در آشپزخانه‌ی هر کدام از ما حتماً یک قوطی جوش شیرین پیدا می‌شود که تا به حال به خاطر آنچه در مضرات جوش شیرین شنیده‌‌ایم در استفاده از آن شک و تردید کرده‌ایم و به همین خاطر این بسته‌ی مفید در گوشه‌ی قفسه‌ی ادویه‌جاتمان خاک می‌خورد. با ۷۲۴پرس همراه باشید تا از ویژگی‌های این پودر پر‌خاصیت با خبر شویم.

ممکن است مقدار زیادی جوش شیرین روی دستتان مانده باشد و ندانید با آن چه کاری می‌توانید انجام دهید، راه حل‌های پیشنهادی زیر می‌تواند کمک کند تا این پودر ارزان قیمت را به بهترین راه‌گشای خانگی خود تبدیل کنید، کاربرد‌هایی مختلف از استفاده در جراحت‌های کوچک تا تبدیل شدن به بخشی از پروسه‌ی معمولی سلامت.

۱. دئودورانت طبیعی

خواص جوش شیرین- دئودورانت و خوشبو کننده طبیعی

اگر می‌خواهید از پارابن‌ها و آلومینیومی که در بسیاری از ترکیبات دئودورانت و ضد‌ تعریق یافت می‌شوند، اجتناب کنید می‌توانید به جای آن از مخلوط مقدار کمی جوش شیرین با آب استفاده کنید. این ترکیب ساده یک دئورانت طبیعی مؤثر است. درعین حال می‌توانید فقط مقداری جوش شیرین خشک را برای جلوگیری از تعریق زیر بغل به کار ببرید.

۲. گزش حشرات و پیچک سمّی

خواص جوش شیرین در بهبود جای نیش حشرات

برای اینکه خارش ناشی از گزش حشرات را بهبود ببخشید، تنها کافی است از مخلوطی از جوش شیرین و آب استفاده کنید. البته می‌توانید مقداری از پودر خشک را هم روی پوست‌تان بمالید تا همین نتیجه را بگیرید. این ترکیب برای تسکین خارش ناشی از حساسیت پوستی به پیچک سمّی نیز بسیار مؤثر است. جوش شیرین با خنثی کردن اثر سَم‌ها، به تسکین تحریک و خارش پوستی کمک می‌کند.

۳. سوزش معده، سوء‌هاضمه و زخم معده

خواص جوش شیرین در درمان درد معده

بیشتر ترکیبات ضد اسید معده، دارای بعضی از اقسام بی‌کربنات هستند. جوش شیرین به سرعت اسید معده را خنثی می‌کند و سوزش معده، سوء‌هاضمه و حتی زخم معده را تسکین می‌دهد. در چنین شرایطی آشامیدن محلولی از نصف قاشق چایخوری جوش شیرین و نصف لیوان آب کمک‌رسان خواهد بود. البته شایان ذکر است زیاده‌روی در مصرف این محلول می‌تواند تعادل الکترولیتی بدن را بر‌هم بزند.

۴. لایه بردار  پوست کف پا

خواص جوش شیرین

چهار قاشق غذا‌خوری جوش شیرین را در یک تشت پر از آب گرم بریزید و مدتی پای خود را در آن قرار دهید  تا پوست کف پا تقویت شود. برای ترمیم بیشتر کف‌ پا، می‌توانید از ماساژ کف پا با خمیر جوش شیرین استفاده کنید. این خمیر را می‌توانید از ترکیب سه قسمت جوش شیرین و یک قسمت آب درست کنید که برای لایه برداری صورت و بدن هم می‌توان از آن استفاده کرد. خمیری که طبیعی است، گران نیست و هر روز در اختیارتان است.

۵. یک غوطه‌وری آرامش بخش

خواص جوش شیرین

جوش شیرین به همراه آب سیب را وقتی در وان حمام‌تان بکار ببرید متوجّه‌ی تأثیر فوق‌العاده‌ی این ترکیب به عنوان یک اسپا خواهید شد. البته در نهایت برای پاکسازی دوش و وان هم می‌توان از آن بهره‌ی بسیار برد.

۶. شوینده دستی

خواص جوش شیرین

اگر سه قسمت جوش شیرین را با یک قسمت آب مخلوط کنید، یک پاک کننده‌ی طبیعی ساخته‌اید که اگر روی سطوح مالیده شود آلودگی و کثیفی را پاک می‌کند.

۷. بیرون کشیدن تراشه‌های چوب از پوست

خواص جوش شیرین در بیرون کشیدن تراشه های چوب از پوست

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را به یک لیوان کوچک آب اضافه کنید و دو بار در روز منطقه مورد نظر را به این محلول آغشته کنید. بسیاری از این تراشه‌ها بعد از چند روز استفاده از این محلول بیرون آمده و رفع خواهند شد.

۸. ترمیم آفتاب سوختگی

خواص جوش شیرین- سفید کننده دندان و بهبود وضعیت لثه

وان حمام را از آب ولرم پر کنید و نصف فنجان جوش شیرین را به آن اضافه کنید و سپس مدتی در این محلول غوطه‌ور شوید. وقتی که بیرون آمدید بدون شستشوی اضافه، اجازه دهید تا پوست‌تان با جریان هوا خشک شود و بعد با یک حوله، اضافه جوش شیرینی که بر روی پوست‌تان است را پاک کنید. این کار به درمان آفتاب سوختگی کمک می‌کند. ضمن اینکه می‌توانید از مخلوط جوش شیرین و آب به عنوان کمپرس خنک در ناحیه‌ی تحت تأثیر آفتاب سوختگی استفاده کنید.

۹. بهبود عملکرد ورزشکاران

جوش شیرین و خواص بیکینگ سودا در عملکرد بهتر ورزشکاران

فاصله‌ای که دونده‌ها حین تمرین طی می‌کنند بسیار زیاد است لذا به ورزشکاران توصیه می‌شود که قبل از مسابقه برای بهبود عملکردشان مقداری جوش شیرین را بصورت کپسولی میل کنند. این مقدار اندک مشابه سوخت‌و‌ساز کربوهیدرات در بدن انرژی مورد نیاز ورزشکار را فراهم می‌کند. همچنین جوش شیرین در بهبود سرعت شناگران هم مؤثر است.

محققان می‌گویند: «اساساً بی‌کربنات سدیم یک ماده‌ی قلیایی است که سبب بالا رفتن PH خون می‌شود. چنین به نظر می‌رسد که می‌توان برای کاهش حالت اسیدی ماهیچه‌ها که در نتیجه‌ی فعالیت ورزشی ایجاد شده است، از جوش شیرین استفاده کرد. در فعالیت‌هایی مانند شنای سرعتی و دوی سرعتی اسید لاکتیک زیادی در ماهیچه‌ها تولید می‌شود که مسبب گرفتگی عضله در هنگام ورزش یا پس از آن است.»

۱۰. خمیر دندان و لثه

خواص جوش شیرین- سفید کننده دندان و بهبود وضعیت لثه

جوش شیرین خاصیتی دارد که می‌شود برای از بین بردن پلاک‌های دندانی و پاکسازی و جلا بخشیدن به دندان‌ها از آن استفاده کرد. بنا‌بر مشاهدات به دست آمده از پنج مرکز کنترل سلامت دهان و دندان چنین نتیجه‌گیری شده است که خمیردندان‌هایی که حاوی جوش شیرین هستند قدرت بیشتری در از بین بردن پلاک‌های دندانی داشته‌اند تا خمیر دندان‌هایی که فاقد آن بوده‌اند.

همچنین جوش شیرین اثرات آنتی باکتریالی داشته و چنین بدست آمده که می‌تواند در از بین بردن باکتری خاصی به نام استِرِپتوکوکوس موتاس که عامل تخریب کننده‌ی مینای دندان است، نقش داشته باشد. کافی است مقدار کمی از ترکیب آسیاب شده‌ی جوش شیرین و نمک دریا را بر روی لثه و دندان‌های‌تان مالیده و با کمک مسواک مینای دندان‌ها را از وجود این باکتری پاکسازی کنید. از بالاترین قسمت اتصال دندان به لثه شروع کرده و مسواک را از بالا به پائین حرکت دهید تا تمامی سطح دندان و لثه پاک شود و این کار را برای تمام شیارهای دندانی انجام دهید و بعد از پانزده دقیقه شستشو دهید. با اینکار کمک موثری به سلامت دهان و دندان خود کرده‌اید.

۱۱. سفید کننده‌ی دندان

خواص جوش شیرین- سفید کننده دندان و بهبود وضعیت لثه

یک راه حل طبیعی برای تهیه‌ی یک سفید کننده دندان خانگی این است که یک توت فرنگی رسیده را با نصف قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کنید و این مخلوط را بر دندان‌های‌تان بمالید و اجازه دهید برای پنج دقیقه بماند. سپس دندان‌ها را مسواک زده و شستشو بدهید. بدین ترتیب شاهد اثرات قابل قبول این کار خواهید بود. البته باید در نظر داشته باشید اگر بیش از یک بار در هفته از این سفید کننده‌ی خانگی استفاده کنید ممکن است به مینای دندان‌تان آسیب برسد.

امیدوارم از مطالعه‌ی این مطلب لذت برده و این راهکارها به کار شما نیز آمده باشند.