«کیت وینسلت» (Kate Winslet) بازیگر معروف برنده‌ی اسکار بیشتر شهرت و موفقیت خود را مدیون نقش‌آفرینی در فیلم به یاد ماندنی «تایتانیک» است. او همچنین در آثار متعدد با‌ارزش دیگر نیز هنرنمایی کرده است. در این مطلب با فیلم شناسی و زندگینامه این هنرپیشه‌ی معروف با شما همراه هستیم.

بسیاری کیت وینسلت را با نقش فراموش نشدنی او در قالب شخصیت «رز» در فیلم تاریخی تایتانیک می‌شناسند. چهره‌ی کلاسیک و زیبا، قدرت هنرپیشگی فوق العاده و انعطاف پذیری او در ایفای نقش مهم‌ترین عواملی هستند که کیت وینسلت ۴۲ ساله را به یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های هالیوود تبدیل کرده‌اند.

کیت وینسلت در فیلم عقل و احساس

او در فیلم های موفق بسیار دیگر از جمله «بچه‌های کوچک» (Little Children)، «تعطیلات» (The Holiday) و «میلدرد پیرس» (Mildred Pierce) نیز به ایفای نقش پرداخته و در هرکدام از آن‌ها انعطاف پذیری‌اش در ایفای نقش‌های کاملاً متفاوت را به خوبی نشان داده است.
او متولد ۵ اکتبر ۱۹۷۵ است. در انگلستان به دنیا آمده و هنرپیشگی را از سن هفت سالگی شروع کرده و به مدت هشت سال در برنامه‌ی استیج بریتانیایی (British stage) حضور موفقیت‌آمیز داشته است. سپس در اولین فیلم سینمایی خود به‌ نام «مخلوقات بهشتی» بازی کرد. در سال ۱۹۹۷ بود که در سن ۲۲ سالگی در تایتانیک حضور یافت؛ حضوری که برای او شهرت جهانی و چندین جایزه بین‌المللی را به ارمغان آورد.

اولین سال‌های بازیگری :

کیت وینسلت

والدین او هر دو بازیگر هستند و پدربزرگ و مادربزرگش هردو کارگردان و برنامه‌ریز تئاتر بودند. تشویق های خانواده باعث شد کیت از اوایل کودکی و در هفت سالگی بطور عملی در برنامه ‌های تلویزیونی بریتانیا به بازیگری بپردازد. در سال ۱۹۸۸ با بازی در یک سریال تلویزیونی برای اولین بار، تجربه خوبی کسب کرد و سه سال بعد دبیرستان را رها کرد تا بطور جدی‌تر به دنبال حرفه بازیگری برود.

اولین فیلم رسمی او «مخلوقات بهشتی» (Heavenly creatures) به کارگردانی پیتر جکسون بود. در این فیلم او نقش یک دختر دبیرستانی را دارد که به بیماری سل مبتلاست و رابطه‌ی صمیمی و بشدت افراطی‌اش با یکی از همکلاسی های دخترش در آخر به جایی ختم می‌شود که با همکاری  همکلاسیش، مادر او را که می‌خواست آن‌ها را از هم جدا کند به قتل برسانند. این نقش که آمیزه‌ای از احساسات جوانی، هیجانات، بیماری جسمی و وسواس های روحی بود، فرصت بسیار بزرگی برای کیت به ارمغان آورد تا استعدادش را بعنوان یک ستاره‌ی نوظهور نمایان سازد.

فیلم بعدی او «عقل و احساس» (Sense and Sensibility) برگرفته از رمان نویسنده‌ی معروف «جین آستین» بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت. ظرافت و معصومیت کیت در نقش و لباس یک دختر دوره‌ی کلاسیک، کاملا بیانگر این بود که چقدر برای ایفای این قبیل نقش‌ها مناسب است. همچنین بازی در کنار بازیگران باتجربه و معروفی مثل «اما تامپسون»، «هیو گرانت» و «آلن ریکمن» به او این فرصت را داد تا ثابت کند می‌تواند مقابل بازیگران با تجربه نیز بدرخشد. او برای این فیلم برنده‌ی جایزه‌ آکادمی بهترین نقش مکمل زن شد.

اسکار برای تایتانیک

کیت وینسلت در فیلم تایتانیک

کیت سپس در فیلم جود که اقتباسی از رمان جود گمنام، به فیلمنامه نویسی حسین امینی بود در نقش اول زن ظاهر شد و سپس در سال ۱۹۹۶ نقش افلیا در فیلم هملت را بازی کرد. و بالاخره در ۱۹۹۷  در فیلم به یاد ماندنی تایتانیک که هنوز هم بسیاری کیت وینسلت را به‌نام آن می‌شناسند به عنوان «رز» به ایفای نقش پرداخت. تایتانیک برنده چندیدن جایزه‌ی آکادمی اسکار از جمله بهترین جلوه‌های بصری و بهترین کارگردانی بود. همچنین برای کیت دومین جایزه‌ی آکادمیش را به ارمغان آورد؛ این بار به‌عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن. نکته‌ی جالب آن بود که «گلوریا استورات» (Gloria Stuart) که نقش دوران پیری رز را بازی می‌کرد نیز برنده‌ی جایزه‌ی بهترین نقش مکمل زن شد؛ این اولین بار در تاریخ جوایز آکادمی بود که دو بازیگر برای ایفای نقش یک کاراکتر برنده‌ی بهترین نقش اول و بهترین نقش مکمل می‌شدند.

کیت وینسلت در فیلم درخشش ابدی ذهن پاک

با وجود موفقیت فراوان و شهرت چشمگیری که تایتانیک برای کیت به‌همراه داشت، انتظار می‌رفت که از این به بعد نقش های چشمگیرتر و درخشان تری نصیب او شوند. اما بر خلاف انتظارها، دو نقش بعدی‌اش، پروژه های چندان موفقیت‌آمیزی نبودند. این دو فیلم عبارتند از «موفرفری زشت» (Hideouse kinky) و «دود مقدس» (Holy smoke). در فیلم موفرفری زشت که به‌نام «مراکش» نیز شناخته می‌شود کیت نقش یک مادر مجرد و آزاد را بازی می‌کند که همراه دو دختر کوچکش به مراکش سفر می‌کند تا پاسخ دغدغه‌ها و پرسش‌های معنوی ذهنش را بیابد. و در دود مقدس نیز در نقش زن جوانی که عضو یک فرقه‌ی مذهبی است ظاهر می‌شود.

مطلب مرتبط: بیوگرافی جیمز کامرون (کارگردان فیلم تایتانیک)

سه سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۰ او بار دیگر در یک درام تاریخی به ایفای نقش پرداخت. نام این فیلم «قلم‌پرها» (Quills) بود که بر اساس زندگی‌نامه‌ی ژان مارکی دوساد، نویسنده و فیلسوف فرانسوی قرن هجدهم، ساخته شده بود.

موفقیت ادامه دار

در سال ۲۰۰۱ بود که به‌عنوان صداپیشه در انیمیشن «سرود کریسمس» (The Christmas Carol) هنرنمایی کرد. همچنین در آهنگ اصلی این فیلم به‌عنوان وکال اصلی خواند. این موزیک بسیار پرطرفدار بود و برای مدت‌ها در تاپ تن بیلبورد بریتانیا قرار داشت. با این حال مهم ترین پروژه‌ی او در آن سال را می‌توانست بازی در فیلم «آیریس» (Iris)، برگرفته از رمانی به‌نام مرثیه برای آیریس، دانست. در این فیلم سه بازیگر زن نقش سنین مختلف کاراکتر آیریس را بازی میکنند و هر سه نامزد جایزه‌ی آکادمی بهترین بازیگر زن شدند. کیت وینسلت نقش دوران جوانی آیریس را بازی می‌کرد.

در همان سال در درامی با موضوع جنگ جهانی اول به نام «معما» (The Enigma) در نقش یک جاسوس بازی کرد. در سال ۲۰۰۴ در شاهکار به یاد ماندنی چارلی کافمن، «درخشش ابدی یک ذهن پاک» (Eternal Sunshine of the Spotless Mind)، در نقش مقابل «جیم کری» به ایفای نقش پرداخت، که برای او یک بار دیگر نامزدی بهترین نقش اول زن جوایز آکادمی را به‌ همراه داشت. همچنین در فیلم «در جستجوی ناکجا آباد» (Finding Neverland) در کنار جانی دپ در نقش یک بیوه که مادر چهار پسر بود بازی کرد. این فیلم الهامی آزاد از اثر معروف جیمز بری، یعنی پیتر پن بود.

کیت وینسلت در فیلم در جستجوی ناکجا آباد

در ۲۰۰۶، در فیلم «بچه‌های کوچک» (Little children) یکبار دیگر در یک نقش مادرانه قرار گرفت، زنی ناامید و تنها که در حومه شهر زندگی می‌کند و درگیر ارتباطی با یک مرد متاهل می‌شود. دو پروژه‌ی بعدی او هردو در سال ۲۰۰۸ و از همین سبک درام بودند؛ «جاده انقلابی» (Revolutionary Road) و «کتاب‌خوان» (The Reader). در جاده‌ی انقلابی، کیت یک بار دیگر بعد از تایتانیک در مقابل لئوناردو دی‌کاپریو به ایفای نقش پرداخت. در این فیلم آن‌ها نقش یک زوج جوان در دهه‌ی پنجاه را داشتند که در زندگی مشترک‌شان مشکلاتی دارند. کتابخوان نیز درباره‌ رابطه مردی جوان و زنی مسن تر است و آینده‌ و مشکلات‌شان هنگامی که یکی از آن‌ها بخاطر جنایت محاکمه می‌شود.

وینسلت در ۲۰۱۱ یک جایزه‌ی گلدن گلاب و یک امی برای بهترین بازیگر نقش اول زن در مینی سریال «میلدرد پیرس» (Mildred Pierce) دریافت کرد. سپس در یکی از فیلم‌های رومن پولانسکی به‎نام «کشتار» (Carnage) در کنار جودی فاستر و کریستف والتز حضور یافت.

مطلب مرتبط: معرفی چهره‌هایی که بیشترین بار نامزد دریافت جایزه در گلدن گلوب شده‌اند

۲۰۱۳ با نقشی بسیار متفاوت برای کیت همراه بود؛ او برای اولین بار در یک فیلم کمدی، «فیلم ۴۳» (Movie 43) بازی کرد. اما واتسون و هیو جکمن نیز در این فیلم حضور داشتند. در همان سال او در فیلم «روز کارگر» (Labor day) نیز نقش آفرینی کرد که بخاطرش نامزد جایزه‌ی گلدن گلاب شد.

در ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ او به ترتیب در فیلم علمی-تخیلی «سنت شکن» (Divergent) و قسمت دوم آن «شورشی» (Insurgent) بازی کرد که نسبت به نقش های قبلی او نقشی متفاوت و تجربه‌ای جدید بود. همچنین در ۲۰۱۵ شاهد حضور او در فیلم زندگی نامه «استیو جابز» (Steve Jobs) بودیم که برای او یک جایزه‌ی گلدن گلاب و هفتمین نامزدی اسکارش در طول کارنامه هنریش را به ارمغان آورد.

کیت وینسلت در مراسم اسکار

زندگی شخصی

وینسلت در حال حاضر همسر «ند راکنرول» (Ned Rocknroll)، برادر زاده‌ی بیزینس‌من معروف ریچارد برانسون است.این زوج در دسامبر ۲۰۱۲ طی یک مراسم خصوصی ازدواج کردند. گفته می‌شود در این مراسم لئوناردو دی‌کاپریو، کیت را تا پیشگاه ازدواج همراهی کرده است.

همسر پیشین او «سم مندس» (Sam Mandes)، کارگردان معروف بریتانیایی و برنده‌ی اسکار برای ساخت فیلم «زیبای آمریکایی» (American beauty) بود که این زوج در فیلم جاده انقلابی نیز با یکدیگر همکاری داشتند. حاصل این ازدواج یک فرزند پسر به‌نام جو بود. کیت یک فرزند دختر به نام میا، نیز از اولین ازدواجش با جیم ترمپلتون دارد.