فصل هشتم از سریال مردگان متحرک چند هفته‌ایست که آغاز شده، اما تا به اینجا آمارها در مورد این فصل تازه چه اطلاعاتی به ما داده‌اند؟ جالب است بدانید داده‌های موجود از روند نزولی اقبال این سریال در نزد مخاطبان حکایت دارند، امری که نیازمند تحلیل و بررسی بیشتری است. در مرور این آمارها و بررسی دلایل کاهش اقبال این سریال و چشم‌انداز پیش روی آن با ۷۲۴پرس همراه باشید.

سریال مردگان متحرک (واکینگ دد) از جمله سریال‌های محبوب سال‌های اخیر است که در مدت زمان پخش خود با موفقیت‌های بسیاری روبرو شده و جایگاهی خاص را در نزد مخاطبان به خود اختصاص داده است. مردگان متحرک با اقتباس از اثر کمیک «رابرت کرکمن» (Robert Kirkman) ساخته شده که در مورد آخرالزمانی با حضور زامبی‌ها شکل گرفته است. به تازگی فصل هشتم این سریال در شبکه‌ی AMC آغاز شد، فصلی تازه که بسیاری از علاقمندان این سریال برای شروعش لحظه شماری می‌کردند. اما آمارهای موجود نشان می‌دهد که اوضاع آنگونه که باید و شاید دلگرم کننده نیست و این فصل تازه نتوانسته همچون فصل‌های پیشین توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

با توجه به شواهد باید گفت فصل هشتم سریال مردگان متحرک (The Walking Dead) شروعی ناامید کننده را تجربه کرده و چندان مورد توجه علاقمندان قرار نگرفته است. سه هفته از شروع فصل هشتم این سریال گذشته است، اما برطبق آمارهای موجود این سریال از نظر محبوبیت در میان بینندگان روندی نزولی را طی کرده و در این مدت اعداد و ارقام قابل توجهی را به نام خود ثبت نکرده است. اپیزود سوم این سریال تحت عنوان «هیولاها» (Monsters) که هفته گذشته یکشنبه شب پخش شد، در تاریخ پخش این سریال پایین‌ترین رقم را در گروه خود (قسمت سوم تمامی فصول پیشین) به ثبت رساند که مایه‌ی شگفتی است.

مطلب مرتبط: قسمت سوم سریال مردگان متحرک: ادامه بازی مرگ و زندگی در فصل هشتم

با این حساب باید گفت قسمت‌های سوم فصول قبلی این سریال ظاهراً توجه بیشتری را از مخاطبان دریافت کرده‌اند. به عنوان نمونه قسمت سوم فصل گذشته با نام «سلول» (The Cell) که به ماجرای زندگی مشقت‌بار «درل» (Daryl) در پایگاه ناجیان می‌پرداخت موفق به کسب امتیاز ۷۶% در «Tomatometer» شد. این درحالی است که در همان زمان این قسمت، خود عنوان پایین‌ترین امتیاز قسمت سوم را در میان فصول پیشین این سریال از آن خود کرده بود و همین مسئله به خوبی بیانگر این مسئله است که مخاطبان از ضرباهنگ و خط روایی این سریال رضایت ندارند، به ویژه فصل تازه که قسمت سومش با امتیاز ۵۲% رکوردی تازه را از آن خود کرد.

با توجه به آمار و ارقام موجود باید پذیرفت که نتایج از زمان فصل دوم این سریال تاکنون به این حد ناامید کننده نبوده‌اند. «هیولاها» در مجموع ۸.۵۲ میلیون بیننده داشت؛ این درحالی است که «سلول» در زمان پخشش ۱۱.۷۲ میلیون نفر را پای تلویزیون نشاند. قسمت سوم فصل ششم با عنوان «متشکرم» (Thank You) که طی آن شاهد مرگ جعلی شخصیت «گلن» (Glenn) بودیم، ۱۳.۱۴ میلیون بیننده داشت، این مسئله نشان دهنده‌ی کم شدن توجه تدریجی بینندگان به این سریال است. 

مطلب مرتبط: ۸ شخصیتی که احتمالا شاهد آخرین حضورشان در سریال واکینگ دد خواهیم بود!

البته کاملاً منطقی است که بگوییم سریال واکینگ دد نسبت به افتتاحیه فصل گذشته این سریال (قسمتی که شاهد مرگ گلن و ابراهام بودیم) دچار افت شده است، قسمتی که ۱۷.۰۳ میلیون بیننده داشته و عنوان دومین قسمت پربیننده‌ی تاریخ این سریال را از آن خود کرد. بله باید بگوییم این کاملاً مسئله‌ای عادی و پذیرفته شده است که یک شوی تلویزیونی به ویژه سریال دنباله‌دار با گذشت سال‌ها رفته رفته با کاهش مخاطب مواجه شود، اما سریال مردگان متحرک دارای نرخ کاهش بازدیدکننده‌ی خطرناکی است که نیازمند توجه و برنامه ریزی بهتر دست‌اندرکاران تهیه و تولید این سریال است.

با این حساب باید گفت متأسفانه این نبرد بزرگ و حماسی (All Out War) هم موفق نشده به طور مؤثری مخاطبان را به تماشای این سریال تشویق و ترغیب کند. شاید وقت آن رسیده که «اسکات گیمپل» (Scott Gimple) و «رابرت کرکمن» به دنبال خلق روند داستانی مهیج و تزریق خونی تازه به این سریال باشند تا باز هم قدرت سابق خود را به دست آورد، چرا که به نظر نمی‌رسد کشتن شخصیت‌های محبوب به تنهایی باعث رشد محبوبیت آن در نزد مخاطبان شود.

از سوی دیگر نمی‌توان انگشت اتهام را تنها به سمت نویسنده و تیم سازنده‌ی سریال گرفت، چرا که به نظر می‌رسد شبکه AMC نیز رفته رفته از خرج و مخارج کار زده و نتوانسته آنگونه که باید و شاید حق مطلب را ادا کند. براساس اطلاعات مجله «فوربس» (Forbes) این شکبه در فصل اول این سریال برای ساخت هر ایپزود مبلغ ۳.۴ میلیون دلار بودجه تعیین کرده بود که در فصل دوم به ۲.۷۵ میلیون دلار کاهش یافته است. این درحالی است که در ان زمان هر فصل این سریال با موفقیت بیشتری مواجه شده و بیننده بیشتری را جذب خود می‌کرد. با این حال شبکه AMC بودجه ساخت سریال را هرگز افزایش نداده است، در حالی که هزینه نمایش بالندگی و رشد هر کاراکتر رو به افزایش بود و لاجرم باید بودجه بیشتری برای بسط داستان و نمایش خیره کننده‌تر توأم با کیفیت قابل قبول در نظر گرفته می‌شد.

با این وجود رئیس این شبکه «جاش ساپن» (Josh Sapan) اعلام کرده مردگان متحرک از آنچنان پتانسیل قابل قبولی برخوردار است که می‌توان ساخت و تولید آن را برای چندین دهه دیگر برنامه ریزی کرد! او حتی جایی به نظر رابرت کرکمن خالق این مجموعه استناد کرده که گفته بود به این زودی‌ها آماده پایان بخشیدن به این کامیک بوک و آخرالزمان زامبی‌وارش نیست و به همین خاطر او امیدوار است که شاهد ساخت این سریال تا فصل دهم و حتی بیشتر از آن باشد.

مطلب مرتبط: فصل هشتم سریال مردگان متحرک در قاب تصویر

برهمین اساس بد نیست نگاهی نیز به یادداشت کرکمن داشته باشیم که اعلام کرده بود به نظرش این داستان به اندازه کافی از المان و عناصر مناسب برخوردار است که حتی تا فصل دوازدهم نیز ساخته شود. او حتی اظهار کرده بود که در فصل دوازدهم شاید تازه به نقطه اوج این ماجرا رسیده باشیم. رابرت کرکمن هم اکنون ۱۷۳ قسمت کمیک بوک را نوشته و این روند همچنان ادامه دارد. اما با توجه به این آمارها بعید است شاهد همین تداوم در ساخت این سریال باشیم، به خصوص با توجه به روند ادامه دار کاهش بیننده که تا حدودی نگران کننده است.

در مجموع باید اذعان کرد که سریال‌های دنباله‌دار به دلیل طولانی شدن روند داستانی معمولاً ظرفیت چندانی برای تداوم نداشته و در صورت عدم توجه، برنامه ریزی و نوشتن فیلمنامه قوی و تأثیرگذار رفته رفته از جایگاه رفیع خود فاطله گرفته و با بحران هویت و کاهش اقبال در نزد مخاطبین مواجه می‌شوند. امیدواریم دست اندرکاران ساخت سریال مردگان متحرک این مسائل را مد نظر قرار داده و خاطره‌ای خوب و فراموش نشدنی را از این سریال در ذهن بینندگان و علاقمندان متعصب آن برجای بگذارند.

مقاله مرتبط: ۱۱ مرگ دلخراش سریال مردگان متحرک کدامند؟

نظر شما در مورد روند داستانی فصل تازه این سریال چیست؟ آیا شما هم مایلید شاهد اتفاقاتی جدید و ظهور شخصیت‌های تازه باشید؟ یا نه، ترجیح می‌دهید داستان را با همان شخصیت‌های قدیمی و قالب تکراری تماشا کنید؟ خوشحال خواهیم شد از نظرات شما عزیزان نیز مطلع شویم.