقابل ستاره‌ی بخت و اقبال این فیلم و عوامل سازنده‌اش کم فروغ‌تر از انتظارات ظاهر شد.

شاید بتوان یکی از دلایل عدم موفقیت این فیلم را نمایش تازه‌ترین اثر آلفونسو کوارون یعنی فیلم رما دانست. فیلم اسپانیایی زبان که به زندگی طبقه متوسط مکزیک در طول دهه‌ی ۱۹۷۰ پرداخته است. به محض اکران این فیلم از سوی نتفلیکس، رما شاهد بازخوردهای خوبی از سوی منتقدان بود و این امر با دریافت جوایز گلدن گلوب و جایزه بفتا ۲۰۱۹ به عینه ثابت شد. حال باید منتظر بود و دید شب طلایی رنگ هالیوود هم روی خوشش را به رما نشان خواهد داد و آیا این فیلم موفق می‌شود جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند؟ 

چرا که این مسئله رما را به یک شگفتی تبدیل می‌کند، نخستین فیلم غیر انگلیسی زبان که موفق شده است جایزه بهترین فیلم این مراسم را در طول تاریخ نود و یک ساله‌اش، از آن خود کند.

اما رما رقبای سرسختی دارد. کتاب سبز، درام حقوق شهروندی آدام مک‌کی دیگر فیلم حاضر در این بخش است که براساس آمارهای موجود از شانس خوبی برای دریافت این جایزه برخوردار است. سوگلی هم می‌تواند رقیب قدری باشد، چرا که نبوغ خیره کننده یورگوس لانتیموس در لحظه لحظه فیلم جاری است. با این حال باید اشاره کرد که این فیلم شاید کمی برای ذائقه خاص آکادمی مناسب و دلپذیر نباشد.

 


بهترین بازیگر نقش اول مرد:

برنده احتمالی: رامی مالک

بردن گوی طلایی گلدن گلوب و جایزه منتقدان برای بخش بهترین بازیگر نقش کمدی، نشان از شانس و اقبال خوب «کریستین بیل» (Christian Bale) برای کسب این عنوان را دارد. هنرمندی که زیر سایه گریمی تماشایی و سنگین در نقش معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا، «دیک چنی» ظاهر شده است. این اثر تحسین شده آدام مک کی صحنه‌ای مناسب برای درخشش این بازیگر کارکشته است؛ به طوری که حتی آن دسته از افرادی که این فیلم را دوست نداشتند هم از هنرنمایی او نهایت لذت را بردند. همین مسئله باعث شده که این هنرپیشه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیگران حال حاضر جهان شناخته شود.

اما فراموش نکنیم که مستر ربات اینجا است. بله، «رامی مالک» (Rami Malek) امسال به طرزی غافلگیر کننده گوی سبقت را از دیگران ربوده و هر دو جایزه گلدن گلوب و بفتا را از آن خود کرده است. او با ایفای نقش فردی مرکوری افسانه‌ای در فیلم درخشان «بوهمین راپسودی»، موفقیت را در آغوش کشیده است. به نظر می‌رسد این اثر سکوی پرشی ایده‌آل برای مالک است تا شانه به شانه بیل به رقابت بپردازد.

در نهایت در این بخش بردلی کوپر را هم داریم. اگرچه کوپر این شانس را نداشت که در بین نامزدهای دریافت جایزه بهترین کارگردانی آکادمی اسکار قرار بگیرد، اما شاید همین مسئله باعث شود که نقش آفرینی هنرمندانه او در ستاره‌ای متولد می‌شود، یک جایزه اسکار برایش به ارمغان بیاورد. البته اگر منصفانه به این فهرست نگاه کنیم، شاید کوپر در این زمینه هم شانس چندانی نداشته باشد. 


بهترین بازیگر نقش اول زن:

برنده احتمالی: گلن کلوز

امسال این حوزه شاهد رقبای قدر قدرتی است که هر کدام شایستگی دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را دارند. لیدی گاگا در ستاره‌ای متولد می‌شود نشان داد که به جز خوانندگی، در بازیگری هم توانمند است. به طوری که «بردشاو» از او با عنوان «هیپنوتیزم کننده» یاد کرده است. اما گاگا در این مسیر باید با یکی از چهره‌های کارکشته و قدیمی دست و پنجه نرم کند، «گلن کلوز» (Glenn Close) پیش از این ۶ نامزدی جایزه گلدن گلوب را در کارنامه دارد و همین چند ماه قبل موفق شد جایزه گلدن گلوب بهترین هنرپیشه نقش اصلی زن را به خاطر ایفای نقش در فیلم «همسر» از آن خود کند.

البته در این میان نمی‌توان حضور «الیویا کلمن» (Olivia Colman) را نادیده گرفت؛ بازیگر توانای انگلیسی که امسال با بازی در نقش ملکه آن در کمدی سیاه سوگلی، جوایز گلدن گلوب و بفتا را به ویترین افتخاراتش اضافه کرده است. باید منتظر بود و دید در نهایت کدام یک از این سه هنرپیشه مجسمه اسکار را با خود به خانه می‌برند؟

مقاله مرتبط: بیوگرافی الیویا کلمن، برنده جوایز گلدن گلوب و بفتا ۲۰۱۹


بهترین کارگردان:

برنده احتمالی: آلفونسو کوارون

شاید بزرگ‌ترین شوک وارد شده به نامزدها در این بخش غیبت اسامی بزرگی همچون «بردلی کوپر» و «دیمین شزل» (Damien Chazelle) باشد که سال گذشته همین موقع با فیلم لالالند (سرزمین هپروت) طوفان به پا کرده بود، اما جدیترین فیلمش «نخستین انسان» (First Man) چندان درخشان ظاهر نشد. «بری جنکینز» (Barry Jenkins) هم دیگر کارگردان ناکام این دوره است که نتوانست با فیلم جالب توجه «اگر خیابان بیل زبان داشت» شانس خود را در این حوزه امتحان کند. جالب آنکه بسیاری انتظار دیدن اسامی این سه کارگردان را در فهرست نامزدهای بخش بهترین کارگردانی اسکار امسال داشتند.

اما در غیاب این سه، آلفونسو کوارون به عنوان یکی از گزینه‌های محبوب مطرح شده که از قضا شانس خوبی برای دریافت جایزه اسکار دارد؛ البته او در چالشی مهیج با اسامی بزرگ دیگری همچون «اسپایک لی» برای فیلم «بلکککلنزمن» و یورگوس لانتیموس برای فیلم سوگلی، دست و پنجه نرم می‌کند.

آدام مک‌کی که در گذشته با آثاری همچون «گوینده» (Anchorman) و «برادر خوانده» (Step Brothers) شناخته شده بود، امسال با فیلم معاون هم از شانس بردن این جایزه برخوردار است، هرچند بنابر نظر «ایوینینگ استاندارد» (Evening Standard) این اثر به دلیل تأثیر خاصش روی منتقدان شاید اقبال چندانی برای کسب این عنوان نداشته باشد.


بهترین فیلمنامه ارجینال:

برنده احتمالی: سوگلی

شاید این بخش یکی از ساده‌ترین بخش‌های مراسم امسال برای پیش بینی کردن برنده احتمالی باشد؛ چرا که هم اکنون سوگلی پیشتاز بوده و بخت مسلم دریافت جایزه بهترین فیلمنامه ارجینال (اصلی) است.

بنابر آمارهای موجود از کاربران مجازی نویسندگان فیلمنامه این اثر محبوب یعنی «دبرا دیویس» (Deborah Davis) و «تونی مک‌نامارا» (Tony McNamara) از شانس بسیار بالایی برای دریافت این جایزه برخوردارند. هرچند باز هم رما در این بخش نیز حضورش را به رخ می‌کشد و این دو با آلفونسو کوارون رقابتی نزدیک دارند. در ادامه درام حقوق شهروندی کتاب سبز هم حضور دارد. هرچند این اثر هم اکنون از سوی خانواده دکتر «دانلد شرلی» (Dr Donald Shirley) با طرح اتهامات مواجه است که به ویژه متوجه کارگردان و نویسنده سفید پوست آن «پیتر فارلی» (Peter Farrelly) است. به همین خاطر ایونینگ استاندارد معتقد است این مسئله می‌تواند به شانس این فیلم برای دریافت عنوان بهترین فیلم لطمه بزند؛ اما هنوز هم بارقه‌هایی از امید برای دریافت جایزه بهترین فیلمنامه ارجینال را دارد. به ویژه بعد از آنکه موفق به دریافت جایزه گلدن گلوب نیز شده است.


بهترین فیلمنامه اقتباسی:

برنده احتمالی: اسپایک لی و سایر نویسندگان فیلمنامه بلکککلنزمن

به نظر می‌رسد کارگردان نامی سیاه پوست اسپایک لی به همراه تیم نویسندگان فیلمنامه بلککلنزمن، از شانس خوبی برای دریافت جایزه این رشته برخوردار باشند. اثری که براساس داستان زندگی واقعی «رون استالوورث» (Ron Stallworth) و تجربه نفوذ او به فرقه کوکلوکس کلان در دهه‌ی ۱۹۷۰ نگاشته شده است.

لی و دیگر نویسندگان یعنی «چارلی واچتل»، «دیوید رابینوویتز»، و «کوین ویلموت» جایزه بفتا را برای این اثر از آن خود کردند و هم اکنون هم به نظر می‌رسد فرصت خوبی برای بردن جایزه اسکار در اختیار داشته باشند. آثار دیگری همچون اگر خیابان بیل زبان داشت و «میتونی هیچ وقت منو ببخشی؟» (Can You Ever Forgive Me) هم رقبای قابل توجه این فیلم در این رشته هستند.


بهترین بازیگر نقش مکمل:

برنده احتمالی: ماهرشالا علی

ماهرشالا علی امسال با حضور قدرتمند خود در فیلم کتاب سبز، بر توانایی‌های بازیگریش صحه گذاشته و به همین مناسبت نامزد دریافت جایزه اسکار شد. البته او پیش‌تر این جایگاه را با بردن جوایز گلدن گلوب، «جایزه گزینش منتقدان فیلم» (Critics’ Choice Awards) و نیز بفتا تثبیت کرده است و هیچ بعید نیست خیلی زود اسکار را نیز در دست بگیرد. فراموش نکنید که این هنرپیشه در سال ۲۰۱۷ هم موفق شد جایزه همین بخش را برای بازی در فیلم مهتاب از آن خود کند.

«ریچارد ای. گرانت» (Richard E Grant) دیگر بازیگری است که برای نخستین بار نامزدی جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم «میتونی هیچ وقت منو ببخشی؟» تجربه کرد. اما علیرغم این موفقیت، به نظر نمی‌رسد این بازیگر هنوز برای بردن این جایزه به خانه آمادگی کافی داشته باشد. همچنین بد نیست «تیموتی شالامی» (Timothee Chalamet) جوان را از یاد نبریم که بازی خوبی در اثر کمتر دیده شده‌ی «پسر زیبا» (Beautiful Boy) را به نمایش گذاشت. این بازیگر ۲۳ ساله نامزدی دومین اسکارش را در طول سه سال اخیر جشن می‌گیرد.


بهترین بازیگر نقش مکمل زن:

برنده احتمالی: رجینا کینگ

در این رشته به نظر می‌رسد رقابت اصلی بین بازیگران دو فیلم اگر خایابان بیل زبان داشت و معاون باشد. «رجینا کینگ» (Regina King) تاکنون هیچ نامزدی اسکاری را در کارنامه حرفه‌ای خود به ثبت نرسانده است و امسال، باید در این بخش به مصاف «ایمی آدامز» (Amy Adams) برود که ۵ نامزدی جایزه در کارنامه دارد. هرچند این بازیگر هر پنج مرتبه دست خالی به خانه بازگشته است.

با این حال براساس نظرات کاربران فضای مجازی به نظر می‌رسد که کینگ از بخت خوبی برای دریافت جایزه اسکار برخوردار است؛ به ویژه از آن جهت که او گلدن گلوب را هم از آن خود کرده است. از سوی دیگر گفته می‌شود که او احتمالاً سخنرانی جالب توجهی را برای مراسم اسکار آماده کرده است.

آدامز رقیب قدری برای رجینا است، اما در این میان نباید از «اما استون» (Emma Stone) یا «ریچل وایز» (Rachel Weisz) غافل ماند که هر دو برای فیلم سوگلی نامزد جایزه شدند. در این میان شاید وایز نسبت به استون از اقبال بهتری برخوردار باشد؛ چرا که دست کم تاکنون موفق به دریافت یک جایزه بفتا برای ایفای نقش «سارا چرچیل» (Sarah Churchill) همسر اولین دوک مارلبرو شده است.


بهترین فیلم انیمیشن سال:

برنده احتمالی: اسپایدر من: سفر به دنیای عنکبوت

در این بخش شاهد رقابت تنگاتنگ «جزیره سگ‌ها» (Isle of Dogs) از «وس اندرسون» (Wes Anderson) و «شگفت انگیزهای دو» (Incredibles 2) هستیم. اثری تماشایی که بعد از مدت‌ها وقفه و به دنبال نسخه سال ۲۰۰۴ این اثر ساخته شده است. اما فراموش نکنیم که «مرد عنکبوتی: سفر به دنیای عنکبوت» (Spider-Man: Into the Spider-Verse)، موفق به دریافت جایزه گلدن گلوب شده است. فیلمی ابرقهرمانی در ژانری قراردادی که جلوه‌ای جالب توجه از گرافیک انیمیشنی را ارائه داده است. هنری که محصول یکی از استودیوهای معروف و طراز اول آمریکایی یعنی پیکسار است.


بهترین جلوه های ویژه:

برنده احتمالی: انتقام جویان: جنگ بی‌نهایت

امسال این بخش از رقابت‌ها صحنه حضور آثار درخشانی است. در این میان فیلم محبوب پلنگ سیاه تا جایی پیش رفت که برای نخستین بار در طول تاریخ نامزد دریافت جایزه بهرتین فیلم گلدن گلوب شد؛ امری که تاکنون سابقه نداشته است. اما با این حال به نظر می‌رسد تیم ابرقهرمانی مارول، دست بالا را دارد. به طوری که «ایندی وایر» (IndieWire) پیش‌بینی می‌کند نبرد اصلی این بخش بین دو فیلم «انتقام جویان: جنگ بی‌نهایت» (Avengers: Infinity War) و نخستین انسان باشد. باید دید جلوه‌های ناسایی سفر به ماه بیشتر جلب توجه کرده، یا «تانوس» (CG Thanos) و تکنولوژی مارول موفق عمل کرده است.

مقاله مرتبط: انتقام جویان: جنگ بی نهایت، فاتح بی رقیب گیشه ها

بیوگرافی تصویری دیمین شزل از زندگی نیل آرمسترانگ در بسیاری از بخش‌های اصلی این رقابت جا ماند، اما شاید این همدردی خوبی از سوی اعضای آکادمی باشد که دست کم اسکار جلوه‌های ویژه تصویری را به این فیلم اهدا کنند.


بهترین اثر مستند:

برنده احتمالی: RBG

RBG اثری است در خور توجه که توسط «بتسی وست» و «جولی کوهن» کارگردانی و تهیه شده است. این اثر مستند پیشتاز دریافت جایزه این بخش است. روزشماری از زندگی کاری قاضی دیوان عالی «روت بدر گینسبورگ» ( Ruth Bader Ginsburg) که در فهرست بهترین فیلم‌های مستقل سال گذشته میلادی جای گرفته است.

جایگاه دوم این فهرست به «تک خوانی آزاد» (Free Solo) اختصاص دارد؛ فیلمی از نشنال جئوگرافی در مورد «الکس هانولد» (Alex Honnold) و تلاش او برای بالا رفتن از «ال کاپیتان» (El Capitan) بدون طناب و قلاب، ماجرایی که به سال ۲۰۱۷ بازمی‌گردد.


بهترین فیلم کوتاه:

برنده احتمالی: مارگریت

ظاهرا بخش بهترین فیلم کوتاه مراسم اسکار امسال، یکی از بخش‌های پردردسر و جنجال برانگیز است. در این میان یکی از فیلم‌های حاضر در این بخش «Detainment» است، فیلمی که به ماجرای قتل وحشیانه «جیمز بولگر» (James Bulger) دوساله توسط «رابرت تامپسون» و «جون ونابلز» می‌پردازد. ماجرایی که در سال ۱۹۹۳ و در شهر لیورپول به وقوع پیوست. 

مرگ این کودک مردم این کشور را در بهت و حیرت فرو برد و حال مادر این کودک از ناامیدی و افسردگی صحبت به میان آورده که از بیان نادرست کارگردان «وینست لمب» نشأت گرفته است. او معتقد است سازندگان این فیلم از این تراژدی برای پیشبرد اهداف خود و موفقیت این فیلم سوءاستفاده کرده‌اند. «دنیس فرگوس» (Denise Fergus) تقاضا کرده که این فیلم از فهرست نامزدهای جوایز اسکار کنار گذاشته شود. در همین راستا تاکنون ۲۴۰ هزار نفر نظرسنجی آنلاینی را در حمایت از درخواست این مادر داغ‌دار امضا کرده‌اند.

علیرغم این مسئله، آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک اعلام کرده که این درخواست قابل اجرا نیست؛ همچنین این مسئله هیچ تأثیری روی روند ثبت آرا نداشته است. از سوی دیگر علیرغم این مسائل این فیلم سومین فیلم محبوب و مورد توجه کاربران مجازی بوده است.

اما ماریان فارلی فرانسوی- کانادایی، با «مارگاریت» (Marguerite) در این بخش حضور دارد؛ اثری که به گفته «هالیوود ریپورتر» (The Hollywood Reporter) شانس خوبی برای دریافت این جایزه دارد. این فیلم به داستان زن میانسالی به نام «بئاتریس پیکارد» می‌پردازد که با پرستاری به نام «اندرین بیسون» طرح دوستی می‌ریزد و در این بین این پرستار الهام بخش او برای آشکار کردن مشکلات زندگی گذشته‌ و در نهایت آشتی کردن با خود و آرامش پس از آن است. 

دیگر فیلم محبوب این بخش فیلم «پوست» (Skin) است که در جایگاه دوم فیلم‌های محبوب قرار گرتفه است، اثری به کارگردانی گای نتیو که به داستان برتری سفیدها می‌پردازد.


بهترین فیلم خارجی:

برنده احتمالی: رما

بسیاری از منتقدان از جمله «فیونولا هالیگان» (Fionnuala Halligan) از اسکرین دیلی (Screen Daily)، از فیلم رما به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های نام بردند؛ اثری که یکی از رقبای اصلی بخش بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار این دوره است.

البته از آنجایی که این فیلم نتفلیکس در بخش بهترین فیلم هم حضور دارد، شاید رأی دهندگان میل چندانی برای انتخاب این فیلم در این بخش از خود نشان ندهند. در این میان شاید فرصت برای فیلم «جنگ سرد» (Cold War) اثر «پاول پاولیکوفسکی» (Pawel Pawlikowski) فراهم شود تا خودی نشان داده و حتی جایزه این بخش را از آن خود کند.

ایندی وایز همچنین از فیلم دزدان فروشگاه (Shoplifters) از کشور ژاپن نیز به عنوان کاندیدی مناسب یاد می‌کند؛ اثری در مورد یک خانواده که برای مواجه با فقری که دامن‌گیرشان شده است، به دزدی روی می‌آورند.


بهترین ترانه اورجینال (اصلی):

برنده احتمالی: کم عمق از فیلم ستاره‌ای متولد می‌شود

از زمان ارائه ترانه «کم عمق» (Shallow) با همخوانی ستارگان فیلم ستاره‌ای متولد می‌شود، به نظر می‌رسید که این آهنگ پیشتاز بهترین آهنگ ارجینال اسکار خواهد بود؛ دست کم این عقیده «رولینگ استون» است. امری که با بردن جایزه گلدن گلوب معنای بیشتری پیدا کرد. با این حال این آهنگ در رقابتی تنگاتنگ با ترانه «همه ستاره ها» (All The Stars) از فیلم موفق گیشه یعنی پلنگ سیاه است. این آهنگ که توسط هنرمندانی همچون «کندریک لامار و سزا» (Kendrick Lamar and SZA) اجرا شده، به طرز جالب توجهی اعتیاد آور است. گویی احساسات «تیچالا» در مقام یک شاهزاده در قالب نت‌ها به تصویر کشیده شده است.

با این حال بهتر است گوشه چشمی هم به ترانه «I’ll Fight» از «RBG» داشته باشید؛ به ویژه از آن جهت که «دایان وارن» (Diane Warren) سابقه ده بار نامزدی اسکار را دارد. هرچند او تاکنون موفق به دریافت این جایزه نشده است، اما شاید بالاخره این قرعه شانس او برای بردن یک مجسمه طلایی اسکار به خانه باشد.


بهترین طراحی لباس:

برنده احتمالی: سندی پاول، سوگلی

بخش بهترین طراح لباس امسال صحنه حضور طراحان برجسته و شناخته شده‌ای است. «روت کارتر» (Ruth Carter) برای فیلم موفق باکس آفیس یعنی پلنگ سیاه سنگ تمام گذاشته است. فراموش نکنیم که این طراح پیش‌تر دو بار برای فیلم‌های «مالکم ایکس» (Malcolm X) و «آمیستاد» (Amistad) نامزد دریافت جایزه اسکار بود. به همین مناسب اعضای آکادمی اسکار از قبل با او و کارهایش آشنایی دارند و فراموش نکنیم که پلنگ سیاه دنیای خارج از جهان ما را به تصویر کشیده است.

به نظر می‌رسد درام‌های فاخر تاریخی از بخت خوبی برای دریافت جایزه اسکار این بخش برخوردارند و به همین خاطر ملکه آن فیلم سوگلی با قدرت در حال کنار زدن پلنگ سیاه است. سندی پاول طراح لباس این فیلم طراحی لباس دیگر فیلم موفق امسال «بازگشت مری پاپینز» (Mary Poppins Returns) را نیز برعهده داشته است.

از سوی دیگر ما در این بخش «الکساندرا بایرنی» (Alexandra Byrne) را هم داریم که برای چهارمین بار نامزد جایزه اسکار شده است. کار او در فیلم «ماری، ملکه اسکاتلند» (Mary Queen of Scots) تماشایی است و توجهی خاص او به طراحی لباس این فیلم به راحتی قابل مشاهده است.

به هر حال باید چند روز دیگر منتظر ماند و دید در نهایت کدام پیش‌بینی جامه حقیقت به تن کرده و چه کسانی جوایز اسکار را از آن خود می‌کنند؟