چیزی تا شروع فصل هشتم سریال مردگان متحرک باقی نمانده است. اما ظاهراً «نیگان» در این فصل سریال واکینگ دد، حتی منفورتر از فصل پیشین ظاهر خواهد شد. اما باید دید نیگان به چه دلیلی هدف این میزان از تنفر خواهد بود؟

یکشنبه هفته‌ی آینده قسمت اول فصل هشتم سریال «مردگان متحرک»، یا آنطور که در میان مخاطب ایرانی جا افتاده، «واکینگ دد» (The Walking Dead) از شبکه «AMC» پخش خواهد شد، فصلی که بسیاری مدت‌هاست در انتظار شروع آن هستند. آخرالزمانی که وعده‌ی تقابلی بزرگ و چه بسی خونین بین دو شخصیت کلیدی داستان، یعنی «ریک گرایمز» (Rick Grimes) و نقش منفی داستان یعنی «نیگان» (Negan) را داده است.

فصل هفتم شاید یکی از تأثیرگذارترین قسمت‌های آغازین را داشت، جایی که طرفداران این سریال به طرزی ناباورانه با مرگ دو شخصیت مهم داستان در بهت و حیرت فرو رفته و بسیاری ماتم‌زده شدند. همینجا بود که شخصیت «نیگان» به عنوان یکی از منفورترین شخصیت‌های این سریال معرفی شد. اما ظاهراً این تنها آغازی برای برانگیختن تنفر بینندگان این سریال بوده است، چرا که طبق صحبت‌های موجود، ماجراهای فصل هشتم این سریال این تنفر را به مراتب افزایش خواهد داد.

این واقعیتی کاملاً پذیرفته شده است که بازیگران شخصیت‌های منفی سریال‌ها، در نزد مخاطبان از اقبال چندانی برخوردار نبوده و حتی به اشکال مختلف این تنفر را از بینندگان دریافت می‌کنند و اکنون به نظر می‌رسد بازیگر نقش این ابربدمن منفور، بیش از پیش درگیر این مسئله خواهد شد.

فصل قبل فصلی چالش برانگیز برای ریک و گروهش بود، گروهی که با مرگ دلخراش و تکان دهنده‌ی «گلن» (Glenn) و «ابراهام» (Abraham) و اسارت «درل» (Daryl) تقریباً تا مرز متلاشی شدن پیش رفت. مگی در اندوه مرگ گلن فرورفت و ریک برای تطبیق خود با این شرایط جدید، چالشی بزرگ پیش رو داشت. گروه پراکنده شده بود و ریک باید توان خود را به کار می‌گرفت تا دوباره دوستانش را گرد هم جمع کرده و انتقام شکنجه و مرگ افرادش را از شخصیت منفور داستان یعنی نیگان باز پس بگیرد.

ابتدای داستان، ما ریک درهم شکسته را دیدیم که چشمان ابری‌اش خبر از طوفان بزرگ درونی‌اش می‌داد، اما جایی در میان خاکسترهای این آتش خاموش شده و افسرده حال، هنوز هم شعله‌های کوچکی جرقه می‌زدند. شاید ریک برای نجات پسر و باقی مانده گروهش ناگزیر از پذیرفتن شرایط غیر منصفانه نیگان بود، اما در عین حال او وعده داد که انتقامش را از نیگان خواهد گرفت، شاید نه امروز، اما روزی در فرداهایی که پیش رو داشتند.

قسمت آخر فصل هفتم به خوبی این تغییر و تحول درونی ریک را به ما نشان داد، او اکنون سینه سپر می‌کرد و حتی با وجود خطری که زندگی تنها پسرش را تهدید می‌کرد، این انتقام را فریاد می‌زد. با توجه به اتفاقات پایانی فصل هفتم، همه در انتظار شروع طوفانی گروه ریک و تقابل بازماندگان با دار و دسته نیگان هستند که طبق گفته‌ها چیزی از آخرالزمانی مرگ‌بار کم ندارد.

در انتهای فصل قبل ریک گرایمز موفق شد بازماندگان جدا افتاده از هم را به طریقی گرد هم جمع کرده و اتحادی علیه نیگان تشکیل دهد. مگی اکنون نه زنی افسرده و پریشان از مرگ همسرش، بلکه جنگجویی انتقام جو است، «ازکیل» (Ezekiel) بالأخره متوجه شد که نمی‌توان برای همیشه با دشمن در صلحی نصفه و نیمه به سر برد، حتی «مورگان» (Morgan) و «کارول» (Carol) هم متوجه شدند که گاهی باید برای حفظ داشته‌هایت، باورها را کنار گذاشت و اینگونه  است که خون و خونریزی‌های فصل هشتم، امری بدیهی به نظر می‌رسد.

«جفری دین مورگان» (Jeffrey Dean Morgan) بازیگر نقش نیگان در مورد فصل جدید واکینگ دد چنین می‌گوید:

"امسال خونریزی بیش‌تری خواهیم داشت. فکر نمی‌کنم قادر به فراموش کردن امسال باشم، چرا که خدا می‌داند چه میزان خونریزی خواهیم داشت، اوه، خدا می‌داند که هنوز خون‌های فیلمبرداری سه شنبه شب روی لباسم هست. این فصل راحتی نخواهد بود و «لوسیل» ظاهراً هنوز هم بسیار تشنه‌ی ضربه زدن، از هم دریدن و به راه انداختن جوی‌های خون است."

بی‌شک با توجه به اختتامیه‌ی فصل قبل، این میزان خون و خونریزی، طرفداران این سریال را شگفت زده نخواهد کرد. 

فصل گذشته واکینگ دد کم‌ترین میزان بیننده از سال ۲۰۱۲ تاکنون را به خود اختصاص داد، البته ظاهراً این امر چندان باعث نگرانی خالق این مجموعه «رابرت کرکمن» (Robert Kirkman) و تهیه کنندگان این سریال نشده است، چرا که مردگان متحرک هنوز هم در طول پنج سال گذشته بالاترین میزان بیننده را داشته است. در واقع ظاهراً بینندگان در عین انزجار عمیقی که نسبت به مرگ یکی از شخصیتهای محبوب این سریال یعنی «گلن» داشته‌اند، نمی‌توانند به سادگی از کنار خشم ریک و انتقام طوفانی او برای تلافی تمام دردها و رنج‌هایی که گروهش به خاطر عملکرد نیگان متحمل شدند نیز بگذرند.

«اندرو لینکلن» (Andrew Lincoln) بازیگر نقش ریک گرایمز یکی از کلیدی‌ترین شخصیت‌های این سریال در این باره می‌گوید:

" فصل قبل برای همه بسیار دردناک بود و می‌توانم ادعا کنم که ریک از نظر احساسی بسیار درهم شکسته و ناامید شده بود. فکر می‌کنم فصل جدید به نوعی حاصل ماجراهای فصل گذشته است. ضرباهنگ داستان سرعت بیشتری به خود گرفته و در هر قسمت شاهد پوشش داستان‌های بیشتری خواهیم بود، به علاوه منتظر انفجارهای بیشتر و البته جلوه‌های ویژه سرگرم کننده‌تر نیز باشید. "

اما نکته‌ی غافلگیر کننده که از همین حالا ضربان قلب هواداران را به شماره انداخته، این واقعیت است که هفت شخصیت کلیدی داستان در فصل نهم حضور نخواهند داشت و هویت آنها، البته کاملاً مخفی است. می‌دانیم که فصل قبل هواداران به طرق مختلف هشدار دادند که در صورت کشته شدن شخصیت «درل» با بازی «نورمن ریدس» (Norman Reedus)، اشتراک تلویزیونی خود را قطع خواهند کرد، اما در مقابل «کرکمن» علاوه بر آزار روحی درل، سه شخصیت مهم یعنی گلن، آبراهام و «ساشا» (Sasha) را به شکلی دلخراش از روند داستان حذف کرد. به همین دلیل نمی‌توان آسوده خاطر و تنها به امید انتقام گرفتن از نیگان به تماشای این سریال نشست و باید، منتظر اشک‌های بیشتری بود که در اندوه مرگ عزیزان ریخته خواهد شد.

واقعیت این است که شخصیت نیگان به مراتب حتی منفورتر از دیگر بدمن این سریال یعنی «فرماندار» است. قد بلند، کاریزما و ویژگی‌های دین مورگان نقشی مهم در اقتدار این شخصیت منفی داشته است و حالا، نیگان و ریک قرار است رو در روی هم ایستاده و داستانی مهیج را رقم بزنند.

اما خارج از فضای داستان اندرو لینکلن و جفری دین مورگان ظاهراً روابط با هم خوبی دارند به طوری که مورگان می‌گوید اگر ما بیش از اندازه با هم کار کنیم، ممکن است یکی از ما دیر یا زود کشته شود، در نتیجه اغلب ما را از هم جدا می‌کنند!

اگرچه شروع داستان با حضور زامبی‌ها شکل گرفت، اما در ادامه کم کم زامبی‌ها تنها به صورت سیاهی لشکرهایی ناخوشایند درآمدند که لنگان لنگان راه رفته و در جستجوی قربانی به این سو و آن سو می‌روند. در واقع آنگونه که ریک در آن شب طوفانی به دوستانش گفت، اکنون آنها مردگان متحرک داستان هستند و شاید همین مسئله، تقابل بیشتر لینکلن ۴۴ ساله و مورگان ۵۱ ساله را توجیه کند.

طرفداران در عین حال بسیار مشتاق ملاقات با این شخصیت‌های محبوب هستند که در خلال مدتی به درازای هفت فصل نفس‌گیر، مثل اعضای خانواده‌ی بسیاری از ما شدند. گروهی که با ترس‌های‌شان ترسیدیم، با غم‌های‌شان اندوهگین شدیم، با شادی‌های‌شان خندیدیم، نگران زندگی‌شان بودیم و در مرگ‌شان داغدار شدیم و همین امر، باعث ایجاد تنفری ناخواسته نسبت به شخصیت‌های منفی داستان می‌شود.

مورگان می‌گوید که بارها با این مسئله مواجه شده، وقتی که طرفداران برای او نه فقط در مقام شخصیت نیگان، که حتی در مقام جفری دین مورگان نیز آرزوی مرگ کرده‌اند! نفرتی که زاییده‌ی تماشای نخستین قسمت اول فصل قبل و صحنه‌ی کشته شدن خشونت‌آمیز گلن و ابراهام است. با این حساب دین مورگان در پذیرش این نقش بی‌شک شجاعتی مثال زدنی از خود نشان داده است.

اکنون اما تصاویر منتشر شده از ریک با ریشی خاکستری روی چانه و قیافه‌ای خسته، دوباره ترس و نگرانی هوادارن را دامن زده است. اندرو لینکلن می‌گوید:

"مدت طولانی است که داستان بدون هیچ گونه‌ نتیجه‌گیری مشخص ادامه پیدا کرده است. اگر من تماشاگر این سریال بودم، دوست داشتم پاسخی به سوالاتم داده شود و اگر این به معنی مرگ شخصیت اصلی یا کاراکترهای کلیدی داستان باشد، این را تحمل می‌کردم."

در نهایت یک چیز مشخص است، کشتار و خونریزی بیشتری در پیش است. باید منتظر بود و دید یکشنبه شب عوامل سازنده، بینندگان مشتاق این سریال را با چه شگفتی‌هایی غافلگیر خواهند کرد. فراموش نکنید قسمت اول فصل هشتم که با نام «All Out War» شناخته می‌شود، یکشنبه شب ۳۰ مهرماه ساعت ۹ شب از شکبه AMC پخش خواهد شد.

نظر شما در مورد سریال واکینگ دد چیست؟ آیا شما هم از جمله طرفداران این سریال هستید؟ راستی این سریال را بدون حضور شخصیتی همچون ریک گرایمز دنبال خواهید کرد؟