امروزه استفاده از مواد طبیعی در روند ساخت و ساز امری پذیرفته شده و مورد توجه است. بدین صورت شاهد ساختمان‌های به اصطلاح سبزی هستیم که با استفاده از منابع موجود در طبیعت ساخته شده و از امکانات خوبی نیز برخوردارند. به تازگی یک مدرسه در کشور تایلند نیز با پیروی از همین اصول، یک فضای ورزشی جدید برای دانش آموزان ساخته که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

«مدرسه بین المللی پانیادین» (panyaden international school)، یک مرکز آموزش دوست‌دار طبیعت است که در منطقه «چیانگ مای» (Chiang Mai) کشور تایلند واقع شده است. نکته جالب اینکه در ساخت این مدرسه، تماماً از مواد طبیعی استفاده شده است. 

این مدرسه اخیراً با همکاری گروه معماری «Chiangmai Life Construction» یک سالن سرپوشیده‌ی جدید برای تیم‌های ورزشی خود تهیه و تدارک دیده است که هم با الهام از جلوه‌های طبیعت ساخته شده و هم در ساختنش از مواد کاملاً طبیعی استفاده شده است. این سالن در اصل به شکل یک تراس بزرگ به وسعت ۷۸۲ متر مربع است که سقفی از جنس بامبو برفراز آن افراشته شده است. استفاده از چوب درخت بامبو بازتابی از ارزش‌های بودایی است که در مباحث آموزشی این مدرسه بدان پرداخته شده است. 

طرح کلی این ساختمان با الهام از گل نیلوفر آبی ارائه شده و در ساخت آن به هیچ عنوان از فولاد یا هر ماده‌ی ساخته دست انسان استفاده نشده است. سقف این بنا یادآور سه گلبرگ گل نیلوفر است و حالت کلی آن نیز با الهام از وضعیت توپوگرافی محیط اطراف، تپه مانند است. علیرغم هوای شرجی این شهر، این سالن به صورت طبیعی خنک است، همچنین در مقابل ورزش بادهای قوی و زلزله نیز از مقاومت خوبی برخوردار است.

PanyadenSchool11-1
PanyadenSchool13
PanyadenSchool14
PanyadenSchool15
PanyadenSchool16
PanyadenSchool17
PanyadenSchool18
PanyadenSchool19