زمانی که شب از راه رسیده و آسمان رنگ تیره به خود می‌گیرد، زنگ پایان فعالیت روزانه بسیاری از ما فرا می‌رسد و برای تجدید قوا به دامن خواب پناه می‌بریم. اما بر فراز سر ما و در آسمان، نمایشی پرشور و زیبا جریان دارد. گاهی مهتاب است و گاهی درخشش ستارگان، زمانی نور گذرای یک شهاب آسمان و گاهی نیز پدیده‌ای منحصر بفرد که با نام «ستون‌ نور» از آن نام برده می‌شود.

شب هنگام بر خلاف تصور ما همه چیز به خواب نرفته و گاه، چیزهای شگفت‌انگیز بسیاری در حال به وقوع پیوستن هستند. خوشبختانه در زمان رخ دادن آنها اگرچه بسیاری در خواب ناز هستند، اما هستند کسانی که برای ثبت و نمایش آنها حضور داشته و غیر مستقیم ما را نیز در جریان این زیبایی‌ها قرار می‌دهند.

عکاسی به نام«تیموتی جوزف الزینگا» (Timothy Joseph Elzinga) اخیراً ساعت یک و نیم بامداد توسط پسر کوچک دو ساله‌اش از خواب بیدار شد که به او می‌گفت نورهای زیبای رنگارنگی در آسمان می‌رقصند. او بلافاصه دوربین خود را برداشت و از این پدیده‌ی تماشایی و دلفریب عکاسی کرد؛ پدیده‌ای که بعداً متوجه شد «ستون‌های نور» (Light pillar) نام دارد.

او می‌گوید از آن جایی که ساکن کشور کانادا است، در نگاه اول به نظرش رسیده که شاهد درخشش شفق قطبی است. او اشاره می‌کند که آن شب هوا بسیار تمیز و صاف بوده است و او می‌توانسته همه چیز را به روشنی مشاهده کند و به نظرش رسیده که گویی این نورهای درخشان به سمت آسمان شلیک شده‌اند؛ جایی که صدها متر برفراز سر ما در آسمان می‌درخشیدند و به نرمی حرکت می‌کردند.

اما این پدیده در حقیقت چگونه به وجود می‌آید؟ یک ستون نور در واقع پدیده‌ای جوی است که از حاصل واکنش بین نور منعکس شده از منابع گوناگون زمینی یا آسمانی و ذرات شناور یخ به وجود می‌آید. وقتی دمای هوا کاهش پیدا می‌کند، وضعیت قرارگیری این کریستال‌ها به صورتی در آمده که به بازتاب دادن این نور کمک شایانی می‌کنند و در نهایت باعث شکل گیری این نمایش خیره‌کننده در آسمان می‌شوند.

در ادامه از شما دعوت می‌کنیم به تماشای عکس‌های ثبت شده‌ی این عکاس و دیگر تصاویری بنشینید که از این پدیده‌ی زیبا، تماشایی و دلفریب رخ داده در اقصی نقاط جهان ثبت و ضبط شده‌اند.

light-pillars-1
light-pillars-10
light-pillars-11
light-pillars-2
light-pillars-3
light-pillars-4
light-pillars-5
light-pillars-6
light-pillars-7
light-pillars-8
light-pillars-9