این روزها با گسترش زندگی شهرنشینی، شاهد ورود جمعیت بیشتری به شهرهای کوچک و بزرگ هستیم. همین مسئله باعث شده که ابعاد فضاهای مسکونی کوچک‌تر شود. نمونه‌اش این خانه کوچک در کشور پرتغال است که به تازگی مورد بازسازی قرار گرفته و ظاهری جدید به خود گرفته است.

 معماران گروه «پائولو موریرا» (Paulo Moreira Architectures)  از طراحی خلاقانه خود برای بازسازی یک خانه کوچک در شهر پورتو پرتغال استفاده کردند. این خانه کوچک در بخش پشتی یک ساختمان امروزی و مدرن واقع شده است. این خانه تقریبا در نقطه‌ای منزوی قرار گرفته اما در ارتباط با خیابان و زندگی شهری است و به همین خاطر معماران تصمیم گرفتند این حال و هوا را در داخل خانه نیز به نمایش بگذارند.

مقاله مرتبط: راه گریز: خانه های اجاره ای کوچک

اما طراحی داخلی خانه به چه شکل است؟ درست روبروی در ورودی خانه، سرویس بهداشتی کوچکی قرار گرفته که دارای یک اتاقک دوش است. در گوشه‌ی دیگر آن نیز روشویی قرار گرفته است. کل فضا توسط کاشی‌های سفید احاطه شده که هم محیط را روشن‌تر کرده‌اند و هم از نظر بصری ابعاد فضا را بیشتر از چیزی که هست به نمایش می‌گذارند.

در کنار سرویس بهداشتی یک فرو رفتگی وجود دارد که درست زیر پلکان واقع شده است. این فضا یک محوطه کوچک ناهارخوری مناسب دو نفر را شکل داده است. اگرچه کف این محوطه با کاشی‌های نه چندان خوش رنگ و لعاب سنگفرش شده، اما با این حال معماران کاشی‌ها را در همین وضعیت حفظ کردند. محوطه کوچک ناهار خوری به سمت آشپزخانه کوچک و جمع و جور خانه باز می‌شود که دارای کابینت‌هایی به رنگ آبی و یک کانتر چوبی است. باز هم اینجا از کاشی‌های سفید رنگ استفاده شده که طرحی جناقی (جناغی) دارند.

در نهایت پلکان ساده که درست در کنار دیوار قرار گرفته، به سمت اتاق خوابی که در طبقه بالا واقع شده است، راه دارد. در اتاق خواب نیمه پایینی دیوارها به همان رنگ آبی است که در آشپزخانه استفاده شده است. این رنگ با طرحی خاص در ارتباط با بخش سفید بالایی دیوارها تضادی جالب را به نمایش گذاشته است. تخت روی یک سکوی چوبی قرار گرفته که یک فضای مناسب برای انبار کردن وسایل در یک خانه با چنین ابعاد کوچکی را مهیا کرده است.

مقاله مرتبط: دنیای معماری: خلاقیت در ساخت مدرسه ای در تایلند

یک طراحی ساده و مینمال که مناسب فضاهای کوچک است. طراحی که در عین توجه به جزئیات و المان‌های لازم، سعی کرده حتی از کمترین فضای در دسترس نیز به بهترین شکل ممکن استفاده کند. 

modern-small-house-141118-1208-02
modern-small-house-dining-141118-1208-03
modern-small-tiny-house-bathroom-141118-1208-08
modern-small-tiny-house-bedroom-141118-1208-07
modern-small-tiny-house-kitchen-141118-1208-04
modern-small-tiny-house-paint-idea-141118-1208-06
modern-small-tiny-house-stairs-141118-1208-05