جرج آر. آر. مارتین، خالق افسانه‌ای مجموعه کتاب پرطرفدار نغمه‌ی آتش و یخ است که سریال معروف و محبوب «بازی تاج و تخت» نیز بر اساس رمان همین نویسنده ساخته شده است. اگر دوست دارید با بیوگرافی این نویسنده‌ی موفق و اسرارآمیز و دیگر آثار و فعالیت‌هایش آشنا شوید، در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید. 

جورج آر. آر. مارتین، نویسنده ژانر فانتزی-حماسی، و خالق مجموعه‌ی «ترانه یخ و آتش» است. این مجموعه کتاب که از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین آثار مکتوب چند سال اخیر است شامل ۱۲ کتاب می‌شود که در این میان «بازی تاج‌ و تخت» معروف‌ترین اثر اوست.

مقاله مرتبط: ۹ واقعیت درباره گیم آف ترونز که می تواند جالب باشد

جورج آر آر مارتین در سال ۱۹۴۸، در نیوجرسی آمریکا متولد شد. او از همان ابتدا علاقه‌ی خویش را به نویسندگی ابراز کرد. اولین رمانش «مرگ نور» (Dying of the Light) نام داشت که در سال ۱۹۷۷ عرضه شد. در ۱۹۹۶ اولین کتاب از مجموعه‌ی نغمه‌ی آتش‌ و‌ یخ را منتشر کرد. مارتین در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۱ موفق به کسب عنوان پر فروش‌ترین نویسنده برای کتاب‌های چهارم و پنجم مجموعه‌ی نغمه‌ی آتش و یخ، به ترتیب «جشنی برای کلاغ‌ها» (A Feast for Crows) و «رقصی با اژدهایان» (A Dance with Dragon) شد.

بیوگرافی جورج آر آر مارتین

ابتدای زندگی:

این نویسنده‌ی پیشروی داستان های فانتزی، در شهر بایون در ایالت نیوجرسی بزرگ شد. زندگی او در این زمان از پنج بلوک اطراف محل زندگی‌اش فراتر نمی‌رفت. او شاید در اوایل زندگی‌اش هرگز از محل زندگی‌اش سفر نکرد، اما تخیلش او را به جاهای بسیار دورتری می‌برد. فرزند ارشد خانواده‌ای با سه فرزند ترجیح می‌داد سریال های تلویزیونی نامتعارف و با پتانسیل فلسفی بالا همچون «دلهره آور» (Thriller) و «منطقه‌ی نیمه روشن» (The Twilight Zone) را تماشا کند.
او که پسر باربر لنگرگاه بندر بود، از کودکی و در دبستان نوشتن را آغاز کرد. او داستان‌هایش را به کودکان محله‌ی طبقه کارگرنشین خود می‌فروخت. در دوران دبیرستان، مارتین به موضوعات دیگری برای نوشتن علاقه‌مند شد. او شروع به نوشتن داستان‌های تخیلی بر اساس کامیک‌ بوک های محبوبش کرد و به خلق ابرقهرمانان جدید پرداخت. او که در دبیرستان پسرانه‌ی کاتولیک "ماریست" درس می‌خواند، به تیم شطرنج مدرسه پیوست و در روزنامه‌ی دبیرستان فعالیت می‌کرد. پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۶۶، به دانشگاه «نورث وسترن» رفت و در آنجا علاقه‌اش به نویسندگی را با جدیت بیشتری پی گرفت. او ابتدا در سال ۱۹۷۰ مدرک لیسانس خود را در رشته خبرنگاری دریافت کرد و در سال بعد مدرک فوق‌لیسانس خود را در همان رشته کسب کرد. او که به دلیل عقاید خویش از حضور در جنگ ویتنام خودداری کرده بود، بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۶ در موسسه کمک‌های حقوقی «کوک کانتری» به عنوان جایگزین خدمت خود مشغول به کار شد. سپس به مدت دو سال به عنوان استاد در کالج کلارک واقع در آیووا تدریس کرد.

بیوگرافی جورج آر آر مارتین

ابتدای حرفه:

مارتین اولین داستان کوتاه خود با عنوان «قهرمان» (The Hero) را به نشریه‌ی علمی-تخیلی گلکسی فروخت که در سال ۱۹۷۱ منتشر شد. در ادامه‌ی فعالیت خود در زمینه‌ی داستان‌های کوتاه، مارتین مجموعه‌ی داستانی «نغمه‌ای برای لیا و دیگران» (A Song for Lya and Others) را در ۱۹۷۶ منتشر کرد. اولین رمان او «مرگ نور» (Dying of the Light) نیز سال بعد منتشر شد. مارتین همچنین ویراستار پروژه‌های نوشتاری متفاوت از جمله New Voices in Science Fiction و Wild Cards بود.

بیوگرافی جورج آر آر مارتین

با وجود اینکه او به خوبی در دنیای کتاب‌های فانتزی و علمی-تخیلی شناخته شده بود و مورد توجه قرار گرفته بود، هنوز راه زیادی تا کسب موفقیت تجاری بزرگ در دهه ۱۹۸۰ داشت. البته او تا همان زمان توجه هالیوود را تا حدودی به خود جلب کرده بود. او در ۱۹۸۶ به عنوان ویراستار بازآفرینی مجموعه محبوب «منطقه‌ی نیمه روشن» انتخاب شد و فعالیت کرد، و پس از آن درگیر پروژه‌ی «دیو و دلبر» (Beauty and the Beast) شد. نوشتن برای تلویزیون چالش های مختلفی را برای مارتین رقم زد.

مقاله مرتبط: درخشش شبکه HBO و بازی تاج و تخت در یکی از معتبرترین جوایز جهانی

او در یک مصاحبه‌ در رادیوی ملی گفته بود:

 هر بار که من یک متن را تحویل می‌دادم، تهیه‌کنندگان می‌گفتند: جورج، این عالی است. اما پنج برابر بودجه‌ی ما را نیاز دارد و از پس این بر نمی‌آییم.

مارتین که از محدودیت های تلویزیون خسته شده بود، شروع به نوشتن پروژه‌ای جدید در اوایل دهه ۱۹۹۰ کرد. یک رمان فانتزی-حماسی که الهام گرفته از جنگ‌های قرون وسطایی انگلستان بود؛ نغمه‌ی آتش و یخ.

بیوگرافی جورج آر آر مارتین

نغمه آتش و یخ:

شاید اولین کتاب از مجموعه‌ی نغمه‌ی آتش و یخ راه یک شبه‌ای نبوده باشد، اما نفوذ کلام مارتین به روند موفقیت مجموعه به مرور سرعت بخشید. در چهارمین کتاب این مجموعه یعنی «جشنی برای کلاغ‌ها» که در سال ۲۰۰۵ نوشته شد مارتین به صدر لیست پرفروش‌ترین‌ها رسید. کتاب‌های او حتی به مخاطبان بسیار بیشتری از طریق تلویزیون معرفی شد که مربوط به برداشتِ به قول خود سازندگان به شدت وفادارانه به کتاب‌ها، یعنی سریال «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) بود که پخش آن از سال ۲۰۱۱ آغاز گردید و درنهایت در سال ۲۰۱۵ جایزه‌ی امی بهترین سریال درام را ازآن خود کرد. در اواخر ۲۰۱۱، مارتین پنجمین کتاب مجموعه را نیز معرفی کرد؛ «رقصی با اژدهایان». طرفداران مشتاق کتاب جدید را آن‌چنان با آغوش باز استقبال کردند که دوباره عنوان پرفروش‌ترین نویسنده‌ی سال را برای جورج مارتین به ارمغان آوردند.

مقاله مرتبط: ۶ نقد به شدت منفی سریال بازی تاج و تخت

درحالی‌ که اغلب مارتین را با جی آر. آر. تالکین نابغه و خالق آثار تحسین برانگیزی همچون «هابیت» و «Lord of the Rings» مقایسه می‌کنند، می‌توان اینگونه گفت که نوشته‌های مارتین نسخه زمینی‌تر نوشته‌های مردی هستند که ارباب حلقه‌ها را آفرید. وستروسِ مارتین پر از انسان‌هایی است که زندگی‌، راه و منش و اخلاقیات پیچیده‌ی خود را دارند و اهداف مخصوص خویش را دنبال می‌کنند. دسیسه‌های درون کتاب‌های او معمولاً به طرزی حرفه‌ای مدیریت می‌شوند، درست همانند بازی شطرنج که او از آن بسیار لذت می‌برد. همان‌طورکه یک منتقد درباره‌ی او نوشته است:

مارتین به معنای واقعی کلمه یک درویش است. هیجان‌زده از شخصیت های پیچیده و زبان راسخ و گویا، و در حال انفجار از چشم‌انداز بهترین داستان‌سرایان.

به عنوان یک نویسنده، مارتین هیچ رحمی به شخصیت‌های داستانش نمی‌کند و شخصیت‌های اصلی داستان و محبوب ترین کاراکتر‌ها را به‌راحتی و به‌طرزی غیرقابل‌ پیش‌بینی می‌کشد. مارتین معتقد است که یک جبر اخلاقی خاص برای او وجود دارد که باید طبق آن واقعیت جنگ را به عرصه‌ی قلم بنمایاند.

او در این رابطه توضیح می‌دهد:

مردم در جنگ‌ها کشته می‌شوند، مردم در جنگ‌ها زخمی و علیل می‌شوند. بسیاری از آنها انسان های خوبی هستند، کسانی که شما از آنها خوش‌تان می‌آید و ترجیح می‌دهید مرگ آنها را نبینید.

زندگی شخصی:

مارتین در حال حاضر در ایالت نیومکزیکو به همراه همسرش «پاریس مک‌براید» (Paris McBride) زندگی می‌کند. او سابقاً بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ با «گیل برنیک» (Gale Burnick) ازدواج کرده بود.