جشنواره‌ی فیلم ساندنس سال جاری میلادی روز گذشته برندگان خود را در شاخه‌های مختلف اعلام کرد. این جشنواره که یکی از مهم‌ترین رویدادهای سینمای مستقل آمریکا و جهان است، هر ساله در ایالت یوتا و با ریاست هنرپیشه‌ی محبوب هالیوودی «رابرت ردفورد» برگزار می‌شود.

جشنواره ساندنس که از مهم‌ترین رویدادهای عالم سینما است، روز گذشته با اعلام برگزیدگان خود در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد. این جشنواره میزبان آثار سینماگران مطرح و تازه واردان این عرصه از اقصی نقاط جهان است و در بخش‌های مختلفی همچون سینمای آمریکا، سینمای مستند و سینمای جهان پذیرای آثار شاخص این حوزه است.

هیئت داوران جشنواره امسال در بخش سینمای داستانی (درام) جایزه اصلی خود را به فیلم جنایی «دیگر در این دنیا احساس راحتی نمی‌کنم» اهدا کرد؛ همچنین فیلم «دینا» در بخش مسابقه‌ی فیلم‌های مستند، عنوان نخست را از آن خود کرد.

«میکن بلر» (Macon Blair) در نخستین تجربه‌ی کارگردانی خود اثری خوش ساخت را روانه این جشنواره کرد. او پیش‌تر در مقام بازیگر در فیلم‌هایی همچون «ویرانی غم انگیز» و «اتاق سبز» حضور داشته است. اما فیلم جنایی ساخته‌ی این کارگردان تازه کار، روایت زندگی زنی افسرده است که در جریان یک سرقت متحول شده و انگیزه‌ای برای ادامه دادن پیدا می‌کند.

اما «دینا» را «دن سیکلز» (Dan Sickles) و «آنتونیو سانتینی» (Antonio Santini) کارگردانی کرده‌اند که روایت عاشقانه‌ای متفاوت است که میان شخصیت‌هایی متفاوت شکل گرفته است.

از سوی دیگر جشنواره‌ی امسال ساندنس نیز همچون مراسم «گلدن گلوب» صحنه‌ی مخالفت آشکار اهالی هالیوود با رئیس جمهور تازه وارد این کشور «دونالد ترامپ» بود و این مسئله به خوبی در سخنرانی «کری پوتنام» (Keri Putnam) نمود پیدا کرد که به عنوان دبیر اجرایی این جشنواره در سخنانی از مسلمانان غائب این جشنواره که به دلیل حکم جدید ترامپ در منع ورود مهاجران و شهروندان هفت کشور جهان، فرصت حضور در این مراسم را پیدا نکردند حمایت کرده و افزود که به دلیل این سیاست‌ها این افراد در مرزهای کشور آمریکا گرفتار شده و از همراهی با ما در این مراسم جا ماندند.

دیگر نکته‌ی قابل توجه در مراسم امسال ساندنس، حضور خانم‌های فعال درحوزه سینما بود، به طوری که این جشنواره شاهد حضور و درخشش کارگردانانی خوش ذوق و مستعد بود. از جمله خانم «الیزا هیتمن» که در سخنانی به این مسئله اشاره کرد و گفت که در آمریکای امروز هیچ چیز به اندازه‌ی زنی جاه طلب بودن، تابو نیست و اینکه او می‌خواهد در همان مسیری گام بردارد که این سیستم تبعیض آمیز علیه زنان آن را تحمل نمی‌کند.

اما در پایان با مرور برگزیدگان جشنواره ساندنس امسال همراه شما عزیزان خواهیم بود.

در بخش مسابقه‌ی فیلم‌های داستانی آمریکایی:

«دیگر در این دنیا احساس راحتی نمی‌کنم» (I don’t feel at home in this world anymore) برنده‌ی جایزه بزرگ هیئت داوران فستیوال امسال شد.

«ارتفاعات کراون» (Crown Heights) فیلم برگزیده تماشاگران بود.

کارگردان: «الیزا هیتمن» (Eliza Hittman) برای فیلم «موش‌های ساحلی» (Beach Rats)

بهترین فیلمنامه: «مت اسپایسر» (Matt Spicer) و «دیوید برانسن اسمیت» (David Branson Smith) برای فیلم «اینگرید به غرب می‌رود» (Ingrid Goes West).

جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین اجرا: «شانتی آدامز» (Chante Adams) برای بازی در فیلم «روکسان روکسان» (Roxanne Roxanne).

جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین کارگردانی: «مگی بتس» (Maggie Betts) برای فیلم کارآموزی (Novitiate).

جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین فیلمبرداری به «دنیل لندین» (Daniel Landin) برای فیلمبرداری فیلم «پرندگان زرد» (Yellow Birds) رسید.

..........................................................................................................................................................................

در بخش مسابقه‌ی فیلم‌های مستند آمریکایی:

جایزه بزرگ هیئت داوران: «دینا» (Dina)

کارگردانی: «پیتر نیکس» (Peter Nicks) برای فیلم «نیرو» (The Force)

جایزه اُروِل (Orwell): «ایکاروس» (Icarus)

جایزه تماشاگران: این جایزه نصیب فیلم «در تعقیب مرجان‌» (Chasing Coral) شد.

جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین تدوین فیلم: «کیم رابرتس» (Kim Roberts) و «امیلیانو باتیستا» (Emiliano Battista) برای فیلم «بی‌قراری» (Unrest)

جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین روایت داستانی: «ینس فورد» (Yance Ford) برای «جزیره قوی» (Strong Island)

جایزه ویژه هیئت داوران برای فیلم الهام بخش: «آماندا لیپیتیز» (Amanda Lipitz) برای فیلم «قدم» (Step)

بخش مسابقه فیلم‌های داستانی جهان برندگان خود را به شرح زیر معرفی کرد:

جایزه بزرگ هیئت داوران: «واقعه‌ی نایل هیلتون» (The Nile Hilton Incident)

جایزه تماشاگران: «من به زبانی دیگر رویا می‌بینم» (I Dream in Another Language)

بهترین کارگردان: «فرانسیس لی» (Francis Lee) برای «کشور خود خدا» (God’s Own Country)

بهترین فیلمنامه: «کریستن تن» (Kristen Tan) برای فیلم «پاپ آی» (Pop Eye)

جایزه هیئت داوران برای بینش سینمایی: «جون گنگ» (Jun Geng) برای فیلم «آزاد و آسان» (Free and Easy)

جایزه ویژه هیئت داوران در بخش فیلمبرداری: «مانو داکوس» (Manu Dacosse) برای فیلم (Axolotl Overkill)

..................................................................................................................................................................................

و بخش مسابقه مستند سینمای جهان نیز برندگانش را شناخت:

جایزه ویژه تماشاگران: جاشوا: «نوجوان بر علیه ابر قدرت» (Joshua: Teenager vs. Superpower)

کارگردانی: «پاسکال لمش» (Pascale Lamche) برای فیلم «وینی» (Winnie)

جایزه ویژه هیئت داوران برای روایت هنرمندانه: «کاترین بینبریج» (Catherine Bainbridge) و «آلفونسو مایورانا» (Alfonso Maiorana) برای فیلم «غرش: سرخپوست‌هایی که دنیا را به لرزه در آوردند» (Rumble: The Indians Who Rocked the World)

جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین تدوین: «رامونا اس دیاز» (Ramona S. Diaz) برای فیلم «سرزمین مادری» (Mother Land)

جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین فیلمبرداری: رودریگو ترخو ویه نوئوا (Rodrigo Trejo Villanueva) برای فیلم ماشین‌ها (Machines).

دیگر جوایز:

جایزه تماشاگران «Next»: این جایزه به فیلم «Gook» رسید که روایت دوستی دو نوجوان کره‌ای با زنی جوان آفریقایی- آمریکایی تبار است.

جایزه «Alfred P. Sloan Feature Film»: «مارجری پرایم» (Marjorie Prime).