اگرچه عکاسی هنری است چشم‌نواز که ذهن و احساس هنرمند را با مخاطبان آثارش به اشتراک می‌گذارد، اما گاهی هدف از عکاسی چیزی فراتر از نمایش هنر صرف است. هرچند حتی عکاسی در این مسیر متفاوت نیز می‌تواند در نهایت به خلق آثار هنری شگفت انگیز بینجامد، نمونه‌اش این تصاویر بزرگنمایی شده زیبا از زنبورها.

«سم دروژ» (Sam Droege) سرپرست یک مرکز تحقیقاتی حیات وحش موسوم به «USGS» است که به صورت مشخص در حال بررسی و تحقیق پیرامون وضعیت زنبورهای بومی آمریکا است. این مرکز که در شهر مریلند واقع شده است، زیستگاه و سلامت زنبورهای بومی ایالات متحده را به دقت مونیتور می‌کند و در عین حال آرشیوی غنی تولید کرده که می‌تواند به عنوان منبع در اختیار محققان فعال در این حوزه قرار گیرد. آنها بالاخص روی گونه‌های مختلف زنبورهای ساکن آمریکای شمالی تحقیق می‌کنند و البته با توجه به هزاران گونه زنبور ساکن این نواحی، بی‌شک این پروژه‌ای بزرگ و زمان‌بر است.

برای کمک بیشتر به روند تشخیص گونه‌های مختلف زنبور، این مرکز به سراغ عکاسی با رزولوشن بالا رفته تا عکس‌های باکیفیتی از هر گونه زنبور را به ثبت برساند. سم خود به عنوان رهبر، این پروژه را از سال ۲۰۱۰ مدیریت می‌کند و تصاویر ماکروی او به قدری شفاف و تماشایی هستند که بیش از آنکه به عنوان کاری تحقیقاتی معرفی شوند؛ نمودی کامل از هنر عکاسی به شمار می‌روند. او شماری از آثار خود را در سایت اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوی «فلیکر» (Flickr) نیز به نمایش گذاشته است.

خود او در این مورد می‌گوید که سال‌هاست در حال بررسی و تماشای این مخلوقات کوچک شگفت انگیز است، اما سطوح جزئیات ظاهر آنها که در قالب عکاسی بزرگنمایی نمود پیدا می‌کند، باورنکردنی هستند. سر، چشم‌ها، پرزهای طلایی، انحناهای ظریف بدن و رنگ‌های شگفت‌انگیزی که سایه روشن‌هایی خیال‌انگیز و دلفریب را پدید آورده‌اند، همگی زیبایی این مخلوقات را به رخ می‌کشد. از نظر سم این سطحی از هنر است که بشر به سختی ممکن است روزی به آن دست پیدا کند. در ادامه نظر شما را به تصاویر ماکرو از زنبورها جلب می‌نماییم.

bee-1
bee-10
bee-2
bee-4
bee-5
bee-6
bee-7
bee-8
bee-9