در این مطلب قرار است تا نگاهی داشته باشیم به یکی از جدیدترین فیلم های سینمای هالیوود به کارگردانی پیتر فارلی که در آن بازیگرانی چون ویگو مورتنسن و ماهرشالا علی به ایفای نقش در آن پرداخته‌اند. فیلم کتاب سبز فیلمی خوش ساخت و تحسین برانگیز است که سعی دارد تا نگاهی انتقادی به جامعه امریکا و اختلافات نژادی با شیوه ای طنز گونه داشته باشد؛ چیزی که در کارهای قبلی این کارگردان نیز شاهد آن بودیم. فیلمی کاملا متفاوت و دوست‌داشتنی که بازیگرانش توانسته‌اند به خوبی در آن بدرخشند؛ از جمله می توان به بازی ویگو مورتنسن در این فیلم اشاره کرد که یکی از نامزدهای اسکار امسال است. برای بررسی فیلم کتاب سبز با ما همراه باشید.

به نظر نگارنده در چند سال اخیر  فیلم ها از نظر کیفیت روندی نزولی داشته‌اند که نه تنها محتوای زیاد عمیقی ندارند بلکه حتی نمی توانند مخاطبانشان را راضی نگهدارند؛ از این رو پیدا کردن یک فیلم مناسب در میان اقیانوسی از فیلم هایی که هر روزه به تعداد آنها افزوده می شود کار آسانی نیست از اینرو سعی داریم در اینجا به معرفی یکی از فیلم های بسیار جذاب و تحسین برانگیز سینمای هالیوود داشته باشیم؛ جدیدترین اثر پیتر فارلی کارگردان شناخته سینمای هالیوود که در کارنامه هنری اش فیلم هایی چون Dumb and Dumber، Me, Myself & Irene را داراست و بیشتر او را برای ساختن فیلم های کمدی به یاد داریم. فارلی اینبار به سراغ موضوعی کاملا متفاوت در ژانر درام، بیوگرافی، کمدی و موزیکال رفته است که در زمان اکرانش توانست با نظر مثبت مخاطبان و همینطور منتقدان سینما همراه باشد. فیلم Green Book فیلمی خوش ساخت با بازی بازیگران سرشناسی چون ویگو مورتنسن و ماهرشالا علی و نویسندگی نیک واللونگا است.

Green Book که در ایران به نام کتاب سبز شناخته می‌شود فیلمی در سبک داستان‌های جاده‌ای است که مانند دیگر فیلم‌ها در این ژانر داستان دو فرد با دیدگاه‌های متفاوت را روایت می‌کند که از رنگ پوست‌شان گرفته تا مسائل کاملا پیش پا افتاده و باورهای شخصی با یکدیگر فرق دارند؛ اما به ناچار در یک مسیر با یکدیگر همراه می شوند. فارلی در این فیلم سعی دارد تا نگاهی انتقادی داشته باشد به جامعه امریکا و جدال بی پایانش با جامعه سیاه پوستان و همینطور مشکلات اقتصادی که جامعه امریکایی سالهاست درگیر آن است. شما عزیزان می توانید این فیلم و دیگر فیلم های روز جهان را از بخش دانلود فیلم سایت Balxup دریافت نمایید.

ویگو مورتنسن که بیشتر او را برای بازی در نقش آراگورن در فیلم بسیار شناخته شده ارباب حلقه‌ها به یاد داریم اینبار در فیلم کتاب سبز بازی کاملا متفاوتی را از خود به نمایش گذاشته که دقیقا نقطه مقابل شخصیتش در فیلم افسانه‌ای ارباب حلقه است. آراگورن آرام، متین  و سر به زیر است و لباس های مندرسی به تن دارد تا جایی که با یک گدای خیابان نشین اشتباه گرفته می‌شود و زمانی که خود را پادشاه گاندور معرفی می‌کند همه او را  دیوانه می‌پندارند؛ در صورتی که در این فیلم در نقش یک مرد میانسال جذاب ظاهر می‌شود که روحیه بسیار خشن و قلدرمابانه دارد و مدت زیادی را در یک باشگاه مشت‌زنی گذرانده است. بازی متفاوت او بسیار مورد استقبال منتقدان سینما قرار گرفت به شکلی که مطمئنن یکی از نامزدهای دریافت جوایز اسکار سال آینده خواهد بود. مورتنسن برای حضور در نقش تونی لیپ مجبور شد تا به میزان بسیار زیادی وزن اضافه کند؛ از طرف دیگر می توان به بازیگر مقابل مورتنسن، ماهرشالا علی اشاره کرد که در این فیلم در نقش دکتر شرلی دان یک موسیقی دان بسیار بزرگ ظاهر شده است که به عنوان یک پدیده در موسیقی جاز شناخته می‌شود. ماهرشالا علی بخاطر بازی در سریال خانه کارتی در کنار بازیگر مطرح سینمای هالیوود کوین اسپیسی و همینطور با حضور در فیلم مهتاب -نامزد جایزه اسکار- توانست به شهرتی فراوانی دست پیدا کند. این دو بازیگر در تمام مدت فیلم سعی دارند تا رابطه ای دوستانه‌ای که بین دو برقرار است و همینطور اختلاف نژادی و طبقاتی را به خوبی به مخاطب نشان دهند؛ البته نباید از مهارت‌های فارلی در این فیلم چشم پوشی کرد، زیرا او با استفاده از مهارت فوق العاده‌اش در بخشیدن جنبه طنز به فیلم بسیار موفق بوده است و مخاطب با یک فیلم کاملا جذاب و با ته مایه طنز رو به رو است.

خلاصه داستان فیلم کتاب سبز

داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که تونی لیپ که یک محافظ به حساب می‌آید، به عنوان راننده دکتر دان شرلی انتخاب می‌شود. شرلی یک پیانیست چیره‌‌دست و یک نوازنده بسیار سرشناس در سبک جاز است. آن‌ها باید به کتاب سبز اعتماد و تکیه کنند تا این کتاب آن‌ها را به سمت موسسه‌هایی هدایت کند که برای یک شخصیت آفریقایی و آمریکایی، امن‌تر از بقیه مکان‌ها است. آن‌ها در میانه‌ی راه خود، با مشکلات و مسائل نژادی مختلفی برخورد می‌کنند و به همین دلیل تصمیم می‌گیرند که اختلاف‌ها را کنار بگذارند تا بتوانند در این ماجراجویی طولانی مدت زنده بمانند و همچنین از آن لذت ببرند.

 

بررسی فیلم Green Book

فیلم کتاب سبز از آن دسته فیلم های بسیار جذاب هالیوود با ته‌مایه طنز و با تناقض‌های فراوان است که داستانی بسیار سرگرم‌کننده درباره یک موسیقیدان سیاهپوست و راننده سفید پوسیتش را روایت می کند. شاید کسانیکه برای اولین بار این فیلم را تماشا می‌کنند ندانند که این فیلم اولین تجربه پیتر فارلی است که به صورت تنهایی کارگردانی آن را برعهده داشته است و دیگر خبری از همکاری برادرش باب در این فیلم نبست. فارلی در سال ۲۰۱۵ به عنوان کارگردان در سریال کوکو ظاهر شد و هر ۱۰ قسمت آن را خودش کارگردانی نمود. اما باید گفت که فیلم کتاب سبز به عنوان اولین تجربه بلند فارلی بسیار تحسین برانگیز است.

داستان فیلم یک روند انتقادی را در تمام مدت زمان فیلم دنبال می‌کند؛ داستانی درباره دو قشر مختلف جامعه که دست تقدیر باعث شده است تا در کنار یکدیگر باشند و مسیری طولانی را با یکدیگر بپیمایند. شرلی شخصیت آرام و باوقار را در همان ابتدا فیلم از خود نشان می‌دهد. او یکی از شناخته شده ترین موسیقی‌دان های چند سال اخیر محسوب می‌شود؛ او قادر است تا هر سازی بنوازد، اما بیشتر او را برای اجراهای فوق العاده اش بر روی پیانو می شناسند. در نقطه مقابل او تونی قرار دارد که یک فرد بسیار عصبی، تند مزاج، گاگاه زورگو  و بسیار پر حرف است. کارگردان سعی دارد تا با استفاده از این دو شخصیت و همینطور رفتارشان با یکدیگر به معنایی سنگین اجتماعی و سیاسی و انسانی دست پیدا کند و بنظر او در این مسیر بسیار موفق بوده است و توانسته تا این معنایی را به خوبی به مخاطب انتقال دهد.

 

داستان درباره تضاد بین شخصیت هاست که یک طرف قضیه یک فرد تحصیل کرده و بسیار باهوش و طرف دیگر یک فرد عصبی با ادعای فراوان که مدتی را در یک باشگاه مشت زنی شبانه گذرانده است می‌باشد. در ابتدا این دو شخصیت که هیچ شباهت رفتاری با یکدیگر ندارند (شرلی فردی بسیار مودب ، تونی شلوغ و پر حرف) رفته رفته با  با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و به قولی یخ میانشان آب می‌شود و شروع می‌کنند به درک کردن یکدیگر که بنظر این ارتباط با شیبی ملایم و بسیار زیبا همراه است که نشان از نبوغ این دو بازیگر بسیار سرشناس هالیوود می‌دهد. در اصل فارلی سعی دارد تا با این نمادسازی‌ها مخاطب را با دو جهان مختلف یکی از طبقه تحصیل کرده و پولدار و دیگری از طبقه کارگر آشنا سازد و بعد از این آشنایی مختصر، فارلی همانند یک جراح بسیار زبر دست، چاقوی جراحی‌اش را به دست می‌گیرد و با ظرافت تمام سعی می‌کند تا جامعه بیمار امریکایی کالبد شکافی کند. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم فیلم درباره سفر یک مرد سیاهپوست و  سفید پوست است که سوار بر یک کادیلاک لوکس از شهر خارج می‌شوند. مخاطب در همان ابتدا با دیدن اولین صحنه فیلم به همه چیز درباره این دو شخصیت پی می‌برد. شرلی سعی می‌کند با حالت نشستن و حرف زدنش در ماشین مداوم جایگاه و موقعیت اجتماعی‌اش را به رخ طرف مقابلش بکشاند؛ بنظر کارگردان سعی دارد تا با این حرکت نشان دهد که سیاهپوستانی که زمانی به عنوان برده با آنها بد رفتاری می‌شد اکنون بدشان نمی‌آید که همان رفتار را با کسانی که مسبب این کار بوده‌اند داشته باشند؛ اما فارلی از دسته کارگردان ها نیست که در این زمانها ساکت بشیند و بگذارد شخصیت اصلی فیلم هر کاری که دلش می‌خواهد انجام دهد؛ از این رو همانند یک روح نامرئی در میان این دو شخصیت حرکت می‌کند و سنگرهای بلندی که کارکتر ها سعی دارند برای خود بسازند را با یک طنز به موقع فرو می‌ریزد. اگر بخواهیم یکی از شوخی‌های زیرکانه این کارگردان را مثال بزنیم می‌توانیم به آن صحنه اشاره کنیم که دو فرد برای خوردن کنتاکی با یک ماشین گران قیمت می‌ایستند؛ تونی سعی می کند مداوم رئیسش را راضی کند تا از این نوع غذا که او تا بحال نخورده بچشد. شرلی بعد از مزه کردن خوشش می‌آید، اما این رفتار تونی به گونه‌ای متفاوت بر روی رفتار میان این دو تاثیر می‌گذارد و از اینجا به بعد است که مخاطب شاهد بازگشت به گذشته تاریک این دو (نبرد سیاه پوست ها و سفید پوست ها) می‌افتد.

 

در انتها باید اشاره کرد این فیلم یک فیلم بسیار خوش ساخت و تحسین برانگیز از یکی از شناخته شده ترین کارگردانهای های سینمای هالیوود و بازی بازیگران سرشناسی چون ویگو مورتنسن و ماهرشالا علی است که سعی دارد تا به مشکلات عمده جامعه امریکا چون نژاد پرستی و اختلاف طبقاتی میان اقشار مختلف جامعه اشاره کند. باید اشاره کرد در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹  فیلم های بسیار خوبی بر روی پرده سینما ها رفت که از میان این فیلم ها می توان به فیلم هایی چون فیلم Glass اثر کارگردان بسیار سرشناس هالیوود شیامالان اشاره کرد که دنباله‌ای بر فیلم‌های قبلی او یعنی نشکن و شکافته است. در این فیلم بازیگران بسیار زیادی حضور یافته‌اند که از مهمترین آنها می توان به بروس ویلیس، جیمز مک‌آووی، ساموئل ال. جکسون، آنیا تیلور-جوی اشاره کرد؛ البته این بازیگران در فیلم های قبلی این کارگردان نیز حضور داشته‌اند. از دیگر فیلم های مطرح چند وقت اخیر می توان به فیلم  حماسه کولی با بازی رامی مالک که در نقش فردی مرکوری حضور یافته است، اشاره کرد؛ مالک با بازی در این فیلم خود را به عنوان یک بازیگر بسیار سطح بالا معرفی کرد و باید گفت به احتمال بسیار زیاد او امسال یکی از شانس های اسکار است. در پایان باید اشاره کنیم اگر از علاقمندان فیلم های سینمایی روز دنیا هستید می توانید به بخش دانلود فیلم جدید سایت Blaxup رفته و جدیدترین فیلم های جهان را دانلود کنید.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ۷۲۴پرس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.