تا شروع نوزدهمین مراسم جوایز سالانه آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک ملقب به اسکار، مدت چندانی باقی نمانده است. اگر به خاطر داشته باشید به تازگی با معرفی نامزدهای جوایز امسال همراه شما عزیزان بودیم. اما در این فرصت باقی مانده بد نیست مجدداً نگاهی به تاریخچه و حواشی مراسم اسکار از ابتدا تاکنون داشته و اندکی بیشتر با حال و هوای مراسم امسال این جایزه معتبر سینمایی آشنا شویم. در این مرور ۷۲۴پرس را همراهی کنید.

 یک بار دیگر موعد برگزاری یکی از معروف‌ترین و در عین حال پر زرق و برق‌ترین مراسم جوایز سالانه عالم سینما از راه رسید. تنها چند هفته تا برگزاری مراسم باشکوه اسکار باقی مانده است، مراسمی که باز هم میزبانی شماری از محبوب‌ترین ستارگان عالم هنر و سینما را برعهده خواهد داشت.

مقاله مرتبط: معرفی نامزدهای جوایز آکادمی اسکار ۲۰۱۸

اما بد نیست پیش از شروع مراسم و معرفی برندگان امسال، یکبار دیگر اطلاعات خود پیرامون مراسم جوایز اسکار را مرور کرده و ببینیم این رویداد معتبر سینمایی در طول عمر خود، شاهد چه فراز و نشیب‌هایی بوده است.

تاریخچه مراسم اسکار: 

جوایز آکادمی که بیشتر با نام اسکار شناخته می‌شود، مراسم اهدای جوایز سالیانه آمریکایی است که هر ساله به میزبانی «آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک» (Academy of Motion Picture Arts and Sciences) که به اختصار «AMPAS» نامیده می‌شود، برگزار شده و بهترین‌های صنعت سینمای ایالات متحده را در رشته‌های مختلف معرفی می‌کند. این برندگان با توجه به آرای اعضای آکادمی برگزیده می‌شوند. همه برندگان اسکار یک کپی از مجمسه‌ای را دریافت می‌کنند که به صورت رسمی به نام «جایزه  لیاقت و شایستگی آکادمی» شناخته می‌شود، البته این جایزه در بین عموم بیشتر با نام جایزه اسکار شناخته می‌شود.  

مقاله مرتبط: اسکار: مرور تاریخچه و حواشی‌ های آن (بخش اول)

از سوی دیگر نخستین پخش این برنامه از رادیو به سال ۱۹۳۰ بازمی‌گردد، در حالی که تلویزیون نخستین بار در سال ۱۹۵۳ به این مراسم پرداخت. هم اکنون این مراسم در بیش از دویست کشور دنیا به صورت زنده پخش شده و و حتی می‌توان به صورت آنلاین هم به تماشای آن نشست.

اسکار را باید قدیمی‌ترین مراسم جوایز دنیای سرگرمی دانست که به نوعی برابر «جوایز امی» (Emmy Awards) در تلویزیون، «جوایز تونی» (Tony Awards) در دنیای تئاتر و «جوایز گرمی» (Grammy Awards) در دنیای موسیقی و ضبط آهنگ دانست که در واقع همگی به نحوی با الهام از جوایز آکادمی شکل گرفتند. در طول این هشتاد و هشت سالی که از عمر این مراسم گذشته، تا کنون نزدیک به ۳.۰۴۸ جایزه‌ی اسکار به برندگان اهدا شده است.

نخستین هنرپیشه‌ی مرد برنده‌ی جایزه اسکار «امیل جنینگز» (Emil Jannings) نام داشت که برای اجرای خود در دو فیلم «آخرین فرمان» و «راهی که همه می‌روند» موفق به دریافت این جایزه شد. اما این هنرپیشه مجبور بود خیلی زود و پیش از برگزاری مراسم به اروپا بازگردد، لذا آکادمی موافقت کرد که جایزه او را زودتر اهدا کند و بدین ترتیب او نخستین برنده اسکار تاریخ نام گرفت.

مقاله مرتبط: داستان اسكار؛ روایتی از سرگذشت اسکار طی سال‌های ۱۹۲۷ تا ۲۰۱۷

علاوه بر جوایز اسکار، آکادمی هر ساله هفت جایزه دیگر را نیز به برندگان اهدا می‌کند:

  • جایزه یادبود «ایروینگ جی. تالبرگ» (Irving G. Thalberg)
  • جایزه حقوق بشری «جین هرشولت» (Jean Hersholt)
  • جایزه «گوردون ای. سایر» (Gordon E. Sawyer)  
  • جایزه علوم و مهندسی آکادمی
  • جایزه دستاوردهای تکنیکی
  • مدال تقدیر «جان بونر» (John Bonner)  
  • جایزه دانش آموزی آکادمی

همچنین دو جایزه‌ی دیگر نیز در این فهرست قرار دارند که اهدای آنها به صورت سالیانه انجام نمی‌گیرد. یکی جایزه‌ی دستاورد ویژه که با اهدای مجسمه اسکار همراه است و دیگری جایزه‌ی افتخاری که ممکن است با اهدای مجسمه همراه باشد یا خیر.


از مجسمه اسکار چه می‌دانید؟

مهم‌ترین جایزه شناخته شده آکادمی، جایزه لیاقت و شایستگی است که بیشتر با مجسمه اسکار شناخته می‌شود. این مجسمه از بریتانیوم با روکش طلا که روی یک پایه سیاه فلزی قرار گرفته، ساخته شده است بلندی این مجسمه ۳۴.۳ سانتیمتر و وزن آن ۳.۸۵۶ کیلوگرم است و شبیه به یک شوالیه با استایل «آرت دکو» (Art Deco) است که یک شمشیر متعلق به جنگ‌های صلیبی را در دست گرفته و روی یک حلقه‌ی فیلم ایستاده است که دارای پنج بخش است که هر یک نمادی از یکی از شاخه‌های اصلی و مهم جوایز آکادمی است: هنرپیشه، نویسنده، کارگردان، تهیه کننده و تکنسین.

مقاله مرتبط: پاسخ به ۱۲ پرسش جالب در مورد مجسمه اسکار

گفته می‌شود مدلی که این مجسمه از روی او ساخته شده، هنرپیشه‌ی مکزیکی «امیلیو فرناندز» (Emilio Fernandez) ملقب به «ال ایندو» (El Indo) بوده و مجسمه ساز آن «جرج استنلی» است (دیگر اثر مشهور این مجسمه ساز فواره الهه شعر در «هالیوود باول» است). آقای استنلی این مجسمه را با استفاده از طرح ارائه شده توسط «سدریک گیبونز» (Cedric Gibbons) به مرحله اجرا درآورد.

مدل اصلی اسکار در سال ۱۹۲۸ در ریخته گری شامووی و پسران (Shumway & Sons) در باتاویای ایلینویز (Batavia) ساخته شد؛ جایی که مدل‌های اولیه جوایز «وینس لومباردی» و «جوایز امی» نیز آماده شده است. از سال ۱۹۸۳ تا سال ۲۰۱۵، هر سال نزدیک به ۵۰ مجسمه در شرکت «اونز و شرکا» (Owens & Company) در شهر شیکاگو ساخته شده که تولیدشان دست کم بین سه تا چهار هفته به طول می‌انجامید.

برای پرهیز از درز اطلاعات اسامی برندگان اسکار پیش از شروع مراسم، مجسمه‌های اسکار  بدون پلاک شناسایی و عنوان برنده به افراد اهدا می‌شود. تا سال ۲۰۱۰ برندگان بعد از دریافت مجسمه اسکار، آن را به آکادمی بازگردانده و چند هفته‌ای را منتظر دریافت مجسمه جدید با حکاکی نام خودشان باقی می‌ماندند.

مقاله مرتبط: داستان جالب حکاکی اسامی روی مجسمه های اسکار

اما از سال ۲۰۱۰ این روند تغییر کرده و اکنون برندگان این حق انتخاب را دارند که در مهمانی که بلافاصله بعد از مراسم اسکار برگزار می‌شود، مجسمه‌های خود را برای حکاکی اسم و مشخصات به بخش مربوطه تحویل دهند. شرکت آونز که تولید مجسمه‌های اسکار را برعهده دارد، حدود ۱۹۷ پلاک فاقد مشخصات را برای تمامی نامزدهای معرفی شده در مراسم اسکار آماده می‌کند که اسامی برندگان نهایی بعداْ روی آنها حک می‌شود. در ادامه باقی پلاک‌هایی که متعلق به نامزدهایی است که موفق به دریافت جایزه نشدند نیز از بین برده خواهند شد.

و اما چند حقیقت جالب در مورد مجسمه اسکار:

  • بنا به مقررات، چنانچه برنده‌ی اسکار (یا وارثان او) قصد فروش این مجسمه را داشته باشند اولین پیشنهاد آن‌ها باید به آکادمی عرضه شود که این قیمت پیشنهادی ۱.۴ دلار است. پس با این حساب ارزش فروختن ندارد!
  • گفته می‌شود که نام اسکار برگرفته از صحبت‌های کتابدار آکادمی «مارگارت هریک» (Margaret Herrick) است که در سال ۱۹۳۰ اشاره کرده بود که این مجسمه به عموی او اسکار، شباهت دارد. 

چند حقیقت جالب در مورد برندگان اسکار:

  • «امیل جنینگز» (Emil Jannings) بهترین بازیگر مرد و نامزد فیلم‌های «آخرین فرمان» (The Last Command) و «راهی که همه می‌روند» (The Way of All Flesh)، نخستین برنده جایزه اسکار بود.
  • تاتوم اونیل ۱۰ ساله در سال ۱۹۷۳ برنده‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در فیلم «ماه کاغذی» (Paper Moon) شده و به عنوان جوان‌ترین برنده این جایزه شناخته شد.

  • کریستوفر پلامر ۸۲ ساله و برنده‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «مبتدی‌ها» (Beginners) در سال ۲۰۱۲، به عنوان مسن‌ترین برنده این جایزه معرفی شده است. جالب است بدانید این هنرپیشه امسال هم نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین هنرپیشه نقش مکمل برای ایفای نقش در فیلم «همه پول‌های دنیا» (All the Money in the World) است.
  • فیلم‌هایی چون «بن هور» در سال ۱۹۵۹، «تایتانیک» در سال ۱۹۹۷ و «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» در سال ۲۰۰۳ توانستند ۱۱ جایزه‌ی اسکار را از آن خود کنند. سال گذشته فیلم لالالند اگرچه در ۱۴ رشته نامزد دریافت جایزه بود، اما در نهایت تنها در جوایز ۶ رشته را از آن خود کرد. امسال اما فیلم «شکل آب» به کارگردانی «گیرمو دل تورو» در ۱۳ رشته نامزد دریافت جایزه است که باید منتظر بود و دید که آیا موفق به شکستن رکورد این سه فیلم موفق خواهد شد یا خیر؟ 

مقاله مرتبط: اعلام نامزدهای اسکار/ لالالند با ۱۴ نامزدی نام خود را در اسکار ثبت کرد

  • والت دیزنی در زندگی حرفه ای خود موفق به کسب ۲۲ جایزه‌ی اسکار شد و از این رو به عنوان موفق‌ترین هنرمند و رکورددار جایزه اسکار شناخته می‌شود.

  •  کاترین هیپبورن در طول عمر خود ۴ جایزه‌ی اسکار را بردو از این نظر رکوردی را به نام خود ثبت کرد. هرچند امسال مریل استریپ هم بار دیگر نامزد جایزه اسکار است و باید دید می‌تواند به رکوردی تازه دست پیدا کند یا خیر؟
  • اما در میان هنرپیشگان مرد، دنیل دی لوییس، جک نیکلسون و والتر برنان هر کدام تا کنون ۳ بار برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شدند. دی لوییس امسال نیز نامزد دریافت جایزه بهترین هنرپیشه نقش اول مرد است.
  • وایولا دیویس که سال گذشته به دلیل بازی در فیلم حصارها موفق به دریافت جایزه بهترین هنرپیشه نقش مکمل زن شده بود، نخستین بانوی سیاه پوستی است که موفق به دریافت این جایزه شده است.
  • دیمین شزل، کارگردان ۳۲ ساله اثر محبوب سال گذشته یعنی فیلم لالالند «سرزمین هپروت» نیز به عنوان جوان‌ترین برنده‌ی اسکار بخش کارگردانی معرفی شده است.

  • پیش از این کوین اوکانل با ۲۱ بار نامزدی برای عنوان بهترین صدابردار و عدم موفقیت در دریافت این جایزه لقب بدشانس‌ترین نامزد تاریخ این مراسم را از آن خود کرده بود. اما بالاخره این طلسم بدشانسی در مراسم اسکار سال گذشته باطل شده و این نامزد بدشانس سرانجام برای فیلم «ستیغ اره‌ای» موفق به دریافت اسکار بهترین میکس صدا شد.

مهمترین نامزدهای اسکار ۲۰۱۸ کدامند؟

امسال شاهد حضور کارگردانان مطرح و پرآوازه سینما در این رویداد مهم سینمایی هستیم. «گیرمو دل تورو» (Guillermo del Toro) با فیلم تحسین شده «شکل آب» (The Shape of Water) و ۱۳ نامزدی در رشته‌های مختلف، قدرت خود در خلق شاهکاری سینمایی را به رخ می‌کشد. اثر تحسین شده گلدن گلوب امسال یعنی فیلم «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) اثر «مارتین مک‌دونا» (Martin McDonagh) نیز در رقابتی تنگاتنگ و با نامزدی در ۹ رشته در پی افتخارآفرینی دیگری است. پیش از این رویاهای شیرین بسیاری برای فیلم «دانکرک» (Dunkirk) اثر «کریستوفر نولان» متصور بود، اما در نهایت این فیلم به عنوان یکی از آثار ناموفق مراسم گلدن گلوب ۲۰۱۸ شناخته شد. با این حال ظاهرا مراسم اسکار باز هم فرصتی برای درخشیدن در اختیار دانکرک قرار داده، چرا که این فیلم در ۸ رشته نامزد جایزه اسکار شده است. این سه فیلم همگی در بخش بهترین فیلم سال نیز نامزد دریافت جایزه هستند. دیگر فیلم‌هایی که شانس خود را در مراسم امسال اسکار امسال می‌آزمایند عبارتند از: «مرا به نامت صدا کن» (Call Me By Your Name)، «تاریک‌ترین ساعت» (Darkest Hour)، «برو بیرون» (Get Out)، «رشته خیال» (Phantom Thread)، «لیدی برد» (Lady Bird) و «پست» (The Post) اثر کارگردان پرآوازه سینما استیون اسپیلبرگ.

چند نکته جالب در مورد اسکار امسال:

  • امسال شاهد درخشش «گرتا گرویگ»، بانوی کارگردان و سازنده‌ی اثر تحسین شده‌ی «لیدی برد» هستیم که بعد از گذشت هشت سال به عنوان اولین کارگردان زن نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی است (آخرین بار در سال ۲۰۱۰ بانوی کارگردان و همسر سابق جیمز کامرون خانم «کاترین بیگلو» نامزد دریافت این جایزه شد).
  • «جردن پیل» پنجمین کارگردان سیاه پوستی است که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی شده است.
  • «ریچل موریسون» نخستین بانوی فیلمبرداری است که در خلال نود دوره برگزاری این مراسم، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری شده است.
  • «اکتاویا اسپنسر» نیز نخستین هنرپیشه زن سیاه پوستی است که دو سال متوالی نامزد بهترین هنرپیشه نقش مکمل زن شده است.
  • اما نوبتی هم که باشد، نوبت یکی از بهترین و شناخته‌ شده‌ترین هنرپیشه‌های زن سینما «مریل استریپ» است که در طول دوران حرفه‌ای خود ۲۱ بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده و از این نظر اسم و رسمی بهم زده است.

مجری مراسم اسکار ۲۰۱۸ چه کسی است؟

امسال باز هم قرعه به نام «جیمی کیمل» (Jimmy Kimmel) افتاد تا دیگر بار روی فرش قرمز مراسم اسکار حاضر شود. بعد از ۱۲ سال مجری گری در رادیو صبح، كیمل كارش را به عنوان مجری همكار در برنامه «پول بن استین را برنده شوید» در تلویزیون و در شبكه (Comedy Central) آغاز كرد، برنامه‌ای که در نهایت در سال ۱۹۹۹ جایزه Emmy را برای او به ارمغان آورد. او همچنین مجری مشترك، دستیار كارگردان و تولید كننده ۱۰۰ قسمت از نمایش «The Man» برای همین شبکه بود. جیمی کیمل برای چهار فصل، مجری برنامه‌ی زنده «Fox NFL Sunday»، دستیار كارگردان و تهیه كننده «Crank Yankers» برای شبكه Comedy Central / MTV، و نیز دستیار كارگردان و تهیه كننده برنامه‌ی «Andy Milonakis» برای شبكه‌های MTV و MTV2 بوده است.

مقاله مرتبط: جیمی كیمل، مجری مراسم اسكار 2017

ظاهرا بعد از اجرای فوق العاده مراسم جوایز Emmy در سال ۲۰۱۶ و نیز اجرای قابل توجه و تحسین برانگیز مراسم جوایز آکادمی اسکار سال گذشته، یک بار دیگر شاهد هنرنمایی این مجری توانا در مراسم اسکار سال جاری میلادی خواهیم بود.


 تاریخ و زمان برگزاری اسکار ۲۰۱۸

مراسم اسکار امسال ساعت ۵ بعداز ظهر روز چهارم ماه مارس در سالن «دالبی تیتر» (Dolby Theatre) واقع در هالیوود لس انجلس برگزار خواهد شد. به صورت معمول این مراسم هر سال در آخرین یکشنبه ماه فوریه برگزار می‌شد، اما امسال به دلیل تقارن این مراسم با زمان برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی با یک هفته جایجایی زمان آن به تاریخ ۴ ماه مارس موکول شد. از سوی دیگر شاهد تغییری نیم ساعته در زمان آغاز مراسم هستیم.

باید منتظر بود و دید امسال این مجسمه زیبای طلایی و معروف به چه کسانی اهدا خواهد شد؟ نظر شما در مورد مراسم اسکار امسال چیست؟ شما شانس کدام نامزدها را بیش از بقیه می‌بینید؟