سرویس فرهنگی و هنری

بیوگرافی الیویا کلمن، برنده جوایز اسکار، گلدن گلوب و بفتا ۲۰۱۹

الیویا کلمن

امسال شاهد همگرایی نزدیک مراسم گلدن گلوب و بفتا بودیم. بسیاری از ستارگانی که گوی طلایی رنگ را از آن خود کردند، در بفتا نیز  حضوری موفق داشتند. به همین خاطر شاید چندان جای تعجب نباشد که شاهد ادامه این مسیر در مراسم اسکار ۲۰۱۹ باشیم. یکی از این ستارگان خوش الیویا کلمن است که امسال در مرکز توجه قرار گرفته است. او تاکنون دو جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از جوایز گلدن گلوب و بفتا به ویترین افتخارات خود اضافه کرده است. در ادامه شاید او موفق به دریافت جایزه اسکار شود و تمام اینها ظاهرا نتیجه بازی درخشانش در کمدی سیاه و موفق سوگلی است.

مقاله مرتبط: معرفی برندگان جوایز بفتا ۲۰۱۹

مقاله مرتبط: برندگان جوایز گلدن گلوب ۲۰۱۹

در ادامه همراه ما باشید تا کمی بیشتر با زندگینامه این بانوی هنرمند و آثاری که در آن ایفای نقش کرده است، آشنا شویم.

زندگینامه و فیلم‌شناسی الیویا کلمن

«سارا کرولاین الیویا کلمن» (Sarah Caroline Olivia Colman) هنرپیشه‌ای از کشور انگلستان است که به دلیل بازی در نقش‌های کلیدی شماری از معروف‌ترین سریال‌های تلویزیونی این کشور به شهرت رسیده است. 

الیویا در تاریخ ۳۰ ژانویه سال ۱۹۷۴ در شهر نورفولک انگلستان متولد شد، جایی که دوران کودکی و نوجوانی خود را در همانجا سپری کرد. مادرش ماری لیکی (Mary Leakey) یک پرستار و پدرش کیث کلمن (Keith Colman) یک ارزیاب (ممیز) مالیاتی بود که در مورد ارزش، کیفیت و مالکیت اموال و دارایی‌های غیرمنقول از جمله ساختمان و زمین فعالیت می‌کرد. الیویا در بدو امر تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه دخترانه نورویچ گذارنده و در ادامه به مدرسه گریشام رفت. جایی که برای نخستین بار حضور روی صحنه را در قالب بازی در یک نمایش مدرسه به نام میس جین برادی (The Prime of Miss Jean Brodie) تجربه کرد. در آن زمان او تنها ۱۶ سال داشت.

بعد از اتمام دوران دبیرستان و فارغ‌التحصیلی از مدرسه، الیویا یک ترم را در کالج هامرتون کمبریج گذراند؛ اما عشق به هنرپیشگی مانع ادامه مسیر او در این زمینه شد. هرچند این حضور کوتاه در کمبریج زمینه ساز ملاقات او با همسر آینده‌اش «اد سینکلر» (Ed Sinclair) شد که در آن زمان دانشجوی رشته‌ی حقوق بود. به هر حال الیویا تحصیل در رشته آموزگاری را رها کرده و به دنبال علاقه‌ی اصلیش به مدرسه بازیگری بریستول (Bristol Old Vic Theatre School) رفته و سرانجام در سال ۱۹۹۹ از آنجا فارغ‌التحصیل شد. از دیگر فارغ‌التحصیلان به نام این مدرسه می‌توان به بازیگران معروفی همچون «دنیل دی لوئیس» (Daniel Day-Lewis)، «جرمی آیرونز» (Jeremy Irons) و «پاتریک استوارت» (Patrick Stewart) اشاره کرد.

از طرف دیگر حین تحصیل در کمبریج، الیویا سری هم به کلوب بازیگری زده و در آنجا با کسانی آشنا شد که نقشی مهم در آینده شغلی او داشتند. یک تیم کمدین جوان انگلیسی متشکل از «دیوید میچل» (David Mitchell) و «رابرت پاتریک وب» (Robert Webb) که بعدها با عنوان «میچل و وب» (Mitchell and Webb) در قالب شوهای کمدی تلویزیونی در انگلستان به شهرت رسیدند.

این آشنایی زمینه ساز اولین تجربه کمدی الیویا در مقام بازیگر شد و از این راه برای خود اسم و رسمی بهم زد. الیویا در نخستین شوی تلویزیونی آنها به نام «The Mitchell and Webb Situation» حضور پیدا کرد و در ادامه در نمایش‌های دیگری از این دو همچون «That Mitchell and Webb Look» و «پیپ شاو» (Peep Show) نیز بازی کرد.
در ادامه کلمن در نقش‌های بسیاری در برنامه‌های تلویزیونی ظاهر شد که از شبکه‌هایی همچون بی‌بی‌سی (BBC) و آی تی‌وی (ITV) و کانال چهار (Channel 4) پخش شدند. از آن جمله می‌توان به «مشت زن» (Bruiser)، «مردمی شبیه ما» (People Like Us)، «به اطرافت نگاه کن» (Look Around You)، «کتاب‌های سیاه» (Black Books)، «اداره» (The Office) و «زمان زندگیت» (The Time of Your Life) اشاره کرد. او همچنین در کمدی‌های رادیویی شبکه BBC نیز حضور داشت، آثاری همچون «خانه میلتون جونز» (The House of Milton Jones)، «Concrete Cow»، «Think the Unthinkable» و «Dirk Gently's Holistic Detective Agency».

به هر روی الیویا کلمن از اوایل تا اواسطه دهه‌ی ۲۰۰۰، بیشتر با بازی در سریال‌های تلویزیونی شناخته شد که از آن جمله می‌توان به مجموعه‌های موفقی همچون «متهم» (Accused)، «آقای اسلون» (Mr. Sloane)، پیپ شاو و «برادچرچ» (Broadchurch) اشاره کرد. او همچنین در تعدادی از آثار سینمای انگلستان همچون «بانوی آهنین» (The Iron Lady) و «هایدپارک در هادسون» (Hyde Park on the Hudson) به ایفای نقش پرداخت. در نهایت او در سال ۲۰۱۷ در قالبی جدید در نقش ملکه الیزابت دوم ظاهر شده و در سریال «تاج» (The Crown) حضور پیدا کرد که متعلق به شبکه نت‌فلیکس است.
 کلمن در سال ۲۰۱۱ در فیلم بانوی آهنین بازی کرد. او در این فیلم در نقش دختر «مارگارت تاچر» (Margaret Thatcher) ظاهر شد، نقشی که «مریل استریپ» (Meryl Streep) ایفگر آن بود. سپس در سال ۲۰۱۲ در هاید پارک در هادسون بازی کرد که در آن با «بیل مورای» (Bill Murray) همبازی بود که در این فیلم در نقش «فرانکلین دلانو روزولت» (Franklin Delano Roosevelt) ظاهر شد. کلمن خود در نقش لیدی الیزابت همسر شاه جرج ششم حضور پیدا کرد که مادر ملکه الیزابت دوم است.

مریل استریپ در یک سخنرانی قابل توجه که به مناسبت دریافت جایزه آکادمی فیلم و هنرهای تلویزیونی انگلستان موسوم به بفتا برای ایفای نقش در فیلم بانوی آهنین ایراد شد، از کلمن به عنوان موهبتی خداوندی یاد کرد.
خیلی زود توانایی و استعدادهای بازیگری کلمن توجه منتقدان را به خود جلب کرد، استعدادهایی که در فیلمی همچون «تیرانوسور» (Tyrannosaur) محصل سال ۲۰۱۱ به شکلی بارزتر نمود پیدا کرد. او در این فیلم در نقش زنی ظاهر شد که دست به قتل همسرش می‌زند. از دیگر آثاری که کلمن در آنها به ایفای نقش پرداخته می‌توان به «لاک» (Locke) و «افسانه سیزدهم» (Thirteenth Tale) محصول سال ۲۰۱۳ و «لابستر» (Lobster) محصول سال ۲۰۱۵ اشاره کرد.

شاید عمده‌ترین دلیل موفقیت و شهرت کلمن در بریتانیا بازی در سریال‌های محبوب تلویزیونی باشد. آثار موفقی همچون «مردم زیبا» (Beautiful People) محصول سال ۲۰۰۸، دوازده دوازده (Twelve Twelve) در سال ۲۰۱۱ که در آن با «هیو بونِویل» (Hugh Bonneville) همبازی بود، متهم در ۲۰۱۲، Rev در ۲۰۱۴ و آقای اسلون و پیپ شاو در ۲۰۱۵ باشد. او همچنین در سال ۲۰۱۰ در یکی از قسمت‌های سریال «دکتر هو« (Doctor Who) به نام «ساعت یازدهم» (The Eleventh Hour) ایفای نقش کرد.
«برادچرچ» (Broadchurch) دیگر مجموعه موفقی بود که کلمن در آن بازی کرد. او در این اثر در نقش یک کارآگاه پیشرو ظاهر شد که درگیر پرونده قتل یک کودک در شهری ساحلی و کوچک شده است. این هنرنمایی باعث درخشش بیشتر این هنرپیشه در صنعت فیلم و سینمایی بریتانیا شد. اما کارنامه حرفه‌ای کلمن با نقش آفرینی‌ در آثار موفق دیگری همچون «مدیر شب» (The Night Manager) در سال ۲۰۱۶ قابل توجه‌تر شد؛ اثری که در آن با «تام هیدلستون» (Tom Hiddleston) و «هیو لوری» (Hugh Laurie) همبازی بود. در این سال همچنین کلمن در سریال کمدی آمازون «Fleabag» نیز حضوری موفق را تجربه کرد.

کلمن در طول دوران کاری خود موفق به دریافت جوایز گوناگونی از منتقدان چه در بخش کمدی و چه درام شده است. در واقع او هنرمندی است که ترسی از گریه کردن و بیان احساساتش ندارد اما در عین می‌توان خالق نقش‌های سخت و غیرقابل انعطاف باشد. «کریس چیبنال» (Chris Chibnall) سازنده برادچرچ در مورد کلمن می‌گوید:
الیویا کلمن شخصیتی سرگرم کننده است، اما در عین حال قادر است به عمیق‌ترین، تاریک‌ترین و احساسی‌ترین قلمروهای بازیگری وارد شود. او در عین می‌تواند به درون و بیرون یک نقش به طور کامل نفوذ کرده و آن را درک کند. اینکه این نقش به خصوص به چه چیزهایی برای زندگی بخشیدن نیاز دارد، چه چیزهای مضحک یا نفس‌گیری در موردش وجود دارد و در نهایت این نقش می‌تواند تا چه اندازه شگفت‌انگیز باشد.
اما در نوامبر سال ۲۰۱۷ و هفته‌های قبل از آغاز فصل دوم سریال تاج، کلمن اعلام کرد که قرار است در نقش ملکه الیزابت دوم ظاهر شود. «کلر فوی» (Claire Foy) در دو فصل اول این سریال ایفاگر نقش جوانی ملکه الیزابت بود. کلمن که در آن زمان ۴۳ ساله بود، نقش ملکه را در سنین میانسالی بازی می‌کرد که از سال ۱۹۶۳ آغاز می‌شد. این در حالی بود که بازه زمانی که فوی نقش ملکه را برعهده داشت به ابتدای سال ۱۹۴۷ بازمی‌گشت؛ یعنی شش سال قبل از آنکه الیزابت به عنوان ملکه انگلستان تاجگذاری کند. فوی خود ده سال جوان‌تر از کلمن است.

زندگی شخصی الیویا کلمن

کلمن در سال ۲۰۰۱ با اد سینکلر ازدواج کرد. آنها دارای سه فرزند شدند، دو پسر و یک دختر. این خانواده هم اکنون در شهر لندن سکونت دارد. بد نیست بدایند که او هشت ماهه باردار بود وقتی که فیلمبرداری فیلم مدیر شب به پایان رسید. در  حقیقت او کارگردان «سوزان بیر» (Susanne Bier) را متقاعد کرد که علیرغم این وضعیت، این نقش را به او بدهد و برای توجیه این درخواست نیز به «فرانسیس مک دورمند» (Frances McDormand) اشاره کرد که در سال ۱۹۹۶ و در حالی که باردار بود در فیلم «فارگو» (Fargo) بازی کرد. او همچنین ۹ ماه پس از تولد دخترش دوباره به عرصه سینما و تلویزیون بازگشت تا در فصل پایانی برادچرچ بازی کند.

چند نکته جالب درباره Olivia Colman

  • الیویا کلمن بازی در «Confetti» را یک اشتباه دانسته و آن را به عنوان بدترین تجربه کاری خود معرفی می‌کند.
  • او تنها بازیگری است که در یک سال (۲۰۱۷) هم در نقش ملکه الیزابت و هم در نقش مادر ملکه ایفای نقش کرد (در هاید پارک در هادسون در نقش مادر ملکه و در سریال تاج در نقش خود ملکه ظاهر شد)
  • او همچنین به تازگی جایزه گلدن گلوب را برای بازی در نقش ملکه آن در اثر کمدی «سوگلی» از آن خود کرد.
  • او و کریستین بیل (Christian Bale) در یک تاریخ متولد شدند.
  • او از نویسندگان سریال پیپ شاو درخواست کرد که نقشی کمتر دوست داشتنی را برای او در نظر بگیرند.

الیویا کلمن، یک بازیگر سختکوش و باتوجه به خانواده

در جریان یک مصاحبه کلمن اشاره کرد که مردم اغلب او را به عنوان بازیگر کوشا می‌شناسند که با نقش‌هایی که ایفاگر آنها است، ارتباط خوبی برقرار می‌کند. هرچند او در این مورد چندان اطمینان ندارد و در مقابل تنها تلاش می‌کند تا به روشی مناسب برای درک و نزدیکی به نقش را پیدا کند. اما بعد از پایان ساعت کاری، او دوباره مادر و همسری سخت کوش است که برایش هیچ چیز باارزش‌تر از خانواده نیست و از نظر کلمن این رمز موفقیت او است.
باید منتظر بود و دید آیا مراسم جوایز آکادمی اسکار نیز روی خوش خود را به این بازیگر فعال نشان خواهد داد یا خیر؟ امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید