در گذشته که بازار ساخت و فروش انواع اسباب بازی و وسایل سرگرم کننده کودکان این گونه داغ و متنوع نبود، این مادران بودند که با هنر دست خود کودکان را شاد کرده و با دوخت انواع عروسک‌های دست ساز آنها را سرگرم می‌کردند. در این مجال با ساخت عروسک کانگوروی مادر و بچه همراه شما هستیم که با لوازمی دم دستی تهیه شده و هم اوقات خوشی برای فرزندان‌تان رقم می‌زنند و هم فرصتی برای نمایش هنر و ذوق و سلیقه شما هستند.

 این روزها بازار ساخت عروسک‌های نمدی بسیار پرطرفدار است و علاقمندان فراوانی دارد. آموزش سرگرم کننده امروز ما نیز به ساخت عروسک‌های نمدی اختصاص دارد، البته یک جفت جوراب ساده نیز دیگر لوازمی است که در اختیار داشتنش به معنای فرصتی برای ساخت یک عروسک زیبا و دوست داشتتنی است. پس سخن را کوتاه کرده و همراه شما به مرور آموزش ساخت این عروسک‌ها خواهیم پرداخت. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

مطلب مرتبط: ساخت عروسک برای روحیه بخشیدن به دیگران

لوازم مورد نیاز برای درست کردن کانگوروی مادر:

  • یک جفت جوراب کتانی با قابلیت کش آمدن
  • چشم دکمه‌ای در اندازه ۸ میلیمتری، می‌توانید بسته به سلیقه‌‎ی خود از دکمه‌هایی در همین حد و اندازه نیز استفاده کنید.
  • یک تکه پارچه برای قسمت کیسه شکم کانگورو (۵ در ۵)
  • الیاف برای پر کردن داخل عروسک 

و در نهایت نخ، سوزن، قیچی و البته چاپ الگوی بدن این دو عروسک روی مقوا (الگو را از اینجا دانلود کنید) 

روش ساخت عروسک مادر:

جوراب را پشت و رو کرده و الگوی مورد نظر را روی یک جفت جوراب پیاده کنید. (در صورت علاقه می‌توانید ابتدا کش یکی از جوراب‌ها را خارج کنید- این لنگه برای درست کردن بدن کانگورو استفاده شود)

براساس الگو، بخش‌های علامت گذاری شده را دوخته و بعد از پشت و رو کردن، هر تکه را با الیاف مخصوص پر کرده و محل وارد کردن الیاف را نیز بدوزید. در قسمت سر عروسک دقت کنید که فرم پوزه کانگورو را به خوبی شکل دهید. همچنین قسمت انتهایی بدن کانگورو را با الیاف بیشتری پر کرده و در کل قسمت تنه عروسک شکلی شبیه به قطره را تداعی کند.

در همین مرحله می‌توانید با اسپری کردن آب روی بخش‌های علامت گذاری شده، رنگ آنها را پاک کنید یا صبر کرده، و بعد از اتمام کار این علامت‌ها را پاک کنید.

اما برای گوش کانگورو تکه جوراب باقی مانده از الگو را از پهلو باز کرده و الگوی گوش را روی طرف داخلی جوراب پیاده کنید. همین الگو را روی پارچه مورد نظر خود نیز کشیده و برش دهید (توجه کنید این الگو را روی بخش پشتی پارچه بکشید تا کار شما ظاهر تمیزتری داشته باشد)

مقاله مرتبط: بانوی هنرمند روس و ساخت عروسک‌ های نمدی و بانمک

حال این دو تکه را بهم بدوزید، در حالی که روی درست هر دو به سمت داخل قرار دارد. بخش انتهایی گوش را برای پشت و رو کردن گوش‌ها باز بگذارید. بعد از دوخت تکه های گوش را پشت و رو کرده و بخش باز انتهایی را نیز بدوزید. میتوانید دور گوش را برای جلوه بیشتر با نخ رنگی کوک درشت بزنید. سپس این هر تکه را تا کرده و انتهای گوش را به هم بدوزید تا فرمی مثلث به خود بگیرد. اکنون هر کدام از گوش‌ها را در محل تعیین شده و به شکل مثلث بدوزید. توجه کنید بخش نقطه چینی که در تصویر در محل دوخت گوش می‌بینید همان جایی است که باید بخش انتخایی گوش در آنجا قرار گرفته و سپس دو طرف آن دوخته شود تا فرم گوش حال بهتری به خود بگیرد.

اکنون نوبت دوخت چشم عروسک است. با انگشت محل مورد نظرتان را مشخص کنید و ببینید دوست دارید چشم عروسک دقیقاً کجا قرار بگیرد. چشم را داخل سر عروسک فرو کرده و با چند کوک در محل خود محکم کنید. بعد از تکرار همین روند برای چشم دیگر عروسک، با استفاده از نخ قلابدوزی و طبق شکل، پوزه و دهان عروسک را بدوزید.

حال بخش کیسه شکمی کانگورو را نیز روی پارچه مورد نظر برش داده و بعد از آستر کردن در محل مورد نظر بدوزید. برای فرم دادن به بدن عروسک هم هر کدام از دو طرف بدن را طبق شکل کوک زده و با کشیدن نخ آن بخش را محکم کرده و تا حدی جدا کنید. بعداً با چند کوک این بخش‌ها را محکم‌تر کنید.

مقاله مرتبط: هنرمند روس و ساخت اژدهایان نمدی

دیگر کاری نمانده به جز قرار دادن پاها و دم عروسک در محل‌های مورد نظر و دوختن آنها. در پایان هم سر عروسک را به تنها وصل و محکم کنید. حالا نوبت اسپری کردن آب است، هم برای پاک کردن خطوط علامتگذاری شده و هم برای فرم دادن بهتر به سر و بدن عروسک. بعد از رسیدن به فرم دلخواهد، عروسک را کناری بگذارید تا خشک شود. 

sew-sock-kangaroo-1
sew-sock-kangaroo-10
sew-sock-kangaroo-11
sew-sock-kangaroo-12
sew-sock-kangaroo-13
sew-sock-kangaroo-14
sew-sock-kangaroo-15
sew-sock-kangaroo-16
sew-sock-kangaroo-17
sew-sock-kangaroo-18
sew-sock-kangaroo-19
sew-sock-kangaroo-2
sew-sock-kangaroo-20
sew-sock-kangaroo-22
sew-sock-kangaroo-23
sew-sock-kangaroo-24
sew-sock-kangaroo-3
sew-sock-kangaroo-4
sew-sock-kangaroo-5
sew-sock-kangaroo-6
sew-sock-kangaroo-7
sew-sock-kangaroo-8
sew-sock-kangaroo-9
sock-kangaroo-toy
sew-sock-kangaroo-1
sew-sock-kangaroo-10
sew-sock-kangaroo-11
sew-sock-kangaroo-12
sew-sock-kangaroo-13
sew-sock-kangaroo-14
sew-sock-kangaroo-15
sew-sock-kangaroo-16
sew-sock-kangaroo-17
sew-sock-kangaroo-18
sew-sock-kangaroo-19
sew-sock-kangaroo-2
sew-sock-kangaroo-20
sew-sock-kangaroo-22
sew-sock-kangaroo-23
sew-sock-kangaroo-24
sew-sock-kangaroo-3
sew-sock-kangaroo-4
sew-sock-kangaroo-5
sew-sock-kangaroo-6
sew-sock-kangaroo-7
sew-sock-kangaroo-8
sew-sock-kangaroo-9
sock-kangaroo-toy

حال نوبت بچه کانگورو است تا خیلی زود به مادرش ملحق شود.

لوازم مورد نیاز برای درست کردن بچه کانگورو:

  • نمد قهوه‌ای
  • نمد به رنگ بژ
  • یک جفت چشم عروسک در اندازه ۴ میلیمتر یا دکمه در همین ابعاد
  • الیاف برای پر کردن بدن عروسک

روش ساخت بچه کانگورو:

ابتدا با علامت زن قابل شستشو الگوی بدن بچه را روی نمدهای قهوه‌ای (بدن) و بژ (گوش) پیاده کنید.

در اطراف هر تکه جایی برای دوخت باقی بگذارید و الگوها را برش بزنید. بعد هر کدام از تکه‌ها را دوخته و بعد از پشت و رو کردن با الیاف پر کرده و قسمت انتهایی آنها را بدوزید. (توجه کنید سر سه تکه است که ابتدا باید به هم متصل شده و سپس پشت و رو شود)

گوش کانگورو را نیز همانند گوش مادر از وسط تا کرده و بدوزید و سپس در محل خود محکم کنید. چشم را در محل مورد نظر فرو کرده، بدوزید و محل پوزه بچه کانگورو را نیز با نخ قلابدوزی قهوه‌ای دوخت زده و مشخص کنید. اکنون نوبت وصل کردن سر به تنه عروسک است و بله، کار بچه کانگورو نیز تمام شده و می‌تواند به کیسه مادرش بازگردد.

felt-baby-kangaroo
sew-baby-kangaroo-1
sew-baby-kangaroo-2
sew-baby-kangaroo-3
sew-baby-kangaroo-4
sew-baby-kangaroo-5
sew-baby-kangaroo-6
sew-baby-kangaroo-7
sew-baby-kangaroo-8

امیدوارم این عروسک‌های زیبا را در منزل ساخته و ذوق و سلیقه خود را با کودکان‌تان به اشتراک بگذارید.