سریال فرار از زندان یکی از محبوب‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر است که موفق به جذب مخاطبان بسیاری شد. «مایکل اسکافیلد» یکی از شخصیت‌های مهم و کلیدی این سریال است که در سری جدید باز هم شاهد حضورش هستیم. به همین مناسبت با زندگینامه و مرور فعالیت‌های حرفه‌ای بازیگر ایفاگر این نقش ، همراه شما خواهیم بود.

«ونتورت میلر» (Wentworth Miller) بازیگری است تحسین شده که چه در سریال‌های تلویزیونی و چه در عالم سینما خوش درخشیده است. اما شاید تأثیرگذارترین حضور او به نقش آفرینی در سریال محبوب «فرار از زندان» (Prison Breack) بازگردد که از شبکه‌ی «فاکس» پخش شده و بسیار مورد توجه  بینندگان قرار گرفت. این سریال درهای شهرت و موفقیت را به روی میلر جوان گشود.

بیوگرافی

«ونتورت اِرل میلر» سوم در دوم ماه ژوئن سال ۱۹۷۲ در «چیپینگ نورتون»، «آکسفورد شایر» انگلستان متولد شد. والدین او «جوی ماری» (Joy Marie) و ونتورت ارل میلر دوم هر دو آمریکایی بودند. مادرش به عنوان معلم دانش آموزان استثنائی فعالیت می‌کرد و پدرش یک وکیل بود. او دو خواهر کوچک‌تر از خود به نام‌های «گیلیان» (Gillian) و «لی» (Leigh) دارد. پدرش سیاهپوست است و از تبار آفریقایی- آمریکایی، جامائیکایی، انگلیسی و آلمانی است و مادرش نیز قفقازی است.

وقتی که میلر یک ساله بود، خانواده‌اش به «پارک اسلوپ» در بروکلین نیویورک نقل مکان کردند. پدرش شغلی به عنوان دستیار وکیل پیدا کرده بود. ونتورت عملاً شهروندی دو تابعیتی است، اما او همیشه خود را یک آمریکایی می‌داند. او دوران دبیرستان خود را در مدرسه «میدوود» (Midwood) در بروکلین به اتمام رساند، جایی که عضو یک گروه موسیقی بود. بعدها والدینش او را به دبیرستان دیگری به نام «کواکر ولی» (Quaker Valley) در ایالت پنسیلوانیا فرستادند که برای دوره‌های ورود به کالج معروف است. او در دوران دبیرستان شاگردی فعال بود و در تهیه‌ی روزنامه دیواری مدرسه نیز مشارکت داشت.

بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان در سال ۱۹۹۰، او به دانشگاه پرینستون رفت؛ اما در نهایت میلر متوجه شد که عاشق اجرا و بازیگری است. و چه این کار را در مقابل یک گروه کوچک انجام دهد و چه در برابر جمعی بزرگ به ایفای نقش بپردازد، در هر دو حالت برایش مجذوب کننده است. ۵ سال بعد، یعنی در سال ۱۹۹۵ او در رشته‌ی ادبیات انگلیسی از دانشگاه پرینستون فارغ‌التحصیل شده و به کالیفرنیا نقل مکان کرد. در همان سال او توسط کمپانی کوچک استخدام شد که در کار تهیه و تولید فیلم‌های تلویزیونی فعالیت می‌کرد. در حدود یک سال و نیم بعد ونتورت متوجه شد که دوست دارد به لس آنجلس رفته و شانس خود را برای تبدیل شدن به یک هنرپیشه بیازماید. در اولین قدم او تصمیم گرفت از شغل خود استعفا دهد، علیرغم اینکه مدیر شرکت پیشنهاد ارتقای شغلی خوبی به او داده بود.

متأسفانه این تصمیم ونتورت با شروع چندان موفقی همراه نبود. او در ابتدا به عنوان کاریاب برای چندین شرکت تولید فیلم کار کرد. مدت نه چندان طولانی بعد از آن ونتورت شروع به ایفای نقش مهمان در شماری از برنامه‌های تلویزیونی همچون «بافی قاتل خون‌آشام» (Buffy the Vampire Slayer) محصول ۱۹۹۷، «ای‌آر» (ER) در ۱۹۹۴ و «مشهور» (Popular) محصول سال ۱۹۹۹ کرد. او همچنین در سال ۲۰۰۲، در سریال «داینوتوپیا» (Dinotopia) در نقش «دیوید اسکات» ظاهر شد. این کارنامه در نهایت او را به سمت ایفای نقش در فیلم «ننگ بشری» (The Human Stain) محصول سال ۲۰۰۳ رهنمون شد که رویدادی خوشایند را در کارنامه کاری او رقم زده و منجر به نقش آفرینی او در کنار ستارگان معروفی همچون «نیکول کیدمن» و «سِر آنتونی هاپکینز» شد، جایی که او در نقش جوانی شخصیت «کولمن سیلک» (Coleman Silk) با بازی آنتونی هاپکینز حضور یافت. البته این فیلم شاید در میان مخاطبان سینما چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما نقدهای مثبت بسیاری دریافت کرد و در عین حال به سکوی پرش مناسبی برای ونتورت جوان تبدیل شد تا به ایفای نقش‌های بزرگ‌تر بیندیشد.

بعد از این فیلم، او در نسخه‌ی دیگری از مجموعه فیلم‌های «دنیای زیرین» و در نقش دکتر «آدام لاک‌وود» ظاهر شده و در کنار «کیت بکینسل» و «اسکات اسپیدمن» حاضر شد. او همچنین در قسمت پایانی سریال «جون از آرکاردیا» (Joan of Arcadia) کمپانی CBS و در نقش «رایان هانتر» ظاهر شد؛ مردی بدذات اما خوش چهره که به جون نشان می‌دهد که او هم قادر به صحبت کردن با خداست. این حضور شاید می‌توانست به روند پیشرفت حرفه‌ای و ثابت ونتورت در صنعت فیلم و سینما کمک شایانی کند، اما در نهایت با اعلام انصراف کمپانی از ادامه ساخت این سریال، این امید نیز بر باد رفت.

در سال ۲۰۰۵ ونتورت در نقش یک خلبان در سریال «نجوای روح» حضور پیدا کرد؛ این درست پیش از آن بود که سرانجام برگ برنده دوران حرفه‌ای او با نقش آفرینی در سریال محبوب و پرطرفدار فرار از زندان رو شود. در این سریال مهیج و تماشای ونتورت در نقش «مایکل اسکافیلد» ظاهر شد، شخصیتی که برای کمک به برادرش «لینکلن باروز» خود را درگیر انواع مخاطرات کرده و حتی برای جرم نکرده به زندان می‌رود. از دیگر ستارگان این سریال که در کنار او به ایفای نقش پرداختند می‌توان به «دومینیک پارسل» (Dominic Purcell)، «آموری نولاسکو» (Amaury Nolasco) و «رابرت نیپر» (Robert Knepper) اشاره کرد. سریال فرار از زندان که پخش آن از سال ۲۰۰۵ آغاز شد، بسیار مورد توجه قرار گرفته و نام ونتورت نیز به عنوان یکی از ستارگان مطرح و محبوب، در نزد مخاطبان جا افتاد. به طوری که این نقش آفرینی باعث چندین نامزدی به عنوان بهترین بازیگر سریال تلویزیونی در جوایز مختلف از جمله جایزه‌ی گلدن گلوب شد.

اما او در نهایت بعد از چندین نامزدی نافرجام سرانجام جایزه‌ی بهترین بازیگر مهمان در تلویزیون را برای سریال «فلش» از مراسم جوایز سالانه‌ی «Saturn Award» از آن خود کرد. این ستاره همچنین در سال ۲۰۰۵ در دو موزیک ویدیوی خواننده‌ی مطرح «ماریا کری» (Mariah Carey) به نام‌های «It's Like That» و «ما متعلق به هم هستیم» (We Belong Together) حضور داشت.

ونتورت خودش را به عنوان فردی معرفی می‌کند که خیلی عاشق خلوت و تنهایی است و دوست دارد اوقات خود را صرف استراحت در منزل کند؛ به خصوص وقتی که سر انجام کار یا پروژه‌ی فیلمبرداری نیست. او از شنا کردن لذت می‌برد. همچنین عاشق مطالعه، چرت بعدازظهر و البته رفتن به رستوران‌های مختلف به صورت هفتگی است. او از زمانی که در انستیتوی هنر شیکاگو صرف می‌کند، لذت فراوانی می‌برد؛ چرا که او باور دارد موسیقی، نقاشی، فیلم و تئاتر باعث بهبود مهارت‌های او در مقام یک بازیگر می‌شوند.

در سال ۲۰۱۳ او دوباره به مهارت‌های سابق خود همچون نوشتن بازگشت و در همکاری با کارگردان «چان ووک پارک» در حال نگارش ستاریو برای یک فیلم است.

نکات جالب:

  • هر بار گریم خالکوبی معروف انجام شده روی بدن مایکل اسکافیلد، چهار ساعت به طول می‌کشید.
  • این هنرپیشه به حیوانات خانگی همچون سگ و گربه و همچنین مواد غذایی خاص حساسیت دارد.
  • ونتورت میلر زمانی یک همجنسگرا بوده و به همین خاطر مشکلاتی را نیز متحمل شده است.
  • در سال ۲۰۰۷، این هنرپیشه از سوی مجله‌ی پیپل به عنوان یکی از صد فرد زیبای جهان معرفی شد.
  • او، پدر و پدربزرگش هر سه با نام ونتورت شناخته می‌شوند که با الهام از نام شخصیتی به همین نام در یکی از آثار «جین آستین» اقتباس شده است.

فیلم شناسی:

ونتورت میلر تا کنون در آثار سینمایی ذیل بازی کرده است:

اتاق ۲۰۳ (۲۰۰۱)- جهان زیرین، ننگ بشری (۲۰۰۳)- اعتراف (۲۰۰۵)- رزیدنت ایول: زندگی پس از مرگ (۲۰۱۰)- رزیدنت ایول: قصاص (۲۰۱۲)- لافت (۲۰۱۴) و اتاق نا‌امیدی‌ها (۲۰۱۵)

سریال‌هایی که او در آنها به ایفای نقش پرداخته است:

بافی، قاتل خون آشام‌ها (۱۹۹۸)، زمانی برای زندگی (۱۹۹۹)، مشهور، بخش فوریت‌های پزشکی (۲۰۰۰)، داینوتوپیا (۲۰۰۲)، جون اهل آرکادیا و نجواگر روح (۲۰۰۵)؛ همچنین از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ او در مجموع در چهار فصل سریال فرار از زندان حضور داشت، مرد خانواده، فیلم تلویزیونی فرار از زندان، اپیزودی از سریال نظم و قانون: واحد قربانیان ویژه (۲۰۰۹)، دکتر هاوس (۲۰۱۱)، عدالت‌جویان جوان: تهاجم (۲۰۱۳)، فلش (از سال ۲۰۱۴ تا کنون) و افسانه‌های فردا (۲۰۱۶). ونتورت میلر همچنین در جدیدترین فصل سریال فرار از زندان باز هم ایفاگر نقش مایکل اسکافیلد است که هم اکنون در حال پخش است.