شنیدن راز و رمزهای اسکاری شاید اهمیت چندانی نداشته باشند، اما دانستن آن‌ها از لحاظ اطلاعات تاریخی خالی از لطف نیست.

مجسمه‌ی اسکار

از سال ۱۹۲۹ تا کنون ۳۰۴۶ مجسمه‌ی اسکار به برندگان اهدا شده است. وزن هر مجسمه‌ی اسکار ۳.۸ کیلوگرم است. مجسمه از برنز خالص ساخته شده که روکشی از جنس طلای ۲۴ قیراط دارد.

برندگان

نخستین برنده‌ی اسکار : امیل یانینگز بهترین بازیگر مرد که نامزد فیلم‌های آخرین فرمان (The Last Command) و راهی که همه می‌روند (The Way of All Flesh) بود.

جوان‌ترین برنده‌ی اسکار: تاتوم اونیل که فقط ۱۰ سال سن داشت. او در سال ۱۹۷۳ برنده‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در فیلم ماه کاغذی Paper Moon  معرفی شد.

پیرترین برنده‌ی اسکار: کریستوفر پلامر ۸۲ ساله که برنده‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم مبتدی‌ها (Beginners) در سال ۲۰۱۲ شناخته شد.

فیلمی که بیشترین جایزه‌ها را گرفت: فیلم‌هایی چون «بن هور» در سال ۱۹۵۹، «تایتانیک» در سال ۱۹۹۷ و «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» در سال ۲۰۰۳ توانستند ۱۱ جایزه‌ی اسکار را از آن خود کنند.

هنرمندی که بیشترین سابقه‌ی برنده شدن را داشت: والت دیزنی در زندگی حرفه ای خود موفق به کسب ۲۲ جایزه‌ی اسکار شد.

هنرپیشه‌ی زنی که بیشترین سابقه‌ی برنده شدن را داشت: کاترین هیپبورن در طول عمر خود ۴ جایزه‌ی اسکار را برده است.

هنرپیشه‌ی مردی که بیشترین سابقه‌ی برنده شدن را داشت: دنیل دی-لوییس، جک نیکلسون و والتر برنان هر کدام تا کنون ۳ بار برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شدند.

تصادف‌های جالب اسکاری

خانواده‌ی برنده اسکار: لیزا مینلی تنها برنده جایزه اسکار است که مادرش (جودی گارلند) و پدرش (وینسنت مینهلی) هم موفق به دریافت این جایزه شده بودند.

برنده‌های دنباله‌دار: فقط دو فیلم دو دنباله دار «پدرخوانده‌ی دو» در سال ۱۹۷۴ و «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» توانستند برنده‌ی اسکار شوند.

برنده در برنده: کیت بلانشت اولین بازیگری بود که در نقش یک برنده‌ی اسکار دیگر (کاترین هیپبورن) بازی کرد و موفق شد با همان با نقش‌آفرینی جایزه‌ی اسکار را در سال ۲۰۰۴ با بازی در فیلم هوانورد The Aviator از آن خود کند.

فروش مجسمه اسکار: بنا به مقررات، چنانچه برنده‌ی اسکار (یا وارثان او) قصد فروش این مجسمه را داشته باشند اولین پیشنهاد آن‌ها باید به آکادمی عرضه شود که این قیمت پیشنهادی ۱.۴ دلار است. پس با این حساب ارزش فروختن ندارد!

پرسابقه‌ترین بازنده‌ی اسکار: کوین اوکانل، ۲۱ بار نامزد بهترین صدابردار شد اما هرگز به جایزه‌ی اسکار نرسید. از این رو او را بدشانس‌ترین نامزد تاریخ می‌دانند.