تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه عکسی بدون نقص بگیرید؟ همانند کتاب‌ها و مجلات، اینترنت نیز پر از راهکار‌ها و تکنیک‌های عکاسی است. ما در اینجا ۱۱ راه ساده برای گرفتن عکس‌های فراموش نشدنی را برای شما به انتشار گذاشته‌ایم.

قاب تصویر

از محیط اطراف برای ساختن یک قاب طبیعی برای سوژه‌ی خود استفاده کنید (لازم نیست چهار طرف این قاب بسته باشد). این قاب می‌تواند یک پنجره، در، درخت و حتی دو شاخه باشد. فراموش نکنید قاب تصویر نباید بر همه‌ی عکس غلبه کند.

حرکت

اگر شما از سوژه‌ای در حال حرکت عکس‌برداری می‌کنید، فضای خالی را در مقابلش رها کنید. در این صورت حس پویایی عکس شما بیشتر خواهد بود.

جهت

مغز ما اطلاعات را از سمت چپ به راست ادراک می‌کند. در نتیجه بهترین حالت این است که سوژه‌های مهم عکس را در سمت راست تصویر قرار دهیم.

زاویه‌ی دوربین

زوایای مختلف را برای عکاسی آزمایش کنید. شما با این کار هم می‌توانید سوژه‌تان را به گونه‌ای جدید و غیرمنتظره نشان دهید و هم می‌توانید بدون در نظر گرفتن بیش از حد قاب، منظور و مفهوم عکس را برسانید.

فضای منفی

در هر عکس دو فضا وجود دارد

فضای مثبت (سوژه‌ی اصلی را نشان می‌دهد)؛

فضای منفی (معمولا پس‌زمینه‌ی تصویر است)؛

باید حواستان باشد که چه اتفاقی در فضای منفی عکس می‌افتد. شما باید بر روی سوژه‌ی اصلی عکس تاکید داشته باشید نه اینکه آن را محدود کنید.

عمق

عمق باعث می‌شود که عکس حالت سه بعدی پیدا کند و حس غنی‌تری را به ما بدهد. موارد زیر در این زمینه به شما کمک می‌کند:

  • خطوط موازی که در فواصل دور به یک نقطه می‌رسند.
  • عکاسی در مه، عکس‌های شما را لایه لایه به نظر می‌رساند.
  • تن (حجم را از طریق رنگ منتقل می‌کند؛ به طوری که اشیای تیره‌تر نزدیک‌تر و اشیای روشن‌تر، دور‌تر به نظر می‌رسند).
  • عمق میدان (اگر شما پس‌زمینه را تار کنید، اشیای شفاف نزدیک‌تر و اشیای مات دورتر به نظر می‌رسند).

پیش‌زمینه

استفاده از پیش‌زمینه برای عمیق‌تر کردن عکس بسیار مهم است. اگر شما به عکس چیزهایی اضافه کنید، مخاطب احساس درگیری بیشتری با عکس خواهد کرد.

سایه‌ها و انعکاس‌ها

با استفاده از این عناصر عکس‌هایتان را جذاب‌تر و زیباتر می‌کنید. شما می‌توانید یک گفتگوی بصری بین سوژه و انعکاس آن (یا سایه‌ی آن) ایجاد کنید.

ساعت طلایی و ساعت آبی

ساعت طلایی، بازه زمانی کوتاهی بعد از طلوع و قبل از غروب خورشید است. هنگامی که کنتراست کاهش می‌یابد و نور نرم‌تر و گرم‌تر می‌شود. با این محاسبه‌گر آنلاین می‌توانید زمان دقیق ساعت طلایی را در مکان خود پیدا کنید.

ساعت آبی، تنها ۲۰ تا ۳۰ دقیقه هنگام سحر در صبح و هنگام غروب در عصر اتفاق می‌افتد، زمانی که نور به رنگ آبی تغییر پیدا می‌کند. در این سایت می‌توانید زمان دقیق این زمان جادویی را پیدا کنید.

عکس‌های کلوزآپ یا بسته

لازم نیست که حتما لنز‌های گران قیمت مایکرو داشته باشید تا عکس‌های کلوزآپ زیبا با گوشی‌های خود بگیرید. یک قطره‌ی آب کافی‌است تا با دقت روی لنز دوربین گوشی با انگشت خود بگذارید و عکس‌های زیبا و جذاب بگیرید.

اول تمرین بعد آزمایش

هنگامی که قوانین اولیه‌ی ترکیب‌بندی را فرا گرفتید، از شکستن آن‌ها نترسید. در این صورت شما تنها عکس‌های ناب نمی‌گیرید؛ بلکه شروع به توسعه‌ی سبک منحصر به فرد خود می‌کنید.