کسانی که بازی او در فیلم‌های «لالالند» و «دفترچه خاطرات» را دیده‌اند و از طرفداران او هستند، به ما خواهند گفت: لازم نیست درباره‌ی زندگی کاری و شخصی «رایان گسلینگ» و اینکه چگونه پله‌های ترقی را طی کرد چیزی بگویی؛ چرا که این بازیگر، خواننده و نوازنده‌ی کانادایی را همه می‌شناسند!

«رایان گسلینگ» یک بازیگر کانادایی است که برای بازی در فیلم‌های «دیوانه‌وار، احمقانه،عشق»، «دفترچه» و «لالالند» به شهرت رسید. او که در ۱۲ نوامبر سال ۱۹۸۰ در شهر لندن در ایالت انتاریوی کانادا به‌دنیا آمد، حرفه‌ی خود را از سال ۱۹۹۳ و در کلوب «میکی موس» آغاز کرد. به عنوان یک مرد بالغ در فیلم «دفترچه خاطرات» محصول سال ۲۰۰۴ درخشید و توانست به خاطر فیلم «هالف نلسون» سال ۲۰۰۶ نامزدی جوایز آکادمی و همچنین نامزدی گلدن گلوب را برای فیلم «لارس و دختر واقعی» محصول سال ۲۰۰۷، بدست بیاورد. گسلینگ همچنین در فیلم «ولنتاین آبی» (۲۰۱۰) و «دیوانه‌وار، احمقانه، عشق»(۲۰۱۰)، «پانزدهم مارس»(۲۰۱۱) و «کوتاه بلند»(۲۰۱۵) ظاهر شده است. او نامزدی گلدن‌گلوب و جوایز آکادمی را برای به نمایش کشیدن نوازنده‌ی پیانو در فیلم موزیکال «لالالند» (۲۰۱۶) کسب کرد.

رایان توماس گسلینگ،  در طبقه‌ی کارگری خانواده‌ی مورمون در کورنوال اونتاریو رشد کرد. یکی از فیلم‌های اکشن «سیلوستر استالونه» (Sylvester Stallone) بیشترین تاثیر را در صفات این هنرپیشه گذاشت. خودش بعدها در مجله‌ی مک لین گفت: زمانی که کلاس اول بودم، فیلم «اولین خون»  را دیدم و بعدش کوله‌پشتی‌ام را پر از کارد میوه‌خوری کردم و آنان را به مدرسه بردم و در زنگ تفریح به سمت بچه‌ها پرت کردم! او به خاطر این نمایش خطرناک، به حالت تعلیق درآمد اما او به اینکه الهام پذیرنده از فیلم‌های که می‌بیند باشد، ادامه داد.

رایان گسلینگ، اولین تجربه‌اش در دنیای هنر را در سال ۱۹۹۳ داشت، زمانی که به کلوب «میکی موس» پیوست: یک شوی متفاوت برای مردم جوان، او آواز می‌خواند و می‌رقصید، در کنار افراد مشهوری چون «بریتنی اسپیرس»، «جاستین تیمبرلک» و «کریستین آگویلرا»، خودش در مجله‌ی اسکویر اینگونه شرح داد که : من در این مکان به بلوغ رسیدم و درباره‌ی آن سال‌هایش که شو در دنیای والت دیزنی در فلوریدا ضبط می‌شد گفت: من سپاسگزارم، آن مکان یک دورنما برای من بود، من هرروز در آنجا ماجراجویی داشتم.

وقتی در سال ۱۹۹۵5، شو کنسل شد، گسلینگ وارد کار برای سریال‌های دیگر تلویزیونی شد. او در یک کمدی بنام Breaker High  در سالهای ۱۹۹۷-۱۹۹۸ ظاهر شد، قبل از اینکه به سرعت وارد بازی در نقش اسطوره‌ای دیگری شود. در سن ۱۷ سالگی، گسلینگ به لس آنجلس کوچ کرد تا به عنوان یک نقش کوچک در سریال محبوب نوجوانان: «هرکول جوان» بدرخشد.

برای آغاز کارش در یک فیلم، گسلینگ یک نقش مکمل در درام ورزشی «تایتان‌ها را بیاد بیاور» (۲۰۰۰) با درخشش «دنزل واشنگتن» (Denzel Washington) داشت. اما فیلمی که در آن نقش پررنگی داشته باشد در سال ۲۰۰۱ و با فیلم «با ایمان» بود.  او نقش یک یهودی ضد نازی را در فیلم داشت، چیزی که بخاطرش جایزه‌ی هیئت داوران را در فستیوال فیلم ساندنس دریافت کرد. اما همه‌ی این‌ها قبل از سال ۲۰۰۴ بود و قبل از درخشش وی در یک فیلم رمانتیک به نام «دفترچه‌ی خاطرات»، در مقابل «ریچل مک آدامز» (Rachel McAdams) که توجه مخاطبان را جلب کرد. در سال ۲۰۰۶ جنجال‌های زیادی بخاطر بازی‌اش به عنوان یک معلم معتاد (دان دون) در فیلم «هالف نلسون» به پا کرد.  اجرای قوی او برایش نامزدی بهترین بازیگر را در جوایز آکادمی رقم زد.

به عنوان شخصی برای انتخاب نقش‌های درگیرکننده‌ی متمایز، گسلینگ نقش یک کارآگاه جوان را در فیلم «شکستگی» (۲۰۰۷) در مقابل «آنتونی هاپکینز»، بازی کرد. او سپس به عنوان یک شخص خجالتی و  یک مرد توهمی در کمدی «لارس و دختر واقعی» (۲۰۰۷) ظاهر شد و به خاطرش نامزدی گلدن گلوب را برای خود رقم زد.

چنانکه حرفه‌ی او توسعه می‌یافت، گسلینگ دیگر به عنوان یک بازیگر جدی و تاثیرگذار و همچنین یکی از محبوب‌ترین بازیگران هالیوود شناخته شده بود. او یک اجرای قوی در مقابل «مایکل ویلیامز» در سال ۲۰۱۰ در درام «ولنتاین آبی» داشت. در این سال، او ثابت کرد که بازیگر بزرگی خواهد شد. گسلینگ در سومین فیلم متفاوتش ظاهر شد، چیزی مابین یک کمدی رمانتیک و درام سیاسی و یک فیلم هیجان انگیز تند و تیز.

در فیلم «دیوانه‌وار، احمقانه، عشق» (۲۰۱۲)، او نقش مردی را بازی کرد که تلاش می‌کرد به مردی که در حال طلاق است (استیو کارل) راه‌های پیروزی بر زنان را یاد بدهد. «اما استون» (Emma Stone)  نقش معشوقه‌ی گسلینگ را بازی می‌کرد. به عنوان بازی در یک فیلم اکشن‌تر او در فیلم «رانندگی» درخشید، در پاییز آن سال، گسلینگ با «جرج کلونی» در فیلم «نیمه‌ی ماه مارس» درخشید. کلونی همچنین فیلم را کارگردانی کرد و داستانش را نوشت. فیلمی که گسلینگ نقش یک منشی باهوش و فهمیم یک سیاست‌مدار را بازی می‌کرد.

در ادامه‌ی به چالش کشاندن خویش و صیقل دادن توانایی‌هایش، گسلینگ در یک فیلم درام جنایی: «جایی آنسوی کاج‌ها» در کنار «اوا مندس» (Eva Mendes) و «بردلی کوپر» (Bradley Cooper) درخشید، چیزی که اولین بار در فستیوال بین المللی فیلم تورنتو در سال ۲۰۱۲ به اکران درآمد.

دوباره در کنار استون، این بار گسلینگ نقش یک مرد قانون را داشت که برای مبارزه با عاملان جرائم سازماندهی‌ شده نظیر «میکی کوهن» (سین پن)، در فیلم «گانگستر اسکوآد»، برمی‌خیزد. این پروژه قرار بود که در پاییز ۲۰۱۲ اکران شود اما موکول شد به ژانویه‌ی ۲۰۱۳، بخاطر اینکه یک سکانس شلیک از فیلم، در یک سالن سینما-تئاتر تبدیل به یک تراژدی واقعی شد. در جولای سال ۲۰۱۲، یک مرد تفنگدار در داخل سالن پر از جمعیت تئاتر کلرادو، شروع به تیراندازی کرد. برادران وارنر، که استودیوی پشت ساخت فیلم «گانگستر اسکوآد» بودند تصمیم گرفتند که برای بازبینی، انتشار فیلم را به تعویق بیندازند.

بعد از درخشیدن در فیلم درام جنایی با نام «تنها خدا می‌بخشد» (2013)، گسلینگ کارگردانی خود را با فیلم «رودخانه‌ی گمشده»(۲۰۱۴)، آغاز کرد. فیلمی که خود او نوشت و تهیه کنندگی کرد و باعث درخشش «کریستین هندریکس» (Christina Hendricks) به عنوان زنی تنها و محاصره شده، شد. در همان سال او با «کریستین بیل» (Christian Bale) و «کارل» (Carell) و «برد پیت» (Brad Pitt) در فیلم «کوتاه بلند» بر اساس رمان پرفروش «مایکل لویس»، همبازی شد. این پروژه باعث چهار نامزدی گلدن گلوب و سروصدای زیاد در مراسم اسکار شد.

در سال ۲۰۱۶، گسلینگ در مقابل «راسل کرو» در یک کمدی تلخ با نام پسران خوب، و همچنین در فیلم کمدی موزیکال «لالالند» به همراه «اما استون» به ایفای نقش پرداخت. برای دومی، جایزه‌ی گلدن گلوب را به خاطر بهترین بازیگر بدست آورد و همچنین نامزد دریافت اسکار شد. به عنوان پروژه‌های در حال آماده سازی، گسلینگ قرار است که در فیلم «بی‌وزن» اثر «ترنس مالیک» و همچنین دنباله‌ی فیلم «بلید رانر» ایفای نقش کند.

گسلینگ برای ارتقای چندین نهاد اجتماعی فعالیت کرده است، نهادهایی چون مرکز تحقیقات «ای آی دی اس»، امداد فقرا و حقوق حیوانات. گسلینگ همچنین یک خواننده و گیتاریست جاز کاربلد است. در این سال‌ها، گسلینگ کمابیش با ستاره‌هایی چون «ساندرا بالوک» و «مک آدامز»، ارتباط برقرار کرد. از سال ۲۰۱۱، او پیوند عاشقانه‌ای با ستاره‌ی فیلم «جایی آنسوی کاج‌ها» یعنی «مندس» داشت. در تابستان سال ۲۰۱۴، خبرهایی پخش شد که آنان منتظر اولین بچه‌ی خود هستند، دختر آن‌ها «اسمرالدا آمادا گسلینگ»، در سپتامبر آن سال، به دنیا آمد. در آوریل سال ۲۰۱۶، «مندس» تولد دومین دختر حاصل از ازدواجشان «آمادا لی» را جشن گرفت. در سپتامبر ۲۰۱۶، «یو اس ویکی» خبر داد که گسلینگ و مندس دور از رسانه‌های خبری، زودتر ازآن سال، ازدواج کرده بودند.