بعد از اخبار متعدد در مورد جدا شدن «ریک گرایمز»، به نظر می‌رسد بالاخره به پایان حضور شخصیت مورگان جونز نیز در سریال مردگان متحرک نزدیک می‌شویم. ظاهرا قرار است این شخصیت در کراس اوور سریال «ترس از مردگان متحرک» حضور خود را در این آخرالزمان زامبی‌ها ادامه دهد. در مرور دلایل و چگونگی این نقل و انتقال با ۷۲۴پرس همراه باشید.

در دنیای سریال‌های پرطرفدار تلویزیونی، واژه‌ی «کراس اوور» (CrossOver) چندان غیرمنتظره نیست. اما پیش از پرداختن به ماجرای کراس اوور دو سریال محبوب «مردگان متحرک» (the Walking Dead) و سریال «ترس از مردگان متحرک» (Fear the Walking Dead)، بد نیست اندکی بیشتر با این واژه آشنا شویم.

 

کراس اوور چیست؟

کراس اوور در عالم سینما و تلویزیون به معنای حضور یک واقعه داستانی یا یک شخصیت، از یک فیلم در فیلم دیگر است. شاخص‌ترین مثال در این مسئله را می‌توان با مقایسه دو سریال محبوب «Arrow» و «Flash» به دست آورد. در کل به توجه به موفقیت‌های روزافزون آثار تلویزیونی و گستردگی جالب توجه دنیای پر زرق و برق سینمای هالیوود، در کنار هم قرار گرفتن شخصیت‌های محبوب راهی جذاب برای جلب توجه بیشتر بینندگان و افزایش آمار مخاطبان است. مثال واضح‌تر این مسئله را می‌توان در مجموعه فیلم‌های «اونجرز» یا همان «انتقام جویان» از دنیای شگفتی‌ساز «مارول» مشاهده کرد. چون در حالی که هر کدام از شخصیت‌ها در فیلم‌های متعدد مربوط به خود حاضر شدند، در این اثر شاهد حضور این ابرقهرمانان در کنار یکدیگر هستیم. حال به نظر می‌رسد همین اتفاق برای این دو سریال آخرالزمانی فوق نیز رخ داده و شخصیت مورگان جونز با بازی «لنی جیمز» (Lennie James) از سریال واکینگ دد به سریال فیر د واکینگ دد منتقل شده است.

اما چرا تیم سازنده چنین تصمیمی گرفت؟ باز هم به نظر می‌رسد جلب توجه بینندگان اصلی‌ترین عامل این انتخاب باشد. چون علیرغم افتتاحیه قابل توجه سریال ترس از مردگان متحرک با چیزی در حدود ده میلیون بیننده، این سریال در پایان فصل اول با ریزش قابل توجه بینندگان مواجه شده و آن گونه که باید و شاید دل مخاطبان را به دست نیاورد. فصول بعدی نیز نتوانست این روند را تغییر بدهد و به نظر می‌رسید برای این مسئله باید چاره‌ای اندیشیده شود و چه چیز بهتر از یک کراس اوور بین این دو سریال از پس انجام این کار برمی‌آمد؟

مقاله مرتبط: چگونگی مرگ ریک گرایمز در فصل ۹ سریال مردگان متحرک

تا پیش از این به نظر می‌رسید که شاید «آبراهام فورد» با بازی «مایک کادلیتز» (Michael Cudlitz) یا شخصیت «مدیسون کلارک» با بازی «کیم دیکنز» (Kim Dickens) بهترین کاندیداهای احتمالی برای جابجایی بین دو سریال بودند. اما اکنون شاهد حضور مورگان در سریال ترس از مردگان متحرک هستیم و مشخص شد که گزینه‌ی مد نظر تیم سازنده کدام شخصیت بوده است. این حضور اگرچه جالب توجه بوده و برای تماشاگران سرگرم کننده است، اما در عین حال حاوی پیام تلخی است. چون اگرچه مورگان در فصل هشتم سریال مردگان متحرک جان به در برد، اما بی‌شک او اکنون دیگر شانسی برای حضور در واکینگ دد نداشته و احتمالا خیلی زود در فصل نهم شاهد خداحافظی همیشگی او خواهیم بود. تنها مشخص نیست این شخصیت چگونه این سریال را ترک می‌کند؟

از نظر لنی جیمز این بخش سخت‌ترین بخش کار از زمانی است که به این پروژه (سریال مردگان متحرک) پیوسته است؛ چون حالا باید با همکاران صمیمی خود در تیم سازنده خداحافظی کند. او اکنون باید با بازیگرانی که در طول این مدت همراه او بودند، وداع کرده و از عوامل این سریال جدا شود که این مسئله برای او بسیار سخت و ناراحت کننده است. «اسکات گیمپل» (Scott Gimple) هم طی یادداشتی اعلام کرده که شخصیت مورگان مقدار زیادی داستان و ماجراجویی پشت سر خود جا گذاشته و اکنون در دنیای ترس از مردگان متحرک چهره‌ای آشنا برای علاقمندان هر دو مجموعه است.

مقاله مرتبط: سریال مردگان متحرک: زامبی ها چگونه متولد میشوند؟

به هر حال باید بپذیریم که بخش اعظم حضور مورگان در سریال مردگان متحرک در قالب فلش بک‌ها معنا و مفهوم پیدا کرد. در ابتدای داستان او و پسرش را شناختیم که خیلی زود از ریک جدا شدند. چند فصل بعد مورگان بازگشت در حالی که به دلیل شوک حاصل از مرگ فرزندش مجنون شده و از خود بیخود بود. دوباره این شخصیت را این بار پشت درهای الکساندریا یافتیم؛ در حالی که خاطراتش از دورانی دیگر را با بینندگان مرور کرد و اکنون به نظر می‌رسد در دوران غیبت‌های متعددش، داستان‌هایی هم در دنیای ترس از مردگان متحرک داشته است. یک فاصله جغرافیایی گسترده بین نقش آفرینی جدید او در تگزاس با آتلانتا است؛ جایی که برای نخستین بار با او و دیگر بازیگران واکینگ دد آشنا شدیم.

مقاله مرتبط: ۱۱ مرگ دلخراش سریال مردگان متحرک کدامند؟

این فاصله ایجاد شده را قرار است داستان‌های دیگری پر کنند، اما همچنان یک مسئله در این میان به روشنی خودنمایی می‌کند: این بار قرار است مورگان چگونه از واکینگ دد جدا شود؟ یک مرگ دلخراش یا ناپدید شدنی همیشگی؟ نظر شما در این مورد چیست؟