سرویس فرهنگی و هنری

دنیای معماری: اولین جنگل عمودی در آسیا

معماری ایتالیایی استفانو بوری و ساخت اولین جنگل عمودی آسیا

چین در شمار کشورهای بسیار آلوده‌ی جهان قرار دارد، به همین خاطر این خبر خوبی است که جنگل‌های عمودی نانجینگ چین قرار است روزانه نزدیک به ۶۰ کیلوگرم (۱۳۲ پاوند) اکسیژن خالص را به هوای این ناحیه انتقال داده و به شهروندان فرصتی برای نفس کشیدن بدهند. اما جدا از تنفس هوای تازه و پاک‌تر، زیبایی ظاهری این دو برج نیز توجه بیننده را به خود جلب خواهد کرد. 

استفانو بوئری معمار ایتالیایی و ساخت جنگل عمودی در نانجینگ چین

این دو برج قرار است «برج‌های نانجینگ» (Nanjing Tower) نامیده شده و به محض پایان عملیات احداث در سال ۲۰۱۸ به عنوان اولین جنگل‌های عمودی ساخته شده در قاره‌ی آسیا شناخته خواهند شد. این سازه‌های معماری قابل توجه توسط معمار ایتالیایی «استفانو بوئری» (Stefano Boeri) طراحی شده است و به ترتیب ۲۰۰ و ۱۰۷ متر ارتفاع دارند. در مجموع این دو ساختمان بلند مرتبه روی هم رفته قرار است منزلگاه هزار درخت و تقریبا ۲.۵۰۰ بوته و گیاه از ۲۳ گونه‌ی گیاهی مختلف باشند.

برج بلندتر شامل ساختمان‌های اداری، یک موزه، مدرسه معماری سبز و یک کلوب است که قرار است روی پشت بام ساخته شود؛ در حالی که بام برج کوچک‌تر قرار است به یک استخر تبدیل شده و خود بنا نیز شامل هتلی ۲۴۷ اتاقه خواهد بود. بالکن‌های این دو برج از چشم‌اندازی زیبا از این جنگل عمودی سرسبز و باطراوات برخوردار خواهند بود. در کل باید گفت که این دو ساختمان قرار است حال و هوایی تازه به این منطقه داده و تنوع زیستی این ناحیه را نیز بهبود ببخشند.

استفانو بوئری معمار ایتالیایی و ساخت جنگل عمودی در نانجینگ چین

این اولین جنگل عمودی نیست که توسط این معماری ایتالیایی طراحی شده است؛ پیش از این او بنایی مشابه را در شهر میلان ایتالیا احداث کرده است و قرار است ساختمانی مشابه نیز در شهر لوزان سوئیس ساخته شود. با توجه به وسعت آلودگی شهرهای مدرن و امروزی، طراحی‌های سبز این چنینی نقشی مؤثر در تنفس هوای پاک ایفا می‌کنند و جا دارد مدیران فعال در بخش طراحی فضای شهری در شهرهای آلوده و شلوغ ایران نیز به برنامه‌هایی از این دست توجه داشته و بهبود کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این ابرشهرهای شلوغ بیش از پیش توجه کنند.

vertical-forest-stefano-boeri-china-1
vertical-forest-stefano-boeri-china-2
vertical-forest-stefano-boeri-china-3
vertical-forest-stefano-boeri-china-4
vertical-forest-stefano-boeri-china-5
vertical-forest-stefano-boeri-china-6

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید