مجمسه سازی از جمله شاخه‌های مجذوب کننده دنیای هنر است که از دیرباز توجه بشر را به خود جلب کرده است. اما این روزها هنرمندان در کنار توجه به بعد زیبایی شناختی، سعی می‌کنند در ساخت آثار این چنینی عناصری دیگر را دخیل کرده و پیام‌های خود را به شکلی نوین به مخاطب منتقل کنند.

مجسمه‌ای جالب توجه به ارتفاع ۲۶ فوت در کشور انگلستان ساخته شده که در نوع خود شگفت انگیز و تماشایی است. برخلاف بسیاری از دیگر مجسمه‌ها، در ساخت این پیکره از موادی همچون سنگ یا فلز استفاده نشده و در عوض صد هزار چاقوی اهدایی پیکربندی آن را شکل داده‌اند. در کنار نما و ظاهر تأثیرگذار و شاید اندکی ترسناک این مجمسه، این اثر هنری با هدفی خاص شکل گرفته است. در واقع ساخت این مجسه در یادبود افرادی است که هر ساله قربانی خشونت‌های خیابانی شده و با چاقو به قتل می‌رسند. معضلی که رفته رفته تبدیل به مشکلی جدی و واقعی در این کشور شده است.

خالق این مجسمه «الفی بردلی» (Alfie Bradley) نام دارد که به مدت دو سال در حال طراحی و ساخت این مجسمه با استفاده از چاقوهای اهدایی از سوی اداره پلیس این کشور بوده که به ویژه در جرائم خشونت بار در انگلستان و ولز مورد استفاده قرار گرفته‌اند، حتی نام تعدادی از قربانیان روی تیغه این چاقوها کنده‌کاری شده است.

از سوی دیگر مرکز «British Ironwork Center» در «شروپ‌شایر» «Shropshire» نیز دست به کار شده و در قالب یک برنامه انسان دوستانه و حمایتی تحت عنوان «برای نجات یک زندگی، چاقوی خود را تحویل دهید» سهمی مهم در پیشبرد این برنامه داشت. در واقع در قالب این طرح مردم می‌توانستند در صورت تمایل چاقوهای خود را برای ساخت این مجسمه اهدا کنند.

البته ساخت این مجمسه چندان هم بی‌دردسر نبود. علاوه بر تمیز کردن هر چاقو از هرگونه مواد زیستی، اَلفی باید همه چاقوها را کند کرده و مطمئن می‌شد که هیچکدام برنده نیستند و هیچگونه صدمه‌ی احتمالی را به بازدیدکنندگان وارد نمی‌کنند. بردلی هم اکنون در تلاش است این مجمسه را در میدان ترافالگار لندن نصب کرده و به افزایش آگاهی جامعه نسبت به معضل افزایش خشونت کمک کند.

giant-knife-angel-sculpture-alfie-radley-1-597b3c5e8db27700
giant-knife-angel-sculpture-alfie-radley-2-597b3c60dafff700
giant-knife-angel-sculpture-alfie-radley-3-597b3c627a52a700
giant-knife-angel-sculpture-alfie-radley-4-597b3c645869e700
giant-knife-angel-sculpture-alfie-radley-5-597b3c6601888700
giant-knife-angel-sculpture-alfie-radley-6-597b3c67ebea7700
giant-knife-angel-sculpture-alfie-radley-8-597b3c6c4bf05700