همچون سال‌های گذشته مؤسسه پنتون رنگ سال را معرفی کرد. ظاهراً امسال قرعه به نام رنگ بنفش پر رنگ یا «اولترا ویولت» افتاده است. در ادامه همراه ۷۲۴پرس باشید تا از جزئیات این انتخاب و معانی پنهان و آشکار این رنگ زیبا و دلفریب بیشتر آگاه شوید.

مؤسسه‌ی «پانتون» یا «پنتون» (PANTONE) شرکتی است که به دلیل سیستم رنگ اختصاصی خود به شهرتی جهانی دست پیدا کرده است. این سیستم رنگ که به اختصار «PMS» نامیده می‌شود، انتخاب را برای طراحان و برندهای معتبر جهان آسان نموده و نوعی وحدت و همگرایی در میان آنها و بالطبع محصولات تولیدی به وجود آورده است. از سوی دیگر این مؤسسه به صورت غیر رسمی به عنوان مرجعی برای معرفی رنگ سال مورد توجه قرار دارد.

در واقع این شرکت با معرفی رنگ سال به شرکت‌های فعال در دنیای طراحی فرصتی برای هویت بخشیدن به برندهای خود و نیز توسعه‌ی محصولات آتی‌شان می‌دهد. همین امر باعث شده که این شرکت در اقصی نقاط جهان به عنوان منبع پیشروی اطلاعات رنگ شناخته شود. جایی برای شناساندن قدرت، روانشناسی، احساسات و عواطفی که در ماورای هر رنگ پنهان شده است. 

شرکت پانتون امسال به سراغ سایه‌ای خاص از رنگ بنفش رفته که به شکلی دراماتیک محرک و در عین حال تفکر برانگیز است. این رنگ به نام «18-3838 Ultra Violet» (بنفش الترا وایولت) در اصل محرک احساسات و افکار بوده و فرد را به سمت بینشی خاص و تصویری هدایت می‌کند که نگاهی رو به آینده دارد.

در واقع این رنگ بنفش پیچیده و شگفت انگیز، رمز و راز کیهان را پیشکش نگاه فرد کرده و به شکلی ذهن ما را به بازی می‌گیرد. رنگی که شما را ترغیب می‌کند به دنبال کشف جهانی بروید که در فراسوی دنیای ما قرار دارد. آسمان شب، این گستره‌ی وسیع و لایتناهی، سمبلی به غایت مناسب برای رنگی این چنین قدرتمند است که اشتیاق ما به کشف و شهود را تشویق کرده و کنجکاوی ما را با الهامات خاص خود برمی‌انگیزد. 

این رنگ بنفش همچین به مدت بسیار طولانی به عنوان سمبلی از چند فرهنگی، تعلیق و درخشش بینشی هنرمندانه شناخته می‌شده است. شاهزاده معروف دنیای موسیقی «دیوید باوی» (David Bowie) و نیز «جیمی هندریکس» (Jimi Hendrix) هر دو سایه‌های بنفش را به فرهنگ موسیقی پاپ غربی وارد کرده و آن را به عنوان تجربه‌ای شخصی از هویت فردی معرفی کردند. رنگی که ذهن فرد را تحریک کرده و به احساس منحصربفرد بودن را تلقین می‌کند و در نهایت مرزهای این جهان را به سمت روزنه‌هایی از خلاقیت هل می‌دهد.

از نقطه نظر تاریخی نیز این رنگ دارای حال و هوایی مرموز یا شاید کیفیتی روحانی است. رنگی که اغلب با تمرینات ذهنی درهم آمیخته و به ویژه برای آن دسته از افرادی که به دنبال مفری برای فرار از شلوغی و ازدحام دنیای امروزی هستند، مأمنی دور از دسترس را نوید می‌دهد. شاید به همین دلیل است که شاهد استفاده از سایه روشن‌های رنگ بنفش در فضاهای مدیتیشن متداول هستیم، مکانی برای جذب انرژی و برقراری ارتباطی عمیق‌تر با کیهان. 

«لوری پرسمن» (Laurie Pressman)، رئیس این مؤسسه در این مورد می‌گوید:

"رنگ سال پنتون مفهومی فراتر از معرفی یک رنگ برای نمود در دنیای مد و طراحی جهان دارد. در حقیقت این انتخاب، بازتابی از آن چیزی است که جهان امروز ما نیازمند آن است."

با گذشت هر سال شاهد افزایش اشتیاق افراد به خصوص طراحان و برندهای معتبر به دنیای رنگ‌ها و معنای آنها هستیم. در واقع فعالان این عرصه‌ها باید قدرت رنگ‌ها را شناخته و با الهام از تأثیرات ذهنی آنها، استراتژی‌های آتی خود را به سمت درست هدایت کنند. انتخاب رنگ سال دقیقاً همان چیزی است که برای همگرایی تمامی طراحان و برندهای فعال و معتبر به آن نیازمندیم.