داربست‌ها نیز مانند سایر تکنولوژی‌های امروزی تغییر و تحول‌ زیادی به خود دیده‌اند. در واقع می‌توان گفت وسیله‌ای که در اصل برای حمایت از تنه‌ی درختان مو در یک تاکستان استفاده می‌شد، اکنون صرفاً به عنوان یک ابزار معماری بکار می‌رود.

همانطور که از معنای لغوی کلمه قدیمی فرانسوی (Treliz) به معنای «منسوجی از بافت آزاد» برمی‌آید؛ داربست یک شبکه‌بندی متقاطع از قطعات چوب، بامبو، و یا فلز است. آنها در مکان‌های مختلفی - از زمین‌های کشاورزی گرفته تا باغ‌ها، پارک‌ها، زمین‌های بازی و چمنزار‌ها- به منظور حمایت از گیاهان بالا‌رونده بکار می‌روند و صد البته می‌توان تعداد زیادی از آنها را در منازل پیدا کرد.

گل‌هایی مثل شقایق پیچ، پیچک، انواع رز‌ها و انواع مختلفی از توت‌فرنگی‌ها برای اینکه به درستی پرورش یابند، نیاز به یک ابزار کمکی خواهند داشت. همینطور برای آن دسته که می‌خواهند به مدت شش ماه از سال، زمان بیشتری را در باغ سپری کنند، سازماندهی فضای بیرون از منزل امری ضروری خواهد بود. داربست‌ها علاوه بر اینکه بسیار مفید و کاربردی هستند، ردّی از ظرافت و هنر را به چشم‌انداز حیاط  شما  اضافه می‌کنند. شما را به گشت و گذار در این مجموعه از ‌داربست‌ها دعوت می‌کنیم تا بهترین و مناسب‌ترین آنها را برای خود انتخاب کنید.

دیوارهای گیاهی با داربست‌های مخصوص باغ

دو ردیف دیوار سرسبز جلوه‌ای با طراوت به فضا می‌بخشد. به انضمام اینکه این حالت، مثالی است برای اینکه دریابید چگونه می‌توان یک محیط تاریک و خسته‌کننده در امتداد دیوارهای آجری را به زیبایی هر چه تمام متحول کرد. زیبایی اصلی این محیط در واقع مرهون گیاهان سرسبزی است که از دیوار بالا رفته و یک فضای معمولی را به یک نمای زیبا و تازه تبدیل می‌کنند.

.................................................................................................................................................................

داربست‌های چوبی

به شخصه اگر برای یک باغ شخصی، حق انتخابی داشته باشم، بین چوب و آهن، همیشه به سراغ اوّلی خواهم رفت. چوب گرم است، ظاهری طبیعی دارد و بیشتر اوقات بهترین گزینه برای ایجاد راحتی و حسی از آرامش است. در این حالت، ساختار‌های چوبی در کنار نقش همیشگی، وظیفه‌ی مهم‌تری را نیز بر عهده خواهند گرفت و آن ایجاد یک فضای جدید است. یک ساختمان و در حقیقت یک اتاق غذاخوری در فضای بیرون، آن هم توسط گیاهانی که در حال بالا رفتن هستند، همچون یک سر‌پناه ، به شما سایه‌بانی  ارزانی خواهند کرد.

...............................................................................................................................................................

همه سفید؟ چرا که نه!

ممکن است گاهی اوقات دچار این ترس شویم که آیا مبلمان تماماً سفید، می‌تواند در برابر باران شدید تابستانی مقاومت کند و همچنان سفید و درخشان باقی بماند. امّا بعد از دیدن چیدمانی در فضای باز، به این نتیجه خواهیم رسید که تجهیزات سفید و پاکیزه را نیز می‌توان در محیط بیرونی منزل مورد استفاده قرار داد. نمایش دادن چهارپایه‌های بلند، نیمکت‌های چوبی، صندلی‌های معلق که از سقف آویزان می‌شوند و یک داربست حمایت کننده معمولی با یک تابلوی زیبا از فضای طبیعی که از لابه‌لای آن خودنمایی می کند، در صدر فهرست انتخابی بسیاری قرار دارد. برای روح بخشیدن به این فضا، قرار دادن گل‌ها و گیاهان سرسبز را فراموش نکنید.

...........................................................................................................................................................

نوشیدنی، باربیکیو و اوقات مسرّت بخش

این فضای بیرونی، درست مانند امتداد دلپذیری از فضای داخلی عمل می‌کند. به علاوه اینکه توسط سقف چوبی به همراه سنگ‌ریزه‌های روی زمین، از فضای باغ جدا شده است. این فضا با یک میز غذاخوری جادار و دلپذیر برای هشت نفر، کاملاً مناسب یک میزبانی است. مالکین در یک گوشه از آن یک سینک ظرف‌شویی و یک باربکیو را برای یک تجربه آشپزی دوست داشتنی در فضای بیرونی قرار داده‌اند. در زیر داربست‌، گرمای تابستان قابل تحمل می‌شود.

............................................................................................................................................................

شبکه حصیری با حفاظت ایده‌آل

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما واقعاً این حصیر سبک، کارکردی شگفت انگیز دارد، درست مانند یک سقف. برای نصب آن باید یک ساختار مستحکم تدارک دید و حصیر را بر روی آن محکم کرد. آنگاه می‌توانید به راحتی آویز‌ها را به آن اضافه کرده و چراغ‌ یا هر وسیله‌ی روشنایی دیگری که اثرات رؤیاگونه‌ای به یک بعد از ظهر زیبا می‌بخشد را در محیط قرار دهید. روزنه‌های حصیر به طور مجزا به پرتو‌های نور خورشید اجازه نفوذ می‌د‌هند و همین مسئله تأثیر جالبی از نور و سایه را به وجود می‌آورد. این عنصری است که پویایی و حرکت را به شکلی زیبا به نمایش می‌گذارد.

.........................................................................................................................................................

داربست خاص باغ

این مکان دوست داشتنی، آفتاب تپه‌های توسکانی در ایتالیا را به خاطر می‌آورد. شعرها، اقتصاد آزاد، غذای خوش طعم و چرا که نه، بحث‌های فلسفی. منوی مناسب برای یک بعد از ظهر رخوت آور به همراه خانواده و دوستان. داربست‌ها هم همینطور که به عنوان یک سایه‌بان عمل می‌کنند، محافظ نوشیدنی‌ها نیز هستند. سبدهایی با گل‌های رنگارنگ زینت بخش داربست چوبی.

دوست دارید در بیرون از منزل استراحت کوتاهی داشته باشید؟ پس یک تخت و یا یک نیمکت راحتی زیر یک داربست چوبی آماده کنید و حالا راحت و آسوده از این فضای دنج و سرپوشیده استفاده کنید. در اینجاست که در نزدیکی طبیعت، فرارسیدن بهار را احساس خواهید کرد.

...........................................................................................................................................................

یک داربست چوبی مینیمال که با ماندگاری معاصر، توأمان شده است

بدون شک نزدیک استخر، یک سایه‌بان برای دوری از آفتاب مورد نیاز است. استفاده از توری بسیار به جا است؛ مثل اثری که روی کف اتاق می گذارد و این حقیقت که طراح آن را برای زیبایی خالص و یکدست انتخاب می‌کند. هر گونه که باشد، یادآور این نکته است که مهم خود تویی- یک مهمان شاد و یا مالک خانه! از منظره لذت ببر!

.........................................................................................................................................................

یک محوطه ناهارخوری تحسین برانگیز با تم روستایی و رومانتیک در یک ترکیب ظریف

شاید این میز سنگین روستایی قطعه ایده‌الی نباشد، اما فضای جالبی را ایجاد کرده است. گیاهان بالارونده در ضمن اینکه ارتفاع این محیط را با ابهت‌تر کرده اند، حس فضا را نیز قدرتمندتر کرده‌اند. درست مانند این است که رویا‌های بزرگ ببینید یا با جاه‌طلبی شام بخورید. هر نامی که خواستید می‌توانید بر روی آن بگذارید، این مکان افسون، شخصیت و یکتایی منحصر به فردی در خود نهفته دارد.

طعم یک غذای آبدار و لذیذ در بیرون از شهر که آفتاب توسکانی بر آن تابیده است.

همینطور می‌شود از داربست‌ها به عنوان سایه‌بانی برای نیمکت‌ها و دیگر امکانات باغ استفاده کرد.

.....................................................................................................................................................

قاب‌های داربستی

برای رز‌های بالارونده، قاب‌ها کاملاً مناسب، کاربردی و برازنده هستند. معماری معاصر به سوی خطوط تمیز و ساده پیش می‌رود؛ بنابراین ساختار داربست‌ها نیز پایه‌ای و مینیمال است. هرچند آنها به خوبی با محیط بیرون ترکیب می‌شوند.

به نظر من این مکان فوق العاده است! باسلیقه، آفتابی و مرتب که با سبد‌های گل دوست داشتنی زیباتر نیز شده‌اند. فضا با سلیقه و با ظرافت زنانه زینت یافته و آرامش‌بخش است. این پرده‌های موّاج، فضا را بیش از پیش تحسین برانگیز کرده‌اند! اما صبر کنید، گویا جای چیزی خالی است! بله، چند شمع بلند سفید در شمعدان‌های بلورین.

قاب‌ داربست‌ها واقعاً برای گیاهان بالارونده مناسب هستند

وقتی که می‌خواهید خیلی راحت یک ایوان یا تراس در نزدیک خانه برپا کنید، می‌توانید از قاب‌های داربستی استفاده کنید.