شاید شما هم این ضرب‌المثل را شنیده باشید که می‌گوید هیچ وقت یک کتاب را براساس جلدش قضاوت نکنید. این مثل دقیقاً در مورد برخی از خانه‌ها هم صدق می‌کند؛ به خصوص در مورد خانه‌ای کوچک که در کشور ژاپن واقع شده است. این خانه‌ علیرغم ظاهر نقلی، جادار و دلباز است.

در دنیای معماری نیز همچون هر حوزه‌ی دیگر هنری، عنصر خلاقیت نقش مؤثری دارد؛ نمونه‌اش یک خانه‌ی کوچک دو طبقه در کشور ژاپن که به لطف ابتکار گروه طراح، هم کوچک هست و هم جادار. طراحی و معماری این خانه را معماران «آتلیه میزوییشی» (Mizuishi) برعهده داشته‌اند و با نگاه کلی به فضای بیرونی و طراحی داخلی این بنا باید گفت که به خوبی از انجام این مهم برآمده‌اند. این خانه مثلثی شکل بین رودخانه و یک جاده واقع شده است و از بیرون بسیار کوچک و جمع و جور به نظر می‌رسد. اما کافی است از درگاه آن عبور کرده و قدم به داخل خانه بگذارید تا دنیای تصورات‌تان به طور کامل دگرگون شود؛ چرا که فضای داخلی این خانه به لطف خلاقیت طراحان بسیار جادار و مناسب ارائه شده است.

این خانه دارای دو طبقه است؛ اتاق خواب در طبقه اول واقع شده و آشپزخانه و نشیمن در طبقه بالا قرار گرفته‌اند. به علاوه یک فضای کوچک بازی نیز در قسمت فوقانی خانه ساخته شده که بوسیله‌ی یک نردبان قابل دسترسی است. همه‌ی دیوارها سفید رنگ هستند که به بزرگ نشان دادن فضای کلی خانه کمک شایانی کرده است و البته در وضعیت نور محیطی نیز به شدت مؤثر است. 

در مجموع این خانه هم دوست داشتنی است و هم به خوبی از عهده‌ی نیازهای یک خانواده‌ی کوچک برمی‌آید.

tiny-house-mizuishi-architects-atelier-japan-1
tiny-house-mizuishi-architects-atelier-japan-11
tiny-house-mizuishi-architects-atelier-japan-12
tiny-house-mizuishi-architects-atelier-japan-13
tiny-house-mizuishi-architects-atelier-japan-14
tiny-house-mizuishi-architects-atelier-japan-16
tiny-house-mizuishi-architects-atelier-japan-3
tiny-house-mizuishi-architects-atelier-japan-5
tiny-house-mizuishi-architects-atelier-japan-7
tiny-house-mizuishi-architects-atelier-japan-9