بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های انتقام جویان روانه پرده‌ی سینماها شد. سومین فیلم از این مجموعه تحت عنوان «انتقام جویان: جنگ بینهایت» چه جایگاهی در باکس آفیس خواهد داشت؟ برای پاسخ به این پرسش با ۷۲۴پرس همراه باشید.

 مارول و دنیای ابرقهرمانیش مدت‌هاست به اشکال گوناگون مشغول جذب مخاطب و افزایش شمار بینندگان است. از کمیک‌های جذاب تا فیلم‌های ابرقهرمانی، مارول یک به یک شخصیت‌های معروف و محبوب این دنیا را پیش چشم مخاطب به تصویر می‌کشد. دنیای درهم تنیده‌ی قهرمانان مارول گاهی مجذوب چند و چون شکل گیری یک شخصیت شده و گاهی اتحاد مثال زدنی آنها را به نمایش می‌گذارند.

در طی سال‌ها با شخصیت‌هایی همچون مرد آهنی، کاپیتان آمریکا، تور، هالک و مرد عنکبوتی آشنا شدیم که هر کدام در قالب چندین فیلم ابرقهرمانی ویژگی‌های شخصیتی و قدرت‌های بینظیر خود را به بیننده معرفی کردند. همچنین در این مدت شاهد نوآمده‌هایی همچون دکتر استرنج، مرد مورچه‌ای و پلنگ سیاه بودیم.

مقاله مرتبط: جنگ بی‌ نهایت، تازه ترین اثر مارول در صف اکران

مجموعه فیلم‌های انتقام جویان اما شما را به قلب ماجراجویی‌هایی بزرگ‌تر می‌برد و همین مسئله باعث موفقیت قابل توجه آنها در گیشه شده است. تازه‌ترین فیلم از این مجموعه با عنوان «انتقام جویان: جنگ بی‌نهایت» (Avengers: Infinity War) به تازگی مهمان گیشه شده است. در این میان بسیاری به دنبال پیش‌بینی میزان فروش این بلاک‌باستر پرزرق و برق مارول هستند که شاید یکی از فاتحان گیشه امسال باشد. 

استودیو مارول در مورد پیش‌بینی میزان فروش این فیلم به اظهار نظری محتاطانه بسنده کرده است، اما آنها امیدوارند که این فیلم دست کم در هفته اول اکران خود در ایالات متحده به فروش ۲۱۰ میلیون دلاری دست پیدا کند. هرچند در این میان بسیاری از کارشناسان رقم ۲۳۰ میلیون دلار فروش برای این فیلم را طی روزهای آتی محتمل می‌دانند. با توجه به پیش‌بینی‌های فعلی به نظر می‌رسد این فیلم در هفته اول اکران خود با فیلم‌هایی همچون «آخرین جدای» (The Last Jedi) و «نیرو برمی‌خیزد» (The Force Awakens) هر دو از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان، رقابتی تنگاتنگ داشته باشد که اولی به فروشی ۴۵ میلیون دلاری دست یافته و دومی در اولین اکران خود ۵۷ میلیون دلار فروخت.

 هم اکنون بالاترین میزان فروش افتتاحیه یک فیلم متعلق به محصولی از کمپانی دیزنی است که از قضا یکی از موردتوجه‌ترین فیلم‌های مجموعه جنگ‌های ستاره‌ای نیز بوده است. فیلم «نیرو برمی‌خیزد» با فروشی معادل ۲۴۸ میلیون دلار از این نظر صدر نشین است. با این حساب باید گفت «جی‌جی آبرامز» از هیجان بسیار زیاد علاقمندان از اتحاد دوباره‌ی سه شخصیت لوک، لیا و هان سولو نهایت بهره‌برداری را کرده است.

البته اگر از این منظر به فیلم جدید انتقام جویان نگاه کنیم، باز هم شاهد اتحادی باشکوه هستیم؛ چرا که در جدیدترین محصول دنیای ابرقهرمانان این‌بار علاوه بر اعضای سابق همچون مرد آهنی، کاپیتان آمریکا، هالک، تور، بیوه سیاه، ویژن و سایرین، شاهد حضور شخصیت‌های محبوب دیگری همچون دکتر استرنج و نگهبانان کهکشان هم هستیم که در مقایسه با فیلم نیرو برمی‌خیزد، شلوغ و پرزرق و برق‌تر حاضر شده‌اند. اما البته به صرف این نکته نمی‌توان از موفقیت صددرصدی این فیلم در باکس آفیس مطمئن بود، چون هنوز راه زیادی باقی مانده است. هفتمین فیلم جنگ ستارگان در مجموع به فروشی معادل ۹۳۶ میلیون دلار دست یافت؛ رقمی که عده‌ای کمی براین باورند سومین فیلم اونجرز موفق به عبور از آن باشد.

در مقابل جنگ بی‌نهایت از شانسی عالی برای بهره‌برداری از المان‌های یک فیلم ابرقهرمانی برای ثبت یک افتتاحیه‌ی عالی برخوردار است. پیش‌تر نخستین فیلم از این مجموعه که در سال ۲۰۱۲ اکران شد، با رقم ۲۰۷ میلیون دلار افتتاحیه‌ای رویایی رو تجربه کرد. رقمی که به نظر می‌رسد با توجه به قابلیت‌ها و امتیازات این اثر تازه به سادگی قابل شکستن باشد. به خصوص با توجه به گذشت ۶ سال و فیلم‌هایی که در این میان ساخته شده و ابرقهرمانان مارول را بیش از پیش در قلب مردم محبوب کرده‌اند.

برادران «روسو» که کارگردانی این اثر تازه را عهده‌دار بودند یک رکورد دیگر را نیز در سال ۲۰۱۸ به نام خود به ثبت رسانده‌اند و آن هم مربوط به دیگر بلاک باستر پرشکوه مارول یعنی فیلم پلنگ سیاه است که در هفته‌ی نخست اکران خود به فروشی ۲۰۲ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

مقاله مرتبط: دنیای عکاسی: زندگی ابرقهرمانی

البته تا اینجا ما از فروش این فیلم‌ها تنها در ایالات متحده آمریکا صحبت کردیم، با این حساب فروش جهانی این آثار در چه حدی است؟ رکورد فروش جهانی تا بدینجا در اختیار فیلم «سریع و خشمگین» (Fate of the Furious) است که فروشی ۵۴۱.۹ میلیون دلاری را به نام خود ثبت کرده است که از این میان تنها ۹۸.۹ میلیون دلار آن سهم فروش این فیلم در آمریکا بود.

از سوی دیگر آخرین فیلم انتقام جویان در مقایسه با فیلم سریع و خشمگین با مشکلاتی مواجه است که اصلی‌ترین آن عدم نمایش این فیلم در دو کشور روسیه و چین است که هر دو در شمار بزرگ‌ترین بازارهای فیلم دنیا جایگاهی خاص دارند. نیرو برمی‌خیزد نیز جایگاهی مشابه دارد و در طول هفته اول اکران خود فروشی ۵۲۹ میلیون دلاری را تجربه کرد که با همین رقم دومین فروش فوق‌العاده جهان را در اختیار دارد و با این حساب شاید شاهد رخدادی مشابه در مورد اونجرز نیز باشیم. هم اکنون فیلم نخست انتقام جویان با فروش ۳۹۲.۵ میلیون دلاری بالاترین افتتاحیه فیلم‌های مارول را در این زمینه به خود اختصاص داده است، جایگاهی که شاید توسط این اثر تازه اکران شده شکسته شود.

مقاله مرتبط: بیوگرافی رابرت داونی جونیور (قسمت اول)

فیلم انتقام جویان جنگ بینهایت در کشورهای دیگری همچون کره جنوبی، فرانسه استرالیا، نیوزیلند و دیگر بازارهای مهم فیلم نیز به نمایش درآمده و در مدت کوتاه اکران خود به فروش ۳۹ میلیون دلاری دست یافته که با این حساب، در کلیه این بازارها رتبه نخست را از آن خود کرده است. در کره جنوبی این فیلم هم اکنون بزرگترین افتاحیه تاریخ این کشور را از آن خود کرده و در کشور استرالیا بعد از افتتاحیه‌ی فیلم نیرو برمی‌خیزد در جایگاه دوم فروش قرار گرفته است که در نهایت این مسئله موفقیت دو استودیوی مارول و دیزنی را به روشنی به نمایش می‌گذارد.

در مورد باکس آفیس پیش‌بینی‌ کمی تا قسمتی مشکل است، اما جنگ بینهایت باید از رقم ۱.۵۱۹ میلیارد دلاری فیلم نخست خود و نیز مبلغ ۱.۶۷۱ میلارد دلاری فیلم پارک ژوراسیک عبور کند. البته باگذر از آنها او با مهم‌ترین رقیب خود در این زمینه یعنی فیلم «نیرو برمی‌خیزد» مواجه است که باکس آفیس ۲.۰۶ میلیارد دلاری را در اختیار دارد. کشور چین اما گاهی منبع شگفتی است، به طوری که این فیلم موفق در این کشور تنها به ۱۲۴.۵ میلیون دلار دست یافت؛در حالی که فیلم اونجرز: عصر اولتران فروشی ۲۴۰.۱ میلیون دلاری را به دست آورد. 

مقاله مرتبط: بیوگرافی جورج لوکاس؛ خالق اثر بیاد ماندنی جنگ ستارگان

از سوی دیگر استودیوی مارول همواره جایگاهی خاص در چین دارد، به طوری که دو فیلم «عصر اولتران» و نیز «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» هر دو در شمار ۵۰ فیلم برتر تمامی دوران‌های این کشور قرار دارند. وضعیتی که در مورد مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان صدق نمی‌کند. این مسئله یک دلیل ساده دارد؛ چرا که دولت چین هیچ کدام از فیلم‌های اولیه جنگ ستارگان را در این کشور به نمایش عمومی نگذاشته و در نتیجه مردم هیچ حس نوستالژیک خاصی به دیگر فیلم‌های این مجموعه ندارند.

در نهایت پرسش این است که آیا جنگ بی‌نهایت به رقم دو میلیارد دلار در باکس آفیس دست پیدا می‌کند؟ خب این پرسشی نیست که بتوان به سادگی به آن پاسخ داد. اما در نهایت باز هم مارول برنده‌ی بزرگ این بازی است؛ چرا که به نظر نمی‌رسد این بلاک‌باستر پرزرق و برق به این راحتی گیشه را به حال خود رها کند.