شاید باورتان نشود ولی حداقل بیست بازیگر زن و مرد تا کنون دست کم ۵ مرتبه در گلدن گلوب کاندید دریافت جایزه شده‌اند، اما در نهایت این رقابت را به رقبا باخته و از کسب این جایزه بازماندند. بیایید اندکی بیشتر با شماری از معروف‌ترین ستارگان دنیای سینما و تلویزیون که به بدشانسی معروف هستند، آشنا شویم.

 واقعیت این است که شاید امسال نیز شاهد ناکامی بازیگر دیگری باشیم. در مراسم امروز «لیلی تاملین» (Lily Tomlinنیز ممکن است جا پای خود را در میان این گروه از بازیگران بدشانس محکم‌تر کند؛ کسانی که از سال ۱۹۷۰ تا کنون دست کم ۵ بار نامزد دریافت این جایزه شده، اما موفق به کسب آن نشدند.

امسال شاهد نقش آفرینی تاملین در فیلم مادربرزگ و سریال «گریس و فرانکی» هستیم. اما این امکان وجود دارد که او به یکی از اعضای برجسته‌ی فهرستی مبدل شود که از قضا افراد معروفی همچون «رالف فاینس» و «فرانسیس مکدورمند» را نیز در خود جای داده است. البته این بیست نفر تنها بخشی از حاضران در این لیست هستند؛ چون واقعیت این است که در میان این گروه شاهد حضور گزینه‌های ناکام بیشتری نیز هستیم. فهرستی متشکل از ۱۴۱ هنرپیشه، آهنگساز و کارگردان که دست کم از سال ۱۹۷۰ تا کنون علی رغم بارها نامزد شدن در رشته‌های مختلف، در کسب این عنوان ناموفق بودند.

در این میان «سوزان ساراندون» و «دبرا میسینگ» هر کدام با هشت بار نامزدی، موفق به دریافت هیچ جایزه‌ای نشدند و البته هیچ کدام هم امسال در میان فهرست نامزدهای گلدن گلوب نیستند. از طرف دیگر به عنوان نمونه بازیگری مثل «کلر دینز» نیز ۵ بار نامزد دریافت این جایزه شد؛ اما تنها یک بار از دریافت آن جا ماند که در مقابل شماری از بازیگران قدیمی و مطرح حاضر در این فهرست، بی‌شک آمار قابل توجهی است. از سوی دیگر به ندرت اتفاق افتاده که یک بازیگر موفق به دریافت جایزه گلدن گلوب هم برای بازی در فیلم و هم بازی در تلویزیون شود و در این میان کهنه کاران و با استعدادهای این حرفه نیز مستثنی نبودند. اما به عنوان مثال بازیگری همچون «هلن هانت» سه مرتبه برای بازی در سریال طنز تلویزیونی متعلق به شبکه‌ی NBC موفق به دریافت این جایزه شده است. یعنی در مجموع شاهد دنیایی از تضادها هستیم. در این میان شاید بد نباشد به مرور شمار از بدشانس‌ترین‌های گلدن گلوب بپردازیم.

«دبرا مسینگ» (Debra Messing): این هنرپیشه دست کم در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ شش بار برای بازی در سریال تلوزیونی کمدی موزیکال «ویل و گریس» نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر شده و هر شش مرتبه نیز از کسب این جایزه باز ماند. او همچنین در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نیز برای بازی در مینی سریال دیگری نامزد این جایزه شد؛ اما طلسم بدشانسی‌هایش ادامه یافته و باز هم ناکام ماند.

 

سوزان ساراندون (Susan Sarandon): خانم ساراندون در سال‌های ۱۹۸۹ برای بازی در فیلم «Bull Durham»، ۱۹۹۱ برای فیلم «کاخ سفید»، ۱۹۹۲ برای بازی در فیلم «تلما و لوئیس»، ۱۹۹۳ برای لورنزو (Lorenzo Oil)، ۱۹۹۶ برای «راه رفتن مرد مرده»، ۱۹۹۹ برای فیلم «نامادری»، ۲۰۰۳ و فیلم «Igby Goes down» و ۲۰۰۹ برای فیلم «برنارد و دوریس» نامزد دریافت این جایزه شد. اما در کمال ناباوری او تا کنون موفق به دریافت جایزه گلدن گلوب نشده است.

 

«الن برستین» (Ellen Burstyn): او در سال ۱۹۷۲ نامزد گلدن گلوب شد، اما تندیس گلدن گلوب را با خود به خانه نبرد؛ در سال ۱۹۷۴ برای بازی در فیلم «جن‌گیر» باز هم کاندید شد و باز هم ناکام ماند. این روند در سال‌های ۱۹۷۹ُ، ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ و در نهایت سال ۲۰۰۱ نیز تکرار شد تا او، دیگر هنرپیشه‌ی بدشانس این فهرست باشد.

 

«هلنا بونهام کارتر» (Helena Bonham Carter): این هنرپیشه در سال ۱۹۹۴ برای بازی در یک سریال تلویزیونی نامزد گلدن گلوب شد. دیگر بار در ۱۹۹۸ و سال بعد از آن یعنی در ۱۹۹۹ برای بازی در فیلم مرلین باز هم کاندید این جایزه شد. در سال ۲۰۰۳ برای بازی در سریال «زندگی در بغداد»، ۲۰۰۸ برای فیلم «سوئینی تاد»، ۲۰۱۱ «سخنرانی پادشاه» و در ۲۰۱۴ برای بازی در «برتون و تیلور» سریال ناکامی‌های او مجدداْ تکرار شد.

 

نقش آفرینی «ویلیام هرت» (William Hurt) در چهار فیلم و و دو مجموعه تلویزیونی مورد توجه داوران گلدن گلوب قرار گرفت؛ اما ظاهراْ استعداد و توانایی او برای به خانه بردن مجسمه گلدن گلوب کافی نبود.

 

«کوین کلاین» (Kevin Kline) در ۵ فیلم حضور یافته و نظر هیئت داوران را به خود جلب کرد، اما بخت و اقبال برای طی کردن این گام آخر به یاریش نشتافت و در نهایت او نیز علی رغم این تعداد کاندید شدن، تاکنون جایزه گلدن گلوب را کسب نکرده است.

 

«رالف فاینس» از جمله هنرپیشه‌هایی است که در سال ۲۰۰۹ همزمان هم برای نقش آفرینی در فیلم «دوشس» و هم بازی در سریال «برنارد و دوریس» کاندید این جایزه شد و در کمال ناباوری هر دو را از دست داد. او همچنین به خاطر بازی در سه فیلم دیگر در فاصله سال‌های ۱۹۹۴، ۱۹۹۷ و ۲۰۱۵ نیز کاندید بهترین بازیگر مرد بود که باز هم در کسب جایزه‌ی نهایی ناکام ماند.

 

آنتونی مینگلا (Anthony Minghella) دیگر فرد بدشانس این فهرست است. او هم ۵ بار در مقام کارگردان و نویسنده‌ی فیلمنامه تا یک قدمی کسب این جایزه پیش رفت، اما موفق به دریافت آن نشد.

 

همان گونه که گفتیم لیلی تاملین در این فهرست جایی به خود اختصاص داده است. به جز مراسم امسال، او پیش از این برای بازی در چهار فیلم و یک سریال نامزد گلدن گلوب بود و همه فرصت‌ها را نیز از دست داد. باید دید شانس او امسال چگونه است و آیا بالاخره بعد از ۵ نامزدی بی حاصل، به موفقیت دست پیدا می‌کند یا خیر؟

 

رابرت دنیرو دیگر هنرپیشه‌ی شاخص این فهرست است که در مجموع هشت مرتبه نامزد دریافت این جایزه شد؛ اما تنها در سال 1981 و برای بازی در فیلم «گاو خشمگین» موفق به دریافت آن شد.