فصل هشتم سریال محبوب مردگان متحرک چند هفته‌ایست که آغاز شده است. قسمت سوم فصل هشتم این سریال که یکشنبه هفته گذشته از شبکه AMC پخش شد، نمایانگر آخرین حضور «شیوا» (Shiva) یار وفادار و محافظ قدرتمند شاه ازکیل بود، حضوری که متأسفانه دیگر تکرار نخواهد شد. اما بیایید ببینم شیوا، این مخلوق دوست داشتنی، چگونه جان گرفته و قدم به دنیای واقعیت گذاشت؟ در مرور این مطلب با ۷۲۴پرس همراه باشید.

در خلال پخش سریال واکینگ دد در کنار حضور قهرمانان داستان، شاهد نقش آفرینی حیوانات مختلفی همچون اسب و بز هم بودیم! شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که در میان دردناک‌ترین مرگ‌های روی داده در این سریال گاهاً شاهد اشاره به مرگ حیوانات هم بودیم.

کشته شدن اسب ریک زمانی که تازه به آتلانتا رسیده بود، کشتن خوک و بچه خوک‌ها هنگام حمله زامبی‌ها به زندان و نیز کشته شدن «تابیتا» (Tabitha) بز بازیگوش توسط یک واکر، مرگ‌های تلخ و ناخوشایندی به حساب آمده و ظاهراً باعث تأثر و تألم عده‌ای از بینندگان این سریال شد. اما در خلال فصل هفتم شاهد حضور مخلوقی جدید در این سریال بودیم، ببری زیبا که به لطف شاه ازکیل از مرگ نجات یافته و به یاری وفادار و همدم عزیز او تبدیل شده بود.

تازه‌ترین قربانی سریال مردگان متحرک، یکی از جالب توجه‌ترین حیوانات حاضر در این سریال، یعنی همین ببر زیبا یا شیوا است که پیش‌تر اشاره کردیم احتمالاً یکی از نخستین قربانیان جنگ ریک و نیگان خواهد بود. متأسفانه این پیش بینی خیلی زود جنبه‌ی واقعیت به خود گرفت و در میان گودالی از خون، شیوای وفادار که حین حمایت و پاسداری از شاه ازکیل مورد حمله واکرها قرار گرفته بود، کشته شد. 

مطالب مرتبط: ۱۱ مرگ دلخراش سریال مردگان متحرک کدامند؟

باور کنید یا نه، اما بزرگترین ستاره‌ی سریال واکینگ دد که محصول دنیای جلوه‌های ویژه بود، نه ارتشی از زامبی‌های گرسنه، که همین شیوای محبوب بود، ببری که در خدمت شاه «کینگ‌دام» (Kingdom) وفادارانه خدمت کرد.

طرفداران این سریال بی‌شک نقش‌آفرینی درخشان و فراموش نشدنی او در واپسین قسمت فصل هفتم این سریال را به خاطر دارند. درست همان زمانی که منتظر بودیم هر لحظه خون جاری شده و کارل پیش چشمان پدرش ریک کشته شود، ناگهان این شیوا بود که به میان مهلکه پرید و شروع به دریدن اعضای ارتش نیگان کرد، حضوری که موجی از امید را روانه‌ی دل‌های نگران‌مان کرد.

مطلب مرتبط: ۹ واقعیت درباره گیم آف ترونز که می تواند جالب باشد

اما چگونه می‌توان یک ببر را آماده ایفای نقش کرد؟ بی‌شک استفاده از یک ببر واقعی سرصحنه فیلمبرداری کاری ساده نبوده و چه بسی باعث ایجاد خطر برای عوامل صحنه و بازیگران می‌شد، در نتیجه شبکه AMC و استاد جلوه‌های تصویری ویژه «گرگ نیکوترو» (Greg Nicotero) تصمیم گرفتند که این مخلوق از دنیای CGI قدم به این سریال بگذارد. البته باید اشاره کنیم تجربه موفق ساخت اژدها در دیگر سریال محبوب این روزها یعنی «بازی تاج و تخت» در گرفتن این تصمیم بی تأثیر نبود.

تکنولوژی CGI که مخفف (Computer generated imagery) است، در واقع برنامه‌ای است که تصاویری بی‌نظیر و تماشایی را برای هنر‌های تصویری، رسانه‌های چاپی، بازی‌های ویدئویی، فیلم‌های سینمایی، برنامه‌های تلویزیونی، آگهی‌های بازرگانی و شبیه سازی‌ها خلق کرده و بیننده را در مرز خیال و جادو، شگفت‌زده و مبهوت خود می‌کند. در این میان عمده کاربرد تکنولوژی CGI برای ساخت فیلم‌های سینمایی حرفه‌ای بوده و در این راه نرم‌افزارهای مختلفی برای حصول به بهترین نتیجه در اختیار افراد متخصص و فعالان این حوزه قرار دارد.

با این تکنولوژی سینمایی می‌توان تصاویر و فیلم‌های ویدیویی را به‌ سادگی ترکیب کرد. در این حالت بازیگران در مقابل پرده‌ی سبز (یا آبی) به نقش آفرینی پرداخته و سپس با استفاده از این نرم‌افزارها این تصاویر با صحنه‌های اصلی و کامپیوتری ترکیب می‌شود. در این بین حتی می‌توان با پوشیدن لباسی به رنگ سبز یا آبی، برای بازیگران جایگزین‌های کامپیوتری در نظر گرفت. این درست همان تکنیکی است که شیوا را به عالم واقعی آورده و او را پیش چشمان بیننده به تصویر کشید.

مطلب مرتبط: سریال مردگان متحرک: زامبی ها چگونه متولد می‌شوند؟

اما بیایید ببینیم زیر پوست رنگارنگ و خوش آب و رنگ این مخلوق دوست داشتنی، چه کسی پنهان شده است؟ بدلکار «اسکات هانتر» (Scott Hunter) با پوشین یک لباس یکسره آبی رنگ در قالب شیوا ظاهر و بینندگان واکینگ دد را سرگرم کرد. با نگاهی به تصاویر پشت صحنه این سریال می‌توانید با آقای اسکات آشنا شوید که یکباره به هوا پریده و در قالب شیوا به گروه نیگان حمله‌ور می‌شود. آقای اسکات ابتدا روی یک ترامپولین کوچک پریده تا پرش شیوا را به خوبی بازآفرینی کند و اندکی بعد روی طعمه خود فرود می‌آید. بعد از ضبط این تصاویر تنها اندکی جادوی جلوه‌های ویژه لازم است تا یک صحنه بی عیب و نقص و چشمگیر پیش چشم بیننده جان گرفته و او را تحت تأثیر خود قرار دهد.

شرکت VFX که پیشتر به دلیل نمایش موفق یک ببر شگفت انگیز در فیلم «زندگی پای» (Life Of pi) موفق به دریافت یک جایزه‌ی اسکار شده بود، مسئولیت خلق شخصیت شیوا را برعهده داشت. البته حین فیلمبرداری سکانس‌های حضور شیوا در فیلم، گاهی از سر یک ببر رباتیک نیز بهره برده شد تا محصول نهایی، جذابیت بیشتری داشته باشد.

با این وجود متأسفانه در قسمت سوم این سریال با عنوان «هیولاها» (Monsters)، شاهد خداحافظی باشکوه اما تلخ و دردآور شیوا از این سریال بودیم. ببر زیبای ما برای آخرین بار برای دشمنان ازکیل محبوبش شاخ و شانه کشید و پیش چشمان به خون نشسته و مبهوت او مورد هجوم واکرها قرار گرفته و کشته شد. بعید نیست این مرگ نیز خیلی زود جایی در فهرست دردناک‌ترین مرگ‌های رخ داده در این سریال پیدا کند.

به احترام شیوا، این دوست وفادار و نگهبان باشکوه دقیقه‌ای سکوت می‌کنیم و از دنیای فناوری و جلوه‌های ویژه ممنونیم که چنین فرصت‌های نابی را برای تماشای نقش‌آفرینی مخلوقات تماشایی در اختیار ما قرار داده‌اند. نظر شما در مورد استفاده از این تکنولوژی‌ها در آثار تلویزیونی چیست؟