دیگر چیزی تا مراسم اسکار سال ۲۰۱۸ باقی نمانده است، یکی از باشکوه‌ترین مراسم و جشن‌های عالم سینما که صحنه رقابت شماری از سرشناس‌ترین چهره‌های مطرح هالیوود و سینمای جهان است. اما اسکار امسال چه تغییراتی در روند سیاست گذاری برگزار کنندگان را به نمایش گذاشته است؟ شگفتی مراسم امسال چیست؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها از شما دعوت می‌کنیم با ۷۲۴پرس همراه باشید.

 در سالی که هالیوود درگیر مسائل پشت پرده و داستان دنباله‌دار مزاحمت شماری از افراد سرشناس این دنیای پرزرق و برق برای ستارگان زن بود، اعلام نامزدهای جایزه اسکار امیدهایی برای تغییر در سیاست‌های جاری این مراسم معروف دنیای سینما را قوت بخشیده است.

در مراسمی که در سالن «ساموئل گلدوین» در بورلی هیلز برگزار شد، نامزدهای نودمین مراسم سالانه جوایز آکادمی موسوم به اسکار اعلام شدند، نامزدهایی که انتخاب برخی از آنان نشان از تغییر و تحولاتی بنیادین در این صنعت است. در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم امسال شاهد چه شگفتی‌هایی در مراسم اسکار خواهیم بود؟

مطلب مرتبط: همه چیز درباره اسکار ۲۰۱۸

 

 ۱. «گرتا گرویک» (Greta Gerwig) اولین زنی است که بعد از گذشت هشت سال در شمار نامزدهای دریافت اسکار بهترین کارگردانی قرار دارد؛ رویدادی که مجموعاً تاکنون تنها ۵ مرتبه در مراسم اسکار شاهد آن بودیم. این خانم کارگردان امسال با اثر تحسین شده «لیدی برد» در اسکار حضور دارد و البته او تنها نامزد دریافت جایزه برای این اثر نیست. به جز خانم گرویگ، «سیرشا رونن» (Saoirse Ronan) برای بهترین هنرپیشه نقش اول زن، «لوری متکالف» (Laurie Metcalfe) برای بهترین هنرپیشه نقش مکمل زن، و مجدداً خود گرتا گرویگ برای بهترین فیلمنامه اصلی نامزد جایزه اسکار هستند. از سوی دیگر این فیلم یکی از نامزدهای عنوان بهترین فیلم سال نیز هست.

آخرین بار در سال ۲۰۱۰ شاهد نامزدن شدن یک کارگردان زن برای بهترین کارگردانی مراسم اسکار بودیم. در آن زمان کارگردان تحسین شده سینما  خانم «کاترین بیگلو» (Kathryn Bigelow) برای فیلم «مهلکه» (The Hurt Locker) نامزد دریافت این عنوان شد. مهلکه با به دست آوردن ۶ جایزه از جمله «جایزه بهترین فیلم»، موفق‌ترین فیلم هشتاد و دومین مراسم اعطای جوایز اسکار بوده و عنوان بهترین کارگردان زن را برای کاترین بیگلو به همراه داشت. در این رقابت او همسر سابق و دیگر کارگردان معروف هالیوود «جیمز کامرون» را پشت سر گذاشت که در همان سال برای کارگردانی فیلم «آواتار» (Avatar) نامزد همین جایزه بود.

اما به جز این دو نفر، در طول عمر برگزاری مراسم اسکار سه بانوی دیگر نیز نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی بودند: کارگردان و فیلمنامه نویس ایتالیایی «لینا ورتمولر» (Lina Wertmuller) برای فیلم «هفت زیبایی» (Seven Beauties) محصول سال ۱۹۷۷، کارگردان نیوزیلندی «جین کمپیون» (Jane Campion) برای فیلم «پیانو» (The Piano) محصول ۱۹۹۴ و «سوفیا کاپولا» (Sofia Coppola) برای فیلم «گمشده در ترجمه» (Lost in Translation) محصول سال ۲۰۰۴.


۲. «جوردن پیل» (Jordan Peele) پنجمین سیاه پوستی است که در رشته بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه شده است. این کارگردان با فیلم «برو بیرون» (Get Out) در اوایل سال جاری همچنین در شمار نامزدهای مراسم گلدن گلوب و «جوایز SAG» یا همان (Screen Actors Guild Award) بود. اما درخشش واقعی این فیلم را در مراسم اسکار امسال شاهد هستیم؛ جایی که این فیلم نامزد بهترین هنرپیشه نقش اول مرد برای «دانیل کالویا» (Daniel Kaluuya)، بهترین فیلمنامه ارجینال برای جوردن پیل و نیز بهترین فیلم سال است. جوردن پیل همچنین سومین شخصی است که تاکنون در هر سه رشته بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه نویسی و نیز بهترین فیلم نامزد دریافت جایزه شده است و البته، او نخستین رنگین پوستی است که به چنین رکوردی دست یافته است. 

 این مسئله خود این کارگردان را هم شگفت زده و هم بسیار خشنود کرده و او طی پیامی از تمام کسانی که در این موفقیت همراه او بودند تشکر کرده و آن را مرهون تلاش همگی (عوامل فیلم و تماشاگران) دانسته است. اما پیش از آقای پیل دیگر سیاه پوستانی که نامزد دریافت جایزه اسکار بوده‌اند شامل «جان سینگلتون» (John Singleton) برای فیلم (Boyz n the Hood) محصول ۱۹۹۱، «لی دنیلز» (Lee Daniels) برای فیلم «گرانبها» (Precious) محصول سال ۲۰۰۹، «استو مک کوئین» (Steve McQueen) برای فیلم «دوازده سال بردگی» ( 12 Years a Slave) محصول سال ۲۰۱۳ و «بری جنکینز» (Barry Jenkins) برای فیلم تحسین شده دور قبل مراسم اسکار یعنی فیلم مهتاب (Moonlight) محصول سال ۲۰۱۷ بودند.


۳. اما امسال مراسم اسکار شاهد یک شگفتی منحصربفرد و قابل توجه است. «ریچل موریسون» (Rachel Morrison) نخستین زنی است که نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری شد؛ رویدادی که در عمر این مراسم پر زرق و برق سینمایی بی‌سابقه است. «دی ریس» (Dee Rees) کارگردان فیلم «مودباند» (Mudbound) اشاره کرده خوشحال است مردم هنر را تشخصی داده و صرفا براساس رسوم و باورهای معمول رای خود را اعلام نکرده‌اند. او در ادامه اشاره می‌کند که کار ریچل فوق‌العاده بوده است.

موریسون چند قبل و در ماه دسامبر موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری «حلقه منتقدان فیلم نیویورک» شد، او همچنین برای عنوانی دیگر نیز نامزد دریافت جایزه بود. خیلی زود مجدداً شاهد هنرنمایی این فیلمبردار تحسین شده در تازه‌ترین اثر ابرقهرمانی «مارول» یعنی فیلم «پلنگ سیاه»  (Black Panther) خواهیم بود.


۴. «اکتاویا اسپنسر» (Octavia Spencer) نخستین هنرپیشه سیاه پوستی است که تاکنون دوبار نامزد دریافت جایزه بهترین هنرپیشه نقش مکمل زن شده است؛ این درحالی است که او پیش‌تر و در سال ۲۰۱۲ برای فیلم «کمک» (The Help) موفق به دریافت این جایزه شده بود. امسال اکتاویا اسپنسر برای ایفای نقش در فیلم «شکل آب» (The Shape of Water) نامزد این عنوان است، اثری که با ۱۳ نامزدی در رشته‌های گوناگون یکی از موفق‌ترین فیلم‌های رقابت امسال لقب گرفته است. این خانم هنرپیشه سال گذشته برای فیلم «اشکال پنهان» (Hidden Figures) نامزد همین رشته بود.

 در مجموع با سه نامزدی اسکار، اسپنسر هم اکنون شانه به شانه‌ی دیگر هنرپیشه معروف سیاه پوست «وایولا دیویس» (Viola Davis) ایستاده است که هر دو رکورددار بیشترین نامزدی اسکار بازیگران زن سیاهپوست در طول تاریخ برگزاری این مراسم هستند. دیویس در سال ۲۰۰۹ برای فیلم «Doubtand» نامزد بهترین هنرپیشه نقش مکمل زن بود. او سال گذشته نیز برای فیلم «حصارها» (Fences) نامزد دریافت همین جایزه بود که البته موفق به دریافت آن شد. وایولا دیویس همچنین در سال ۲۰۱۲ نامزد دریافت جایزه بهترین هنرپیشه نقش اول زن برای ایفای نقش در فیلم «کمک» بود.


۵. «مریل استریپ» (Meryl Streep) بانوی نامدار عالم سینما رکورد دار بیشترین نامزدی اسکار در طول دوران حرفه‌ای فعالیت خود است. این بازیگر مطرح و چهره محبوب و شناخته شده تاکنون ۲۱ نامزدی اسکار را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است؛ از این جمله نامزدی بهترین هنرپیشه نقش اول زن برای فیلم «پست» (The Post) در مراسم اسکار امسال است که توسط نابغه‌ی سینما «استیون اسپیلبرگ» کارگردانی شده است.

او در جایی اشاره کرده:

من بابت این نامزدی برای فیلمی که آن را بسیار دوست دارم، خشنودم. فیلمی که تمام قد از آزادی مطبوعات دفاع می‌کند به ویژه نقش صدای زنان در این حرکت تاریخی را نشان می‌دهد. به شخصه بابت این فیلم و نیز همه همکاران خود در این پروژه احساس غرور دارم و با تمام وجود از همگی تشکر می‌کنم.

او با قدرت دیگر رقبای خود «جک نیکلسون» (Jack Nicholson) و «کاترین هپبورن» (Katharine Hepburn) را پشت سر گذاشته که هرکدام ۱۲ نامزدی اسکار را در کارنامه دارند.

نظر شما در مورد این رکوردهای جالب توجه چیست؟ به نظر شما مراسم اسکار از هر زمان دیگری مهیج تر نیست؟ جایی که مبدل به عرصه‌ رقابتی تازه برای شکوفایی استعداد زنان هنرمند و فعال در عرصه سینما شده است. حال باید منتظر بود و دید در نهایت جوایز نصیب چه کسانی خواهد شد.