دوباره کم‌کم به موعد پخش فصل جدید سریال مردگان متحرک نزدیک می‌شویم. یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تلویزیونی سال‌های اخیر که متأسفانه مدتی است دیگر چندان مورد توجه علاقمندان قرار ندارد. سال گذشته وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که با مرگ یکی از شخصیت‌های کلیدی، شاهد تغییراتی در تیم سازنده سریال واکینگ دد بودیم. امسال هم به نظر می‌رسد با یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های سریال وداع خواهیم کرد. آیا ریک گرایمز خواهد مرد؟

سریال واکینگ دد یا همان «مردگان متحرک» از بدو نمایش تلویزیونی خود توجه مخاطبان را به سوی خود جذب کرده و بسیار محبوب شد. داستان زندگی انسان‌های نجات یافته از دام ویروسی کشنده که در نهایت مجبورند برای بقا هم با زامبی‌های تشنه به خون و هم با انسان‌های بد ذات و پلید مبارزه کنند. ریک گرایمز افسر پلیسی که به دنبال خانواده‌اش سفری پرماچرا را آغاز کرد، در نهایت رهبر گروهی از نجات یافتگان شد که در الکساندریا سکونت کردند.

در فراز و نشیب سال‌هایی که گذشت اشک‌های بسیاری ریختیم و غم از دست دادن عزیزان قلب‌مان را فشرد. سال گذشته اما مرگ کارل جوان شوکی ناگوار به همه مخاطبان وارد کرد که باعث ناخشنودی بسیاری از علاقمندان شده و حتی به امضا شدن طوماری برای برکناری کارگردان «اسکات گیمپل» منتهی شد. گیمپل جای خود را به «آنجلا کانگ» داد، اما به نظر نمی‌رسد حضور کانگ تغییری در خط مشی سازندگان ایجاد کرده باشد و اکنون به نظر می‌رسد نوبت خداحافظی با یکی از محبوب‌ترین و ماندگارترین شخصیت‌های سریال یعنی ریک گرایمز با بازی «اندرو لینکلن» فرا رسیده است.

اکنون با قلبی لبریز از اندوه می‌دانیم که در فصل نهم واکینگ دد شاهد آخرین حضور شخصیت ریک گرایمز خواهیم بود؛ هرچند هنوز به درستی در مورد چند و چون ماجرا اطلاع کافی نداریم. بازیگر اندرو لینکلن که یکی از شخصیت‌های کلیدی و معروف این سریال تلویزیونی است که در تمامی هشت فصل پیشین این سریال حضوری چشمگیر داشته است. او که هفته گذشته در مراسم «کامیک کان» در شهر سن دیه‌گو حضور داشت، صحبت‌هایی کرد که باعث نگرانی و حتی غم و اندوه طرفداران باقی مانده‌ی سریال شد.

او اشاره کرد:

این آخرین فصل سریال است که شاهد حضور شخصیت ریک گرایمز خواهید بود. من این نمایش تلویزیونی را دوست دارم، این سریال برای من همه چیز هست. من دست اندرکاران ساخت سریال و مردمی که وقت گذاشته و به تماشای آن نشستند را دوست دارم. 

البته به عادت گذشته لینکلن در مورد چگونگی پایان حضورش در این سریال توضیح دقیقی نداده و به اشاراتی دو پهلو بسنده کرد. اینکه آیا در نهایت شاهد مرگ ریک خواهیم بود یا نه، او به سرنوشتی شبیه به مورگان دچار خواهد شد هنوز مشخص نیست.

مقاله مرتبط: مرور دلایل ناکامی فصل هشتم سریال مردگان متحرک

بینندگان با مورگان در فصل اول سریال آشنا شدند ولی این شخصیت برای چند فصل بعدی غائب ود و بعد دوباره سر و کله‌اش پیدا شد. بار دیگر غیب شده و دوباره وقتی که انتظارش را نداشتیم از ناکجا آباد ظاهر شد. شاید این سرنوشتی باشد که برای ریک در نظر گرفته شده است، هرچند به نظر نمی‌رسد این تکرار مکررات چیز چندان دلچسبی برای بینندگان باشد.

با این حال براساس اطلاعات موجود به نظر می‌رسد ریک در قسمت ۵ فصل نهم، این سریال را ترک خواهد کرد. همچنین ظاهرا دراین اپیزود دیگر بار شاهد نقش آفرینی شین هستیم که در خلال فلاش بک یا صحنه‌های رویاگونه به دیدار مخاطبان خواهد آمد. براساس شایعات قبلی به نظر می‌رسید سرانجام ریک حین مواجهه با یک گروه واکر رقم می‌خورد؛ در تریلری که به تازگی از فصل نهم سریال مردگان متحرک منتشر شد، جزئیات بیشتری برای بینندگان آشکار شد. در این تریلر ریک را در حالی می‌بینیم که گویی با تبرش به جان دسته‌ای واکر افتاده است. درحالی که طرفداران تمرکز خود را معطوف اطلاعات ارائه شده در تریلر جدید کردند، حقایق دیگری نیز مشخص شده است.

مقاله مرتبط: ۸ شخصیتی که احتمالا شاهد آخرین حضورشان در سریال واکینگ دد خواهیم بود!

در اوایل تریلر ما ریک را می‌بینیم که سوار بر اسب و با استفاده از سلاح کشنده «نیگان» یعنی همان «لوسیل» تشنه به خون در حال قتل‌عام کردن واکرها است. در ادامه میشون را می‌بینیم شب هنگام در مزرعه خفاشی غرق به خون را نگاه می‌کند؛ در حالی که نگاهش ردی از غافلگیری بر چهره دارد. به نظر می‌رسد این صحنه مربوط به بعد از مرگ احتمالی ریک باشد؛ اما تکرار می‌کنیم که این‌ها در حد شایعه است و هنوز هیچ رویداد خاصی در مورد سرنوشت این قهرمان جاودانه واکینگ دد رسماً تأیید نشده است. 

با این وجود به نظر می‌رسد رها کردن ریک در وضعیتی نامشخص شاید بهترین انتخاب باشد. ممکن است در نهایت او کشته شود و در عین ممکن است از بلایا جان سالم به در ببرد. اما صادقانه بگوییم این می‌تواند راهی دلپذیر برای وداع با ریک باشد. رها کردن سرنوشت ریک آن هم در یک وضعیت پا در هوا دست کم در را برای بازگشت دوباره‌ی یکی از شخصیت‌های محبوب و معروف در تاریخ سریال‌های تلویزیونی را باز می‌گذارد و این امید را در دل‌مان زنده نگه می‌دارد که شاید ریک شجاع، ریک مهربان و مسئولیت پذیر روزی دوباره بازگشته و باعث خوشحالی‌مان شود.

مقاله مرتبط: نگاهی به آمارهای ناامید کننده سریال مردگان متحرک

به هر حال فراموش نکنیم که ریک و میشون تازه در مسیر عشق قدم برداشته‌اند؛ ریک اگرچه کارل را از دست داده، اما هنوز جودیت کوچولو را دارد و با توجه به خصوصیات اخلاقی که ما تا به اینجا شاهد آن بودیم. ریک چگونه می‌تواند عشق تازه و دخترش را پشت سر رها کرده و آنها را در این شرایط سخت تنها بگذارد؟ براساس اطلاعات موجود ظاهرا بعد از قسمت پنجم شاهد یک پرش زمانی بزرگ خواهیم بود که دست کم چندین سال را در برمی‌گیرد و شاید پاسخ برخی از پرسش‌های‌مان در همان سال‌ها پنهان شده باشد.

اگرچه امیدواریم ریک زنده باشد و دوباره شاهد حضور او نبردهای دلاورانه شانه به شانه‌ی رفقای قدیمی همچون درل، مگی، کارول، عیسی و سایرین باشیم، اما به هر حال همانگونه که لینکلن پیشتر اشاره کرده بود:

داستان همیشه از فرد بزرگ‌تر است.

با این حساب باید منتظر بود و دید که خط داستانی جدیدترین فصل سریال مردگان چه خواب و خیالی برای ریک گرایمز دیده است؟ اما امیدواریم دوباره شاهد یکی از آن صحنه‌های تلخ و دردآور نباشیم، امیدواریم اگر قرار بر وداعی همیگشی است، دست کم چیزی برای نمایش وجود نداشته باشد؛ چرا که ما هنوز نتوانستیم مرگ گلن با آن وضعیت فجیع و ناراحت‌کننده را هضم کرده و به دست فراموشی بسپاریم.

مقاله مرتبط: ۱۱ مرگ دلخراش سریال مردگان متحرک کدامند؟