یک سی‌دی شکسته یا دارای خش قطعاً مطلوب هیچ کسی نیست؛ مگر آنکه این سی‌دی خوش شانس متعلق به هنرمند با سلیقه‌ای به نام «شان اوری » (Sean Avery) باشد. در واقع آثار این هنرمند دیگر بار به ما یادآوری می‌کنند که حتی بی استفاده‌ترین چیزها را هم با صرف وقت و اندکی ذوق و سلیقه، می‌توان مبدل به آثار هنری چشم‌نواز و دوست داشتنی کرد.

در حالی که بسیاری از ما به سادگی خودمان را از دست چیزهایی از این دست خلاص کرده و آنها را به سطل زباله می‌اندازیم، اما هنرمند متولد آفریقای جنوبی «شان اوری» جانی دوباره به کالبدشان دمیده و زندگی نوین به آنها می‌بخشد. در واقع این هنرمند که اکنون ساکن کشور استرالیا است، سی دی‌های بی مصرف را به دقت به قطعاتی در اندازه‌های مختلف بریده و با استفاده از آنها، مجسمه‌های دیدنی و پر زرق و برق از حیوانات مختلف درست می‌کند. 

البته کار به این سادگی‌ها هم نیست. شان ابتدا قالب اصلی کار خود را با استفاده از مفتول آماده می‌کند و سپس قطعات سی‌دی را با صرف وقت و حوصله فراون تکه تکه روی این قالب می‌چسباند تا در نهایت آن چیزی که در ذهن دارد را از دل این وسایل بی‌مصرف شکل داده و بیننده را به حیرت بیندازد. یک نگاه به مجموعه آثار هنری آقای اوری به خوبی مؤید این نکته است که در راه خلق این موجودات، هیچ حد و مرزی برای این هنرمند وجود نداشته و چیزی مانع او برای خلق حیوانات مختلف نشده است.

او در جایی اشاره می‌کند که برای تولید این مجسمه‌های زیبا و شگفت‌انگیز از وسایل مختلف بازیافتی استفاده می‌کند که عمدتاً شامل سی دی‌های قدیمی، قطعات هارد کامپیوتر و چیزهایی از این دست است. او هنر خود را «هنر تحمل کردن» می‌نامد؛ چرا که این کار واقعاً نیازمند صبر و حوصله فراوان است. اما او می‌گوید که در خلال ساخت هر کدام از این حیوانات، در کنار کاری طولانی مدت و وقت‌گیر، بسیار هم سرگرم شده و از آن لذت برده است. اما در عین حال این زمان قابل توجه برای اتمام هر مجسمه باعث شده تا تعداد آثار ساخته شده توسط این هنرمند محدود باشد.

در ادامه توجه شما را به تماشای مختصری از محبوب‌ترین آثار این هنرمند جلب می‌کنیم. امیدوارم از تماشای آنها لذت ببرید.

cd-animal-1
cd-animal-10
cd-animal-11
cd-animal-12
cd-animal-13
cd-animal-14
cd-animal-2
cd-animal-3
cd-animal-4
cd-animal-5
cd-animal-6
cd-animal-7
cd-animal-8
cd-animal-9