مراسم گلدن گلوب با تمام حواشی و داستان‌های جالب توجه بالاخره روز یکشنبه هشتم ژانویه برگزار شد و برندگان آن مشخص شدند. اما امسال هم همچون سال‌های گذشته حاضران، این فرصت را مغتنم شمرده و به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و در این میان خانم مریل استریپ، هنرپیشه‌ی کهنه‌کار و معروف هالیوود گوی سبقت را از دیگران ربوده و تندترین سخنرانی سیاسی این مراسم را ایراد نمود که در ادامه به مرور آن خواهیم پرداخت.

مریل استریپ پیش‌تر و در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با پیوستن به این کارزار در جهت حمایت از هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات ، سمت و سوی سیاسی خود را به خوبی نشان داده بود و به همین دلیل بسیاری انتظار داشتند که این بانوی پیشکسوت عالم هنر سینما، در شب اهدای جوایز گلدن گلوب، به بیان نقطه نظرات سیاسی خود پیرامون دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا بپردازد.

این همان انتظاری بود که خیلی زود برآورده شد؛ چرا که خانم استریپ بعد از دریافت جایزه‌ی یک عمر دستاورد هنری «سیسیل ب. دمیل» (Cecil B. Demille)، نظر خود را در مورد انتخابات اخیر با حضار در میان گذاشت. اما خانم استریپ چگونه سیاستمداری است؟ بی‌شک یک سیاستمدار قابل. او در سخنان خود به رفتار تحقیرآمیز دونالد ترامپ با خبرنگار معلول روزنامه‌ نیویورک تایمز اشاره کرد و اعلام کرد که ظاهراً مطبوعات آزاد نیازمند حمایت هستند.

او در ادامه افزود:

" این شیوه از تحقیر به ویژه زمانی که توسط یک فرد قدرتمند در عرصه اجتماع بیان می‌شود، تأثیری نامطلوب بر زندگی تک تک افراد جامعه دارد؛ چرا که به صورت غیر مستقیم به مردم اجازه می‌دهد تا رفتاری مشابه را در پیش گیرند. واقعیت این است که بی‌احترامی، بی احترامی به دنبال می‌آورد و جواب خشونت، خشونت است و وقتی قدرت از موقعیت خود برای تحقیر دیگران استفاده کند، در واقع همه‌ی ما بازنده هستیم."

جمع حاضر در این مراسم بی‌شک از سخنان خانم استریپ استفاده بردند، اما اوضاع در رسانه‌های اجتماعی به گونه‌ای دیگر بود. رئیس جمهور آینده، دونالد ترامپ خیلی زود به سخنان خانم استریپ واکنش نشان داد و در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی او، در مصاحبه‌ای با تایمز این گونه پاسخ داد:

"خانم استریپ طرفدار هیلاری کلینتون است"

آقای ترامپ در ادامه افزود که مراسم را تماشای نکرده، اما چندان هم از این انتقادات غافلگیر نشده است؛ چرا که انتظار حملات دست اندرکاران جمهوری خواه عالم فیلم و سینما را داشته است.